Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 22-10-2008, 11:04   #1
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
SAS Retur fra Kina! Jeg trodde bunnen var nådd SK994 PEK-ARN

Det var den også

Jeg ankom flyplassen i veldig god til og fikk se køfrie innsjekkingsskranker. Det gjorde meg ingenting. Da jeg var ferdig bar det mot subwayen som skulle ta meg til avgangshallen. I kjent kinesisk stil var vogna sprikkfull. Vi stod bokstavelig talt som sild i tønne. Da vi endelig var gjennom alt, security, immigration osv var det endelig tid for litt spotting.

Avstandene på denne vakre flyplassen, er enorme og jeg tror det tok meg halvannen time for å passere alle gatene på terminalbygget.

Etihad til Abu Dhabi

Air China til New York (stod faktisk ikke om det var EWR eller JFK)

Fikk tatt bilde av en 767 i Star Alliancedelivery som jeg først trodde var Air India sin maskin siden det med liten skrift stod India helt foran på maskinen. Da den takset ut, fikk jeg se at det var en av maskinene til Austrian. Som sikkert skulle til Wien.

United Airlines (UA888) hadde en maskin som ifølge skjermene skulle til LAX. Det stusset jeg over, UA har ingen direkte flighter til PEK fra LAX. Så jeg måtte lete litt, og det så ut som den skulle til SFO, med flybytte for dem som skulle videre til LAX!

Fikk tatt bilde av Stockholmmaskinen som takset inn. Den parkerte elegant ved siden av CPHmaskinen. Stockholmflyet har en veldig rask turnaround i Peking sammenlignet med Københavnflyet. CPHen stod i mange timer, men jeg så at den ble lastet med en bråte med cargo, og at det trolig er grunnen til at den står så lenge. Stockholmflyet har avgangstid 1445 lokal og Køben har 1455. Fikk tatt bilde av flyene side om side. CPH til venstre og ARN til høyre.

Nok om alt dilldall før flyturen! Boarding startet ca 1415 og jeg gikk etterhvert ombord på Astrid Viking OY-KBM. Ble høflig tatt i mot av en flyvert som viste meg den lange veien fra inngangen til setet mitt, som denne turen var 1A. Champagne ble etter hvert delt ut og jeg stusset da jeg så at jeg fikk 2/3 fullt. Denne turen begynte langt bedre enn den andre. Kabinen var drøyt halvfull og det stusset jeg på, da jeg hadde sjekket dette opp på forhånd, og at den skulle gå med langt flere ledige seter. Riktignok hadde kabinbesetningen blokkert 7. og 8. rad som i 340-maskinene er i egen kabin. Det viste seg jo selvfølgelig at det var en del pax som hadde oppgradert seg med poeng. Jeg fikk imidlertid ingen mann ved siden av med på denne flyningen. 1B forble ledig, og det passet meg ganske greit.

Besetningen kom med champagnepåfyll rett før vi pushet. Hva er det som skjer? Flyr jeg med samme flyselskap som sist gang?

Jeg kan huske fra en annen post at noen spurte om 330 stiger raskere enn 340. Ja, det gjør den!

Vi pushet rett før oppsatt avgangstid. Jeg begynte å se på menyen som lå i stollommen. Der var det 3 retter å velge mellom. Siden kabinbesetningen kom ut med "nye" menyer da vi hadde lettet, (hvorfor har de menyer i stollommene som blir erstattet av andre?) gjengir jeg kun den som ble brukt.


Menu:

A snack with your drink?
Savory apetizers

The big deal
Our menu for this flight offers these choices

Mixed salad with dressing of the day

First course
Grilled scallops served with beetroot sauce

Main Course

1. Seared Salmon with barley and wild rice, broccoli, roasted cherry tomatoes and lemon saffron sauce

2. Roast lamb loin with potato gratin, zucchini, carrots and lavender sauce

3. Beef and vegetable ragout with roasted potatoes and onion

4. Tagliatelle with mushrooms, braised mixed peppers, fava beans and sour cream and herb sauce (vegetarian)

Cheese
Dutch Maasdam and French Brie with grapes

A sweet finish
Raspberry and chocolate cake and fresh fruit salad



Light and quick
If you prefer a lighter option you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible
-Mixed salad
-First course
-Cheese

Before landing

Main course
1. Grilled ling fish with potatoes, broccoli, roasted mixed vegetables and mustard sauce

2. Diced veal in creamy dill sauce with baby potatoes, carrots and fava beans

Dessert
Apple tart with vanilla sauce



Wine

White wine

Val de Vid Verdejo 2007

Anselmi San Vincenzo 2005


Red Wine

Maranges Premier Cru Clos des Roussot 2006

Tim Adams Shiraz 2005



Kort tid etter takeoff fikk vi tildelt amenitykit. En kort tid etter dette kom drinkene. Ville ha rom og cola, men de var tom for Rom. Valget ble da Gin tonic. Fikk den servert sammen med hvitløkskrutonger og et glass vann. Apertizers ble så delt ut, var noe kylling med melon plantet i mellom. Smakte ganske så greit. Fikk beskjed av det supre personalet som i dag var helsvenske personalet at det var litt mangler på mat i dag. Dette gjaldt bare forretten, og siden jeg i utgangspunktet ikke var særlig lysten på scallops, gjorde det meg ingenting å få kylling og potetsalat til forrett. Den ble spist sammen med vinen som var Shiraz.

Jeg kan vel egentlig ikke få sagt dette nok. Kabinbesetningen på denne avgangen virket som de jobbet i et annet flyselskap. De hadde stort sett alt det de gretne nordmennene ikke hadde på turen ned. All servering ble gjort med smil, humør og oppmerksomhet. Det gjorde meg slett ingenting at det var et par mangler på matsiden. Den var uansett minimal. Det som betyr noe for meg, om noe mot formodning ikke er slik som det burde, er viljen til å rette det opp. Dette ble gjort med glans.

Forretten var helt ok. Noe annet kan sies om hovedretten. Valget falt på lammet, og det er noe av det beste jeg har spist ombord på et fly. Mørt og fint, kjempegode poteter og tilbehør. Det eneste negative som kan sies om hovedretten er: Hvorfor var det ikke større porsjoner?

Desserten smakte også helt superb. Den ble servert med et glass portvin som også var upåklagelig.

Det ble tid for å teste ut AVOD. Det ble film på meg. Hancock. Helt grei underholdning, knapt nok det. Ikke en film som anbefales for dem som ikke har sett den. Besetningen var flinke til å gå rundt i kabinen for å sjekke om vi trengte noe. Det ble et par GT til

Prøvde å sove, det ble i dag komplett umulig. Jeg ba forsåvidt om det også, da jeg drakk 3 kopper med kaffe etter maten. Men på denne turen koste jeg meg virkelig og hadde egentlig ikke lyst å sove.

Self servicekafeen ble hyppig brukt. Ble flere kaffekopper og flere glass med vin. I kafeen fantes det twist, Anton Bergsjokolade, konfekt, brus, kjeks, vin, kaffe og sandwicher. Skikkelig flott konsept Glemte å ta bilde av denne Fikk en is rett i hånden av en av de veldig blide vertinnene. Hadde egentlig ikke lyst på is, men spiste den likevel. Mest bare for omtanken fra henne. Den var veldig god

Tiden jeg mest til å slappe av og høre på musikk før det etter hvert ble servert et andre måltid. Fisk på meg, men spiste veldig lite da jeg egentlig var stappmett etter is, vin, GT, mat, kaffe osv fra hele flyturen. Bet meg merke i at vi også fikk servert signaturrundstykkene til Lufthansa! Det er disse man alltid får på LH sine fligher, som jeg aldri har opplevd å få på SAS. Det er for øvrig noe av det beste brødet man kan få ombord, synes nå jeg.

Landet 1746, 24 minutter før rutetid. Dette var en flytur som jeg kommer til å huske lenge. Fantastisk personell og veldig god mat.

Hadde halvannen time på ARN. Jeg var helt utslitt når jeg ankom. Var enda litt halvfull og forferdelig trøtt. Det ble lang venting i transfer sikkerhetskontroll. Der stakk de selvfølgelig av med det sårt trengte vannet jeg fikk av besetningen rett før landing Skulle videre med SK1483 til OSL 1925. Boarding rundt 1900. Sete 8A. Veldig lite å fortelle om fra denne flighten. Den gikk på rutetid, landet på rutetid. Ca 75% belegg, mesteparten i Flex. Fikk servert noe kyllinggreier med vann. Bøtta i meg vannet, rørte ikke kyllingen, da jeg var stappmett. Sov resten av turen. Vi landet på 19L, og faktisk har jeg aldri landet på 19L før.

Lite skjedde på OSL. Skulle i utgangspunktet ha utgang 18 for SK4057 med avgangstid 2205 til Stavanger. Ble utgangs- og flybytte da maskinen vi skulle ta, hadde tekniske problemer. LN-RCW som var en 800-maskin. (Litt morsomt, jeg hadde OY-RCW til Køben på vei til PEK. Jeg trodde RCW var en 600-maskin. Noen som har en god forklaring? Sete 4a. Avgang på tid 19L, landet på rute, R18.

Det ble lite rapport fra de siste flighene. Det skyldes rett og slett at jeg var helt utmattet. Men fikk rapportert fra den lengste og viktigste flighten. Som var en opplevelse!

Da er det bare å glede seg til juletider da det blir ny longhaul SAStur!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	innsjekk PEK.jpg
Views:	916
Size:	73.0 KB
ID:	20272   Click image for larger version

Name:	Japan Airlines 767.jpg
Views:	915
Size:	88.1 KB
ID:	20273   Click image for larger version

Name:	Etihad 340.jpg
Views:	911
Size:	80.6 KB
ID:	20274   Click image for larger version

Name:	Air China 747 NYC.jpg
Views:	907
Size:	86.9 KB
ID:	20275   Click image for larger version

Name:	PEK Fontene.jpg
Views:	899
Size:	96.5 KB
ID:	20276  

Click image for larger version

Name:	Austian 767 Wien.jpg
Views:	180
Size:	85.2 KB
ID:	20277   Click image for larger version

Name:	PEK AF777ER.jpg
Views:	174
Size:	67.4 KB
ID:	20278   Click image for larger version

Name:	United 747 SFOLAX.jpg
Views:	127
Size:	72.8 KB
ID:	20279   Click image for larger version

Name:	PEK skjermer.jpg
Views:	147
Size:	102.1 KB
ID:	20280   Click image for larger version

Name:	PEK kart.jpg
Views:	193
Size:	100.3 KB
ID:	20281  

Click image for larger version

Name:	PEK PEKARN A340.jpg
Views:	236
Size:	79.1 KB
ID:	20282   Click image for larger version

Name:	PEK Arn venstre cph høyre.jpg
Views:	233
Size:	92.0 KB
ID:	20283   Click image for larger version

Name:	PEK Asiana.jpg
Views:	188
Size:	72.6 KB
ID:	20284   Click image for larger version

Name:	SK 994 Apertizer.jpg
Views:	196
Size:	101.7 KB
ID:	20285   Click image for larger version

Name:	SK994 Forrett.jpg
Views:	211
Size:	102.5 KB
ID:	20286  

Click image for larger version

Name:	SK994 Hovedrett Fantastisk.jpg
Views:	219
Size:	91.9 KB
ID:	20287   Click image for larger version

Name:	SK994 dessert.jpg
Views:	209
Size:	89.9 KB
ID:	20288   Click image for larger version

Name:	Sk994 2nd meal.jpg
Views:	241
Size:	97.9 KB
ID:	20289  
B777ER is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Akkurat da du trodde bunnen var nådd .... LN-MOW Flyforum 12 16-03-2009 10:13
Til de som trodde at taket nar nådd for antall avganger mellom Aberdeen og Stava MartinL Flyforum 8 03-10-2007 15:29
Og jeg som trodde måkene på Andøya var innpåslitne... seilfly Bilder & foto 0 04-08-2007 18:38
Första SK994 PEK-ARN Savipix Flyforum 17 30-03-2007 15:44


All times are GMT +2. The time now is 23:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.