Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-12-2007, 21:32   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Unhappy I serien 'Da Ble Jeg Flau, Da'........

... er vi kommet til Qantas .....

The Australian Safety Transport Bureau confirmed yesterday that Qantas engineers accidentally put nitrogen into the oxygen tanks of a Boeing 747 at Melbourne Airport.

Dr Ian Millar, director of the hyperbaric medicine unit at Melbourne's Alfred Hospital, said: "If there was an emergency and the pilot took nitrogen instead of oxygen, instead of gaining control of the aircraft he would black out and it would be all over. It's a pretty serious mistake."

http://www.smh.com.au/news/national/...568330046.html

.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 21:53   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: I serien 'Da Ble Jeg Flau, Da'........

Auda, men det står at oksygenflaskene var feilmerket også. Det kunne hende det ikke bare var oksygen til fly som var rammet også da?
Old 16-12-2007, 22:10   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Flau bør ikke være det rette ordet

Sparket passer kanskje bedre

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 22:11   #4
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Auda, men det står at oksygenflaskene var feilmerket også. Det kunne hende det ikke bare var oksygen til fly som var rammet også da?
Vognene var ikke feilmerket men vognen lignet på de gamle oksygenvognene.

Quote:
"It looked exactly like the old oxygen cart. When the attachments did not fit they went and took them off the old oxygen cart and started using it."
Men det er kjedelig når noe slikt skjer, men hva hvis dette ikke hadde blitt oppdaget.........

Seilfly: Å ta feil vogn kan skje enhver erfaren tekniker/mekaniker. MEN han burde reagert da tilkoblingene ikke passet.

Last edited by BSSW; 16-12-2007 at 22:14. Reason: Svar til seilfly
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 22:19   #5
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Slettes ikke bra sak, men tross alt meget bra at det er en slik kultur for åpenhet i Qantas slik at det er mulig å ta intern lærdom av en slik alvorlig feil! Jeg vil tro og håpe at det er slik i alle hjemlige selskap også!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 22:38   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Flau bør ikke være det rette ordet

Sparket passer kanskje bedre
Det å sparke folk som gjør en feil fører til at folk holder kjeft om slikt. Det er lettvint å tenke at å sparke folk løser alle problemer, det er sjeldent tilfelle.

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Vognene var ikke feilmerket men vognen lignet på de gamle oksygenvognene.
Det står "Qantas immediately checked oxygen supplies on more than 50 of its planes that had been serviced by a wrongly labelled nitrogen cart at Tullamarine."
Old 16-12-2007, 22:51   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det står "Qantas immediately checked oxygen supplies on more than 50 of its planes that had been serviced by a wrongly labelled nitrogen cart at Tullamarine."
Nå må de bestemme seg. Var det feilmerking eller lignet den nye tralla på de gamle oksygen trallene? Det står faktisk begge deler.
Old 17-12-2007, 12:33   #8
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Nå må de bestemme seg. Var det feilmerking eller lignet den nye tralla på de gamle oksygen trallene? Det står faktisk begge deler.
Kunne den ikke være feilmerket OG ligne, da?
TUC is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 13:06   #9
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by TUC View Post
Kunne den ikke være feilmerket OG ligne, da?
Kun teoretisk mulig
Old 17-12-2007, 13:42   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Uansett .. at ikke det ringte noen STORE varselklokker da koblingene ikke passet er utilgivelg .... man skal ikke anta - man skal VITE naar man jobber med slikt utstyr.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-12-2007, 23:15   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det er jeg enig i... likevel var det noen som var uenig med meg og tillot seg å sende "negative reputation"-knappen i min retning. Det lukter BSSW etter diskusjonen her å dømme

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Old 26-12-2007, 02:06   #12
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Det er jeg enig i... likevel var det noen som var uenig med meg og tillot seg å sende "negative reputation"-knappen i min retning. Det lukter BSSW etter diskusjonen her å dømme
Dessverre....det var ikke jeg som sendte deg en negative reputation. Du må nok lete videre skal du finne den skyldige
Old 26-12-2007, 11:26   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Det var meg.

Jeg synes det var usaklig å mene at noen bør sparkes ut i fra en avisartikkel synes jeg blir for enkelt i et forum der man stadig snakker om hvor feilaktig avisartikler er.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2007, 12:08   #14
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Dersom en feil kan føre til at vi har en flyger som "sovner" i stedet for å kvikne til av Oxygen så kaller jeg det ikke usaklig å mene at en slik feil burde føre til at den ansvarlige burde sparkes langt vekk fra yrker som har med sikkerhet å gjøre.

EDIT; du burde gå igjennom det siste... året med poster fra meg. Det er relativt mye usaklighet i samme form for sarkasme/humor.

Last edited by seilfly; 26-12-2007 at 12:10.
Old 26-12-2007, 12:29   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

enig med seilfly, det hadde ikke vært en usaklig oppsigelse da mange mennesker ble utsatt for livsfare... Men om det hadde ført til noe videre positivt vet jeg ikke.

2 ting:
-Er det vanlig (skjer det) at man som litt trøtt pilot tar et drag fra oksygenmaska? Maska lager vel blandingsforhold etter trykkhøyden i kabinen, eller er det fast blanding uansett for å unngå evt røyk i cocpit?

-Hva er egentlig den "rep"-knappen?

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2007, 12:47   #16
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
-Er det vanlig (skjer det) at man som litt trøtt pilot tar et drag fra oksygenmaska? Maska lager vel blandingsforhold etter trykkhøyden i kabinen, eller er det fast blanding uansett for å unngå evt røyk i cocpit?
Kan bare svare for meg selv, men jeg har aldri sniffet i maska og har heller aldri sett andre gjøre det.

Hos oss i WF står innstillingen på maska alltid på 100% oksygen. Man kan velge en setting som gir mindre blandingsforhold også, og man kan også åpne en ventil slik at masken gir oksygen under trykk. Sistnevnte funksjon er fin hvis det er røyk i cockpit. Da strømmer det konstant og tanken tømmes naturligvis fortere.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2007, 12:53   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)

-Lurer egentlig på når uenighet ble noe man avskrev som usaklig for å vinne billige poenger Jeg ser absolutt faren med å sparke folk mtp åpenhet, men hvor skal grensen gå da?

Old 26-12-2007, 13:00   #18
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Jeg ser absolutt faren med å sparke folk mtp åpenhet, men hvor skal grensen gå da?
Utrolig vanskelig det der, men jeg tror en hovedregel er at det stort sett aldri løser problemet å sparke den som har gjort feil. Feilen blir jo ikke borte av den grunn.
Er vel bare i fotballklubbene man fortsatt tror det med trenere...
Vil man mane til åpenhet, så må man behandle folk forsiktig.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2007, 02:23   #19
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Det er veldig gammeldags å løse et problem ved å sparke et problem istedet for å løse det (-: Alle kan gjøre feil, og det finnes mange gode bøker å lese om flysikkerhetsarbeid og menneskelige feil og ytelser. Så her kan man anta at australienerene nok en gang går foran med et godt eksempel i ansattebehandling og i å ta lærdom av hendelsen, ikke å "rule by fear". Uten en åpen flysikkerhetskultur ville aldri Australia ha lagt best an på internasjonale flysikkerhetsstatistikker.

Kjenner jeg Seilfly rett, er dette en holdning han raskt vil innta etterhvert som en spennende karriere og praktisk erfaring bygges opp. Det er mye å lære av andres erfaringer i operativ bransje, og skvadronsjefer har effektivt stengt av rapporteringsvilligheten på avdelingen sin ved å gå urettmessig på (en ærlig) flyger eller tekniker istedet for på sak, og nøye seg heller la andre lære av den praktiske erfaringen.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2007, 12:31   #20
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Joda, min kommentar innledningsvis var mest ment som en semi-fleip. Men "flau" er ikke det rette ordet. "Jeg ville finne et hull og hoppe i det da jeg..." hadde vel passet bedre for det som står i artikkelen

Angående åpenhet og den slags i en organisasjon der sikkerhet er en meget viktig faktor så tar det ikke så lang tid før man har fått forståelse for dette. Dette har vist seg på ulike seminarer og slik jeg har vært relativt heldig (varierende tema og interessante problemstillinger) å være med på da de har vært avholdt der jeg har gått skole.

Kan vise til denne boka som jeg prøver å pløye igjennom i jula:
Moldjord, Christian et. al (2007): Liv og lære i operative miljøer: «Tøffe menn gråter!». Bergen?: Fagbokforlaget.
http://www.fagbokforlaget.no/?isbn=978-82-450-0693-3

Last edited by seilfly; 28-12-2007 at 12:47.
Reply

Posting Rules