Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2005, 19:22   #41
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: SISTE!!!

om FI bare skal fly en sessong rute, hva skal de gjøre med sin ny anskaffede 767 da?
Old 23-01-2005, 19:26   #42
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally posted by MartinLangaas
om FI bare skal fly en sessong rute, hva skal de gjøre med sin ny anskaffede 767 da?
Icelandair har 3 767-300ER, og de to første har hele tiden blitt leaset ut.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 09:05   #43
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Oj, denne kom virkelig som lyn fra klar himmel! Men at 767 på enkelte langruter er bedre for SAS enn A330 er det vel ingen tvil om. Er det forresten snakk om kjøp eller leasing inntil ruten evt. kan betjenes med A330/A340 - eller at Airbus kan levere de "rette" maskinene?
Jeg ser også for meg en spesiell SAS-variant av A321 med ekstra fueltanker som etterhvert vil erstatte eventuelle 757 (selv om det kanskje ikke er realistisk dessverre).

Det eneste jeg kan se for meg SAS starte opp fra Oslo må være OSL-BKK (og -SIN?) og OSL-ORD.
Old 24-01-2005, 11:39   #44
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER, en link til den artikkelen ville vært fint!
Old 24-01-2005, 11:43   #45
MD90
ScanFlyer Blue

MD90's Avatar

Quote:
Originally posted by dc-8-63
Quote:
Originally posted by Bizflyer
Lurer på hvilke destinasjoner de kommer til å åpne da? En ting er å ta allerede eksisterende destinasjone og øke på disse fra osl/arn, men det er sikkert ikke alle som har marked nok for flere SK fly.

Kanskje disse destinasjonene kunne være aktuelle?

- San Fransisco
- Los Angeles
- Hong Kong
- Johannesburg/ Cape Town
- Osaka
- Boston
- Toronto
- Rio de Janeiro

Kanskje litt mindre trolig, men men...
- Las Vegas
- Manila
- Kuala Lumpur
- Sydney

Bare SAS vet!

BF
San Francisco er visstnok ikke aktuell pga en avtale med Lufthansa om at LH holder seg vekk i fra SEA, mot at SAS ikke aapner SFO !!....selv hadde vi ejn merkelig gjeng paa besoek paa torsdag...Port of Portland og Lufthansa...som ville ha oss til aa kjoere 3 timer med bil (limousine) til Portland fra Seattle...for aa fly LH i fra Portland.....jippi....alle de 4 passasjerene jublet i gikk ombord i A340 til Frankfurt.......

Eh. hva er kilden til at LH og SK skulle ha en slik gentlemens' agreement???
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 16:30   #46
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by MD90

Kilden er en noksaa frustrert SAS ansatt i Seattle, og det er vel en liten brann i rosenes leir her borte for tiden.....Lufthansa og Port of Portland kjoerer et meget brutalt loep mot SAS og har de siste ukene soerget for at SAS ikke blir invitert til kunder som min egen organisasjon.....hvor SAS absolutt hoerer hjemme.....Det var pinlig aa hoere paa Port of Portland legge frem hvorfor vi boer kjoere bil til Portland (Oslo - Goeteborg) for aa fly Lufthansa...samtidig trist at SAS ikke fikk lov til aa vise hva de staar for og har aa tilby....
Old 24-01-2005, 16:39   #47
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by dc-8-63
Quote:
Originally posted by MD90

Kilden er en noksaa frustrert SAS ansatt i Seattle, og det er vel en liten brann i rosenes leir her borte for tiden.....Lufthansa og Port of Portland kjoerer et meget brutalt loep mot SAS og har de siste ukene soerget for at SAS ikke blir invitert til kunder som min egen organisasjon.....hvor SAS absolutt hoerer hjemme.....Det var pinlig aa hoere paa Port of Portland legge frem hvorfor vi boer kjoere bil til Portland (Oslo - Goeteborg) for aa fly Lufthansa...samtidig trist at SAS ikke fikk lov til aa vise hva de staar for og har aa tilby....
For det første så er vel slike avtaler kanskje ikke helt i tråd med gjeldende konkurranselovverk. For det andre så burde vel kanskje SAS bare gi "bang" i avtalen om LH ikke synes det er verdt å ta hensyn til SAS. På den annen side så har kanskje SAS mer å tape på en konkurranse med LH enn omvendt?

jy
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 16:56   #48
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

SAS har vel mest aa tape, det er en betydelig andels av 937/938 high yield trafikk som enten reiser til eller kommer fra Tyskland.....og hvis LH aapner Frankfurt Seattle eller flytter Portland ruta til Seattle, vil det gaa hardt utover SAS......dette er jo "forhandlinger" internt i Star Alliance og tror ikke det er direkte ulovlig, de jobber jo med felles kontrakter etc. saa det paavirker ikke konkuransen direkte....noe de felles kontraktene gjoer.....konkuransen blir mere mellom alliansene....
Old 24-01-2005, 16:58   #49
BU9001
ScanFlyer Blue

BU9001's Avatar

Hmmm,

Sier du dermed at allianser strider mot konkurranselovgivningen, Jan?
BU9001 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 17:37   #50
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvis SAS ikke klarer å slå Lufthansa på Seattle-Europa så skjønner jeg ikke mye. Det kan det ikke være mange som vil kjøre tre-fire timer til Portland før de flyr...eller etter at de har landet. LH flyr jo allerede fra Vancouver som ligger nærmere Seattle enn Portland...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 18:09   #51
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

... men en til tider plagsom grensepassering ... som imidlertid ikke er en hindring for at store mengder Vancouver-boere tar seg til Bellingham for aa fly billig til Las Vegas med Allegiant ...

Det burde vaere plass til baade SAS og Lufthansa paa SEA. Det er idag kun tre Europa-ruter (pluss Aeroflot) - SAS, BA og NW til AMS. Det gaar rykter om en PAR-rute ogsaa med NW, men saa langt er det blitt med det. Imidlertid er belegget paa alle tre veldig hoeyt, og jeg er sikker paa at DC-8-63 har tilgang paa tall som underbygger passasjergrunnlaget. Fra meg blir det mest synsing ...

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 18:09   #52
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

SAS slaar LH ned i stoevlene Seattle - Europa....hva som de er redd for er LH Seattle - Europa.....
Old 24-01-2005, 18:25   #53
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

LH kan skrape bunnen av markedet - saa kan SAS ta de som betaler godt!
Men LH er sannsynligvis flinkere enn SAS til aa dra til seg disse ... det skal ikke saa mye til ...

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 19:16   #54
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by BU9001
Hmmm,

Sier du dermed at allianser strider mot konkurranselovgivningen, Jan?
Neida, allianser har ofte fått unntak fra konkurranselovgivingen, men i utgangspunktet er slikt samarbeid ulovlig (f.eks. så dekkes dette av §10, 1. ledd, i den nye norske konkurranseloven). Grunnen til at man har valgt å gi unntak for slike avtaler er at fordelene ved slike allianser oppveier reduksjonen i konkurranse.

Disse alliansene ber eksplisitt om å få unntak fra konkurranselovgivingen, og jeg vil tro at såkalte "gentlemans agreements" ikke innebærer at man har bedt om unntak fra konkurranselovene. Om det er en del av allianseavtalen som det er søkt fritak om så er det klart at dette ikke er i strid med konkurranseloven.

SAS og Maersk hadde vel en slags "gentlemans agreement" - se hva det førte med seg....

jan
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2005, 20:01   #55
Alf
ScanFlyer Blue

Var det inte SAS som förut sa att man i nästa steg ska utvidga intercont. från ARN efter det att cph - shanghai öppnades?

Jag tror nog att arn-narita ligger högst upp på sas önskelista. Sen tror jag knappast att SAS byter ut sina 330:s mot 757r på newark linjerna från arn och cph. vad jag förstår är dessa flygningar ofta proppfulla.. eller har jag helt fel?

mvh alf
Alf is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2005, 00:48   #56
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Det jeg så når jeg fløy CPH-SEA-CPH (se avatar ) i sommer var at business-delen var fylt med nesten bare amerikanere. Fler av dem skulle til/fra Tyskland. De jeg snakket med var veldig fornøyd med SK. Om LH hadde klart å dra til seg disse, hvem vet ?

LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2005, 06:30   #57
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by Alf
Var det inte SAS som förut sa att man i nästa steg ska utvidga intercont. från ARN efter det att cph - shanghai öppnades?

Jag tror nog att arn-narita ligger högst upp på sas önskelista. Sen tror jag knappast att SAS byter ut sina 330:s mot 757r på newark linjerna från arn och cph. vad jag förstår är dessa flygningar ofta proppfulla.. eller har jag helt fel?

mvh alf
Tror og håper at de skaffer mindre fly fordi de satser på en langrute eller to fra OSL,bla fordi de ser at CO har suksess med 757 fra OSL.Med trafikkøkningen OSL har hatt det siste året er de vel litt "redde"for at det skal komme utenlandske selskaper og snappe de foran SAS.ARN-Narita skal muligens trafikeres av en 767?
amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2005, 06:52   #58
LN-RKF
Banned

Quote:
Originally posted by LN-SEK
Det jeg så når jeg fløy CPH-SEA-CPH (se avatar ) i sommer var at business-delen var fylt med nesten bare amerikanere. Fler av dem skulle til/fra Tyskland. De jeg snakket med var veldig fornøyd med SK. Om LH hadde klart å dra til seg disse, hvem vet ?

Mange bruker SAS fra CPH når de reiser fra Tyskland, når jeg har reist med Asia-rutene til SAS er det ofte mange tyskere både på business og økonomi-klasse.

Og om de mellomlander i FRA eller CPH er vel et fett for mange, medmindre FRA området er utgangspunktet for reisen da.

Har ellers inntrykk av at SAS er mye bedre ansett i utlandet enn her hjemme, mindre mediehets kanskje?
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2005, 08:07   #59
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Selvom det ville være dejligt med flere oversøiske destinationer, så tvivler jeg meget
på at SAS besvist ønsker at re introducere B767 eller introducere B757....
----
Mange har stor forkærrlighed for disse Boeing typer, og det kan jeg godt forstå, men
det kan ikke være særlig lønsomt at indføre endnu en type i flyflåden.
----
Mit bud er at bruge A330/340 og så vælge destinationer hvor dette fly kan bruges.

Skal der vælges destinationer på det oversøiske net skal der jo også se på hvor
skandinaviske selskaber står stærkt.
I Japan kunne det så være Osaka og eventuelt kunne Hong Kong startes op igen

og mit forslag til ny destination i Østen vil være Seoul eller Ho Chi Minh City i
Vietnam...
-----
I USA er jeg ikke så sikker på at der skal nye ruter til. Blandt andet har LH jo mange
destinationer i USA/Canada og de 2 STAR partnere UA og US har jo gode forbindelser.
Skulle man endelig gøre noget skulle de nuværende destinationer styrkes,evt med
flere forbindelser om dagen.
Skulle det endelig komme til en ny destination kunne det være Phoenix i Arizona.
(PHX er et godt spotter sted og det er nemt at komme til mange andre fine spotter
steder i Arizona)

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2005, 09:27   #60
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

dette høres unektelig spennende ut - og vil nok diskuteres i det vide og brede på Enoteca i kveld, men jeg klarer ikke helt å tro på at SAS skulle anskaffe 767/757 for å fly inter-cont nå som vi er kvitt 767'ene...

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules