Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2008, 14:49   #21
RH
ScanFlyer Blue

RH's Avatar

Default Re: Fare for SAS-streik - igjen

Quote:
Originally Posted by STUER75 View Post
Hvem som snakker om streik for id billetter?
Må da vel være lov å være bekymret for fremtiden når man ikke vet hva den bringer.
Saken er vel den at vi nå har gått i 6-7 år og gjordt det vi kan for at det skal gå bra med selskapet.
Vi har hatt en reduksjon i kjøpekraft på ca 15% og hatt stor reduksjon i antall hoder i produksjonen fordi om den har økt betraktelig.
Er det virkelig ingen av de utenforstående som ser at vi gjærne vil ha litt annseelse og lønn for ofringa vi har vært igjennom og som nok kommer til å fortsette?

Men jobb har dere. Tviler på at dere hadde hatt jobb i dag om dere ikke hadde vært samarbeidsvillig tidligere. Da hadde nok SGS vært historie.
RH is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2008, 16:56   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Det er en tråd som går gjennom samfunnet i dag, effektivisering og sparing, på alle mulige måter. Se bare på Helsesektoren, så SGS er ikke i noen særstilling her vil jeg si.
Helt korrekt...og hvem er vinnere og hvem er taperene i denne sammenhengen...eller oversatt hva har jeg som ansatt aa tjene paa at en leder som allerede tjener millioner, skal kunne tjene flere millioner ? Jeg synes John Grisham beskrev sitausjonen utmerket i Bill Moyers program sist fredag "Vote Rich, Live Poor" Interjuvet finnes paa www.pbs.org --> soek paa Bill Moyers....Det er en klar trend at "effektiviseringen" gjoer de paa toppen mye rikere, og det er ikke bare her i USA...selv Ryanair har gjort en viss McLeary til Irlands rikeste mann....eller hva med "billig" butikk kjedene i Norge....eiernbe der er ikke akkurat fattige de heller .. eller hva....for all del la de rike forbli rike...men jeg ser ikke noe behov for aa dramatisk oeke forskjellen mellom ledere og ansatte i inntekt - for saa aa kalle det "effektivisering"....Jeg er ikke fornoeyd med aa ha en jobb....jeg jhar saapass stor verdi at jeg forventer aa bli godgjort deretter !! Og det fortjener de som sliter ut kroppen i buken paa et fly ogsaa.....
Old 29-01-2008, 17:01   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Helt korrekt...og hvem er vinnere og hvem er taperene i denne sammenhengen...eller oversatt hva har jeg som ansatt aa tjene paa at en leder som allerede tjener millioner, skal kunne tjene flere millioner ? Jeg synes John Grisham beskrev sitausjonen utmerket i Bill Moyers program sist fredag "Vote Rich, Live Poor" Interjuvet finnes paa www.pbs.org --> soek paa Bill Moyers....Det er en klar trend at "effektiviseringen" gjoer de paa toppen mye rikere, og det er ikke bare her i USA...selv Ryanair har gjort en viss McLeary til Irlands rikeste mann....eller hva med "billig" butikk kjedene i Norge....eiernbe der er ikke akkurat fattige de heller .. eller hva....for all del la de rike forbli rike...men jeg ser ikke noe behov for aa dramatisk oeke forskjellen mellom ledere og ansatte i inntekt - for saa aa kalle det "effektivisering"....
Joda, men selv vi som forbrukere har fått økt kjøpekraft pga effektivisering. Det er ikke bare toppsjefene som har tjent på det, og det er de færreste grupper i samfunnet som har hatt en reallønnsnedgang de siste 10 årene. Uten en viss grad for effektivisering så hadde en flybillett tur/retur Norge-USA kostet det samme som den gjorde på 50-tallet (dvs man kunne regne den i månedslønner og ikke dagslønner)
Old 29-01-2008, 17:05   #24
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
og det er de færreste grupper i samfunnet som har hatt en reallønnsnedgang de siste 10 årene.
med mindre man har jobbet i SGS
snag is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2008, 17:07   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Min kjoepekraft har gaatt sterkt ned fra 2000, min loenn har gaatt opp med 50% jeg ligger naa rett under USD 100.000, for aa ta eksemplet med en flybillett hjem til Norge har den gaatt opp med 75% saa en reel nedgang for meg (og jeg har ikke engang nevnt kjoep utenfor USA....hvor bildet er langt mere dramatisk)....
Old 29-01-2008, 17:14   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Min kjoepekraft har gaatt sterkt ned fra 2000, min loenn har gaatt opp med 50% jeg ligger naa rett under USD 100.000, for aa ta eksemplet med en flybillett hjem til Norge har den gaatt opp med 75% saa en reel nedgang for meg (og jeg har ikke engang nevnt kjoep utenfor USA....hvor bildet er langt mere dramatisk)....
Vel I Norge er situasjonen definitivt annerledes Inflasjonen har vært svært lav de siste 5 årene, mens gjennomsnittlig lønnsvekst har vært ganske stor.

Tror ikke jeg kjenner noen i Norge som har fått redusert kjøpekraft, bortsett fra noen pensjonsister (og tydeligvis folk i enkelte deler av luftfarten), de siste 5 årene.
Old 29-01-2008, 17:25   #27
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Vi har rekordlav inflasjon her ogsaa, men fokus har 190% vaert paa de oevre deler av samfunnet og det har foert til reell nedgang.....og den "effektiviseringen" det snakkes om i SGS vil ogsaa foere til reell nedgang for de beroerte, samtidig som det som det ikke droeftes er bonusene til de som gjennomfoerer salget/effektiviseringen.....
Old 30-01-2008, 15:23   #28
apron
ScanFlyer Blue

SAS selger bakkeservice
Konsernsjef Jørgen Lindegaard i det nordiske rengjøringsselskapet ISS ønsker en partneravtale med sin gamle arbeidsgiver SAS. Dersom SAS-ledelsen velger å inngå en avtale om salg av SAS Ground Services med sin tidligere konsernsjef, tas beslutningen på styremøtet i SAS 5. februar.

Jacob Wallenberg (Foto: SEB)
Jørgen Lindegaard sier til den danske avisen Børsen at dersom SAS ønsker det blir det forhandlinger om kjøp av SAS Ground Sservices. Men han sier at det skal være SAS-konsernets egen beslutning. Vi forsøker oss ikke på fientlig overtagelse av selskaper, sier Jørgen Lindegaard.

SAS Ground Services rengjøring løpende fly som har landet.Jørgen Lindegaard ønsker seg også andre av SGS oppgaver. Men konsernsjef Jørgen Lindegaaard i ISS stiller en grunnleggende betingelse at medarbeiderne i SAS Ground Services må støtte en slik løsning.

Han sier at det må være enighet om at salg av SGS til ISS er den beste løsningen. Det er totalt uinteressant for oss å overta medarbeoddere, som ikke vil jobbe hos oss, fortsetter Jørgen Lindegaard.

Har erfaring

ISS har allerede en fot innenfor som serviceselskap for flyindustrien andre steder. Derfor er ISS en interessant partner for SAS, som Jørgen Lindegaard forlot som konsernsjef høsten 2006, etter fem års ansettelse.

Dagens Industri skriver denne uken at ISS og SAS allerede er i forhandlinger om SAS Ground Services. Jørgen Lindegaard luftet allerede i sommer sin interesse for SGS – men dengang utsatte Mats Jansson beslutningen om at SAS-konsernet skulle avhende SGS.

Et svar på dette var ventet etter gårsdagens styremøte i SAS – men igjen ble avgjørelsen utsatt fordi fagforeningene i SAS og ledelsen ikke kunne bli enige. Nå avgjøres saken 5. februar.

Møter motstand

SGS-ansatte ønsker trolig ikke en ISS-avtale på det nåværende tidspunkt. Høstens møter mellom fagforeninger og SAS-ledelsen har avdekket at medarbeiderne ønsker fortsatt å være ansatt i SAS.

Konsernsjef Nicolas Fischer i SGS venter ikke at de ansatte godtar et salg av selskapet SGS til ISS selvom AS har opplevd nedskjæringer på 14 milliarder som ennå ikke har rammet SGS 900 ansatte med full tyngde. Et interessant poeng er at Jacob Wallenberg , som er nestformann i SAS-konsernets styre også sitter sentralt i investeringsselskapet EQT, som er hovedaksjonær i ISS. Dermed er det Wallenberg-gruppen som avgjør om SGS skal flyttes fra SAS til ISS.

Publisert: 29.01.2008 10:40 av Nils Petter Tanderø
apron is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 15:37   #29
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Det blir bare piloter og adm igjen i SAS da?
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 15:55   #30
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by apron View Post
SAS selger bakkeservice
Konsernsjef Jørgen Lindegaard i det nordiske rengjøringsselskapet ISS ønsker en partneravtale med sin gamle arbeidsgiver SAS. Dersom SAS-ledelsen velger å inngå en avtale om salg av SAS Ground Services med sin tidligere konsernsjef, tas beslutningen på styremøtet i SAS 5. februar.

Jacob Wallenberg (Foto: SEB)
Jørgen Lindegaard sier til den danske avisen Børsen at dersom SAS ønsker det blir det forhandlinger om kjøp av SAS Ground Sservices. Men han sier at det skal være SAS-konsernets egen beslutning. Vi forsøker oss ikke på fientlig overtagelse av selskaper, sier Jørgen Lindegaard.

SAS Ground Services rengjøring løpende fly som har landet.Jørgen Lindegaard ønsker seg også andre av SGS oppgaver. Men konsernsjef Jørgen Lindegaaard i ISS stiller en grunnleggende betingelse at medarbeiderne i SAS Ground Services må støtte en slik løsning.

Han sier at det må være enighet om at salg av SGS til ISS er den beste løsningen. Det er totalt uinteressant for oss å overta medarbeoddere, som ikke vil jobbe hos oss, fortsetter Jørgen Lindegaard.

Har erfaring

ISS har allerede en fot innenfor som serviceselskap for flyindustrien andre steder. Derfor er ISS en interessant partner for SAS, som Jørgen Lindegaard forlot som konsernsjef høsten 2006, etter fem års ansettelse.

Dagens Industri skriver denne uken at ISS og SAS allerede er i forhandlinger om SAS Ground Services. Jørgen Lindegaard luftet allerede i sommer sin interesse for SGS – men dengang utsatte Mats Jansson beslutningen om at SAS-konsernet skulle avhende SGS.

Et svar på dette var ventet etter gårsdagens styremøte i SAS – men igjen ble avgjørelsen utsatt fordi fagforeningene i SAS og ledelsen ikke kunne bli enige. Nå avgjøres saken 5. februar.

Møter motstand

SGS-ansatte ønsker trolig ikke en ISS-avtale på det nåværende tidspunkt. Høstens møter mellom fagforeninger og SAS-ledelsen har avdekket at medarbeiderne ønsker fortsatt å være ansatt i SAS.

Konsernsjef Nicolas Fischer i SGS venter ikke at de ansatte godtar et salg av selskapet SGS til ISS selvom AS har opplevd nedskjæringer på 14 milliarder som ennå ikke har rammet SGS 900 ansatte med full tyngde. Et interessant poeng er at Jacob Wallenberg , som er nestformann i SAS-konsernets styre også sitter sentralt i investeringsselskapet EQT, som er hovedaksjonær i ISS. Dermed er det Wallenberg-gruppen som avgjør om SGS skal flyttes fra SAS til ISS.

Publisert: 29.01.2008 10:40 av Nils Petter Tanderø
Så når ISS er ferdig å vaske hangargulvet hos STS OSL så hopper de i tauetraktoren og dytter ut alle flyene

Ja ja...jeg vet....men kunne ikke dy meg
Old 30-01-2008, 16:32   #31
LN-RKF
Banned

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Mens Norwegian går motsatt vei og starter bank, mobiltelefoni, hotell og leiebilformidlig. Og mer blir det vel.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 20:12   #32
Kua
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
..og de pilotene kommer ikke fra skandinavia!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 20:26   #33
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Konsernsjef Nicolas Fischer i SGS venter ikke at de ansatte godtar et salg av selskapet SGS til ISS selvom AS har opplevd nedskjæringer på 14 milliarder som ennå ikke har rammet SGS 900 ansatte med full tyngde.

Koncernchef Nicolas Fischer...in your dreams, in your dreams !!!!!!
Good grief.....Så er SAS/SGS helt slut

Hilsen
ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 20:41   #34
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Skulle det ikke bli salg av SGS, så blir det vel uansett snakk om stor omorganisering og effektivisering for å gjøre butikken mer lønnsom og konkurransedyktig. Så de ansatte må nok uansett akseptere at endringer vil komme, enten fra SAS selv eller annen eier.

Uansett, goood luck!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 20:59   #35
Flaps40
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Skulle det ikke bli salg av SGS, så blir det vel uansett snakk om stor omorganisering og effektivisering for å gjøre butikken mer lønnsom og konkurransedyktig. Så de ansatte må nok uansett akseptere at endringer vil komme, enten fra SAS selv eller annen eier.

Uansett, goood luck!
Det er vel begrenset hvor lenge SAS kan leve med et kostnads nivå på bakke tjenester 20-35 % høyere enn markedspris. Skal SAS ha mulighet til å overleve noen år til må de ned imot et kostnads nivå deres konkurrenter opererer på. Salg av SGS er etter min vurdering 'overdue'.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 23:38   #36
fkrlf
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Det er vel begrenset hvor lenge SAS kan leve med et kostnads nivå på bakke tjenester 20-35 % høyere enn markedspris. Skal SAS ha mulighet til å overleve noen år til må de ned imot et kostnads nivå deres konkurrenter opererer på. Salg av SGS er etter min vurdering 'overdue'.
Man trenger ikke å selge for å effektivisere...
fkrlf is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 23:41   #37
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by fkrlf View Post
Man trenger ikke å selge for å effektivisere...
Helt klart ikke. Men når man har 30+ fagforeninger som i mange tilfeller ikke skjønner at valget er enten spiller man ball innomhus og gjør noe sammen, eller så er det ut og bli ryddet etter hverdagens kommerse realiteteter, da er det jo ikke så mange valg igjen?

Hadde SAS vært SAS og hatt 30 fagforeninger som alle skjønte alvoret og dro sammen, da hadde resultatet nok blitt veldig bra, istedet så er resultatet i dag best beskrevet fra en av rutene i et Asterix-blad: "Lett adspredt uorden".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2008, 10:49   #38
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

sater på at dette går bra og at jeg kommer meg frem og tilbake til ARN

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2008, 16:38   #39
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

SAS Nytt styremøte nærmer seg

Hvilket resultat kan vi forvente?
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2008, 11:14   #40
apron
ScanFlyer Blue

Selv om SGS personalet har gjort en formidabel innsats de foregående dagene virker det som at alle er inneforstått med at det blir (del)salg av bakketjenestene. nå er det 48 timer til et resultat foreligger. Regner med at det blir et udramatisk salg..
apron is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules