Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2007, 23:39   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default Nedetid for forumet

Vi har fyllt opp diskene våre ganske bra i det siste og jeg skal skru mer virtuell disk til oss, noe som må skje mens systemet er nede. Dette vil nok ta bortimot opp til 4-5 minutter med nedetid. Det er litt avhengig av mine kunder og min røgnrytme, men satser på å gjøre det enten tidlig natt til torsdag 0500 CET (om 5 timer og litt) eller fredag morgen 0500 CET.

I tillegg kommer det varsel om en lengre bolk med nedetid hvor vi skal til å sage og skru voldsomt i databasen til serveren for å ordne i hvordan bilder blir lagret og servet, og dette blir annonsert så fort vi vet. Den nedetiden blir annonsert så snart vi har testet ting og er klar.

mvh,
A

PS: All takk for hederlig innsats i denne konverteringer går til BU662 for kode, og til gustavf for utføring. Pepper om nedetid, endringer og annet negativt rettes til meg og oversees fortløpende.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 14:36   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Default Re: Nedetid for forumet

Quote:
Originally posted by ph-ndr

....med nedetid hvor vi skal til å sage og skru voldsomt i databasen............
Huffameg, dette høres ikke særlig bra ut,
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 14:38   #3
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by JetBlue

Quote:
Originally posted by ph-ndr

....med nedetid hvor vi skal til å sage og skru voldsomt i databasen............
Huffameg, dette høres ikke særlig bra ut,
Joda, vi har til og med masse sånn der bækkøpp.

Den første delen av dette ble gjort i natt, så nå venter jeg bare på grønt lys fra gustavf på resten.

For de teknisk nyskjerrige så er det at vi skal flytte alle attachments ut av databasen og over i filsystemet, slik at vi får lagt på skikkelige etag/expires-headere, som vil medføre bedre hastighet for dere som bruker forumet.

-A
Old 02-08-2007, 16:27   #4
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Du, min hjemme-pc kræsja for en stund siden. Har de sånn bækkøpp på Claes Ohlson eller? Hørt at det er fint å ha sånn etter databoksen gått kaputtski.
Old 02-08-2007, 16:30   #5
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by The Ticketor
Du, min hjemme-pc kræsja for en stund siden. Har de sånn bækkøpp på Claes Ohlson eller? Hørt at det er fint å ha sånn etter databoksen gått kaputtski.
Ja, spesielt etter.

Men dagens fine råd: kjøp en 500Gb ekstern disk, en kopi av Symantec BackupExec SystemRecovery (50,- pr maskin pr år), og sålager den en image av maskinen din som løpende kan legges tilbake på en ny PC, og som også tar backup som kan blaes i, etc. Genial løsning.

-A
Old 02-08-2007, 20:19   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by The Ticketor

Gammelt nerdeord: Store gutter tar ikke backup, de bare gråter litt oftere.
Old 02-08-2007, 20:35   #7
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by gustavf
Gammelt nerdeord: Store gutter tar ikke backup, de bare gråter litt oftere.
Det kuleste vi har er vel ESX sin snapshot, hvor vi kan ta et bilde av hele maskinen før jobben, og om du så sletter hele databasen så kan vi være tilbake til sånn det var før endringer på 5-10 sek.

-A
Old 04-08-2007, 18:13   #8
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndrMen dagens fine råd: kjøp en 500Gb ekstern disk, en kopi av Symantec BackupExec SystemRecovery (50,- pr maskin pr år), og sålager den en image av maskinen din som løpende kan legges tilbake på en ny PC, og som også tar backup som kan blaes i, etc. Genial løsning.
Har forsåvidt ganske grei backupløsning pr. i dag, men rådet her er absolutt ikke dumt. Med dagens priser på både interne og eksterne harddisker, er dette virkelig en billig løsning - som garantert er besparende for både utriving av hår/evt. mindre grått hår, og redusert neglebiting dersom uhellet virkelig skulle være ute..
Reply

Posting Rules