Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-05-2008, 20:41   #21
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SK973 high-speed abort?

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Butikkkjeden døpte jeg fort om til Worst Buy etter et par mislykkede handler..
Sånne uheldige kjøp er uunngåelige på den typen kjeder: "Kjøp belli, bli plaga" som en god venn pleide å si.....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 20:47   #22
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SK973 high-speed abort?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Sånne uheldige kjøp er uunngåelige på den typen kjeder: "Kjøp belli, bli plaga" som en god venn pleide å si.....
Best Buy er saann passe billig og jeg har aldri hatt noen som helst problem med kjoep der
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 20:59   #23
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SK973 high-speed abort?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Sånne uheldige kjøp er uunngåelige på den typen kjeder: "Kjøp belli, bli plaga" som en god venn pleide å si.....
Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Best Buy er saann passe billig og jeg har aldri hatt noen som helst problem med kjoep der
Det har du helt sikkert rett i. Jeg er jo egentlig ikke så godt kjent med amerikanske kjeder. Best Buy høres litt ut som en av de katalogene man får i posten i Norge, som jeg definitivt ikke forbinder med hverken "best" eller "buy" (dvs. det frister ikke å handle der).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 21:00   #24
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SK973 high-speed abort?

Kan vel kalle Best Buy for Eljoep + www.bestbuy.com
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 21:25   #25
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: SK973 high-speed abort?

Uten tvil store og det er sikkert mange fornøyde kunder. Jeg klaget 4 ganger før jeg fikk pengene tilbake for et stereoanlegg jeg kjøpte som aldri virket og gikk rett over til PC Richards. Der derimot, fikk jeg det jeg skulle ha og er idag stolt kunde
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 00:18   #26
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: SK973 high-speed abort?

Synes denne havna laaaaangt utenfor topic nå!

For å dra den litt tilbake: Jeg er ikke særlig teknisk av meg, så kan noen forklare meg hva riktig prosedyre er for å slukke branner i maskiner eller bremser? Skum eller pulver?
Man er vel redd for at brannen skal fortsette inn i drivstofftankene?

Gleder meg til et teknisk svar!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 02:44   #27
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: SK973 high-speed abort?

Det er standard prosedyre å bruke et tørt pulver av type natriumklorat eller lignende på branner ved understell på fly. Grunnen er at denne delen av flyet ofte inneholder mange "spennende" metaller som magnesium\titan og lignende, som ikke bør kjøles eller slukkes ved hjelp av vann. Grunnen er H-en i H2o (hydrogen) deler seg ut ved kjemisk reaksjon og antennes, noe som fører til kraftige "flares" og gnistregn. Pulveret legger seg som et lokk over metallet og kveler flammer, selv om metallet i seg selv kan bruke relativt lang tid på å kjøle seg ned.

Man kan bruke vann for å kjøle ned direkte på brannen hvis dette ikke er metall, for så å la metallet kjøle seg selv. Men altså helst ikke bruke vann direkte på understellet. Ellers så brukes skum mye ellers på flybranner for å kvele flammene. Andre interessante pulver som Purple-K brukes spesifikt på elektriske anlegg etc.

My two cents..
OMW is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 13:53   #28
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: SK973 high-speed abort?

Heisann!

Flott forklaring av deg OMW og jeg skal kun legge til litt om motorbrann...

Det er forskjellige grunner til at et fly faar en brann indikasjon og slik som SK973 opplevde her er ikke uvanlig. Hoeytrykk luft fra kompressor bleed air er komprimert til flere hundre grader og en lekkasje vil som regel sette av nacelle fire warning. Dette gaar ofte ut ved redusering av thrust.

En annen grunn til brann indikasjon er en virkelig brann i nacelle som er veldig sjelden. Dette kommer som regel av en fuel lekkasje og slukkes ved aa kutte fuel til motoren og slippe inn Halon gass i nacellen.

Neste er hot start eller hung start da du faar for for mye fuel i brennkammeret under start og du faar en flamme ut eksosen. Du vil ikke faa fire warning fra dette og selv om det kan se dramatisk ut vil dette som regel slukke seg selv naar motoren gaar. Halon gass i nacelle har ingen innvirkning paa dette.

Et annent problem er feilvarsling fra brann indikasjon systemet og det er som regel paa grunn av feil ved fire loop delene. Du kan ta en fire loop detection system test, men det er ofte ikke mulig for flight crew og vite om det er en virkelig brann eller indikasjonsfeil. Vaare flygende venner her vil sikkert underskrive paa at det er best aa vaere paa den sikre siden og shutte ned motoren ved slike tilfelle.

Og til slutt, som OMW beskriver ovenfor, saa er det prudukt som Purple-K, 3M osv. som oftest brukes paa flyplassene og disse er korrosive. Kommer dette inn i motoren vil det skade mange deler og motoren maa byttes.

Dette skulle vel heller ligge paa det flytekninske forumet...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 17:52   #29
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SK973 high-speed abort?

he he.. I guess we got to the bottom of that....

Men Dag, på A340 holder det å legge en håndduk over motoren som har et problem, så stopper det nok raskt
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 12:41   #30
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SK973 high-speed abort?

Dag, ja vi har karbonbremser UTEN viftene. Vi har viftene på A321, men de er noe støyende herk!
Man fant "engine related debris" på rullebannen, så det var nok ikke bare en hot air bleed tydeligvis.
Tommy: Hårføner!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 12:46   #31
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SK973 high-speed abort?

Selv om man gikk 151 mill. i underskudd Q1, så representerer dette en forbedring på nærmere 100 mill. fra ifjor, så grepene som er gjort viser seg å virke positivt.

Vi har et meget høyt belegg om dagen, men det finnes en og annen halvfull maskin. Jeg fløy SK983 til NRT den 30/5 med 206 pax, hjem 1/6 med SK984 som var smekkfull, 245 pax.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"

Last edited by FBU 4EVER; 02-06-2008 at 12:47. Reason: Tyrkleif. En L for mye.
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 16:50   #32
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SK973 high-speed abort?

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Dag, ja vi har karbonbremser UTEN viftene. Vi har viftene på A321, men de er noe støyende herk!
Man fant "engine related debris" på rullebannen, så det var nok ikke bare en hot air bleed tydeligvis.
Tommy: Hårføner!
De viftene du her snakker om kan jo fort doble total thrust paa 340ene
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 17:13   #33
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SK973 high-speed abort?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
De viftene du her snakker om kan jo fort doble total thrust paa 340ene
Viftene sitter på hvert sitt hjulnav. I beste fall vil de hjelpe til med gear retraction/extention. Egentlig produserer de bare et høyfrekvent hvin.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
High Speed Tape Altitude Flyteknisk forum 2 26-07-2013 22:52
high- vs low speed proppeller kimbo Flyteknisk forum 3 08-08-2010 00:21
Abort landing - OSL SK931 Flyforum 18 01-12-2006 11:08
High Speed Tape? Condor Flyforum 3 17-06-2006 19:47


All times are GMT +2. The time now is 21:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.