Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2008, 11:00   #41
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

CPH har vel i utgangspunktet ikke problemer, det er rett og slett at man sammenligner (bevisst eller ubevisst) med OSL som har en særdeles høy vekst. 20 mill pax er ikke lite.

Det at direkteruter vv hub/spoke har en miljøgevinst er noe jeg vil se en grundigere analyse på. Det har jo mye mer med beleggsprosent å gjøre.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2008, 11:14   #42
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by fly1980 View Post
Q400 må vel kunne ta på seg skylden for noe av den lave økningen, men det er vanskelig for meg i alle fall og tro at tre hendelser med en type fly fra september og utover alene skal ha en så stor innvirkning på totalstatistikken for en såppas stor flyplass. Tror det er endel andre faktorer som spiller inn også, som PP nevner.
Umiddelbart er det jo svært at sætte specifikke tal hvor meget disse problemer med Q400, strejker m.v. har kostet CPH i vækst. Ved at lave nogle overordnede udregninger og antagelser baseret på de tilgængelige tal, er det sandsynligt at alle disse forhold til sammen har kostet i omegnen af 250.000-300.000 pax - dette ville have betydet en vækst i omegnen af 4% for CPH i stedet for 2,5%.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2008, 11:38   #43
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

CPH vil nok være skandinavisk hub i framtiden også PP, tror du kan ta det helt med ro der. Men at nordmenn og svensker har fått smaken på å fly direkte, er det vel ingen tvil om, og flere direkteruter fra OSL og ARN vil helt klart komme. Men OSL kan maks håpe på BKK og en destinasjon til i USA når det gjelder IC, og fra ARN kommer kanskje Tokyo på sikt hvis det blir ledige slots. Men bortsett fra det vil nok nordmenn og svensker fortsette å fly via CPH.
Men det er klart CPH har store utfordringer foran seg, bla med en ny storflyplass i Berlin..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2008, 14:17   #44
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Umiddelbart er det jo svært at sætte specifikke tal hvor meget disse problemer med Q400, strejker m.v. har kostet CPH i vækst. Ved at lave nogle overordnede udregninger og antagelser baseret på de tilgængelige tal, er det sandsynligt at alle disse forhold til sammen har kostet i omegnen af 250.000-300.000 pax - dette ville have betydet en vækst i omegnen af 4% for CPH i stedet for 2,5%.
Ja, problemene med Q400 har vel hatt en rimelig stor innvirkning på trafikkstatistikken, men tror ikke den "lave" veksten ene og alene kan skyldes problemene med de flyene. Det er vel en blanding av flere faktorer som utgjør et totalresultat gjenom et helt år. Men jeg også tror at CPH vil opprettholde sin possisjon som den største flyplassen i Norden i mange år framover. Mye på grunn av dens beliggenhet
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2008, 18:30   #45
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Jamen, hva om det ikke er flere pax å kapre, da?
Du kan ikke tvinge folk til å fly et sted for en 50-lapp heller...
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2008, 19:11   #46
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Det er vel ingen her som mener at CPH hadde hatt like mye trafikk som Bodø om IC ble flyttet til andre flyplasser. Det jeg er bevisst på er at man kanskje skal være litt mer ydmyk i forhold til de reisende gjennom CPH som genereres gjennom SAS systemet.
På lik måte som vi i Norge er smertelig klar over at de høye tallene vi kan presentere for de ulike flyplassene er et ressultat av vår topografi.
Bygges høyhastighetsbane i Norge vil dette garantert få store utslag på flytrafikken fra Osl og vekst vil mest sansynlig bli erstattet med nedgang.

Om man for mange tiår tilbake i tid hadde bestemt seg for at ARN skulle være SAS sin HUB, kunne ikke CPH ha vist til de tallene de nå har. Like mye som Osl hadde tapt på at høyhastighetstog ble innført mellom de store byene. Når nå SAS også viser tegn til stadig å lekke sitt eget "hub system" fra CPH gjennom ruter fra ARN og kanskje OSL, vil CPH sin rolle utvannes mer og mer samtidig som det vil bli en reduksjon i transfer pax fra Osl, ARN og andre byer.

Når nå også hele Norge og Sverige lekker som en sil til Finnair, BA og KLM sine får jo dette også innvirkning for CPH sin rolle i Skandinavia. Ikke at dette betyr nedgang, men CPH vil ikke i like stor grad kunne ta del av veksten som tidligere. Glem ikke at Billund også nok spiser litt inn på veksten til CPH.

Når det gjelder nedslagsfeltet med lokal pax i Danmark og sør Sverige synes jeg populasjonen er totalt irrelevant. Det som teller er antall reiser et marked genererer pr person og ikke hvor mange som bor der. CPH er jo en flyplass større enn Calcutta!

Uten å kjenne til tallene i dybden kan det jo hende at CPH har en like stor vekst av reisende fra sitt lokalmarked slik som Osl og ARN, men at dette mørklegges i total veksten på grunn av mindre transfer pax?
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 20-01-2008 at 19:16.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2008, 19:50   #47
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
"Oslo South" (altså Sandefjord Lufthavn Torp, som ligger ca 115 kilometer fra Oslo sentrum ) har en stor andel lokale passasjerer fra området rundt flyplassen og utgjør sånn sett mindre konkurranse ovenfor OSL. Hvordan fungerer dette med Skavstad kontra ARN?
Stockholm C- Skavsta är 103km

Stockholm C- Arlanda 41km
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2008, 20:52   #48
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Når nå også hele Norge og Sverige lekker som en sil til Finnair, BA og KLM sine får jo dette også innvirkning for CPH sin rolle i Skandinavia.
Lars Sandahl SAS IC om ovenstående til takeoff.nu:

Vi er størst med passagerer til og fra Skandinavien til Fjernøsten

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Når det gjelder nedslagsfeltet med lokal pax i Danmark og sør Sverige synes jeg populasjonen er totalt irrelevant. Det som teller er antall reiser et marked genererer pr person og ikke hvor mange som bor der. CPH er jo en flyplass større enn Calcutta!
Svaret på ovenstående finder du til dels i mit tidligere indlæg:

Totalt udgjorde antallet af lokal pax. på CPH i 2007 ca. 15,5 mio, hvoraf ca. 14 mio. var udenrigs pax - totalt set havde henholdsvis OSL og ARN ca. 10,1 mio. og 12,8 mio udenrigs pax inklusiv transfer pax.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Uten å kjenne til tallene i dybden kan det jo hende at CPH har en like stor vekst av reisende fra sitt lokalmarked slik som Osl og ARN, men at dette mørklegges i total veksten på grunn av mindre transfer pax?
Svaret på ovenstående finder du i mit tidligere indlæg:

Ud fra et mere generelt perspektiv er det naturligvis transfer trafikken der svigter CPH, for ses der bort fra denne havde CPH i 2007 en vækst på 7,2% i antallet af lokalt afgående pax.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 01:27   #49
Jörgen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

PP ! Du som har lite insikt i branchen. Skulle vara kul om du kunde förtälja lite nya rykten om nya bolag till våra skandinaviska flygplatser. Det känns lite dött... Hur går det med EK:s planer i CPH? Har inte karikatyr skandalen runnit ut i sanden? Är det inte läge att kliva in när SAS lägger ner för säsongen? Jag vill minnas att du hadde en källa på Emirates i Dubai
Skulle vara skoj med lite spekulationer....

Last edited by Jörgen; 22-01-2008 at 01:30.
Jörgen is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 07:44   #50
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Når det gjelder nedslagsfeltet med lokal pax i Danmark og sør Sverige synes jeg populasjonen er totalt irrelevant. Det som teller er antall reiser et marked genererer pr person og ikke hvor mange som bor der. CPH er jo en flyplass større enn Calcutta!
Da er du dessverre i utakt med almen praksis i luftfarten, nemlig begrepet "catchment area" (CA). Det er faktiske passasjergrunnlaget den enkelte flyplass har. CPH´s CA er ca 3,7 mill mennesker (inkl. Skåne), mens OSL har ca 2,0 mill.

Antall reiser et marked genererer er en funksjon av mange forhold, og langt mer komplisert enn det er rom for å diskutere i et kort innlegg her.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 20:45   #51
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by Jörgen View Post
PP ! Du som har lite insikt i branchen. Skulle vara kul om du kunde förtälja lite nya rykten om nya bolag till våra skandinaviska flygplatser. Det känns lite dött... Hur går det med EK:s planer i CPH? Har inte karikatyr skandalen runnit ut i sanden? Är det inte läge att kliva in när SAS lägger ner för säsongen? Jag vill minnas att du hadde en källa på Emirates i Dubai
Skulle vara skoj med lite spekulationer....
DXB-CPH skulle stadig være i pipeline hos EK - hvornår det bliver er dog stadigt usikkert. Personligt er min holdning at ruten i princippet kan blive annonceret i morgen, men det kan også være at det bliver om et år at den annonceres.

Så tiden må vise hvornår Emirates kommer til Skandinavien.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2008, 20:46   #52
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Antall reiser et marked genererer er en funksjon av mange forhold, og langt mer komplisert enn det er rom for å diskutere i et kort innlegg her.
Præcis - en noget kompliceret størrelsen vi her har med at gøre...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 01:08   #53
Fab 5
Newcomer
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 15
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Nu ebber denne post så småt ud. Tak for de mange, overvejende gode og fornuftige bidrag. Tror mange af jer har fat i en række fine nuancer og aspekter - tak for det! - mens der på den anden side også er nogen, der bør tage et "crash course" i statistik.
Fab 5 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 01:12   #54
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Hører du Someone
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 05:15   #55
ATC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by PP View Post
DXB-CPH skulle stadig være i pipeline hos EK - hvornår det bliver er dog stadigt usikkert. Personligt er min holdning at ruten i princippet kan blive annonceret i morgen, men det kan også være at det bliver om et år at den annonceres.

Så tiden må vise hvornår Emirates kommer til Skandinavien.

På tal om CPH och dess växt och Emirates! Dom kan va på väg till Skandinavien! Någon hört rykten om Arlanda? Har funnits rykte på annat forum som inte dementarats totalt från personer på flygplatsen som har väldigt bra insyn. Från april nästa år?!
ATC is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 09:02   #56
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,412
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

http://www.cph.dk/NR/rdonlyres/4DD8C...onstrategi.ppt

Ellers er jo grafen på side 6 her interesant som viser at O/D fra CPH har økt med 60% siden 2001, mens transfertrafikken har falt med 30%
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 24-01-2008 at 10:21.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 10:21   #57
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Regner det er side seks du henviser til Someone. Det å sammenligne totaltallene 2001 med 2007 er interessant, her får en se riktig hvor stor forskjell det har vært på utviklingen for de tre store.

ARN -1%
CPH +18%
OSL +36%

Den riktig store taperen er ARN!
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 16:14   #58
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by ATC View Post
På tal om CPH och dess växt och Emirates! Dom kan va på väg till Skandinavien! Någon hört rykten om Arlanda? Har funnits rykte på annat forum som inte dementarats totalt från personer på flygplatsen som har väldigt bra insyn. Från april nästa år?!
Iflg mine oplysninger er CPH stadig første prioritet i Skandinavien - det vil derfor overraske mig meget hvis ARN får en EK linje før CPH, men man aldrig sige aldrig i denne branche.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2008, 12:03   #59
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

CPH har nu annonceret andelen af LCC trafik for 2007.

I alt udgjorde LCC trafikken 3.079.503 pax. hvilket svarer til 14,3% af den totale trafik. Største LCC operatør er Sterling med ca. 1,8 mio pax.

Læs mere på cph.dk:

3 million LCC pax at CPH in 2007. New record!
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2008, 12:13   #60
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,412
Default Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?

Quote:
Originally Posted by PP View Post
CPH har nu annonceret andelen af LCC trafik for 2007.

I alt udgjorde LCC trafikken 3.079.503 pax. hvilket svarer til 14,3% af den totale trafik. Største LCC operatør er Sterling med ca. 1,8 mio pax.
Og basert på det kan man fastslå at Norwegian hadde ca 300.000 reisende gjennom CPH
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ice pilot er ikke mere sk931 Småprat 2 09-05-2012 15:44
Fare rules: End-on-end permitted - Hva betyr det? ILS2 Reiseforum 1 14-02-2012 12:04
Fly landede med en pax mere end det tog af med! Guest Flyforum 0 02-01-2006 12:46
Ikke mere støy med ny terminal på Gardermoen The Ticketor Flyforum 1 21-12-2004 14:55


All times are GMT +2. The time now is 11:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.