![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
På vinteren vet man jo dessverre aldri om man kommer seg fram med dagens veistandard. Kanskje vi skulle lansere et skikkelig samferdselsløft i kongeriket, som også ville bedre ekstern og internkommunikasjonen skikkelig. Bygg 4 felts motorvei hele veien fra Tromsø til Stavanger via Sørlandet til OL i Tromsø i 2018. Bygg veien utenfor byene slik at man slapp å kjøre innom hver ei pølsebu langs veien. Norge burde ta seg råd til dette nå mens det ennå finnes penger. Da ble det også kortere reisetider til flyplassene rundt om, og alle varetransporter inn og ut av regionene ville bli betydelig billigere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Fjording
|
![]() Quote:
Bare økningen i trafikken over AES i 2007 tilsvarer den totale trafikken over HOV..... Og med stadig nye ruter fra AES, tror jeg nok at denne effekten blir marginal. Og trafikken skal tydeligvis i stor grad komme fra verftsindustrien i Ulstein/Herøy/Hareid-området som nå kan kjøre ferjefritt til HOV? Er da utrolig merkelig at "Maritim Forening for Søre Sunnmøre" som er en interesseorganisasjon for verftsnæringen i det nevnte området har engasjert seg sterkt i utviklingen på AES... Ser en på avstanden fra HOV til AES, så kan jeg vanskelig se at HOV har livets rett når sparekniven kommer frem om noen år! Med den utviklingen vi ser på Østlandet for tiden, der private flyplasser (RYG og TRP) tar stadig større del av trafikken, blir det mindre overskudd på de store Avinor-flyplassene og således mindre penger å fordele til drift av miniputt-flyplassene! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Fjording
|
![]() Quote:
Som jeg tidligere har skrevet, skal distriktene overleve på sikt så må det bygges sterke sentre ute i distriktene! Nytter ikke å sitte på hver sin haug og "ruge" på hver sin knøtteflyplass! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Men generelt sett tror jeg nok folk flest går etter pris når de skal reise, og all den tid man skal til OSL og videre ut i verden vil nok mange velge HOV til OSL kontra Ferje fra Hareid via Ålesund + bompenger under fjorden til Vigra, alternativt hurtigbåt + flybuss til AES. Quote:
Noen som vet noe om belegg på denne ruten forresten? Quote:
All den tid det finnes valgmuligheter vil de nok benytte seg av det beste tilbudet når de trenger et flysete. Ser en på avstanden fra HOV til AES, så kan jeg vanskelig se at HOV har livets rett når sparekniven kommer frem om noen år!
![]() |
![]() |
#45 |
N/A
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Når det gjelder småplassene i nord tror jeg demografien tar seg av det: De blir nedlagt når plassene er avfolket. Noe som er helt naturlig, da folk gjerne vil bo et sted med flere tilbud og litt mindre forblåst frost. Disse stedene blir til slutt avfolket, distriktspolitikk eller ikke. Ingen tårer for det (dukke!)
Ellers er det selvsagt et poeng at veistandard og vær kan sperre for å kjøre mellom disse plassene - men da står jo i en del tilfeller flyene også. Fx er det en knapp times kjøring mellom plassene i Leknes og Svolvær om sommeren, men litt lenger om vinteren...og så er kanskje veien stengt pga storm, men da sliter flyene også. Det virker mer rasjonelt å bruke pengene på rassikring og utbedring av veien, og beholde bare en flyplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Norge er et lite land, vi er ca 4,6 mill innbyggere. Det samme som en liten forstad til en middels storby i USA. Ergo, om regjeringen vil løse Norges klimaproblemer, spare milliarder av kroner på samferdsel, etc så tar man noen grep. 1, Bygg skyskrapere i Oslo. STORE skyskrapere hvor folk både kan bo, jobbe, handle etc. Barnehager og skoler i noen bygg/etasjer, kontorlokaler i noen bygg/etasjer, boliger i de fleste bygg (noen etasjer) og alt er knyttet sammen av t-bane/trikk/buss som selvfølgelig er gratis og går døgne rundt. 2, Døp om Oslo til Norwegia ![]() 3, Tvangsflytt "alle" bedrifter til Norwegia. 4, Tvangsflytt "hele" befolkningen til Norwegia. 5, Ingen trenger biler i Norwegia sånn at alle nok en gang kan si "Look to Norway". He he, planen må finpusses noe, men det kan bli bra ![]() E!
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mitt forslag: Legg ned Distrikts-Norge!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Slankebrusmannen har forbindelser til Oskar Sylte ... ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Fjording
|
![]()
Ingen tvil om at han må være fra Molde, ja.... ;-)
Quote:
Verken flypassasjerer eller annet kan du bare "flytte" sånn uten videre! Joda, i teorien er alt mulig! Enda et 'meningsløst argument'!!!!!!! Quote:
Vet ikke om slankebrusmannen prøver å lage enda en idiotisk debatt mellom Møringene om MOL/KSU/AES, men dette blir uansett for dumt! Reiste forresten for første gang med RyanAir fra TRF i forrige uke. En effektiv og grei reise! Skulle gjerne hatt RyanAir på BGO el. AES! Blir vanligvis litt for langt å reise til TRF eller HAU for min del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Heeey ..og så unngår vi å lage også denne tråden om til en MOL/KSU/AES debatt !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Gold
|
![]() Hvor vil du flytte den trafikken? Ørlandet er vel eneste ok alternativ for trafikken fra Draugen, Kristin etc. Den flyplassen er militær og har kun en sivil rute.. Andre flyplasser er Brønnøy (blir unødvendig langt) og Værnes. Et poeng for helikopter er at de sjeldent liker å fly i isete forhold og da vil de gjerne fly lavt. Derfor er det også dumt å fly over mye terreng før du skal lande. Andre her på forumet kan mer om dette enn meg..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 19-03-2008 at 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Poenget er bare at om man velger å legge ned AES og passasjerene da følger etter til en annen flyplass, vil denne også overta flytrafikken og dermed det økonomiske resultatet. Quote:
Forøvrig måles ikke et arguments styrke ved hjelp av antall utropstegn. Sju utropstegn bak et innholdsløst og ubegrunnet utsagn er vel egentlig bare et tegn på at du ikke liker å innrømme at du vet at du har tatt feil. Quote:
Quote:
1. Du tar feil når du tror samfunnet sparer penger på å legge ned flyplassen i Molde. 2. Argumentene dine for at det er nettopp de to andre flyplassene som skal overleve, er ikke gode. Men alle følelser lagt til side, hvorfor skulle det være en dårligere idé å legge ned både AES og KSU enn å bare legge ned MOL? Reisetidskonsekvensene er jo de samme, og det er knapt en sjel i Møre og Romsdal som ikke når Årø innen de tre timene du foreslår som tolererbar reisetid til nærmeste flyplass. Last edited by slankebrusmannen; 19-03-2008 at 16:11. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by ENKB; 19-03-2008 at 15:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men alt dette er uansett historie. Om man skal vurdere flyplasstruktur i 2008, er utredninger, valg, begrunnelser og vedtak fra 50- og 60-tallet helt fullstendig uinteressant. Quote:
Det kan forøvrig også merkes at argumentet jeg har presentert for at det ikke er noe økonomisk poeng å legge ned MOL selvsagt også kan benyttes for de to andre flyplassene. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har hangar.no misforstått EU's svarteliste? | Trdfly | Småprat | 3 | 25-06-2015 10:03 |