Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2008, 16:38   #21
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Det er selvfølgelig noen som har en fordel med å ha en flyplass så nær. Men det er vel kanskje ikke mange nok til å kunne "forsvare" å beholde flyplassen, når de pengene kan brukes til å oppgradere veiene inn til de andre flyplassene. Slik at de fikk bedre veier, slik at det er lettere å komme seg til en "større" flyplass.

Kanskje litt vanskelig skrevet men håper dere forstår hva jeg vil frem til...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 19:55   #22
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by aik24 View Post
Problemet er bare det at vi har ALT for mange flyplasser på Vestlandet!
Les f.eks. artikkelen i BT som viser at Jølster i S&Fj. har under to timer reisetid til FEM(!!) forskjellige flyplasser!
http://www.bt.no/lokalt/sf/article389528.ece

En kan ikke basere seg på å bruke flyplassene på samme måte som folk på Østlandet bruker tog!
Skal vi ut på reise (enten det er til Oslo, Bergen eller London), må vi kunne akseptere å bruke 2-3 timer for å komme oss til nærmeste flyplass!



Noen synspunkter?
Argumentasjonen er høyst aktuell.
Det at nye samferdselsløsninger (les veier, bruer og tuneller) gjør det lettere med interntransport innen regioener er vel og bra og absolutt nødvendig.
Om man ser noen få år tilbake (til 60-tallet) for å få et historisk perspektiv på dette, så var Samferdselsminister Kyllingmark sin store kongstake at hele landet skulle kunne tas bedre i bruk, og at man skulle kunne reise tur/retur til hovedstaden på dagstur for å slippe overnatting. Dermed ble kortbaneflyplassene opprettet og det er dette vi ser i dag som en meget god samfunnsøkonomisk struktur, selv om hver enkelt flyplass ikke er individuelt bedriftsøkonomisk lønnsom.

Det å legge ned flyplasser er ikke en lett avgjørelse noen steder, og det er vel kun om kan klare å lage et nytt tilbud som oppleves som et bedre tilbud for innbyggerne som berøres at dette kan være politisk mulig.
Ettersom Jølster i denne artikkelen framstår som noe av et knutepunkt i regionen , så kanskje dette kan være plassen for en ny felles flyplass som kan favne flere av de andre byene og tettstedene som er nevnt. Nå vet jeg absolutt ingenting om topografiske og andre forhold der, så jeg er 100% blank på om dette kan være mulig.

På Helgeland har vi akkurat samme problemstilling, og her kan nye vei og tunnellsystemer medføre at det nå trer fram en gylden mulighet til å lage EN fellesflyplass som erstatter 3 små, med de fordeler som dette kan by på med tanke på større passasjergrunnlag og dermed også mulighet for lavere priser.
Pris, kombinert med reisetid og tilgjengelighet vil være det som vil bety mest for de som bor i distriktene. Da med tanke på næringslivets konkurransekraft og økt volum i fritidsreiser.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 20:08   #23
aik24
Fjording
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 46
OBB 4 Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Argumentasjonen er høyst aktuell.
Det at nye samferdselsløsninger (les veier, bruer og tuneller) gjør det lettere med interntransport innen regioener er vel og bra og absolutt nødvendig.
Om man ser noen få år tilbake (til 60-tallet) for å få et historisk perspektiv på dette, så var Samferdselsminister Kyllingmark sin store kongstake at hele landet skulle kunne tas bedre i bruk, og at man skulle kunne reise tur/retur til hovedstaden på dagstur for å slippe overnatting. Dermed ble kortbaneflyplassene opprettet og det er dette vi ser i dag som en meget god samfunnsøkonomisk struktur, selv om hver enkelt flyplass ikke er individuelt bedriftsøkonomisk lønnsom.

Det å legge ned flyplasser er ikke en lett avgjørelse noen steder, og det er vel kun om kan klare å lage et nytt tilbud som oppleves som et bedre tilbud for innbyggerne som berøres at dette kan være politisk mulig.
Ettersom Jølster i denne artikkelen framstår som noe av et knutepunkt i regionen , så kanskje dette kan være plassen for en ny felles flyplass som kan favne flere av de andre byene og tettstedene som er nevnt. Nå vet jeg absolutt ingenting om topografiske og andre forhold der, så jeg er 100% blank på om dette kan være mulig.

På Helgeland har vi akkurat samme problemstilling, og her kan nye vei og tunnellsystemer medføre at det nå trer fram en gylden mulighet til å lage EN fellesflyplass som erstatter 3 små, med de fordeler som dette kan by på med tanke på større passasjergrunnlag og dermed også mulighet for lavere priser.
Pris, kombinert med reisetid og tilgjengelighet vil være det som vil bety mest for de som bor i distriktene. Da med tanke på næringslivets konkurransekraft og økt volum i fritidsreiser.
Glimrende skrevet!
Problemet er at de som bor nærmest en mindre flyplass selvsagt ikke får det så lettvint. MEN, det store flertall i regionen er faktisk bedre tjent med at en har færre større flyplasser og heller bruker pengene til å bygge vei, bro, tunnel for å skape sterkere regioner!
En vinn-vinn situasjon for 95%..
Selvsagt unntatt de få sjelene som bruker kortbanenettet som andre bruker tog/buss.
aik24 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 08:48   #24
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Først og fremst, velkommen til vårt forum aik24! Frisk start

Quote:
Originally Posted by aik24 View Post
Både fra Molde og Ørsta/Volda (og distriktene rundt) vil det være langt under 2 timer kjøretid til alternative flyplasser!
Som Farmer allerede har nevnt er vi så heldige å ha flyplass nesten "downtown" Mosjøen med to alternative flyplasser ca 70 min unna langs dagens krøterstier!
Det er ingen stor hemmelighet at vi begge er store tilhengere av EN større flyplass som erstatning for Mosjøen, Mo i Rana og Sandnessjøen, men dette forutsetter faktisk bedre infrastruktur i form av tunell ut til kysten og veier med standard fra dette årtusen.
Den biter er i ferd med å falle på plass, og forhåpentligvis vil også Staten gjennom Avinor også snart innse at de kan spare store penger på bygge en ny, moderne flyplass og slutte å lappe på de gamle.

Selvfølgelig er ikke dette gjort over natta, men de aller fleste trenger noen år med bearbeidelse før de innser hvor bra det faktisk kan bli å "miste" flyplassen "downtown".



Quote:
Originally Posted by LN-RKF View Post
Dette kan lett utvikle seg til en ny "Kristiansund-Molde-konflikt" her på forumet... håper vår nye venn vet hva han går til!
La oss unngå det da folkens! Den diskusjonen har vi hatt før, og tar "gjerne" igjen og igjen og igjen, men da i egen tråd forbeholdt de som orker det



Quote:
Originally Posted by aik24 View Post
Hvorfor skal vi bruke enorme summer på å holde live i miniputt-flyplasser som VoldaØrsta, Sandane, Sogndal, Molde, etc. ?
Dette kan vi sikkert også diskutere!
Det blir tidligere nevnt at AES er en av få flyplasser som går med overskudd, men...
Jeg er ikke sikker på hvor store røde tall Ørsta/Volda HOV vil skilte med nå etter at Eikesundsambandet nettopp åpnet!
Kanskje vår venn WF145 kan holde oss oppdatert på utviklingen der?
Personlig tror jeg nok vi vil se en markant glidning av passasjerer fra AES til HOV i tiden fremmover...

Quote:
Originally Posted by aik24 View Post
Og se på flyplassene på Østlandet.... Det finnes også der svært mange som må kjøre i 1-2 timer for å komme til nærmeste flyplass. Hvorfor kan ikke også vi på Vestlandet kunne klare dette?? Må vi ha en småflyplass utenfor stuedøra??
Hva regner du som Østlandet da?
For det er jammen ikke mange der nede som har mer enn to timer til nærmeste flyplass...

Kan jo kaste ut en brannfakkel og si at Østlandsområdet burde klare seg med Gardermoen!
Bygg ut OSL og legg ned Rygge/Torp og heller bygg ut infrastruktur slik at "ingen" hadde mer enn to timer til OSL! Flytoget forlenges til/fra Halden i øst, Porsgrunn/Skien i sør/vest og Lillehammer i nord og veistandard økes/ferbedres der det er behov

E!
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 10:11   #25
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Overraskende lite negative kommentarer du har fått på dette innlegget, aik24
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 11:05   #26
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
... N-Trøndelag...
Please elaborate, er det så mange flyplasser i N-Tr? Jeg kommer i farten bare på tre, Stjørdal, Namsos og Rørvik. De ligger relativt nært i luftlinje, men det tar da sine timer å kjøre mellom, og det på E6 og RV17, som ikke er autobahn, akkurat...
TUC is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 11:24   #27
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Jeg mener flere flyplasser kan eies og drives etter samme mønster som Torp, Rygge, Geiteryggen, Sørstokken, Notodden osv. Er redd de minste vil ende opp som Lista da, men er det ikke marked for en flyplass så er vel det like greit.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 12:59   #28
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by BGO View Post
Overraskende lite negative kommentarer du har fått på dette innlegget, aik24
Sikkert fordi Forumister er fornuftige folk
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 13:07   #29
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Sikkert fordi Forumister er fornuftige folk
Ja hvorfor ikke? Pigs DO fly, så...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 13:19   #30
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Tilsvarende bør M&R godt greie seg med Ålesund og Kristiansund.
Ørsta/Volda har nok absolutt livets rett, men ingen rasjonelle mennesker vil vel ofre en kalori på å argumentere mot at årø strykes fra kartet.
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 14:57   #31
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by BGO View Post
Overraskende lite negative kommentarer du har fått på dette innlegget, aik24
Så lenge man spiller ut med et velformulert utspill som dette så får man som regel fornuftige svar tilbake. Hvis alle tråder fortsetter slik blir det bare velstand
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 15:02   #32
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Det er vel et veiprosjekt som er igangsatt mellom Volda og Stryn (Kvivsdalsveien?), som mange mener kan få konsekvenser for et par av kortbaneplassene på Vestlandet. Mest aktuelt er det da at Sandane kan forsvinne. Spesielt med tanke på at det er vanskelig (les: dyrt) å tilfredsstille de nye kravene til sikkerhetssoner rundt rullebanen på Sandane, så kan det virke logisk. Ser man på flyplassens plassering, så er den relativt håpløs da den ligger på en bakktopp.

Finnes sikkert ingen konkrete planer om en slik nedleggelse, men ser ikke bort ifra at det skjer om noen år.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 19:22   #33
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by LN-RKF View Post
Dette kan lett utvikle seg til en ny "Kristiansund-Molde-konflikt" her på forumet... håper vår nye venn vet hva han går til!
Quote:
Originally Posted by ENKB View Post
Ørsta/Volda har nok absolutt livets rett, men ingen rasjonelle mennesker vil vel ofre en kalori på å argumentere mot at årø strykes fra kartet.

La meg gjenta!!!

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
La oss unngå det da folkens! Den diskusjonen har vi hatt før, og tar "gjerne" igjen og igjen og igjen, men da i egen tråd forbeholdt de som orker det
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 19:30   #34
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

For god argumentrekke til at jeg kunne dy meg.
Men lover å holde meg til de tillatte temaene Rygge/Gardermoen/Torp samt SAS/DY heretter...
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 10:08   #35
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det er vel et veiprosjekt som er igangsatt mellom Volda og Stryn (Kvivsdalsveien?), som mange mener kan få konsekvenser for et par av kortbaneplassene på Vestlandet. Mest aktuelt er det da at Sandane kan forsvinne. Spesielt med tanke på at det er vanskelig (les: dyrt) å tilfredsstille de nye kravene til sikkerhetssoner rundt rullebanen på Sandane, så kan det virke logisk. Ser man på flyplassens plassering, så er den relativt håpløs da den ligger på en bakktopp.

Finnes sikkert ingen konkrete planer om en slik nedleggelse, men ser ikke bort ifra at det skjer om noen år.

Heilt korrekt! Det omtala prosjektet heiter KVisvegen, og vil knyte Stryn og indre nordfjord saman med Søre Sunnmøre. Dermed får HOV eit enno større omland, då det verte mykje lettare for folk i Stryn å kjøre til flyplassen her. Det er ikkje ofte at to store samferdsleprosjekt gjer at ein kortbaneflyplas vert meir attraktiv, men her er det jammen slik!

Å utvide på SDN er vel mogleg, men det vil nok koste ein så stor sum at eg ikkje torer å gjenta det her...
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 17:34   #36
tabrenna
ScanFlyer Blue
 
tabrenna's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Location: Hobøl, Norway
Posts: 243
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Kan jo kaste ut en brannfakkel og si at Østlandsområdet burde klare seg med Gardermoen!
Bygg ut OSL og legg ned Rygge/Torp og heller bygg ut infrastruktur slik at "ingen" hadde mer enn to timer til OSL! Flytoget forlenges til/fra Halden i øst, Porsgrunn/Skien i sør/vest og Lillehammer i nord og veistandard økes/ferbedres der det er behov
Nja... Nå blir det vel litt feil og blande OSL / RYG / TRF inn i denne diskusjonen..
Her var det vel først og fremst flyplassene ute i distiktene som går med store røde tall det var snakk om og se på sammenslåinger for..
Her nede på østlandet har det seg vel sånn at vi faktisk har ett passasjergrunnlag for og opprettholde disse tre flyplassene..

Ikke for det, jeg bor selv i østfold, med en 45 min til RYG, og en god time til OSL og hadde sikkert fint klart meg uten RYG..

Når det er sagt må jeg få si dette er av de mest fornuftige forslagene til endringer i norsk samferdselssektor jeg har hørt på lenge..
Både på vestlandet, helgeland og lofoten er dette det så absolutt bør sees på.. Finnmark derimot er jeg litt mere skeptisk til, utelukkende på gunn av at der oppe er det ofte store avstander det er snakk om..

Som tidligere nevnt her er dette et forslag størsteparten av befolkningen i distriktene hadde hatt nytte av.. Større flyplasser med større passasjergunnlag er mere interresant for flere operatører, man får flere ruter, og høyere frekvenser på de største rutene..
Så man sparer fort inn den halvtimen i ekstra i kjøretid allikevel..
__________________
McDonnell Douglas MD-90-30
<A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A>

<A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A>
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A>
tabrenna is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 17:38   #37
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Fordelene med å ha en større flyplass som dekker et større område enn mange små burde være innlysende. Det er billigere for flyselskapene og gjør det mer attraktivt å starte direkteruter til flere destinasjoner.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 19:40   #38
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by tabrenna View Post
Finnmark derimot er jeg litt mere skeptisk til, utelukkende på gunn av at der oppe er det ofte store avstander det er snakk om..
Tja, kor langt er det mellom BVG og BJF? Eller mellom VDS og VAW?
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 19:47   #39
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

VDS - VAW er det 7 mil. Veit ikke BVG og BJF men der har man en fjellovergang som er del stengt på vinteren da
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 20:00   #40
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Misforstått distriktspolitikk!

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Tja, kor langt er det mellom BVG og BJF? Eller mellom VDS og VAW?

Vardø lufthavn - Vadsø lufthavn - 67,9 km, kjøretid 1 t og 8 min.

Berlevåg lufthavn - Båtsfjord lufthavn - 89,8 km, kjøretid 1 t og 22 min

Mosjøen lufthavn - Mo i Rana lufthavn - 106,8 km, kjøretid 1 t og 46 min

Mosjøen lufthavn - Sandnessjøen lufthavn - 85,6 km, kjøretid 1 t og 22 min

Mo i Rana lufthavn - Sandnessjøen lufthavn - 124,6 km, kjøretid 2 t 28 min
__________________
:: Egil
:: wias HQ

Last edited by Egil; 06-03-2008 at 20:01. Reason: Kilde: visveg.no
Egil is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Har hangar.no misforstått EU's svarteliste? Trdfly Småprat 3 25-06-2015 10:03


All times are GMT +2. The time now is 15:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.