![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
... er vi kommet til Qantas .....
The Australian Safety Transport Bureau confirmed yesterday that Qantas engineers accidentally put nitrogen into the oxygen tanks of a Boeing 747 at Melbourne Airport. Dr Ian Millar, director of the hyperbaric medicine unit at Melbourne's Alfred Hospital, said: "If there was an emergency and the pilot took nitrogen instead of oxygen, instead of gaining control of the aircraft he would black out and it would be all over. It's a pretty serious mistake." http://www.smh.com.au/news/national/...568330046.html . |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Auda, men det står at oksygenflaskene var feilmerket også. Det kunne hende det ikke bare var oksygen til fly som var rammet også da?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Flau bør ikke være det rette ordet
![]() Sparket passer kanskje bedre ![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Quote:
Seilfly: Å ta feil vogn kan skje enhver erfaren tekniker/mekaniker. MEN han burde reagert da tilkoblingene ikke passet.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 16-12-2007 at 22:14. Reason: Svar til seilfly |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Slettes ikke bra sak, men tross alt meget bra at det er en slik kultur for åpenhet i Qantas slik at det er mulig å ta intern lærdom av en slik alvorlig feil! Jeg vil tro og håpe at det er slik i alle hjemlige selskap også!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det å sparke folk som gjør en feil fører til at folk holder kjeft om slikt. Det er lettvint å tenke at å sparke folk løser alle problemer, det er sjeldent tilfelle.
Det står "Qantas immediately checked oxygen supplies on more than 50 of its planes that had been serviced by a wrongly labelled nitrogen cart at Tullamarine."
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Nå må de bestemme seg. Var det feilmerking eller lignet den nye tralla på de gamle oksygen trallene? Det står faktisk begge deler.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Uansett .. at ikke det ringte noen STORE varselklokker da koblingene ikke passet er utilgivelg .... man skal ikke anta - man skal VITE naar man jobber med slikt utstyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det er jeg enig i... likevel var det noen som var uenig med meg og tillot seg å sende "negative reputation"-knappen i min retning. Det lukter BSSW etter diskusjonen her å dømme
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Jeg synes det var usaklig å mene at noen bør sparkes ut i fra en avisartikkel synes jeg blir for enkelt i et forum der man stadig snakker om hvor feilaktig avisartikler er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Dersom en feil kan føre til at vi har en flyger som "sovner" i stedet for å kvikne til av Oxygen så kaller jeg det ikke usaklig å mene at en slik feil burde føre til at den ansvarlige burde sparkes langt vekk fra yrker som har med sikkerhet å gjøre.
EDIT; du burde gå igjennom det siste... året med poster fra meg. Det er relativt mye usaklighet i samme form for sarkasme/humor.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 26-12-2007 at 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
enig med seilfly, det hadde ikke vært en usaklig oppsigelse da mange mennesker ble utsatt for livsfare... Men om det hadde ført til noe videre positivt vet jeg ikke.
2 ting: -Er det vanlig (skjer det) at man som litt trøtt pilot tar et drag fra oksygenmaska? Maska lager vel blandingsforhold etter trykkhøyden i kabinen, eller er det fast blanding uansett for å unngå evt røyk i cocpit? -Hva er egentlig den "rep"-knappen?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Hos oss i WF står innstillingen på maska alltid på 100% oksygen. Man kan velge en setting som gir mindre blandingsforhold også, og man kan også åpne en ventil slik at masken gir oksygen under trykk. Sistnevnte funksjon er fin hvis det er røyk i cockpit. Da strømmer det konstant og tanken tømmes naturligvis fortere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
-Lurer egentlig på når uenighet ble noe man avskrev som usaklig for å vinne billige poenger
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Er vel bare i fotballklubbene man fortsatt tror det med trenere... Vil man mane til åpenhet, så må man behandle folk forsiktig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er veldig gammeldags å løse et problem ved å sparke et problem istedet for å løse det (-: Alle kan gjøre feil, og det finnes mange gode bøker å lese om flysikkerhetsarbeid og menneskelige feil og ytelser. Så her kan man anta at australienerene nok en gang går foran med et godt eksempel i ansattebehandling og i å ta lærdom av hendelsen, ikke å "rule by fear". Uten en åpen flysikkerhetskultur ville aldri Australia ha lagt best an på internasjonale flysikkerhetsstatistikker.
Kjenner jeg Seilfly rett, er dette en holdning han raskt vil innta etterhvert som en spennende karriere og praktisk erfaring bygges opp. Det er mye å lære av andres erfaringer i operativ bransje, og skvadronsjefer har effektivt stengt av rapporteringsvilligheten på avdelingen sin ved å gå urettmessig på (en ærlig) flyger eller tekniker istedet for på sak, og nøye seg heller la andre lære av den praktiske erfaringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Joda, min kommentar innledningsvis var mest ment som en semi-fleip. Men "flau" er ikke det rette ordet. "Jeg ville finne et hull og hoppe i det da jeg..." hadde vel passet bedre for det som står i artikkelen
![]() Angående åpenhet og den slags i en organisasjon der sikkerhet er en meget viktig faktor så tar det ikke så lang tid før man har fått forståelse for dette. Dette har vist seg på ulike seminarer og slik jeg har vært relativt heldig (varierende tema og interessante problemstillinger) å være med på da de har vært avholdt der jeg har gått skole. Kan vise til denne boka som jeg prøver å pløye igjennom i jula: Moldjord, Christian et. al (2007): Liv og lære i operative miljøer: «Tøffe menn gråter!». Bergen?: Fagbokforlaget. http://www.fagbokforlaget.no/?isbn=978-82-450-0693-3
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 28-12-2007 at 12:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
14 Mars 2008 er den dagen jeg offisielt ble bitt av basillen | Tom McNikon | Bilder & foto | 6 | 13-10-2009 16:18 |
Endelig har jeg kjøpt speilrefleks! Valget ble Canon EOS 400D | LTH | Bilder & foto | 7 | 15-12-2008 11:18 |
Ooops - jeg ble med feil fly | VC-10 | Flyforum | 17 | 22-02-2008 06:38 |