![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
CPH har vel i utgangspunktet ikke problemer, det er rett og slett at man sammenligner (bevisst eller ubevisst) med OSL som har en særdeles høy vekst. 20 mill pax er ikke lite.
Det at direkteruter vv hub/spoke har en miljøgevinst er noe jeg vil se en grundigere analyse på. Det har jo mye mer med beleggsprosent å gjøre.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
CPH vil nok være skandinavisk hub i framtiden også PP, tror du kan ta det helt med ro der. Men at nordmenn og svensker har fått smaken på å fly direkte, er det vel ingen tvil om, og flere direkteruter fra OSL og ARN vil helt klart komme. Men OSL kan maks håpe på BKK og en destinasjon til i USA når det gjelder IC, og fra ARN kommer kanskje Tokyo på sikt hvis det blir ledige slots. Men bortsett fra det vil nok nordmenn og svensker fortsette å fly via CPH.
Men det er klart CPH har store utfordringer foran seg, bla med en ny storflyplass i Berlin.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Jamen, hva om det ikke er flere pax å kapre, da?
Du kan ikke tvinge folk til å fly et sted for en 50-lapp heller... |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Det er vel ingen her som mener at CPH hadde hatt like mye trafikk som Bodø om IC ble flyttet til andre flyplasser. Det jeg er bevisst på er at man kanskje skal være litt mer ydmyk i forhold til de reisende gjennom CPH som genereres gjennom SAS systemet.
På lik måte som vi i Norge er smertelig klar over at de høye tallene vi kan presentere for de ulike flyplassene er et ressultat av vår topografi. Bygges høyhastighetsbane i Norge vil dette garantert få store utslag på flytrafikken fra Osl og vekst vil mest sansynlig bli erstattet med nedgang. Om man for mange tiår tilbake i tid hadde bestemt seg for at ARN skulle være SAS sin HUB, kunne ikke CPH ha vist til de tallene de nå har. Like mye som Osl hadde tapt på at høyhastighetstog ble innført mellom de store byene. Når nå SAS også viser tegn til stadig å lekke sitt eget "hub system" fra CPH gjennom ruter fra ARN og kanskje OSL, vil CPH sin rolle utvannes mer og mer samtidig som det vil bli en reduksjon i transfer pax fra Osl, ARN og andre byer. Når nå også hele Norge og Sverige lekker som en sil til Finnair, BA og KLM sine får jo dette også innvirkning for CPH sin rolle i Skandinavia. Ikke at dette betyr nedgang, men CPH vil ikke i like stor grad kunne ta del av veksten som tidligere. Glem ikke at Billund også nok spiser litt inn på veksten til CPH. Når det gjelder nedslagsfeltet med lokal pax i Danmark og sør Sverige synes jeg populasjonen er totalt irrelevant. Det som teller er antall reiser et marked genererer pr person og ikke hvor mange som bor der. CPH er jo en flyplass større enn Calcutta! Uten å kjenne til tallene i dybden kan det jo hende at CPH har en like stor vekst av reisende fra sitt lokalmarked slik som Osl og ARN, men at dette mørklegges i total veksten på grunn av mindre transfer pax?
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 20-01-2008 at 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
|
![]() Quote:
Stockholm C- Arlanda 41km |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Vi er størst med passagerer til og fra Skandinavien til Fjernøsten Quote:
Totalt udgjorde antallet af lokal pax. på CPH i 2007 ca. 15,5 mio, hvoraf ca. 14 mio. var udenrigs pax - totalt set havde henholdsvis OSL og ARN ca. 10,1 mio. og 12,8 mio udenrigs pax inklusiv transfer pax. Quote:
Ud fra et mere generelt perspektiv er det naturligvis transfer trafikken der svigter CPH, for ses der bort fra denne havde CPH i 2007 en vækst på 7,2% i antallet af lokalt afgående pax.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]()
PP ! Du som har lite insikt i branchen. Skulle vara kul om du kunde förtälja lite nya rykten om nya bolag till våra skandinaviska flygplatser. Det känns lite dött... Hur går det med EK:s planer i CPH? Har inte karikatyr skandalen runnit ut i sanden? Är det inte läge att kliva in när SAS lägger ner för säsongen? Jag vill minnas att du hadde en källa på Emirates i Dubai
![]() Skulle vara skoj med lite spekulationer.... Last edited by Jörgen; 22-01-2008 at 01:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Antall reiser et marked genererer er en funksjon av mange forhold, og langt mer komplisert enn det er rom for å diskutere i et kort innlegg her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Så tiden må vise hvornår Emirates kommer til Skandinavien.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Præcis - en noget kompliceret størrelsen vi her har med at gøre...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Newcomer
Join Date: Jan 2008
Posts: 15
|
![]()
Nu ebber denne post så småt ud. Tak for de mange, overvejende gode og fornuftige bidrag. Tror mange af jer har fat i en række fine nuancer og aspekter - tak for det! - mens der på den anden side også er nogen, der bør tage et "crash course" i statistik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hører du Someone
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
|
![]() Quote:
På tal om CPH och dess växt och Emirates! Dom kan va på väg till Skandinavien! Någon hört rykten om Arlanda? Har funnits rykte på annat forum som inte dementarats totalt från personer på flygplatsen som har väldigt bra insyn. Från april nästa år?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,412
|
![]()
http://www.cph.dk/NR/rdonlyres/4DD8C...onstrategi.ppt
Ellers er jo grafen på side 6 her interesant som viser at O/D fra CPH har økt med 60% siden 2001, mens transfertrafikken har falt med 30% Last edited by Someone; 24-01-2008 at 10:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Regner det er side seks du henviser til Someone. Det å sammenligne totaltallene 2001 med 2007 er interessant, her får en se riktig hvor stor forskjell det har vært på utviklingen for de tre store.
ARN -1% CPH +18% OSL +36% Den riktig store taperen er ARN!
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
CPH har nu annonceret andelen af LCC trafik for 2007.
I alt udgjorde LCC trafikken 3.079.503 pax. hvilket svarer til 14,3% af den totale trafik. Største LCC operatør er Sterling med ca. 1,8 mio pax. Læs mere på cph.dk: 3 million LCC pax at CPH in 2007. New record!
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,412
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ice pilot er ikke mere | sk931 | Småprat | 2 | 09-05-2012 15:44 |
Fare rules: End-on-end permitted - Hva betyr det? | ILS2 | Reiseforum | 1 | 14-02-2012 12:04 |
Fly landede med en pax mere end det tog af med! | Guest | Flyforum | 0 | 02-01-2006 12:46 |
Ikke mere støy med ny terminal på Gardermoen | The Ticketor | Flyforum | 1 | 21-12-2004 14:55 |