![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Helt utrolig at alle utenfor SAS vet best om alt som foregår i SAS og deres avtaler med alt og alle, enten det er mekanikere, piloter, blåruss, Sofa CEO ;9
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
4 år, jøss så lenge... get a life...
Nei ikke høy puls, men facts er ofte ikke overbevisende nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Foer folk blir fornaerma tror jeg det er litt viktig aa stikke fingern i jorda og svare paa spoersmaal som blir stilt. Det finnes kjente faktorer som andre flyselskaper forholder seg til. Dag Johnsen er en meget god kompis jeg snakker ofte med og hans oppgave er bl.a. aa bestemme dersom det skal gjoeres motorskift eller ikke. Han har jobbet i 25 aar i CO's Engineering og kan overhodet ikke kalles noen amatoer. Jeg kloer meg i hodet naar jeg ser at ett redskap til en milliard staar og blomstrer nesten en uke paa EWR og etter aa ha snakket med Dag om dette, er det fakta nok for meg aa komme med de paastandene jeg kommer med i posten over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS gjor absoulutt ikke alt perfect, men i ettertid er det alltid lett å se hva man skulle ha gjort. Tenker da ikke spesielt/eller bare på denne tråden.
Egentlig fantastisk at SAS i det hele har bestått etter 1998 |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Jeg er ingen ekspert på det tekniske, men hvis en motorfabrikant har anledning til å overstyre eller kontrollere beslutninger som er vesentlige for driften av en maskin til $200 mill er det intet mindre enn utrolig! Jeg kan tenke meg at luftfartsmyndighetene også kunne tenke seg å ha et ord med i laget hvis så var tilfellet. Det er flyselskapet som er operatøren og som skal ta avgjørelsen, ikke Rolls. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men skjedde dette? Nesj, SAS gjoer ting paa sin egen maate. Alle vet at jeg ikke er ingenioer, men jeg stoetter meg heller paa en kar som har ansvaret for 100+ RR motorer i flaaten sin enn folk som henviser til ETOPS sertifiseringsproplematikk som ikke eksisterer. Selv om jeg ikke er ingenioer, kan jeg faktisk lese ![]() Om faa timer har maskinen staatt i TRD i 3 doegn og maskinen staar fortsatt med uskiftet motor dersom det ikke har skjedd noe nytt i loepet av natten. Vi faar se hva soendagen bringer.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I følge "mine kilder" kom motoren til TRD i går kveld og når jeg landet kl 2310 var det aktivitet i SAS hangaren. Totalt motorhavari var fasiten.
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 30-11-2008 at 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Underholdende tråd, takk til de som har gitt gode bidrag. Så kan man jo velge hvem man vil tro på
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SK9131 []01DEC08[] [ UTC
333 33314 STD STA ETD ATD TOFF 01DEC TRD CPH 0730 0900 SI REPO AFTER UNSCHED ENGINE CHG IN TRD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Virkelig interessant lesning denne tråden ja.....mange interessante synspunkter og facts som en menig-mann aldri ellers tenker på eller hører om...
![]() |
#114 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ny motor montert, prøvekjørt og setter nesa mot cph i morra tidlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Byttet de hele motoren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ingen halvveis løsninger når det gjelder motorbytte, gitt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, da maa man jo si at SAS har virkelig faatt opp dampen i dette tilfellet. Det tok da kun 4 doegn foer maskinen var i trafikk.
Mr. Johnsen og jeg hadde en hypotetisk diskusjon paa morran i dag. Klokka 1030 i dag fikk dag en telefon om at en 757 var paa vei til aa lande i Memphis med en motor. Umiddelbart tas det en telefon ut til IAH der 2 erfarne mekanikere faar beskjed om aa plukke sammen utstyr aa komme seg med CO2249 som gaar 1112. Gutta pakker sammen og blir kjoert bort til terminalen og laster sitt utstyr og kommer seg avgaarde. Dag har i mellomtiden gitt beskjed om at 2 skift maa staa klare til aa reise i ettermiddag. Han har ogsaa avtalt med NW og sine egne mekanikere paa MEM om aa organisere utstyr for motorskift og gjoere klar en hangar for dette. Paa IAH faar man beskjed om aa ha en lastebil klar med en RR motor og pakke motoren og andre komponenter og laste bilen slik at denne er klar for avgang. Klokka 1245 ankommer de to erfarne motor mekanikerne MEM og sjekker om det er fuelkomponenter som kan skiftes, om det er metaller i oljen. Dessverre er det turbinene som er gaaen, man finner metaller i oljen og motoren maa skiftes. Det tar ca. 1-2 timer aa komme frem til denne konklusjonen. Klokka har naa blitt 1445 og Dag har faatt beskjed om at motoren maa skiftes, trucken sendes umiddelbart avgaarde, ETA MEM midnatt. NWA og COs lokale mekanikere + spesialistene sendt fra IAH har faatt flyet inn i hangaren og er klare for COs gjeng som kommer over. Det foerste skiftet sendes kl 1605 med CO2944 og starter umiddelbart med aa ta motoren av flyet. Denne operasjonen tar mellom 6-8 timer. I mellomtiden ankommer skift 2 til MEM, de er ansvarlige for aa sette den nye motoren paa, de slapper av paa et hotell ved flyplassen i paavente at motoren skal ankomme fra IAH med lastebil. Klokka 2330 er skift 1 ferdig med aa pelle av motoren og moeter skift 2 i hangaren for briefing. Motoren ankommer kl 0100 og man setter paa motoren i loepet av 6-8 timer. Klokken 0800 er motorskiftet ferdig, 21 timer og 30 minutter etter dette skjedde. Man gjoer noedvendige tester og flyet er klar til aa settes i produksjon igjen dagen etter at motorhavariet skjedde. RR er selvsagt informert underveis, men har ikke stemmerett paa barnas dag engang naar det gjelder COs sine fly. Scenarioene er helt like. CO flyr kun ERJ til MEM, saa lite plass til baade folk og utstyr. SAS opererer TRD med 737 og har muligheten til aa sende mer frakt og folk. Begge klarte denne operasjonen uten aa chartre/ fly ekstrafly. Det er like langt for begge aa transportere motoren. SAS klarte dette paa 96 timer, CO paa 24. Kan ogsaa nevnes at Dag har ansvaret for over 200 maskiner som er ETOPS sertifisert i sin flaate mens SAS har 4 (!) fly.. Fakta: Det tar maksimum 2 timer aa finne ut om motoren trenger aa skiftes eller ikke med erfarne mekanikere on site Fakta: Man har en meget god indikasjon paa hva som er gaernt real time ved aa accesse dataen som flyet sender tilbake til basen. Fakta: CO bruker maksimum 24 timer paa aa faa flyet tilbake i produksjon i like scenarioer, SK bruker 96 timer Fakta: Rolls Royse informeres av CO underveis men har overhodet ingen paavirkning om avgjoerelser som tas om motoren skal skiftes eller ikke. SAS, hvem vet?? Saa da kan man jo sitte aa tygge paa det som her har blitt servert og eventuelt komme med refleksjoner |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vad väger en RR motor till luftbussen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-maskin med sikkerhetslanding i Chania | LN-VLE | Småprat | 16 | 19-10-2013 23:32 |
Finnair A330 på Værnes 14.01 | Jabberwocky | Bilder & foto | 14 | 15-01-2013 21:19 |
Hercules og A330 på Værnes | Novair | Bilder & foto | 6 | 01-08-2009 20:25 |
Værnes 27-11.SAS A330 som skulle til chicago + 757 | Novair | Bilder & foto | 27 | 01-12-2008 11:11 |
Bilder: Fredagens Airbus A330 på Værnes | gilberg | Bilder & foto | 3 | 24-08-2008 14:20 |