Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2008, 20:13   #41
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Vardø lufthavn - Vadsø lufthavn - 67,9 km, kjøretid 1 t og 8 min.

Berlevåg lufthavn - Båtsfjord lufthavn - 89,8 km, kjøretid 1 t og 22 min

Mosjøen lufthavn - Mo i Rana lufthavn - 106,8 km, kjøretid 1 t og 46 min

Mosjøen lufthavn - Sandnessjøen lufthavn - 85,6 km, kjøretid 1 t og 22 min

Mo i Rana lufthavn - Sandnessjøen lufthavn - 124,6 km, kjøretid 2 t 28 min
Joda Egil .. på tørt sommerføre om man ikke møter på noen trailer som ligger i grøfta langs veien ;-)
På vinteren vet man jo dessverre aldri om man kommer seg fram med dagens veistandard.
Kanskje vi skulle lansere et skikkelig samferdselsløft i kongeriket, som også ville bedre ekstern og internkommunikasjonen skikkelig.
Bygg 4 felts motorvei hele veien fra Tromsø til Stavanger via Sørlandet til OL i Tromsø i 2018. Bygg veien utenfor byene slik at man slapp å kjøre innom hver ei pølsebu langs veien. Norge burde ta seg råd til dette nå mens det ennå finnes penger. Da ble det også kortere reisetider til flyplassene rundt om, og alle varetransporter inn og ut av regionene ville bli betydelig billigere.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 20:19   #42
aik24
Fjording

Spørsmål Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Personlig tror jeg nok vi vil se en markant glidning av passasjerer fra AES til HOV i tiden fremmover...
Hva mener du med "markant glidning" ?
Bare økningen i trafikken over AES i 2007 tilsvarer den totale trafikken over HOV.....
Og med stadig nye ruter fra AES, tror jeg nok at denne effekten blir marginal.

Og trafikken skal tydeligvis i stor grad komme fra verftsindustrien i Ulstein/Herøy/Hareid-området som nå kan kjøre ferjefritt til HOV?
Er da utrolig merkelig at "Maritim Forening for Søre Sunnmøre" som er en interesseorganisasjon for verftsnæringen i det nevnte området har engasjert seg sterkt i utviklingen på AES...

Ser en på avstanden fra HOV til AES, så kan jeg vanskelig se at HOV har livets rett når sparekniven kommer frem om noen år!

Med den utviklingen vi ser på Østlandet for tiden, der private flyplasser (RYG og TRP) tar stadig større del av trafikken, blir det mindre overskudd på de store Avinor-flyplassene og således mindre penger å fordele til drift av miniputt-flyplassene!
aik24 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 20:26   #43
aik24
Fjording

Thumbs up Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Bygg 4 felts motorvei hele veien fra Tromsø til Stavanger via Sørlandet til OL i Tromsø i 2018. Bygg veien utenfor byene slik at man slapp å kjøre innom hver ei pølsebu langs veien. Norge burde ta seg råd til dette nå mens det ennå finnes penger. Da ble det også kortere reisetider til flyplassene rundt om, og alle varetransporter inn og ut av regionene ville bli betydelig billigere.
Ikke enig i det om å bruke milliarder på OL og reduserer du ambisjonene til 2-felts motorvei så skal jeg si meg enig!
Som jeg tidligere har skrevet, skal distriktene overleve på sikt så må det bygges sterke sentre ute i distriktene! Nytter ikke å sitte på hver sin haug og "ruge" på hver sin knøtteflyplass!
Old 06-03-2008, 21:10   #44
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Joda Egil .. på tørt sommerføre om man ikke møter på noen trailer som ligger i grøfta langs veien ;-)
Finnes det noe annet enn tørt sommerføre her på Nordens Riviera?

Quote:
Originally Posted by aik24 View Post
Hva mener du med "markant glidning" ?
Bare økningen i trafikken over AES i 2007 tilsvarer den totale trafikken over HOV.....
Igjen, tror nok vår venn WF145 kan holde oss oppdatert på trafikkøkningen over HOV.
Men generelt sett tror jeg nok folk flest går etter pris når de skal reise, og all den tid man skal til OSL og videre ut i verden vil nok mange velge HOV til OSL kontra Ferje fra Hareid via Ålesund + bompenger under fjorden til Vigra, alternativt hurtigbåt + flybuss til AES.

Quote:
Og med stadig nye ruter fra AES, tror jeg nok at denne effekten blir marginal.
Hvilke nye ruter? Den ene til London?
Noen som vet noe om belegg på denne ruten forresten?

Quote:
Og trafikken skal tydeligvis i stor grad komme fra verftsindustrien i Ulstein/Herøy/Hareid-området som nå kan kjøre ferjefritt til HOV?
Er da utrolig merkelig at "Maritim Forening for Søre Sunnmøre" som er en interesseorganisasjon for verftsnæringen i det nevnte området har engasjert seg sterkt i utviklingen på AES...
Tja, det er vel ikke verre at MFSS kan ha flere interesser enn at div. kommuner og regionråd på Helgeland støtter ny flyplass både på Mo og i Vefsn?
All den tid det finnes valgmuligheter vil de nok benytte seg av det beste tilbudet når de trenger et flysete.

Ser en på avstanden fra HOV til AES, så kan jeg vanskelig se at HOV har livets rett når sparekniven kommer frem om noen år!
Old 07-03-2008, 01:38   #45
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
VDS - VAW er det 7 mil. Veit ikke BVG og BJF men der har man en fjellovergang som er del stengt på vinteren da
Vet jo ikke hvordan det er nå, men "Domen" hadde jo også stadig vinterstengt dengang jeg bodde der oppe...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2008, 09:40   #46
Isbamse
ScanFlyer Molded

Når det gjelder småplassene i nord tror jeg demografien tar seg av det: De blir nedlagt når plassene er avfolket. Noe som er helt naturlig, da folk gjerne vil bo et sted med flere tilbud og litt mindre forblåst frost. Disse stedene blir til slutt avfolket, distriktspolitikk eller ikke. Ingen tårer for det (dukke!)

Ellers er det selvsagt et poeng at veistandard og vær kan sperre for å kjøre mellom disse plassene - men da står jo i en del tilfeller flyene også. Fx er det en knapp times kjøring mellom plassene i Leknes og Svolvær om sommeren, men litt lenger om vinteren...og så er kanskje veien stengt pga storm, men da sliter flyene også. Det virker mer rasjonelt å bruke pengene på rassikring og utbedring av veien, og beholde bare en flyplass.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2008, 10:27   #47
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Widerøe Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Vet jo ikke hvordan det er nå, men "Domen" hadde jo også stadig vinterstengt dengang jeg bodde der oppe...
det var jo kun for å skåne oss på fastlandet mot deg da Men de siste årene så har det gått lenge mellom hvergang den har vært stengt eller kolonnekjørt
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2008, 10:49   #48
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Når det gjelder småplassene i nord tror jeg demografien tar seg av det: De blir nedlagt når plassene er avfolket. Noe som er helt naturlig, da folk gjerne vil bo et sted med flere tilbud og litt mindre forblåst frost. Disse stedene blir til slutt avfolket, distriktspolitikk eller ikke. Ingen tårer for det (dukke!)
Nå har jeg ved flere anledninger foreslått følgende:

Norge er et lite land, vi er ca 4,6 mill innbyggere. Det samme som en liten forstad til en middels storby i USA.
Ergo, om regjeringen vil løse Norges klimaproblemer, spare milliarder av kroner på samferdsel, etc så tar man noen grep.

1, Bygg skyskrapere i Oslo. STORE skyskrapere hvor folk både kan bo, jobbe, handle etc. Barnehager og skoler i noen bygg/etasjer, kontorlokaler i noen bygg/etasjer, boliger i de fleste bygg (noen etasjer) og alt er knyttet sammen av t-bane/trikk/buss som selvfølgelig er gratis og går døgne rundt.

2, Døp om Oslo til Norwegia

3, Tvangsflytt "alle" bedrifter til Norwegia.

4, Tvangsflytt "hele" befolkningen til Norwegia.

5, Ingen trenger biler i Norwegia sånn at alle nok en gang kan si "Look to Norway".

He he, planen må finpusses noe, men det kan bli bra

E!
Old 07-03-2008, 11:24   #49
ENKB
ScanFlyer Gold

Quote:
He he, planen må finpusses noe, men det kan bli bra
Ja det går jo ikke an å legge Norwegia på en såppass usentral plass som Oslo. Som du sier så er Mosjøen midt i norge og bør jo være lokaliserings kandidat..
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2008, 11:43   #50
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Mitt forslag: Legg ned Distrikts-Norge!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2008, 02:29   #51
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
En kan ikke basere seg på å bruke flyplassene på samme måte som folk på Østlandet bruker tog!
Rent næringslivsmessig: Jo. Vi har ikke tog og næringslivet sparer mye penger på kort reisetid når de stundom må ut en tur. Jeg kan ikke se at det skulle være noen grunn til å svekke næringslivet gjennom å påføre dem et mindre effektivt transportnett enn det de allerede sliter med.

Quote:
Tilsvarende bør M&R godt greie seg med Ålesund og Kristiansund.
Tja. Jeg skal komme tilbake til den der.

Quote:
Ålesund fordi denne flyplassen som en av de få i landet, ikke går med underskudd.
Nåvel. Om man bare fikk flyttet trafikken fra AES til et annet sted, forflyttes også dette argumentet. Det er med andre ord et helt meningsløst argument.

Quote:
Kristiansund fordi denne er svært viktig for helikoptertrafikken til/fra Nordsjøen.
Helikoptertrafikk er også flyttbar.

Quote:
Både fra Molde og Ørsta/Volda (og distriktene rundt) vil det være langt under 2 timer kjøretid til alternative flyplasser!

De pengene vi sparer på dette, får vi heller bruke på å bygge skikkelige veier i distriktene!
OK, her kommer saken: Ta 350 kr/time (det er et ganske moderat anslag for gjennomsnittsverdi av en time), gang med én times ekstra reisetid for si 350000 pax og sammenlign dette med regnskapet til MOL, så vil du nok raskt se at det ikke blir noe ekstra penger til skikkelige veier.

Quote:
Slik at folk kommer seg raskere frem til de flyplassene som gjenstår!
Nå bygges det for tiden noen veier og flere blir det. Reisetiden fra KSU til MOL er like kort som omvendt og det samme gjelder AES-MOL, som forøvrig kan foventes redusert med en halvtime innen 2020. Jeg vil utifra dette gjerne se deg utdype litt rundt hvorfor du nøyer deg med å legge ned én stamruteflyplass når du utifra din argumentasjon like godt kan legge ned to.

Quote:
Året er 2008! Statskassen er ikke lenger en utømmelig pengebinge som alle synes det er greit at vi sløser bort!
Dette er omtrent en så feil fremstilling av dagens kontra gårsdagens realiteter som det overhodet er mulig å komme med.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2008, 07:54   #52
ENKB
ScanFlyer Gold

Slankebrusmannen har forbindelser til Oskar Sylte ... ?
Old 19-03-2008, 11:50   #53
aik24
Fjording

Ryanair Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by ENKB View Post
Ingen tvil om at han må være fra Molde, ja.... ;-)

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Nåvel. Om man bare fikk flyttet trafikken fra AES til et annet sted, forflyttes også dette argumentet. Det er med andre ord et helt meningsløst argument.
Snakk om 'meningsløst argument'!!!!!
Verken flypassasjerer eller annet kan du bare "flytte" sånn uten videre!

Quote:
Joda, i teorien er alt mulig!
Enda et 'meningsløst argument'!!!!!!!

Quote:
Dette er omtrent en så feil fremstilling av dagens kontra gårsdagens realiteter som det overhodet er mulig å komme med.
Ærlig talt, Slankebrusmannen, snakk om feil fremstilling av realiteter!!

Vet ikke om slankebrusmannen prøver å lage enda en idiotisk debatt mellom Møringene om MOL/KSU/AES, men dette blir uansett for dumt!

Reiste forresten for første gang med RyanAir fra TRF i forrige uke.
En effektiv og grei reise! Skulle gjerne hatt RyanAir på BGO el. AES!
Blir vanligvis litt for langt å reise til TRF eller HAU for min del.
Old 19-03-2008, 12:17   #54
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Heeey ..og så unngår vi å lage også denne tråden om til en MOL/KSU/AES debatt !

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2008, 12:43   #55
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:

Hvor vil du flytte den trafikken? Ørlandet er vel eneste ok alternativ for trafikken fra Draugen, Kristin etc. Den flyplassen er militær og har kun en sivil rute.. Andre flyplasser er Brønnøy (blir unødvendig langt) og Værnes. Et poeng for helikopter er at de sjeldent liker å fly i isete forhold og da vil de gjerne fly lavt. Derfor er det også dumt å fly over mye terreng før du skal lande. Andre her på forumet kan mer om dette enn meg..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 19-03-2008 at 13:31.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2008, 14:50   #56
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Verken flypassasjerer eller annet kan du bare "flytte" sånn uten videre!
Det er mulig jeg har misforstått deg, men du mente altså at det var for mange flyplasser på Vestlandet og at noen burde legges ned. Jeg går da utifra at du med det mener at de som berøres av dette kan benytte andre flyplasser, men jeg ser nå at du mener at de skal slutte å fly. Hvorfor det?

Poenget er bare at om man velger å legge ned AES og passasjerene da følger etter til en annen flyplass, vil denne også overta flytrafikken og dermed det økonomiske resultatet.

Quote:
Joda, i teorien er alt mulig!
Enda et 'meningsløst argument'!!!!!!!
I teorien? Rett på meg om jeg tar feil, men det er da ingenting i Kristiansund som binder helikopterterminalen til byen. Den kunne like godt ha vært på Vigra, Ørlandet eller Brønnøysund uten at noen hadde merket noen forskjell. Når man da først snakker om nedleggelser av flyplasser, kan det at det tilfeldigvis ligger en helikopterterminal der altså neppe være noe argument. Faktisk dersom den skal benyttes som et argument, er det f.eks. en flypassasjerterminal i Molde som er rundt fem ganger større. Er ikke det i så fall et vektigere argument?

Forøvrig måles ikke et arguments styrke ved hjelp av antall utropstegn. Sju utropstegn bak et innholdsløst og ubegrunnet utsagn er vel egentlig bare et tegn på at du ikke liker å innrømme at du vet at du har tatt feil.

Quote:
Ærlig talt, Slankebrusmannen, snakk om feil fremstilling av realiteter!!
Skal vi se: Da flyplassene ble bygd, hadde vi underskudd på statsbudsjettene og statsgjeld. Nå om dagen har vi overskudd på statsbudsjettene og pengene flyter nærmest over. Hvor ligger feilen, hos meg eller deg?

Quote:
Vet ikke om slankebrusmannen prøver å lage enda en idiotisk debatt mellom Møringene om MOL/KSU/AES, men dette blir uansett for dumt!
Nope. Det bør kunne gå an å diskutere slikt på prinsippielt nivå, men det ser jo unektelig ut til at du enten er såpass tilknyttet AES eller KSU at det tydeligvis ikke nytter. Jeg har stort sett bare pekt på to ting, som det absolutt bør være lov å peke på når du likevel tar opp denne diskusjonen, og det helt uten å ta noe standpunkt:

1. Du tar feil når du tror samfunnet sparer penger på å legge ned flyplassen i Molde.
2. Argumentene dine for at det er nettopp de to andre flyplassene som skal overleve, er ikke gode.

Men alle følelser lagt til side, hvorfor skulle det være en dårligere idé å legge ned både AES og KSU enn å bare legge ned MOL? Reisetidskonsekvensene er jo de samme, og det er knapt en sjel i Møre og Romsdal som ikke når Årø innen de tre timene du foreslår som tolererbar reisetid til nærmeste flyplass.

Last edited by slankebrusmannen; 19-03-2008 at 16:11.
Old 19-03-2008, 14:52   #57
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Nope, ingen. Men jeg holder meg til denslags brus når jeg skal drikke sånt, uten at jeg ønsker å legge ut om hvorfor.
Old 19-03-2008, 15:15   #58
ENKB
ScanFlyer Gold

Quote:
1. Du tar feil når du tror samfunnet sparer penger på å legge ned flyplassen i Molde.
2. Argumentene dine for at det er nettopp de to andre flyplassene som skal overleve, er ikke gode.
Du glemmer en hovedforutsetning her AES og KSU ble bygget etter vedtak i stortinget der en foretok grundige utredninger av samfunnsmessige kost/nytte betraktninger, mens mol ble bygd på trass av kommunen..

Quote:
Hvor vil du flytte den trafikken? Ørlandet er vel eneste ok alternativ for trafikken fra Draugen, Kristin etc. Den flyplassen er militær og har kun en sivil rute.. Andre flyplasser er Brønnøy (blir unødvendig langt) og Værnes. Et poeng for helikopter er at de sjeldent liker å fly i isete forhold og da vil de gjerne fly lavt. Derfor er det også dumt å fly over mye terreng før du skal lande. Andre her på forumet kan mer om dette enn meg..
Tror nok du har summert opp dette rimelig bra.

Last edited by ENKB; 19-03-2008 at 15:19.
Old 19-03-2008, 15:49   #59
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Du glemmer en hovedforutsetning her AES og KSU ble bygget etter vedtak i stortinget der en foretok grundige utredninger av samfunnsmessige kost/nytte betraktninger, mens mol ble bygd på trass av kommunen..
Dette er nesten, men ikke helt riktig. AES ble satt i gang av sunnmøringene tross at det ikke forelå noe statlig vedtak om hvor en felles flyplass for Møre og Romsdal skulle ligge (Gossen var forøvrig et høyaktuelt alternativ). Saken ble dermed plutselig en om en felles flyplass for Nordmøre og Romsdal, som etterhvert endte med at staten bygde ut Kvernberget. Dette var forøvrig distriktspolitikk i praksis, man valgte ikke det objektivt sett gunstigste alternativet.

Men alt dette er uansett historie. Om man skal vurdere flyplasstruktur i 2008, er utredninger, valg, begrunnelser og vedtak fra 50- og 60-tallet helt fullstendig uinteressant.

Quote:
Tror nok du har summert opp dette rimelig bra.
Det underliggende poenget her er uansett at selv om KSU er velegnet til trafikken, er ulempene ved å flytte den ubetydelige sammenlignet med ulempene ved å legge ned en flyplass med et sekssifret passasjertall. I et valg-av-hvilken-flyplass-som-skal-overleve-scenario blir det med andre ord ikke noe som bør tillegges vekt.

Det kan forøvrig også merkes at argumentet jeg har presentert for at det ikke er noe økonomisk poeng å legge ned MOL selvsagt også kan benyttes for de to andre flyplassene.
Old 19-03-2008, 16:32   #60
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Quote:
Rett på meg om jeg tar feil, men det er da ingenting i Kristiansund som binder helikopterterminalen til byen. Den kunne like godt ha vært på Vigra, Ørlandet eller Brønnøysund uten at noen hadde merket noen forskjell.
Neivel? Shells driftsorganisasjonskontor som ligger i Kristiansund? De mange firmaene med tilknytning til heliporten som ligger i byen? Pluss det faktum at den enkleste og mest effektive måten å komme seg til Haltenbanken via helikopter nemmelig er fra heliporten i Kristiansund, noe som ble lagt stor vekt på da det ble vedtatt at det var der helikopterterminalen skulle ligge?

Quote:
Når man da først snakker om nedleggelser av flyplasser, kan det at det tilfeldigvis ligger en helikopterterminal der altså neppe være noe argument.
Dersom det skal være en helikopterterminal med felles utreise til flere plattformer i Nordsjøen, så jo – De reisende må jo komme seg til Kristiansund og helikopterterminalen, gjerne på en måte som er så enkel som mulig. Ordet ”Effektivitet” går igjen…

Quote:
…en flypassasjerterminal i Molde som er rundt fem ganger større…
Og hvor har du dette fra?

Quote:
…Er ikke det i så fall et vektigere argument?
Nei, vil ikke si det. Det er da heller ikke relevant.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules