Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-01-2008, 23:02   #1
rhusberg
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 563
Default TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Hei,

Jeg "vant" dette orginale Kodakchrome lybildet på auksjon
nylig, og ville bare dele med dere. Bildet er tatt på Fornebu i ?

Hilsen Ruben

rhusberg is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 04:55   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Gjetter paa 1971 - Denne var LN-SUI hos Braathens i hvertfall frem til 1970...Saa var den 7 maaneder hos SAGA Norsk Flytjeneste ogsaa med Reg LN-MTU....

OO-BVG dd 12/72 Delta Air Transport
LN-MTU dd 5/71 SAGA Norsk Flytjenste
LN-SUI dd 6/66 Braathens
N998BC dd 12/65 Boreas Corp Business (Corporate)
SE-CCZ dd 4/63 Uppsala Transair Sweden
OO-CTI dd 4/7/53 SABENA
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 09:57   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Herlig! Tusen takk for at du delte denne skatten med oss!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 11:44   #4
mach.86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Hei Ruben

Flott Bilde av flyvemaskinen som fikk ett kort liv etter dette bildet ble tatt. Som du sikkert vet havarerte dette 4/10-74 på Southend. Det som virker litt forunderlig er at Flight Engineer fikk skylda. Jeg har aldri fløyet DC-6, men jeg skal spørre kollegaer som har for å spørre hvor "Gear-Lever" står. F/E dro gearet opp da han hørte V1. Se hva som står her:

The flight engineer raised the gear on take-off, shortly after V1 had been called. The nosegear retracted, causing the DC-6 to subside on to its nose. The aircraft skidded down the runway and was evacuated. The aircraft was sold to Air Facilities following the mishap and scrapped.
PROBABLE CAUSE: It has not been possible to determine what led the Flight engineer to believe that the captain had ordered him to raise the landing gear.
mach.86 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 11:49   #5
mach.86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Hei Ruben

Flott Bilde av flyvemaskinen som fikk ett kort liv etter dette bildet ble tatt. Som du sikkert vet havarerte dette 4/10-74 på Southend. Det som virker litt forunderlig er at Flight Engineer fikk skylda. Jeg har aldri fløyet DC-6, men jeg skal spørre kollegaer som har for å spørre hvor "Gear-Lever" står. F/E dro gearet opp da han hørte V1. Se hva som står her:

The flight engineer raised the gear on take-off, shortly after V1 had been called. The nosegear retracted, causing the DC-6 to subside on to its nose. The aircraft skidded down the runway and was evacuated. The aircraft was sold to Air Facilities following the mishap and scrapped.
PROBABLE CAUSE: It has not been possible to determine what led the Flight engineer to believe that the captain had ordered him to raise the landing gear.
mach.86 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 20:46   #6
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Quote:
Originally Posted by rhusberg View Post
Hei,

Jeg "vant" dette orginale Kodakchrome lybildet på auksjon
nylig, og ville bare dele med dere. Bildet er tatt på Fornebu i ?

Hilsen Ruben

Herlig bilde, takk for at du deler det.

Jeg er HELT sikker på at bildet er tatt på FBU, og jeg er 99% sikker på at det er fra 1972.
I ´71 hadde den (og LN-MTV) SAGA-farger, bygget på den røde stripa fra BU-tiden. Troll-Air i 1972 var nytt navn på selskapet, og et kortlevet prosjekt. De hadde også en ex-Sterling masikn på dansk register, i nøytralisert NB-maling.

PS: Det kommer 2 bilder av -MTU og -MTV på Aripics herfra i løpet av noen uker nå.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 23:24   #7
LN-MTC
Magic Nostalgic
 
Join Date: Oct 2004
Location: Göteborg
Posts: 113
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Ruben,
jag har samma slide, på min står det 9.72.

/JM
LN-MTC is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 23:50   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Fellowship er mannen når det gjelder FBU på 70-tallet. Bøy deg i støvet for hans innsikt. Det gjør vj andre...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2008, 00:23   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Sitter med allergi anfall i stoevskyen...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 21:13   #10
mach.86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
Default Re: TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

Quote:
Originally Posted by mach.86 View Post
Hei Ruben

Flott Bilde av flyvemaskinen som fikk ett kort liv etter dette bildet ble tatt. Som du sikkert vet havarerte dette 4/10-74 på Southend. Det som virker litt forunderlig er at Flight Engineer fikk skylda. Jeg har aldri fløyet DC-6, men jeg skal spørre kollegaer som har for å spørre hvor "Gear-Lever" står. F/E dro gearet opp da han hørte V1. Se hva som står her:

The flight engineer raised the gear on take-off, shortly after V1 had been called. The nosegear retracted, causing the DC-6 to subside on to its nose. The aircraft skidded down the runway and was evacuated. The aircraft was sold to Air Facilities following the mishap and scrapped.
PROBABLE CAUSE: It has not been possible to determine what led the Flight engineer to believe that the captain had ordered him to raise the landing gear.
Da har jeg fått svar fra min kollega som flyr som, Flight Engineer på, DC-4 i fritiden for "South African Historic Flight". Hans svar er at på alle DC fly opp, til og med DC-7 sitter understells-håntaket på venstre side på "Pedestal". Jeg har alltid trodd at understell-håndtak var plassert på instumentpanel, men det kom først på DC-8. Da er det mer logikk i at det var F/E som forårsaket havariet. Skal være på kurs med min kollega frem til lørdag, så jeg skal loppe han for mye DC-3/4/6 og 7 info.
mach.86 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Troll Airfield får ny brannbil Trdfly Flyforum 0 04-12-2014 18:52
TROLL-AIR DC-6B OY-EAO rhusberg Flyhistorisk forum 5 11-04-2014 22:54
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 22:52
CPT-Troll 9.januar TOS_EBG TripReports 3 14-01-2010 11:48
Air France og Delta Air Lines ønsker joint.venture over dammen CK Flyforum 17 25-10-2007 15:42


All times are GMT +2. The time now is 05:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.