Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2008, 12:10   #1
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default SAS CRJ og DHC8

De nye CRJ-900 som SAS får skal blandt andet operere CPH-AAR og CPH-AAL
---
ER der nogen der ved hvor langt de er kommet på samlebåndet i Canada ??
Hilsen
ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 12:14   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS CRJ og DHC8

det står noe i siste INSIDE: "CRJ'en er allerede i produksjon... CRJ900'erne begynder at rulle ind hos SAS Danmark i november og det første fly trafikksættes fra desember"
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 12:17   #3
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Og vi gleder oss!!

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 12:42   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: SAS CRJ og DHC8

DITTO.........!
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 14:14   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Hvem kommer med det første bildet fra Canada?
EB is online now   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 01:51   #6
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
SAS Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
De nye CRJ-900 som SAS får skal blandt andet operere CPH-AAR og CPH-AAL
---
ER der nogen der ved hvor langt de er kommet på samlebåndet i Canada ??
Hilsen
ole
Skal over der på kurs på den, men det blir sannsynligvis ikke før i jan, men den første burde jo være godt på vei på samlebåndet. Skal prøve å få noen som er der før meg til å ta et bilde...

Men vet du 931 om hvilke andre ruter det er bestemt at den skal inn på i starten? Har sjekket div booking system, men så sent som juli 2009 ligger det kun inne 2 stk CR9 på AAR, og 1 stk på AAL. Til den tid så skal jo SAS ha mottatt tot 7 fly av typen....
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 06:43   #7
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Så vidt jeg ved er første officelle ops med CRJ 900 til AAL den 11.dec....AAR kommer med
i jan09 .
forventer at CRJ-900 også indsættes på tyndere EU flight....a la GDN /HAM og HAJ
Regner med at den typsisk skal trafikere de gamle Q400 destinationer, men det er et gæt fra min side
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:58   #8
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Kommer de på tidligere Q400 ruter som SVG og BGO?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 10:05   #9
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Kommer de på tidligere Q400 ruter som SVG og BGO?
Ja det gør de vel,,,,,,på sigt, men hvornår ved jeg ikke en brik om, men som sagt mit gæt var at de skal operere nogle af de tidligere Q400 destinationer
og det var jo både SVG og BGO
hilsen
ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 13:50   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Ja det gør de vel,,,,,,på sigt, men hvornår ved jeg ikke en brik om, men som sagt mit gæt var at de skal operere nogle af de tidligere Q400 destinationer
og det var jo både SVG og BGO
hilsen
ole
SAS har tidligere uttalt til pressen i Norge at SVG og BGO står på listen over destinasjoner som skal trafikkeres med flytypen fra CPH og erstatte materiell som brukes midlertidig pr idag.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 17:43   #11
ATC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Någon som vet varför SAS SE inte vill ha några CRJ. Man lägger ju ned några destinationer ( Riga, Hamburg, Växsjö) som tidigare flögs med Dash.
ATC is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 17:48   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Det er veldig vanskelig å tjene penger på en 50-seters jet. Du ser for tiden en voldsom reduksjon i bruken av disse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 17:49   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er veldig vanskelig å tjene penger på en 50-seters jet. Du ser for tiden en voldsom reduksjon i bruken av disse.
Nå er ikke CRJ-900 en 50-seter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 17:50   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Les spørsmålet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 17:53   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Joda, men nå leste jeg mellom linjene på hvorfor SK.SE ikke skal ha noen CRJ-900
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 18:15   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Ah - OK ... ja, det kan se ut til at du har rett.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 18:36   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Kan jo hende SAS forsøker å begrense spredningen i flytyper på de forskjellige selskapene.....bare en tanke i mitt stille sind
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 20:46   #18
SVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Ræge
Posts: 200
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Ser at SAS DK skal fly med MD-80 neste sommer mellom CPH og SVGpå alle turene
SVG is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 22:26   #19
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kan jo hende SAS forsøker å begrense spredningen i flytyper på de forskjellige selskapene.....bare en tanke i mitt stille sind
Jeg tror heller det har med SAS Danmark og Susanne Larsens tro på konseptet å gjøre. SAS Sverige har heller ønsket å leie inn materiell i denne størrelsen i stedet for å ha den inhouse. I Norge har man ingen planer om å innføre en tredje flytype - i alle fall ikke så lenge man opererer F50.

Jeg tror eventuelle CRJ i Norge og Sverige avhenger av hvordan satsningen går i Danmark. Om det viser seg at satsningen er en suksess i DK, tar det nok ikke lang tid før vi ser CRJ i Norge og Sverige også. Men om SAS DK opplever problemer som er noe i nærheten av de problemene man hadde med Q400 både i oppstarten og i nesten hele Q400'ens "levetid" i SAS, kommer SAS SE og NO til å holde seg langt unna.

Men som sagt: SAS DK har stor tro på at CRJ kommer til å bli en positiv tilvekst og en flytype som kommer til å passe rutestrukturen i CPH svært godt. Så da får vi bare håpe på at de får rett...
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2008, 02:48   #20
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS CRJ og DHC8

Jo, jeg er klar over at de formelle planene med CRJ-900 er å fly ruter som tidligere ble operert med Q400, så det jeg egentlig spurte om var om du (sk931), visste om hva som var planen for de øvrige 4 CRJene som skal være i trafikk innen juni..? Grunnen til at AAR og AAL er valgt ut som oppstart destinasjoner er for øvrig å konsentrere ressursene teknisk så nær CPH som mulig, samt at pilotene skal ha X antall legs på typen før de kan fly uten instruktør, og da er ruter med kort flytid og mange legs pr dag perfekte.

Så den kommer nok etter hvert på både HAM, HAJ, GDN, og også BGO, SVG og KRS, men i følge de informasjoner vi har fått så blir nok ikke rutenettet en kopi av det som ble operert med Q400, og det er av flere grunner:

- CR9 er ca 20% dyrere enn Q4 (men tar også ca 12% fler pax), så det kan være vanskelig å forsvare enkelte tynnere ex Q4 ruter. Alternativet er vel da ferre avganger (ex reduksjon fra 4-5 til 3 daglige), nedleggelse eller outsourcing... Vi får håpe på en fornuftig kombinasjon, og ferrest mulig nedleggelser!

- CR9 har samme (eller rettere sagt; langt høyere..) cruising speed som MD og A319/321, så det planlegges med en mye mer utbredt mix, og bytte mellom flytypene alt etter sesong, ukedag, og også på kort varsel i f.t. booking tall. Eks så er BRU, DUS, Milan etc business destinasjoner med størst behov på ukedager og utenom sommeren, hvorimot det for BGO, NCE etc er motsatt. Dette vil bli utnyttet langt bedre med CRJ-900.

Ellers så ville jeg ikke heist for mange flagg for at MD80 skulle fly alle turer fra SVG neste sommer (jeg har sett det samme, men jeg tror det kommer endringer), for det er ikke en sjanse i havet for at BGO og SVG opprettholder 6 daglige avganger med MD. Med belegget en har på disse rutene (kanskje unntatt BGO om sommeren), så er alternativet i så fall å gå ned til de 3-4 daglige vi hadde med MD tidligere. Neppe et godt alternativ...?

Når det gjelder det langsiktige så har vi fått indikasjoner på at SAS DK, hvis CRJ blir en like stor regularitetsmessig/økonomisk suksess som i eks LH, vil instille (det er konsern ledelsen som bestemmer) på en flåte av A321/319 og CRJ-900/1000. Opsjonene som SAS har kan konverteres til CRJ-1000, og flytypen har en langt lavere SETEkostnad enn eks MD, blant annet på grunn av ca halvert fuelforbruk, og en mindre i kabinen ved 98 i f.t. MD87 med 125 pax. 27 pax rettferdiggjør ikke en ekstra i kabinen, og dobbelt opp med fuel!

Nick F har nok rett i at NO og SV sitter litt på gjerdet for å se hvordan det går i DK, men hvis det går slik Bombardier, SAS DK (og jeg...) tror så må en CRJ-900/1000 være en enda mer riktig flytype der enn i Danmark. Fra CPH så kunne en tross alt dekke de fleste tynne ruter fornuftig med en Q400, men fra OSL og STO så ble det litt vel langt for de tynne ruter a la OSL-DUS, OSL-BRU, STO-ZRH, STO-GVA, og til og med OSL-MAD, OSL-FCO etc etc... For ikke å glemme ALF, KKN etc.; hva med 3 daglige, og stop i finnmarken...?

Vel, mye synsing, men mye blir vel klarere etter noen måneder med CRJ-900 i SAS DK. Hvis det går åt skogen så skal jeg melde gris, og spise hatten min...

KK
Lamox is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS CRJ 900 B767 Samlerhjørnet 1 18-12-2011 01:14
Næste SAS CRJ sk931 Flyforum 19 20-01-2010 18:12
Sas Norge og CRJ BSSW Flyforum 26 09-03-2009 22:11
CRJ hos SAS sk931 Flyforum 22 19-12-2007 19:33
SAS DHC8-400 ENTO Flyforum 10 17-02-2007 12:45


All times are GMT +2. The time now is 20:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.