![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
De nye CRJ-900 som SAS får skal blandt andet operere CPH-AAR og CPH-AAL
--- ER der nogen der ved hvor langt de er kommet på samlebåndet i Canada ?? Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det står noe i siste INSIDE: "CRJ'en er allerede i produksjon... CRJ900'erne begynder at rulle ind hos SAS Danmark i november og det første fly trafikksættes fra desember"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Og vi gleder oss!!
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvem kommer med det første bildet fra Canada?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men vet du 931 om hvilke andre ruter det er bestemt at den skal inn på i starten? Har sjekket div booking system, men så sent som juli 2009 ligger det kun inne 2 stk CR9 på AAR, og 1 stk på AAL. Til den tid så skal jo SAS ha mottatt tot 7 fly av typen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Så vidt jeg ved er første officelle ops med CRJ 900 til AAL den 11.dec....AAR kommer med
i jan09 . forventer at CRJ-900 også indsættes på tyndere EU flight....a la GDN /HAM og HAJ Regner med at den typsisk skal trafikere de gamle Q400 destinationer, men det er et gæt fra min side Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Browncoat
|
![]()
Kommer de på tidligere Q400 ruter som SVG og BGO?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja det gør de vel,,,,,,på sigt, men hvornår ved jeg ikke en brik om, men som sagt mit gæt var at de skal operere nogle af de tidligere Q400 destinationer
og det var jo både SVG og BGO hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Någon som vet varför SAS SE inte vill ha några CRJ. Man lägger ju ned några destinationer ( Riga, Hamburg, Växsjö) som tidigare flögs med Dash.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Det er veldig vanskelig å tjene penger på en 50-seters jet. Du ser for tiden en voldsom reduksjon i bruken av disse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
|
![]()
Les spørsmålet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Joda, men nå leste jeg mellom linjene på hvorfor SK.SE ikke skal ha noen CRJ-900
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
|
![]()
Ah - OK ... ja, det kan se ut til at du har rett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kan jo hende SAS forsøker å begrense spredningen i flytyper på de forskjellige selskapene.....bare en tanke i mitt stille sind
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ser at SAS DK skal fly med MD-80 neste sommer mellom CPH og SVG
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg tror eventuelle CRJ i Norge og Sverige avhenger av hvordan satsningen går i Danmark. Om det viser seg at satsningen er en suksess i DK, tar det nok ikke lang tid før vi ser CRJ i Norge og Sverige også. Men om SAS DK opplever problemer som er noe i nærheten av de problemene man hadde med Q400 både i oppstarten og i nesten hele Q400'ens "levetid" i SAS, kommer SAS SE og NO til å holde seg langt unna. Men som sagt: SAS DK har stor tro på at CRJ kommer til å bli en positiv tilvekst og en flytype som kommer til å passe rutestrukturen i CPH svært godt. Så da får vi bare håpe på at de får rett...
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jo, jeg er klar over at de formelle planene med CRJ-900 er å fly ruter som tidligere ble operert med Q400, så det jeg egentlig spurte om var om du (sk931), visste om hva som var planen for de øvrige 4 CRJene som skal være i trafikk innen juni..? Grunnen til at AAR og AAL er valgt ut som oppstart destinasjoner er for øvrig å konsentrere ressursene teknisk så nær CPH som mulig, samt at pilotene skal ha X antall legs på typen før de kan fly uten instruktør, og da er ruter med kort flytid og mange legs pr dag perfekte.
Så den kommer nok etter hvert på både HAM, HAJ, GDN, og også BGO, SVG og KRS, men i følge de informasjoner vi har fått så blir nok ikke rutenettet en kopi av det som ble operert med Q400, og det er av flere grunner: - CR9 er ca 20% dyrere enn Q4 (men tar også ca 12% fler pax), så det kan være vanskelig å forsvare enkelte tynnere ex Q4 ruter. Alternativet er vel da ferre avganger (ex reduksjon fra 4-5 til 3 daglige), nedleggelse eller outsourcing... Vi får håpe på en fornuftig kombinasjon, og ferrest mulig nedleggelser! - CR9 har samme (eller rettere sagt; langt høyere..) cruising speed som MD og A319/321, så det planlegges med en mye mer utbredt mix, og bytte mellom flytypene alt etter sesong, ukedag, og også på kort varsel i f.t. booking tall. Eks så er BRU, DUS, Milan etc business destinasjoner med størst behov på ukedager og utenom sommeren, hvorimot det for BGO, NCE etc er motsatt. Dette vil bli utnyttet langt bedre med CRJ-900. Ellers så ville jeg ikke heist for mange flagg for at MD80 skulle fly alle turer fra SVG neste sommer (jeg har sett det samme, men jeg tror det kommer endringer), for det er ikke en sjanse i havet for at BGO og SVG opprettholder 6 daglige avganger med MD. Med belegget en har på disse rutene (kanskje unntatt BGO om sommeren), så er alternativet i så fall å gå ned til de 3-4 daglige vi hadde med MD tidligere. Neppe et godt alternativ...? Når det gjelder det langsiktige så har vi fått indikasjoner på at SAS DK, hvis CRJ blir en like stor regularitetsmessig/økonomisk suksess som i eks LH, vil instille (det er konsern ledelsen som bestemmer) på en flåte av A321/319 og CRJ-900/1000. Opsjonene som SAS har kan konverteres til CRJ-1000, og flytypen har en langt lavere SETEkostnad enn eks MD, blant annet på grunn av ca halvert fuelforbruk, og en mindre i kabinen ved 98 i f.t. MD87 med 125 pax. 27 pax rettferdiggjør ikke en ekstra i kabinen, og dobbelt opp med fuel! Nick F har nok rett i at NO og SV sitter litt på gjerdet for å se hvordan det går i DK, men hvis det går slik Bombardier, SAS DK (og jeg...) tror så må en CRJ-900/1000 være en enda mer riktig flytype der enn i Danmark. Fra CPH så kunne en tross alt dekke de fleste tynne ruter fornuftig med en Q400, men fra OSL og STO så ble det litt vel langt for de tynne ruter a la OSL-DUS, OSL-BRU, STO-ZRH, STO-GVA, og til og med OSL-MAD, OSL-FCO etc etc... For ikke å glemme ALF, KKN etc.; hva med 3 daglige, og stop i finnmarken...? Vel, mye synsing, men mye blir vel klarere etter noen måneder med CRJ-900 i SAS DK. Hvis det går åt skogen så skal jeg melde gris, og spise hatten min... KK |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS CRJ 900 | B767 | Samlerhjørnet | 1 | 18-12-2011 01:14 |
Næste SAS CRJ | sk931 | Flyforum | 19 | 20-01-2010 18:12 |
Sas Norge og CRJ | BSSW | Flyforum | 26 | 09-03-2009 22:11 |
CRJ hos SAS | sk931 | Flyforum | 22 | 19-12-2007 19:33 |