Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2008, 13:57   #1
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Strekning: NRT-HKG (Tokyo Narita terminal 2 - Hong Kong)
Flyselskap: Northwest Airlines
Rutenummer: NW 11
Avganstid: 18:35(lokal tid), 4. oktober 2008
Ankomsttid: 21:55(lokal tid), 4. oktober 2008
Flytid: 4 timer 20 minutter
Regnr: N672US
Flytype: B 747-451

Etter droeye to uker i Japan var tiden naa kommet for aa fortsette reisen. Denne gang var det Hong Kong som var neste stopp paa ruten. Som tidligere nevnt skulle jeg jo egentlig fly tilbake til Norge med Aeroflot. Men siden jeg bestemte meg for rundtur i Asia veldig kort tid foer avreisen fra Norge, maatte jeg sette sammen reisen videre med utgangspunkt fra Tokyo. Da jeg lette etter billett fra Tokyo til Hong Kong var den laveste envegsbilletten jeg fant paa over 7000 NOK. Det morsomme er at ved aa kjoepe tur/retur Tokyo - Hong Kong ble prisen under halvparten, ca 3200 NOK. Saa jeg bestilte selvfoelgelig sistnevnte.

Northwest kom billigst ut. Jeg visste fra foer av at de var store paa Narita, men fikk bakoversveis da jeg saa hvor store de faktisk er paa Asia.

Jeg ankom Narita ca fire timer foer avgang, av ulike grunner. NWA har automatinnsjekk paa alle avganger, men automaten ville ikke lese passet mitt(det er av gammel type), saa det ble manuell insjekk likevel.

Inngangen til terminalen:

Innsjekkingsautomaten:

Ventetiden ble brukt paa aa se paa fly, og jeg rakk akkurat aa ga rundt hele terminalen. Og her kommer noen fakta om NWA og deres opersajon paa NRT som jeg la merke til i loepet av de knappe fire timene jeg var der:
-Rundt 10 avganger til forskjellige byer i USA var den foerste boelgen. Byer som Detroit, Seattle, Minneappolis osv.
-12 avganger til forskjellige byer i Asia var neste boelge. Av disse var fem med 747, fem med A330 og to med 757. Imponerende!
Noen av flightene var code share med Continental og/eller Delta, men operert av NWA.

Delen av terminalen som NWA bruker er krummet, så det gikk ikke an å fange mange NWA-maskiner på et og samme bilde. Men også United er ganske store på Narita, her er et bilde med fem store UA-fugler:

NWA-fly i solnedgang:

Ombordstigningen startet 55 minutter foer avgang. Business og gullkunder ble sluppet inn foerst, og vi uvaskede maatte pent og pyntelig vente paa tur. Turistklasse var smekkfull paa dagens avgang, og det var lang koe paa business/gullkort(uten at jeg kan si hvaor fullt det var paa business).

N672US, flyet jeg tok:

Sist jeg floey longhaul med NWA var i 2000. Siden den gang har de byttet ut alle 747-200 med 747-400, og sluttet med gratis alkohol paa turistklasse. Bortsett fra det var alt som foer: seteryggen er for kort, setetrekkene er like stygge, tv-skjermene like faa og hoeretelefonene like daarlige.

Pushback var paa tiden, men det tok sikkert et kvarter foer vi var i luften. Naar vi foerst var kommet opp i luften gikk det lang, lang tid foer kapteinen skrudde av skiltet med fest setebeltet. Faktisk saa lang tid at baade kabinbesetningen og passasjerer gav faen. og roeyste seg etter behov.

Etter enda en stund startet drikkeserveringen, og filmen " Featherheads" ble startet. Brus, juice og vann er gratis, alkohol kostet 5 USD. Vi fikk ogsaa en liten pose med mini-Pretzels. Etter enda en lang stund kom maten, og en kunne velge mellom biff og kylling samt at en fikk paafyll av drikke. Jeg valgte biff. Maten smakte greit, men alt i alt tok serveringen alt for lang tid, og det var litt for lite mat.

Maten:

Etter serveringen ble besetningen borte, og gikk kun et par runder med vann foer vi landet.

Hong Kong er en ny og fin flyplass, men det er langt og gaa foer en kommer seg gjennom pass- og tollkontroll. Jeg vil anslaa at det tok rundt en time foer jeg satt paa flybussen til Kowloon og nye eventyr.

Kort oppsummert er NWA greit saa lenge de er billigst. Hvis det ikke er penger aa spare paa aa fly NWA vil jeg anbefale aa la vaere.

Foelg med videre, neste rapport kommer fra Phillipine Airlines!

Hilsen fra Boracay, Filippinene

Last edited by SAJblue; 04-12-2008 at 18:08. Reason: adding flight details
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2008, 17:22   #2
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Sorry for at det droeyer saann med bilder, men har bare sporadisk tilgang til PC og internett for tiden. Men jeg kan love rapporter fra en god del flyturer fremover
Old 04-12-2008, 19:40   #3
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Default Trip report Macau - Manila

Strekning: MFM-MNL (Macau - Manila)
Flyselskap: Philippne Airlines
Rutenummer: PR 353
Avganstid: 15:40, 09.10.2008 (lokal tid)
Ankomsttid: 17:45, 09.10.208 (lokal tid)
Flytid: 2 timer, 5 minutter
Regnr: RP-C8607
Flytype: A 320-214, levert som nybygg 02.08.2007, leaset fra Gecas.

Etter fem dager i Hong Kong var turen nå kommet for nye eventyr. Neste land på reiseruten er Filippinene. De av dere som er oppmerksomme ser at flighten går fra Macau, og ikke fra Hong Kong. Dette skyldes at da reisekameratene mine skulle bestille billetter fra Hong Kong til Manila, fungerte ikke betalingsprosessen på internettsiden til det flyselskapet som kom billigst ut, Cebu Pacific. Så da ble det billigere å fly ut fra Macau enn å booke hos noen av de andre flyselskapene som flyr fra Hong Kong. Reisekameratene mine fikk billettene for rundt 500 NOK per person, noe som må kunne karakteriseres som billig. Men da jeg skulle bestille billett på samme flyvning en stund senere fungerte ikke betalingssystemet hos Philippine Airlines nettside, så jeg måtte booke gjennom Kilroy. Billetten bestilt direkte på flyselskapets ville ha kostet meg rundt 500 NOK, men jeg måtte ut med rundt 800 NOK hos Kilroy. Men må man så må man:P

Fra Hong Kong til Macau tok vi hurtigbåt. Den brukte halvannen time, og kostet litt over 100 NOK. Grunnet tidspress valgte vi å droppe sightseeing i Macau, så vi tok drosje fra hurtigbåtterminalen til flyplassen. Så var vel stemplet inn i Macau i underkant av én time. Slå den!

Innsjekkingen på flyplassen gikk greit, det var ingen kø. Men grunnet den filippinske ikke-effektivitet og at en er nødt å ha utreisebillett fra landet for å kunne fly inn, tok det rundt 10 minutter å sjekke inn reisefølget på fem.

Macau International er ikke en spesielt stor flyplass, og da vi var der var det ikke mye aktivitet. Terminalen har 8 gater, tror det stod fly ved to av dem på den tiden vi var der. Men terminalen er lys og trivelig, med store vinduer ut mot flyene.

Terminalen:

Boarding startet i god tid før avgang. Flyet så skittent ut på utsiden, men var veldig rent og pent i kabinen, med lyse og trivelige farger. I hvert sete lå det en stor, god pute, og pledd ble utdelt før avgang. Jeg og reisefølget okkuperte rad 9, med meg plassert på 9A. Rad 9 er på dette flyet raden foran nødutgang, noe som betyr at setene ikke kan lenes tilbake. Men det var likevel OK plass, så lenge de som sitter foran ikke lener sine seter bak. Benplassen bestod knyttnevetesten. Kabinbesetningen snakket veldig godt engelsk, og var særdeles hyggelige.

RP-C8607 ved gate i Macau:

Vel oppe i luften var det tid for servering. Mat og drikke ble servert samtidig, noe jeg ikke skjønner hvorfor flere flyselskaper ikke får til. Det kunne velges mellom en svinegryterett og en fiskegryterett. Jeg valgte førstnevnte. Maten ble servert med salat(syltet salat) og en kakebit. Salaten var god, men annerledes. Svinegryteretten var litt for salt, men over gjennomsnittet god. De av reisefølget som valgte fiskevarianten var også fornøyde. Kaken var derimot melete og rå. Til maten valgte jeg rødvin. Drikke ble servert én gang til, og da valgte jeg rødvin og kaffe.

Svinegryteretten:

Fiskevarianten:

Inflight Entertainment bestod av mindre interessante småfilmer vist på nedfellbare skjermer i taket.

Bilde av kabinen inkludert IFE:

Av en eller annen grunn ble motorene "gasset opp og ned" en del under turen. Noen som aner hvorfor? Kan ikke huske jeg har opplevd det før.

Philippine Airlines har 156 seter i sine A320, 12 i business og 144 i økonomi. I økonomi talte jeg totalt 51 passasjerer. Foran gardinen fikk jeg ikke talt, men det var ikke fullt der heller.

Utsikt fra 9A:

Vi nærmer oss Manila:

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne flyturen, og det frister absolutt til gjentakelse hvis sjansen byr seg!

Følg med videre, det gjenstår fortsatt 7 flyturer!

Last edited by SAJblue; 04-12-2008 at 19:57. Reason: adding flight details
Reply

Posting Rules