Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2008, 18:35   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS Group's October traffic figures

Vel, naa synes jeg ikke akkurat at Kurt's analyser og flotte grafer gir et helheltlig og korrekt bilde her, saa jeg satte meg ned aa leste litt i rapportene for aa faa et litt bedre bilde. Jeg klarer ikke helt aa se hvordan du faar til at DY har hatt en 178% oekning de siste 12 maanedene. DYs vekst i passasjerer ligger mellom 10-16% totalt fra aaret foer for innevaerende aar. Kan du utdype hvordan du faar veksten til aa bli naermere dobling naar veksten reelt sett er paa ca. 12%?

Det er diverse faktorer som ikke diskuteres og jeg synes ogsaa det er viktig aa finne grunner hvorfor resultatene er som de er.

Jeg har ikke tilgang til alle data, kun det som kommer frem i rapportene sluppet i diverse pressemeldinger.

For det foerste: Det aa legge veldig kraftig vekt paa Spanair i denne analysen blir helt feil. Selskapet flyr ikke en gang til Norge og en forferdelig ulykke forklarer hvorfor vi har sett en mye kraftigere nedgang de siste maanedene. Etter man ikke lyktes aa selge Spanair, iverksatt man et kraftig spareprogram og kuttet mange ruter naar oljeprisen i vinter toppet seg. Effekten av dette ser man over hele 2008. Det forklarer den nedgangen Spanair har hatt i vinter. At man ikke bet i det sure eplet og dumpet Spanair, angrer nok direktoerene i drivhuset kraftig paa naa.

Saa vil jeg ta en titt paa Norwegian vs. SAS innenriks Norge. Naar DY launcher en meget aggresiv strategi om aa vinne mer av innenriksmarkedet, sier det seg selv at det vil gaa ut over SAS i Norge. Det sier seg selv at en nedgang var forventet.. paxen til DY maa jo komme fra andre, det sier seg selv at SAS Norge vil tape en del kunder.

DY oekte kapasiteten innenriks Norge med 38% i oktober og hadde en passasjeroppgang paa 33% noe som selvsagt vil gaa ut over kabinfaktoren, dog klarer man aa holde denne relativt hoey i forhold til SAS Norge som har katastrofale 59,4%. SAS gruppen har dog til tross for en nedgang paa 9,1% innenriks Norge nesten like mange passasjerer innenriks Norge som DY har totalt i sitt Norske og Polske rutenett tilsammen baade innenriks og utenriks, saa aa si at SAS gruppen har tapt noe krig innenriks Norge blir helt feil aa si.

Det blir dog spennende aa se de neste maanedene, men det er vel hevet over enhver tvil at 59,4% kabinfaktor kan SAS gruppen i Norge ikke leve med.

Det sier seg selv at fremtiden til SAS selvsagt ikke ser positiv ut, men mitt poeng lengre opp er at SAS gruppen tjener fortsatt penger paa driften, har en heftig krigskasse som gjoer det mulig for gruppen aa drive i lang tid fremover, men viktige trekk vil maatte gjennomfoeres.

Har noen tanker om hva som skal til siden jeg kjenner SAS relativt godt som kunde over 15 aar med millioner av miles i SAS seter.

Noen tanker:
  • Finn en eier av Spanair selv om dette vil bety et tap
  • Alt som ikke tilhoerer kjernevirksomheten selges
  • De skandinaviske myndighetene MAA selge seg ut av gruppen
  • SAS maa bli SAS igjen, faa vekk SASDK/NO/SE og Intercont
  • Nye arbeidskontrakter med det nye selskapet maa gjennomgaas med alle ansatte. Gamle avtaler scrappes og markedsbaserte/fremtidsrettede avtaler lages med hver enkelt ansatt sentralt i SAS. Blanke ark maa til, alternativet til de ansatte er aa bli kjoept opp av en utenlandsk eier som vil gjennomfoere disse trekkene uansett. Beloenningen for de som vil vaere med videre blir desto bedre. De ansatte faar en meget bra opsjonspakke og blir medeiere i egen butikk.
  • Beloenne de ansatte som oensker aa vaere med videre i nye SAS naar resultatene blir levert. Pengene kommer, hvert eneste kvartal inn paa kontoen. EBG og EBP faar tilsendt 10 komplimentkort hver gang de fornyer sitt medlemskap. Disse komplimentkortene deles ut til ansatte som gjoer meget positive ting som de gode kundene merker og setter pris paa. For hvert kort en ansatt mottar, faar man 500 kroner inn paa kontoen eller en halv dag fri med loenn.
  • Differensiering og enkelhet er stikkordene. Samme service paa alle short haul oekonomiklasser, 100% poeng. Ingen nickel and diming som konkurrenten. Webbookinggebyret skal vekk, service og underholdning skal inn. Folk skal glede seg til aa reise med SAS og ha mange gode grunner til aa betale en premium. Det vil skape vekst og selv om det koster spenn, vil loadfaktoren gaa kraftig opp og mer enn ta seg av denne kostnaden. SAS SKAL vaere bedre enn konkurrenten og ALLE maa vite at det er slik. Naa er butikken en forvirrende hybrid
  • Ledelsen skiftes ut og en ny type ledere kommer inn. Man tar inn markeds og salgselementer som funker i bransjer som har 15 sterke konkurrenter istedetfor 2 eller 3. "jeg har jobba i flyselskap administrasjon i 30 aar" trenger ikke vaere positivt. Nye utfordringer, nye koster kan ofte vaere bra. Vekk med politikken, sentral, mindre administrasjon med en ledergruppe som er liten. Aapenhet, dialog med ansatte og kunder blir alfa omega.
  • Ruter som ikke loenner seg, kuttes ut. Nettverket skal gjennomgaas og kritiske justeringer skal gjoeres selv om det betyr at Knuts kurver vil gaa litt nedover i en periode.
  • Satse paa intercont. Produktet er populaert og er noe SAS virkelig klarer aa selge. Spesielt crew skal fly kabinen og produktet og servicen skal oppgraderes i alle klasser. Flaaten oekes til 18-20 fly
  • Kvalitetskontroll i alle ledd. Ett team skal faa opp positiv spirit i selskapet og soerge for aa sjekke at nye ting blir implementert korrekt
  • Eurobonus re-launches og blir et enkelt program som ALLE forstaar som virkelig skaper lojalitet. De beste kundene vil behandles som det de er: vandrende ambassadoerer som gir penger i kassa. De skal foelge seg saa bra behandlet at de vil foele at det blir som aa bedra kjerringa dersom de flyr med konkurrenten
  • Ikke noe mer Mr. Niceguy. Nye SAS skal vaere agressiv og ha en vinnerkultur ikke en "vi er saa forvirret at vi ikke aner hva vi skal gjoere naa kultur som naa

Last edited by Tommy777; 10-11-2008 at 22:20.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 19:00   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Group's October traffic figures

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
DY oekte kapasiteten innenriks Norge med 38% i oktober og hadde en passasjeroppgang paa 33% noe som selvsagt vil gaa ut over kabinfaktoren, dog klarer man aa holde denne relativt hoey i forhold til SAS Norge som har katastrofale 59,4%. SAS gruppen har dog til tross for en nedgang paa 9,1% innenriks Norge nesten like mange passasjerer innenriks Norge som DY har totalt i sitt Norske og Polske rutenett tilsammen baade innenriks og utenriks, saa aa si at SAS gruppen har tapt noe krig innenriks Norge blir helt feil aa si.
Enig i mye du skriver Tommy, men her mener jeg at bildet er litt mer farget enn det du gir inntrykk av.

Det er etter min mening et svært dårlig tegn at DY slipper så lett til som de faktisk gjør. Det er ikke nødvendig vis gitt at utkommet av en sterk satsning gir store nye markedandeler på den andre siden av banen. En nykommer sin suksess er også avhengi av hvor lett de slipper til av konkurrenten.
Det overrasker meg derfor stort når SAS NO faktisk taper så mye som de gjør på de ruter som er de økonomiske motorene i selskapet.
Dessuten så har markedsandelene på disse tyngste innenlands rutene en særdeles stor strategisk verdi.

Men jeg er enig med deg Tommy i at dette ikke kan fortsette. Dette bør SAS klare å snu før det kommer en tredje aktør inn på de tunge inneriks rutene.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 22:16   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS Group's October traffic figures

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Vel, naa synes jeg ikke akkurat at Knut's analyser og flotte grafer gir et helheltlig og korrekt bilde her, saa jeg satte meg ned aa leste litt i rapportene for aa faa et litt bedre bilde. Jeg klarer ikke helt aa se hvordan du faar til at DY har hatt en 178% oekning de siste 12 maanedene.
Det var dette å kunne lese grafer da Tommy777, ta en titt på hva det står helt til venstre på denne grafen

Hvis jeg ikke tar helt feil står det "100% = 2006 verdiene", altså summen av antall passasjerer i de 12 månedene i 2006 settes til å være 100%. Hvis så kurvene dipper under 100%-streken er det nedgang og alt over 100% er en økning. At Norwegian nå er på 178% sier at det har vært en økning i passasjerantallet på 78% - ikke siste år, men siden 31. desember 2006. Dette er for enkelte vanskelig matematikk, men de som følger konsumprisindeksen er vant til å lese slike grafer.

Noe annet kan man også se - stigningen på DY-kurven brattere mellom august 2007 og august 2008, og dette er på grunn av innfasingen av Norwegian.se. Hyggelig er det å se at stigningen før og etter denne innfasingen er identiske. Fordelene ved å bruke en slik indeks med 12 måneders rullerende tall er at disse grafen viser økningen i antall reisende - ikke disse forvirrende prosentøkninger per måned. Som et eksempel hadde DY en økning i passasjerantallet:
- fra 2004 til 2005 +59% som tilsvarer 1,2 millioner flere passasjerer
- fra 2005 til 2006 +55% som tilsvarer 1,8 millioner flere passasjerer
- fra 2006 til 2007 +25% som tilsvarer 1,3 millioner flere passasjerer
- fra 2007 til oktober 2008 +19% som tilsvarer 1,0 millioner flere passasjerer
Ta spesielt en titt på første og tredje strekpunkt så forstår man hvorfor en indeks viser dette mye bedre.

En annen fordel med indeksen er at det da er mulig å sammenligne epler og pærer. Og siden DY bli mer og mer skandinavisk så dette å sammenligne med de tre store flyplassene bør gi et riktig bilde, som for SAS Group - bare se på hvor godt SAS Group samstemmer med passasjerantallet med de tre store unntatt de tre siste månedene.

Siden du Tommy777 ser på kabinfaktoren til DY siste måned, så var 33% og 38% siste måned da - resultatet av dette gjør faktisk at kabinfaktoren går opp med 1,9 prosentpoeng fra forrige måned. Men for å se på utviklingen i kabinfaktoren vil jeg igjen se på 12 måneders rullerende tall - bare ta en titt her



Synd at vi ikke kan få ut tallene for yield fra SAS Groups månedsrapporter. Siden vi er inne på tallene for SAS Group så har kabinfaktoren gått ned i 15 av de siste 22 måneder hvis en sammenligner månedstallet med tilsvarende måned et år tidligere. For første gang i løpet av disse 22 siste månedene er 12 måneders rullerende kabinfaktor under 70% for gruppen og fallet siden mai har vært 1,2 prosent poeng og siden august 0,75 prosentpoeng - altså en tiltagende tendens.

Mye bra i dine forslag Tommy777, spesielt dette med "Naa er butikken en forvirrende hybrid" er riktig. Bare et lite eksempel, hvorfor er kaffe og te gratis innenlands på turist med SAS NO, men med en gang en beveger seg utenfor landegrensene skal de ha penger for det? Slike eksempler finnes det en mengde av.

Og Tommy777, jeg forbeholder meg retten til å fremdeles hete Kurt
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Group traffic figures - October 2010 sail4fun Flyforum 5 05-11-2010 14:05
The SAS Group Traffic figures October 2009 sail4fun Flyforum 7 06-11-2009 22:40
The SAS Group Traffic figures May 2008 sail4fun Flyforum 10 10-06-2008 23:52
SAS Group's January traffic figures sail4fun Flyforum 5 09-02-2008 17:54
The SAS Group Traffic Figures October 2007 sail4fun Flyforum 0 07-11-2007 18:06


All times are GMT +2. The time now is 03:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.