Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2010, 18:09   #1
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Widerøe high- vs low speed proppeller

Noen som hvet grunnen til at Widerøe bruker både highspeed og lowspeed proppeller på noen av maskinene sine? (Gul og hvit merking av propelltippen)

http://cdn-www.airliners.net/aviatio.../2/1553265.jpg
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 09:24   #2
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: high- vs low speed proppeller

Ulik maling, betyr det det?

ellers har de sefølgelig variabel pitch/constant speed på alle. Enig at det virker merkelig å ha ulike propeller, tviler på at det er tilfelle (utenom malingen da..).
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2010, 14:19   #3
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: high- vs low speed proppeller

I grove trekk. En -300 propell er malt hvit, og en -100 propell er malt gul.

Og som veldig mye annet på en DHC-8 er også propellene ombyttbare. En -100 kan fly med -100 og -300 propeller.

En -300 kan kun fly med -300 propeller.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2010, 00:21   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default Re: high- vs low speed proppeller

Kan det ha seg så at -300 propeller på en -100'er bråker mer enn -100 propeller?

Årsaken til at jeg spør var at jeg nå har flydd LN-WIL med gule (-100) propeller 7 gang, og den var mye stillere enn LN-WIB med hvite (-300) propeller. Som jeg fløy 6 gang. Mye mer bråkete, til en så stor grad at det var ubehagelig på LN-WIB. Nesten samme rute, samme værforhold, (samme dag), så ingen av delene skal ha noe å si.

Eller har det mer med pilotenes måte å fly flyet på, evt. flyets "generelle stand"? LN-WIB er jo noe eldre enn LN-WIL.

EDIT: Skal ut og teste LN-WIB to gang til i morgen, da kan jeg evt. bekrefte/avkrefte at det er crewet som har noe med saken å gjøre

Last edited by Polaris; 08-08-2010 at 00:42.
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
High Speed Tape Altitude Flyteknisk forum 2 26-07-2013 22:52
High og low-yield Twin Otter Småprat 1 29-09-2011 23:34
SK973 high-speed abort? OMW Flyforum 32 02-06-2008 17:13
High Speed Tape? Condor Flyforum 3 17-06-2006 19:47


All times are GMT +2. The time now is 07:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.