Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2008, 20:34   #21
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Sterling ransaget, kartelsamarbejde?

Kontroll hos Norwegian

Konkurransetilsynet har i dag tirsdag 9.september gjennomført en kontroll hos Norwegian ASA på Fornebu

Kontrollen er en del av tilsynets informasjonsinnhenting i en pågående undersøkelse av Norwegian og Sterlings avtale om å samarbeide på enkelte ruter. Undersøkelsene foretas på bakgrunn av en henvendelse fra Norwegian tidligere i sommer hvor selskapet har bedt tilsynet om å vurdere samarbeidet mellom Norwegian og Sterling.

http://www.konkurransetilsynet.no/po...=&p_d_v=430871
Old 09-09-2008, 21:21   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Når Skandinavias (kanskje?) to største LCC'er inngår et samarbeide som innebærer en markedsdeling så er det klart at konkurransemyndighetene vil være interesserte i å vurdere effekten av samarbeidet. Denne praksisen som DY og NB har blitt enige om kan komme i konflikt med §10 i Konkurranseloven.

Nå er det jo opp til hvert enkelt selskap å ha rutiner og kunnskap som sikrer at man ikke bryter med konkurranseloven, og det er det enkelte selskaps eget ansvar å påse at egen praksis er i tråd med denne lovgivningen. Om KT vil vurdere lovligheten så er det vel ikke underlig at de stiller på informasjonshenting hos de involverte selskapene, og man annonserer da ikke at man kommer.

Jeg klarer ikke å mobilisere det helt store engasjementet når KT kommer på besøk hos DY, og gjorde det heller ikke da KT kom på besøk til SK i sin tid i forbindelse med rovprisingsundersøkelser. Dette er en av arbeidsformene i tilsynet og innebærer ikke skyld.

Last edited by TOS; 10-09-2008 at 08:40.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 05:52   #23
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Meget bra oppsummert TOS - men om utsagnet om "innebærer ikke skyld" deles av mannen i gata er et annet spørsmål!
EB is online now   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:28   #24
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Ikke bra om det viser seg at dette sammarbeidet ikke tåler dagens lys. Når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at de har noe å skjule. Norwegian konfronterte selv konkurranse tilsynet og burde således være i forrkant.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 14:04   #25
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Ikke bra om det viser seg at dette sammarbeidet ikke tåler dagens lys. Når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at de har noe å skjule. Norwegian konfronterte selv konkurranse tilsynet og burde således være i forrkant.
Jeg tror vel heller ikke at hverken DY eller NB tror at dette samarbeidet ikke tåler dagens lys, spesielt siden det er kunngjort i alle landets media. Men selv om DY har meddelt Konkurransetilsynet om samarbeidet så er ikke det det samme som at KT ikke vil kunne finne på å ha noe å utsette på formen på samarbeidet. Når det er sagt så er det jo flere allianser av flyselskap, så man har jo mange ganger vurdert samarbeid mellom flyselskap. Det som kanskje er spesielt med DY-NB samarbeidet er den nokså eksplisitte delingen av markedet, men for alt jeg vet ligger dette også i andre allianseavtaler.
Old 10-09-2008, 15:10   #26
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

En annet moment her er vel at DY/NB kanskje ikke er noen dominerende aktør på rutene, slik at ikke vil være snakk om misbruk av markedsposisjoner. Er ingen ekspert på dette, men det stilles en del strengere krav til dominerende aktører. Sukram vet mulignes mer enn meg om dette?
Old 10-09-2008, 15:37   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
En annet moment her er vel at DY/NB kanskje ikke er noen dominerende aktør på rutene, slik at ikke vil være snakk om misbruk av markedsposisjoner. Er ingen ekspert på dette, men det stilles en del strengere krav til dominerende aktører. Sukram vet mulignes mer enn meg om dette?
Nå vet ikke jeg hva Sukram vet, men såvidt jeg har forstått dette så er ikke §10 i Konkurranseloven (eller artikkel 81 i EF-traktaten) kun relatert til aktører med dominerende stilling, siden det i denne paragrafen er snakk om konkurransebegrensende avtaler mellom foretak. I utgangspunktet vil selv avtaler mellom aktører med liten markedsandel komme inn under denne bestemmelsen, men det finnes også en unntaksbestemmelse i 3. ledd som kanskje kan benyttes i denne saken. Ikke alle avtaler mellom aktører er uheldig i forhold til formålsparagrafen, slik at det vil være meningsløst å nekte alt samarbeid om samarbeidet ikke har konkurransemessig uheldige effekter. I tillegg har vel praksis vært at man har brukt markedsandel på ca 30% som en terskelverdi i retningslinjene for horisontalt samarbeid. Hvorvidt DY + NB er under dette på de aktuelle strekningene vet ikke jeg.
Old 10-09-2008, 17:59   #28
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Hehe, det var kanskje deg jeg egentlig tenkte på, dere holder begge til i Tromsø så jeg blander litt. Gøy å lese innlegg fra folk med peiling, skal "bygge på" med konkurranserett til våren.

Last edited by LCH; 10-09-2008 at 19:16.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 20:00   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Hehe, det var kanskje deg jeg egentlig tenkte på, dere holder begge til i Tromsø så jeg blander litt. Gøy å lese innlegg fra folk med peiling, skal "bygge på" med konkurranserett til våren.
Sukram studerer vel jus (en s? ) her i byen, så du er kanskje ikke så langt på viddene. Det kan godt tenkes at han har god kjennskap til konkurranserett. Jeg er jo egentlig en legmann i forhold til jussen, men har plukket opp de sentrale aspektene gjennom å ha jobbet en god del med konkurranserettslige problemstillinger fra økonomisiden.
Old 25-08-2009, 14:46   #30
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Konkurransetilsynet skriver i et brev til Norwegian at tilsynet ikke finner grunn til å fortsette saksbehandlingen.

- Vi vurderer det slik at ytterligere undersøkelser neppe ville ført til et vedtak om inngrep. I tillegg har konkursen til Sterling trukket beslutningen i samme retning, sier informasjonssjef Andreas Kjeldsberg Pihl i Konkurransetilsynet.
http://e24.no/lov-og-rett/article3233323.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2009, 23:33   #31
sukram
ScanFlyer Gold

Ingen skal på dette grunnlaget beskylde Konkurransetilsynet for hurtig saksbehandling. Det er vel snart ett år siden Sterlings konkurs...

Ellers ser jeg at det var flere interessante konkurranserettslige spørsmål som ble luftet i denne tråden, med stor relevans for bl.a. luftfart. Konkurranserett har jeg ikke særlig peil på må jeg innrømme, men kanskje noen av våre andre jurister vet mer. jb1 muligens?
sukram is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2009, 23:40   #32
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Auda, fortiden innhenter meg, skrev visst at jeg skulle ta konkurranserett til våren...men jeg skrev ikke hvilken vår! 2010 blir et bra år...

Posting Rules