Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2009, 13:01   #1
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
SAS Sas Norge og CRJ

Noe BU662 nevnte i en annen tråd fikk meg til å lure på hvordan det hadde vært for Sas Norge å få CRJ på enkelte ruter/flighter.

Med det belegget som SKNO nå har så er det noen ganger der det ikke engang er nødvendig med B735/736. Hadde vel vært bedre med maskiner med mindre forbruk av fuel og dermed mindre kostnader pr flight. Vet det blir en del ekstra kostnader med nye flytyper da, men...

Hva mener dere andre om dette?

Kjør debatt.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 13:17   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Sas Norge og CRJ

La WF med Q400 ta avganger med tynt belegg. Da får man utnyttet flåten i konsernet fremfor å skaffe flytyper til SAS.no som man kanskje ikke har bruk for om noen år når markedet er på vei oppover igjen.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 13:22   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Sas Norge og CRJ

SAS Danmark skal for øvrig begynne å fly med CRJ 900 på Oslo-København.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 13:22   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Sas Norge og CRJ

Har svært ved at forstille mig en CRJ900 på en rute som OSL-TOS, men OSL-SVG måske
Men f.ex CPH-TRD kunne måske være en god en
Hilsen
ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 13:24   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Sas Norge og CRJ

(TCAS - du tok ordene ut av min munn) Trodde også at SAS skulle "bli et selskap", så å overføre CRJer til SAS-NO blir jo da bare en papirøvelse for å skaffe flere kjepper til å stikke i hjulene. Hvis SAS som ett selskap kan greie å utnytte CRJene sammen med resten av flåten til alles beste så er det jo det man bør se etter. En periode gikk det Q400 ARN-OSL søndag morgen - da fikk man et morgenfly på en avgang med lite belegg.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 13:24   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,324
Default Re: Sas Norge og CRJ

Gleder meg til CRJOSL-CPH - alltid hyggelig med "2-setere"...
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 14:17   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sas Norge og CRJ

Fremtidens CORE vil forhåpentligvis kunne jo bedre utnyttelse , og riktig materiell på riktig rute.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 14:19   #8
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Sas Norge og CRJ

jeg har en våt drøm om at man igjen kan se A321 og A319 i Norge og at tynnere ruter kan betjenes med CRJ. ;-)
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 16:23   #9
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Sas Norge og CRJ

Fokker 50 er tingen!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 18:29   #10
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Sas Norge og CRJ

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
La WF med Q400 ta avganger med tynt belegg. Da får man utnyttet flåten i konsernet fremfor å skaffe flytyper til SAS.no som man kanskje ikke har bruk for om noen år når markedet er på vei oppover igjen.
Vel, nå er ikke "sas.no" som du kaller det et flyselskap lenger - det heter nå SAS.

For øvrig så er jeg helt uenig i at WF Q400 kan dekke det potensialet CRJ900 har - mange av de tynne rutene er altfor lange for en Q, men perfekt for en C: KKN, ALF, og delvis EVE og MOL/KSU er ruter som ville vært perfekt med CRJ900, og kombiner gjerne med tynne utenriks som ZRH, DUS, BRU etc som delvis har blitt flydd av Avroen som nå er på veg ut.

Ut over disse tynne destinasjonene kan 900en fly off-peak på tyngre destinasjoner med samme rutetid (eller kortere), enn 737. En Q400 kan både tidsmessig eller pax komfort messig utføre denne jobben.

Som sagt; Nå er SAS igjen ETT selskap, og det vil ikke koste noe ekstra om noen av 900ene opererer fra OSL. Ved samslinging med CPH og STO kan teknisk etc også gjøres felles for alle baser.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 18:30   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Sas Norge og CRJ

Er CRJ900 sertifisert for LCY?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 20:11   #12
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Sas Norge og CRJ

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Er CRJ900 sertifisert for LCY?
Nei, approachen er for steep. Q400 gikk med noen blokkerte seter på LCY-CPH, men til OSL og STO var det for stor begrensning på vekt med Qa til at det var lønnsomt.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 20:15   #13
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Sas Norge og CRJ

Vet du om det i det hele tatt er snakk om å sertifisere CRJ900 for Steep Approach?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 20:37   #14
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Sas Norge og CRJ

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Vet du om det i det hele tatt er snakk om å sertifisere CRJ900 for Steep Approach?
Nei, det har jeg ikke hørt noe om. Når det så som lysest ut så var det jo snakk om A318, som SAS allerede "har" i flåten, men nå har vel pax tallene på LCY falt såpass at SAS er mer bekymret over å få fylt opp en ATR42 enn å vurdere større fly akkurat dit...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 22:04   #15
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
Default Re: Sas Norge og CRJ

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
jeg har en våt drøm om at man igjen kan se A321 og A319 i Norge og at tynnere ruter kan betjenes med CRJ. ;-)
Jeg synes jeg stadig ser A321 og A319 fra SAS på innflyging til BGO, den neste A321 lander om ca 10 min. Men kanskje ikke BGO regnes som en del av Norge
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2009, 23:23   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Sas Norge og CRJ

Hovedproblem for SAS er rute- og traffik-strukturen.

Man har tunge ruter ex OSL til BGO/SVG/TRD og TRO som man fyller. Og man har meget tynne ruter som - jeg for min del sier det helt klart - skulle har trukked seg ut med dagens kostnads-struktur.

Samtidlig har man en utrolig "peaked" traffik-struktur.
Morning-rush inn til OSL (og i mindre grad utifra OSL) og Evening rush exOSL. I disse tider kan du fylle en 737 i de forskjellige varianter til de fleste destinasjoner. Med unntak av 2-3.
Problemet oppstar for SAS mellom 11.00 til 16.30. Da har man ikke traffik pa innenriks i stor stil.
Lar du flyene star i denne tid pa bakken, har du bare kostnader.
Bruker du den innenlands, vil du tape penger fordi du ikke fyller setene.
A bruke flyene utenlands til leisure etc har man prövd seg 2008, resultatet er kjent.

Man ma finne seg en balanse mellom peak-demands og off-peak.

Jeg for min del har oppfattning at man skulle sende flere -800er over til Sverige og erstatte -400/500 over tid med -700. Kapasitet av de -800er er for stor og skaper de omtalte problemer. Ja, CASK av en -800er er lavere enn av en -700er, mens dersom jeg ikke fyller setene, er dette svada.

Antall flyene ma justeres ned.
Dette vil har innvirkinger pa distriktene. OSL-BGO/TRD/SVG/TRO er safe, mens de andre vil merke dette. Sikkert vil de klage. Mens - dette er livet. Har du volum, har du flygninger.

Smart rotations.
Bruk CRJ900 pa dedicated lines.
Da kan man basere flyene i CPH, og ha likevel en del ruter i /fra Norge flydd med disse. CPH-SVG/BGO og SVG-BGO er klare kandidater, mens ogsa de ruter fra OSL til MOL og KSU.

Slutt med stolt, gir opp dette du ikke kan tjene paeng' pa.
Sikkert, det vil ikke gi "Hurra" skriker i Nord-Norge. Mens SAS har ingenting a gi fra seg gratis. Dersom en rute er röd, er den död.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2009, 00:18   #17
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
Default Re: Sas Norge og CRJ

Quote:
Originally Posted by CV440 View Post
Jeg synes jeg stadig ser A321 og A319 fra SAS på innflyging til BGO, den neste A321 lander om ca 10 min. Men kanskje ikke BGO regnes som en del av Norge
Det menes nok på innenriksrutene, Airbusene flyr til CPH.
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2009, 00:18   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Sas Norge og CRJ

Er det ikke slik at Airbusene ikke er så gode i vintervær som B737?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2009, 03:37   #19
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Sas Norge og CRJ

Dersom CRJ900 ikke er sertifisert for "steep approach", så kan vel både TOS og ALF bli et problem? Eller er det jeg som har missforstått hva en "steep approach" er?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2009, 07:44   #20
trimmet Opel Ascona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Ved en fjord i Norge
Posts: 97
Default Re: Sas Norge og CRJ

Gunnar.

Tror det er fra 4,5 grader som kalles "steep approach".
Tromsø er 4 grader.
London City er 5,5 grader og er "steep approach" med eget krav om trening i sim.


Mvh

Trimmet opel ascona
trimmet Opel Ascona is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS CRJ 900 B767 Samlerhjørnet 1 18-12-2011 01:14
SAS og CRJ-900NextGen LTH Flyforum 5 02-03-2010 15:10
CRJ-900 OG SAS OSL-MRU Flyforum 3 29-01-2010 12:59
SAS CRJ og DHC8 sk931 Flyforum 34 22-10-2008 16:05
CRJ hos SAS sk931 Flyforum 22 19-12-2007 19:33


All times are GMT +2. The time now is 10:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.