![]() |
|
![]() |
#1 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Noe BU662 nevnte i en annen tråd fikk meg til å lure på hvordan det hadde vært for Sas Norge å få CRJ på enkelte ruter/flighter.
Med det belegget som SKNO nå har så er det noen ganger der det ikke engang er nødvendig med B735/736. Hadde vel vært bedre med maskiner med mindre forbruk av fuel og dermed mindre kostnader pr flight. Vet det blir en del ekstra kostnader med nye flytyper da, men... Hva mener dere andre om dette? Kjør debatt.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
La WF med Q400 ta avganger med tynt belegg. Da får man utnyttet flåten i konsernet fremfor å skaffe flytyper til SAS.no som man kanskje ikke har bruk for om noen år når markedet er på vei oppover igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
SAS Danmark skal for øvrig begynne å fly med CRJ 900 på Oslo-København.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Har svært ved at forstille mig en CRJ900 på en rute som OSL-TOS, men OSL-SVG måske
Men f.ex CPH-TRD kunne måske være en god en Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
(TCAS - du tok ordene ut av min munn) Trodde også at SAS skulle "bli et selskap", så å overføre CRJer til SAS-NO blir jo da bare en papirøvelse for å skaffe flere kjepper til å stikke i hjulene. Hvis SAS som ett selskap kan greie å utnytte CRJene sammen med resten av flåten til alles beste så er det jo det man bør se etter. En periode gikk det Q400 ARN-OSL søndag morgen - da fikk man et morgenfly på en avgang med lite belegg.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,324
|
![]()
Gleder meg til CRJ på OSL-CPH - alltid hyggelig med "2-setere"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Fremtidens CORE vil forhåpentligvis kunne jo bedre utnyttelse , og riktig materiell på riktig rute.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
jeg har en våt drøm om at man igjen kan se A321 og A319 i Norge og at tynnere ruter kan betjenes med CRJ. ;-)
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Fokker 50 er tingen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
For øvrig så er jeg helt uenig i at WF Q400 kan dekke det potensialet CRJ900 har - mange av de tynne rutene er altfor lange for en Q, men perfekt for en C: KKN, ALF, og delvis EVE og MOL/KSU er ruter som ville vært perfekt med CRJ900, og kombiner gjerne med tynne utenriks som ZRH, DUS, BRU etc som delvis har blitt flydd av Avroen som nå er på veg ut. Ut over disse tynne destinasjonene kan 900en fly off-peak på tyngre destinasjoner med samme rutetid (eller kortere), enn 737. En Q400 kan både tidsmessig eller pax komfort messig utføre denne jobben. Som sagt; Nå er SAS igjen ETT selskap, og det vil ikke koste noe ekstra om noen av 900ene opererer fra OSL. Ved samslinging med CPH og STO kan teknisk etc også gjøres felles for alle baser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Er CRJ900 sertifisert for LCY?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Vet du om det i det hele tatt er snakk om å sertifisere CRJ900 for Steep Approach?
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Hovedproblem for SAS er rute- og traffik-strukturen.
Man har tunge ruter ex OSL til BGO/SVG/TRD og TRO som man fyller. Og man har meget tynne ruter som - jeg for min del sier det helt klart - skulle har trukked seg ut med dagens kostnads-struktur. Samtidlig har man en utrolig "peaked" traffik-struktur. Morning-rush inn til OSL (og i mindre grad utifra OSL) og Evening rush exOSL. I disse tider kan du fylle en 737 i de forskjellige varianter til de fleste destinasjoner. Med unntak av 2-3. Problemet oppstar for SAS mellom 11.00 til 16.30. Da har man ikke traffik pa innenriks i stor stil. Lar du flyene star i denne tid pa bakken, har du bare kostnader. Bruker du den innenlands, vil du tape penger fordi du ikke fyller setene. A bruke flyene utenlands til leisure etc har man prövd seg 2008, resultatet er kjent. Man ma finne seg en balanse mellom peak-demands og off-peak. Jeg for min del har oppfattning at man skulle sende flere -800er over til Sverige og erstatte -400/500 over tid med -700. Kapasitet av de -800er er for stor og skaper de omtalte problemer. Ja, CASK av en -800er er lavere enn av en -700er, mens dersom jeg ikke fyller setene, er dette svada. Antall flyene ma justeres ned. Dette vil har innvirkinger pa distriktene. OSL-BGO/TRD/SVG/TRO er safe, mens de andre vil merke dette. Sikkert vil de klage. Mens - dette er livet. Har du volum, har du flygninger. Smart rotations. Bruk CRJ900 pa dedicated lines. Da kan man basere flyene i CPH, og ha likevel en del ruter i /fra Norge flydd med disse. CPH-SVG/BGO og SVG-BGO er klare kandidater, mens ogsa de ruter fra OSL til MOL og KSU. Slutt med stolt, gir opp dette du ikke kan tjene paeng' pa. Sikkert, det vil ikke gi "Hurra" skriker i Nord-Norge. Mens SAS har ingenting a gi fra seg gratis. Dersom en rute er röd, er den död.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Er det ikke slik at Airbusene ikke er så gode i vintervær som B737?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Dersom CRJ900 ikke er sertifisert for "steep approach", så kan vel både TOS og ALF bli et problem? Eller er det jeg som har missforstått hva en "steep approach" er?
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Ved en fjord i Norge
Posts: 97
|
![]()
Gunnar.
Tror det er fra 4,5 grader som kalles "steep approach". Tromsø er 4 grader. London City er 5,5 grader og er "steep approach" med eget krav om trening i sim. Mvh Trimmet opel ascona |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS CRJ 900 | B767 | Samlerhjørnet | 1 | 18-12-2011 01:14 |
SAS og CRJ-900NextGen | LTH | Flyforum | 5 | 02-03-2010 15:10 |
CRJ-900 OG SAS | OSL-MRU | Flyforum | 3 | 29-01-2010 12:59 |
SAS CRJ og DHC8 | sk931 | Flyforum | 34 | 22-10-2008 16:05 |
CRJ hos SAS | sk931 | Flyforum | 22 | 19-12-2007 19:33 |