![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ser det er laget flere 2007-samlingstråder fra forskjellige flyplasser her på forumet, så tenkte jeg skulle oppsummere Kristiansund lufthavn og dens besøkende i 2007. De som har flere bilder fra året må mer en gjerne legge de til i denne tråden
![]() Mye av dette har dere vel sett før da ![]() ![]() Vi kan jo starte med Balkan Holidays Air på Kvernberget, som var nytt av året. BH Air vil fortsette sine flygninger til og fra Kvernberget neste år også, sammen med Adria Airways. ![]() Var ikke så mye støy fra denne lille cub’en nei. Piper Army Cub fra Værnes Flyklubb tok turen innom Kvernberget en dag i juni. Skikkelig motlys også, gitt :roleyes: ![]() Første (ok, egentlig andre, men jeg var borte da første ankomst med denne var, så vi sier det sånn) ankomst av LN-RRA på Kvernberget. Flyet kom fra Chania og skulle lempe av en gjeng Nordmøringer som hadde tilbrakt en uke eller to i varmere strøk, før den tok med seg en ny gruppe nedover igjen. ![]() Ganske blank i lakken denne ja… ![]() Gikk ikke mange ukene etter første ankomst med RRA før vi fikk se LN-RRB på Kvernberget. Bildet er tatt rundt midnatt – Ikke spesielt mørkt da på den tiden av året. ![]() Og LN-RRB sin første ankomst på dagtid (i motlys). ![]() Mitt eneste bilde av Spanair på Kvernberget i år (som er noenlunde dugelig i alle fall). Trist at disse ikke blir å se her neste år. ![]() Jeg mener fremdeles denne ser stilig ut. Dere får si hva dere vil, men se på’n da – Med winglets og det hele ![]() ![]() Du kan se speilbildet av terminalen her ![]() ![]() Var en periode i sommer det var mange syke Dorniere hos City Star Airlines, så da fikk vi jo noen gjester og. Excellent Air Do.328. ![]() Ikke noe spesielt med dette bildet – Likte bare fargene i bakgrunnen. ![]() Ikke topp kvalitet, men den eneste Antonoven jeg på KB jeg fikk bilde av i år. ![]() Denne kjerra har nettopp kommet tilbake til CHC etter et lengre opphold i Canada hos Cougar Helicopters. Ser ganske bra ut i høstsolen da. ![]() LN-LJB har fått seg nye farger. ![]() Ett av de bildene jeg ble mest fornøyd med i 2007. CHC Eurocopter Super Puma på final over RW07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]() ![]() Tåka kommer sigende inn bak denne fokkeren som kom summende inn fra Bergen. ![]() Falcoln 900EX gjør seg klar for å dra tilbake til Rotterdam. ![]() Ett av høydepunktene i 2007 for mitt vedkommende i alle fall. Widerøe DHC-100 ble omdirigert fra Værnes til Kvernberget grunnet dårlig vær. Den tok av direkte til Sandefjord etter et kort opphold på Stand 5. ![]() Lav vintersol og Fokker… ![]() Vi runder av året med dette bildet fotografert på årets siste dag (Det var vel noe ufrivillig at jeg fikk anledning til å ta dette bildet, men det er jo en annen sak). ![]() Håper bildene fra Kvernberget 2007 falt i smak ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mange flotte bilder fra 2007 der. Ser frem til mange fler i 2008!
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Meget bra serie fra en plass jeg selv fikk gleden av å spotte noen timer på i sommer. Mange flotte steder å stå på, men litt busker som kommer i veien og motsol kan gjøre det til en ekstra utfording på jakten på det perfekte bilde.
![]() Tar deg på ordet, å legger ved ett av de bildene jeg tok på Kvernberget i Juli. Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
|
![]()
Råbra oppsumering av en av Norges beste flyplasser
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for hyggelige kommentarer
![]() Quote:
Pent bilde fra Kvernberget i allefall Airbus A330. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Full oversikt (ok, det er vel kanskje å ta litt i) over sjeldne flybesøk på Kvernberget gjennom 2007 kan forøvrig finnes her: Flybesøk på Kvernberget 2007 Last edited by flyKSU; 06-01-2008 at 21:45. Reason: Litt skriveleif der, gitt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Flott dokumentasjon dette også. Kanskje en anelese skjeive noen av de?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du er flink til å ta bilder.. har sånne nedoverwinglets på den horisontale stabben noe navn?
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tailets er vel det de populært kalles og jeg lurer på om ikke det er det Beech/Raytheon kaller dem også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Herlige bilder Jomar. Godt jobbet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mange takk for hyggelige kommentarer allesammen
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
syns jeg har sett alle før jeg!???
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Slenger opp noen av mine bilder fra året som gikk for å komplettere.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by ENKB; 09-01-2008 at 11:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
AN-74 Coaler!!- Kjempe!!- sjeldent fly å se her!
Facts:The An-72 Coaler is designed as a short takeoff and landing aircraft which can operate from unprepared airfields. The An-72 originated as An-32, but was later fitted with jet engines. The first prototype flew on December 22, 1977, and the aircraft entered service in 1979. The wings are high-mounted and back-tapered with blunt tips and a negative slant. Two turbofans are mounted in long pods mounted on top of the wings. Round air intakes extend from the front of the wings’ leading edges. The engines were placed on the leading edge of the wings to increase lift for STOL capability, with the jet exhausts blowing over titanium panels on the upper surface. The engine position also gives good Foreign Object Damage (FOD) protection. The fuselage is circular with round, solid nose, upswept rear section, and a flush cockpit. The rear fuselage has a hinged loading ramp with a rear fairing that slides backwards and up to clear the opening. Up to 7.5 tons can be airdropped, and there are folding side seats for 42 paratroops or 52 passengers. The swept-back, untapered fin features back-tapered flats high-mounted on the fin forming a T. The An-72P is a maritime patrol variant with bulged observation windows, liferaft provision, cameras as well as offensive armament, including underwing rocket pods, a podded cannon on the undercarriage sponson and bombs that can be mounted in the rear fuselage and dropped through the open rear ramp. The An-74 derivative of the An-72 featured improved avionics and radar together with an extended wingspan and increased range. It was designed to operate in the polar regions where it can land on ice floes for resupply or rescue work. The An-71 AEW aircraft also featured the extended wingspan, along with a large radar dish on top of the tail.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja STOL kapasitet hadde den i allefall :
![]() Dårlig fotolys, men det ble da noen bilder : ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Veldig mange fine bilder!
![]() Quote:
Last edited by TCAS; 14-01-2008 at 13:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var oppført som WF484 på avinor sidene i allefall med avreisested Torp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Forøvrig var den oppført som en Q400 på sidene til Avinor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt bilder mens man ventet på at Norwegian skulle lande på Kvernberget | flyKSU | Bilder & foto | 4 | 14-06-2010 21:45 |
Noen bilder fra Kvernberget | S. Holberg | Bilder & foto | 0 | 11-08-2009 18:24 |
Bilder fra Kvernberget i vår | flyKSU | Bilder & foto | 10 | 01-06-2008 13:07 |
Stor økning over Kvernberget i 2007 | flyKSU | Flyforum | 3 | 11-01-2008 20:30 |
Hvilke ruter bør Norwegian starte opp eller forsterke til Sommer 2007 | Lillingen | Flyforum | 33 | 15-09-2006 20:33 |