Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2008, 08:04   #21
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS CRJ og DHC8

det blir spennende å se. CRJ900 er nok ikke rett matriell på en del av de korte Q400-strekningene f.eks. på svensk innenriks. Til det er den for dyr i drift. Som Krok bl.a. sier, vil vi nok se CRJ900 på lengre legs med mye business class, men ikke så store volumer av leisure-pax at de kan fylle opp en MD80. CRJ900 har range og fart til å bli en veldig god maskin for SK på disse rutene. Jeg ser ikke for meg at vi får CRJ på norsk innenriks på vestlandet (som erstatter for F50).Riktignok er det gode high-yield ruter, men stage-lenght er for kort. Jeg tror alt avhenger av eventuell suksess hos SAS DK. Det blir et interessant år neste år også.

Rent operasjonelt er det vel ingenting i veien for at SAS DK opererer også eventuelle svenske og norske CRJ-ruter på sitt AoC (som en intern wet-lease), for å slippe kompleksiteten med nok en flytype hos SKO og SKS
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2008, 10:45   #22
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Var det ikke planlagt noen CRJ'er til Estonian også? Q400 til AirBaltic og WF, og CRJ til Estonian og SAS?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2008, 15:16   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Jo, Estonian skal etter planen få 3 CRJ-900
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2008, 01:30   #24
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Har nå fått tidligerelagt kurset mitt (ganske uvanlig..).... Skal over til Montreal i slutten av okt, et par uker før første fly skal overleveres SAS. Simulatoren ligger vegg i vegg med fabrikken, så jeg kan snike meg over, og ta noen bilkder fra factory line. Vet ikke helt hvordan jeg poster de da, så har noen av dere en e-mail adresse jeg kan sende dem til...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2008, 08:54   #25
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Det finnes en fin 101 for opplasting av bilder her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=13523
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 19:32   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Er det noe hold i ryktene om at SAS har gjort om 3 av de 17 opsjonene til firm order på CRJ-900?

Og har SAS DK har sagt de ønsker seg helst 17 stykker og minimum 15?

Itillegg ser det ut som om BGO og SVG vil bli CRJ-900 destinasjoner iløpet av sommeren 2009
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 21-10-2008 at 21:40.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 00:28   #27
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Jo, har hørt de samme ryktene. Så vidt jeg vet så må SAS gjøre om alle opsjoner til firm orders for å ytnytte rabatten de har fått. Rabatten er vel ca 12 mill usd pr fly, men den får de ikke før flyet er kjøpt...

Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 03:13   #28
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Jo, har hørt de samme ryktene. Så vidt jeg vet så må SAS gjøre om alle opsjoner til firm orders for å ytnytte rabatten de har fått. Rabatten er vel ca 12 mill usd pr fly, men den får de ikke før flyet er kjøpt...

Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.
Men CRJ 900 er vel ikke klassifisert for aa lande paa LCY saa samarbeidet fortsetter vel?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 07:15   #29
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS CRJ og DHC8

LCY er da Transwede, vel?
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 07:29   #30
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Men CRJ 900 er vel ikke klassifisert for aa lande paa LCY saa samarbeidet fortsetter vel?
Nei, men det kan jo være at de fortsetter med å bruke Atlantic på LCY. Idag så utgjør selve LCY flygningene deres kun en liten del av hva de flyr for SAS


Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
LCY er da Transwede, vel?
Ikke fra CPH, kun fra ARN og OSL
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 15:32   #31
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Jo, har hørt de samme ryktene. Så vidt jeg vet så må SAS gjøre om alle opsjoner til firm orders for å ytnytte rabatten de har fått. Rabatten er vel ca 12 mill usd pr fly, men den får de ikke før flyet er kjøpt...

Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.
12 mill USD i rabatt pr fly kan vel neppe stemme , det må være for mye .
Omsetter du denne rabatten med antall fly pluss øvrige kompensasjoner er nok dette tallet noe høyt.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 15:47   #32
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Rabatt over 25% pr fly - listepris ca 40 mill usd, SAS pris under 30 mill usd. Det er hva jeg har fått opplyst. Har du andre tall...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 15:48   #33
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
12 mill USD i rabatt pr fly kan vel neppe stemme , det må være for mye .
Omsetter du denne rabatten med antall fly pluss øvrige kompensasjoner er nok dette tallet noe høyt.
Har ikke regnet på det, men var det ikke snakk om at Sas krevde en plass mellom 500 mill og 1 mrd kr i erstating fra Bombardier? Eller var det så mye de tapte på Q400? Uansett så hørtes ikke 12 mill USD så veldig høyt ut.

Vil også tro at Bombardier får de gamle Q400ene tilbake som en del av kompansasjonen til Sas.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 15:53   #34
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Vil også tro at Bombardier får de gamle Q400ene tilbake som en del av kompansasjonen til Sas.
Nå eide/eier ikke SAS Q400ene så det er neppe et punkt i avtalen mellom SAS og Bombardier. Så det får Bombardier og leasingselskapene ordne opp seg imellom
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 16:05   #35
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.
I følge bookingsystemet skal SVG få 2-3 daglige avganger med CRJ-900 fra 1 mai 2009, resterende avganger blir med Atlantic Airways.
F.o.m 1 juni 2009 skal samtlige avganger mellom SVG og CPH bli operert av CRJ-900.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS CRJ 900 B767 Samlerhjørnet 1 18-12-2011 01:14
Næste SAS CRJ sk931 Flyforum 19 20-01-2010 18:12
Sas Norge og CRJ BSSW Flyforum 26 09-03-2009 22:11
CRJ hos SAS sk931 Flyforum 22 19-12-2007 19:33
SAS DHC8-400 ENTO Flyforum 10 17-02-2007 12:45


All times are GMT +2. The time now is 19:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.