Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2007, 11:02   #1
espeno
ScanFlyer Blue
 
espeno's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
Default ACARS og HFDL over her

Litt blanding av ACARS fra 131.825/131.725 og litt HFDL med dårlig HF antenne.

Hadde tenkt å lime inn loggen her, men det ble lite pent. Se heller linken under.

Logg fra 26.03.2007
__________________
Espen
espeno is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 11:45   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: ACARS og HFDL over her

Naemen!

N552TZ (B753 TZ) 1848 20070326 TZ0000

Det var nok TZ8337 CAE-YQX-SNN-BUD-KWI .. Skulle egentlig vaert i Columbia og jobbet den paa soendag, men maatte mede avbud

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 12:01   #3
espeno
ScanFlyer Blue
 
espeno's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
Default Re: ACARS og HFDL over her

Se der ja litt ekstra info skader aldri.

Mye morro i litt e-spotting også;
Mr. Abramovich var ute med den lille kjærra si P4-MES her om dagen også, fanget den opp over Det kaspiske hav for et par dager siden.

25/03/2007 19:03 P4-MES UV0000 B767-33A (ER) Universal Aviation -
__________________
Espen
espeno is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 19:17   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: ACARS og HFDL over her

Graadig rekkevidde paa den saken .. det er ikke verst aa plukke opp en kjerre som gaar Gander-Shannon ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 19:40   #5
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: ACARS og HFDL over her

Quote:
Originally posted by espeno

Litt blanding av ACARS fra 131.825/131.725 og litt HFDL med dårlig HF antenne.

Hadde tenkt å lime inn loggen her, men det ble lite pent. Se heller linken under.

Logg fra 26.03.2007

Den loggen hjalp meg mye - samler opplysninger om Mytravel og her ikk jeg en
OY-VKB (A321 VS) 1059 20070326 DK5615 (ENGM-LPMA)

:clap :clap :clap Takker - gjerne flere slike logger, gjerne hver dag

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 20:21   #6
stefan78
ScanFlyer Blue
 
stefan78's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Bergen
Posts: 353
Default Re: ACARS og HFDL over her

Når det gjelder HFDL, har ikke den ganske god rekkevidde ? Siden den går over kortbølge.
stefan78 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 21:14   #7
espeno
ScanFlyer Blue
 
espeno's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
Default Re: ACARS og HFDL over her

Med datalinken som går over HF er rekkevidden nesten "ubegrenset", men dog veldig utstyrsavhengig og også tildels væravhengig. Mye fint vær gir bedre HF forhold.

Jeg har dårlig HF antenne og "dårlig" rekkevidde. Et godt stykke østover i Russland og ca midt i havet mellom europa og amerika er vel området jeg kan dekke pr nå. Med god antenne er ikke USA og deler av Asia umulig, særlig på sommertid.

HF signaler blir også i stor grad påvirket solen og dens "syklus", akkurat nå er den på bunn. Heldigvis går det bare oppover nå, så om 2-3-4 år er mottaksforhold for HF betyedelig bedre.

HFDL slår SBS ned i støvlene i underholdninsverdi sånn i forhold til det "e-spotte" eksotiske ting syns jeg... (Selv om det egentlig er litt feil å sammenligne de to)
__________________
Espen
espeno is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 22:10   #8
stefan78
ScanFlyer Blue
 
stefan78's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Bergen
Posts: 353
Default Re: ACARS og HFDL over her

Quote:
Originally posted by espeno

Med datalinken som går over HF er rekkevidden nesten "ubegrenset", men dog veldig utstyrsavhengig og også tildels væravhengig. Mye fint vær gir bedre HF forhold.

Jeg har dårlig HF antenne og "dårlig" rekkevidde. Et godt stykke østover i Russland og ca midt i havet mellom europa og amerika er vel området jeg kan dekke pr nå. Med god antenne er ikke USA og deler av Asia umulig, særlig på sommertid.

HF signaler blir også i stor grad påvirket solen og dens "syklus", akkurat nå er den på bunn. Heldigvis går det bare oppover nå, så om 2-3-4 år er mottaksforhold for HF betyedelig bedre.

HFDL slår SBS ned i støvlene i underholdninsverdi sånn i forhold til det "e-spotte" eksotiske ting syns jeg... (Selv om det egentlig er litt feil å sammenligne de to)
Har tenkt og prøve meg på dekoding av HFDL, jeg bor jo helt ved kysten i Bergen, så rekkevidden vestover burde bli ganske bra. Har kjøpt PC-HFDL, mangler bare mottakeren. Tenkte på denne: http://www.salangva.no/htdocs/index.php?SCREEN=item&sid=fkpOcO6GPVte0mjF&amp ;item=191

Den har jo SSB, og lydutgang. Ellers så er det vel stort sett interkontinentale flygninger som bruker HFDL vel ?
stefan78 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2007, 22:16   #9
espeno
ScanFlyer Blue
 
espeno's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
Default Re: ACARS og HFDL over her

Det er bare å prøve seg frem det.. Men en ekstern antenne er jo første du bør få på plass for å få god rekkevidde.

Mye interkontinentalt å se på HF ja, men også endel annet. Aeroflot har vel HFDL på mesteparten av flåten sin f.eks.


Jan, jeg skal rote litt rundt i eksisterende logger for å se om jeg finner noe mer MyTravel "snacks" til deg.
__________________
Espen
espeno is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2007, 20:32   #10
espeno
ScanFlyer Blue
 
espeno's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
Default Re: ACARS og HFDL over her

Logg for 23.03.2007
__________________
Espen
espeno is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2007, 21:39   #11
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: ACARS og HFDL over her

Dette er spennende tiltak for oss - takker for alle som bidrar.

Det er litt nytt for oss i ATC teamet og vi skal oppdatere oss i løpet av påsken. Vi har den mulighet å benytte "posisjonen" for sbs-1 for østlandet og vi kunne tenke oss å kunne i ta i mot slikt på en server/ eller pc hvor vi kan laste ned på lik linje som noen av dere har gjort.

For å teste dette ut, ønsker jeg å få komplett bruksansvisning på PM eller epost, slik at vi kan bryne oss på dette på fridagene.

Men husk, dere snakker ikke med datakyndige personell - så du/dere må bruke t-skje metoden - husk dette.

I tillegg jobber vi med å få opp radioen som skal dekke ENGM osv - se annen tråd om dette.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2007, 19:31   #12
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: ACARS og HFDL over her

Her er en testlogg fra Oslo (Fra en bekjent av oss)


ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRO [Boeing 737-505 Braathens]
Message label: H1 Block id: 3 Msg. no: D023
Flight id: BU4525
Message content:-
#DFB*C2
-------------------------------------[29.03.2007 17:36]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: H1 Block id: 3 Msg. no: D009
Flight id: BU4676
Message content:-
#DFB*CRZLN-BRI29031306N358N5933203274206168908726286238573122 30857085708860891630363500135501360P037P0384646098 0991100000011
035025020066021004014057////////////

-------------------------------------[29.03.2007 17:55]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: _ Block id: 4 Msg. no: 5520
Flight id: BU4676
-------------------------------------[29.03.2007 17:55]


ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: _ Block id: 5 Msg. no: 5526
Flight id: BU4676
-------------------------------------[29.03.2007 17:55]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: _ Block id: 6 Msg. no: 5530
Flight id: BU4676
-------------------------------------[29.03.2007 17:55]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: @@@@@@@
Message label: H1 Block id: 0 Msg. no: D001
Flight id: BU0000
Message content:-
#DFB*EGTLN-BRJ31010550N393N63035968755044598077274751
-------------------------------------[29.03.2007 18:02]

Disse meldingene sier vel ingen for oss ???

Message content:-
#DFB*CRZLN-BRI29031306N358N5933203274206168908726286238573122 30857085708860891630363500135501360P037P0384646098 0991100000011
035025020066021004014057////////////

Hvordan kan dette dekodes ???

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2007, 22:06   #13
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: ACARS og HFDL over her

Spørsmål til Acars brukere:

1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

2. Hvis ja, hvem er mottager ??

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Gi oss forklaringer, til oss som ikke jobber i flybransjen forstår

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 07:29   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: ACARS og HFDL over her

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Spørsmål til Acars brukere:

1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

2. Hvis ja, hvem er mottager ??

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Gi oss forklaringer, til oss som ikke jobber i flybransjen forstår

Jan
Hei Jan, jeg tror du finner mange svar f.eks på SASFLIGHTOPS , under Datalink

/Geir
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 15:24   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: ACARS og HFDL over her

Helt enkelt .. litt googling kan gi deg mer detaljer.


1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

Ja.


2. Hvis ja, hvem er mottager ??

Flyselskapet - normalt Ops eller teknisk avd.

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

ACARS er toveis kommunikasjon

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

Situasjonsbetinget - se nummer 2 - frekvensen er den samme.

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

Ja, satelitt-kommunikasjon og SELCAL f.eks.

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Oh yeah, baby! 'type-b' meldinger kommer til aa vaere i omloep i mange aar til.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 21:38   #16
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: ACARS og HFDL over her

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Helt enkelt .. litt googling kan gi deg mer detaljer.


1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

Ja.


2. Hvis ja, hvem er mottager ??

Flyselskapet - normalt Ops eller teknisk avd.

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

ACARS er toveis kommunikasjon

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

Situasjonsbetinget - se nummer 2 - frekvensen er den samme.

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

Ja, satelitt-kommunikasjon og SELCAL f.eks.

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Oh yeah, baby! 'type-b' meldinger kommer til aa vaere i omloep i mange aar til.
Takker for svaret.

Jeg regner med at all RX/TX går via en meldingsentral - at din melding til flyet går ut på et viss antall basestasjoner, slik at man er sikre på at flyet får meldingen eller at når flyet sender meldinger blir mottatt på mannnnnnnnge motagersteder i hele verden.

Hvem er teknisk ansvarlig i Norge ?? er det avinor eller Telenor ??

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2007, 10:32   #17
espeno
ScanFlyer Blue
 
espeno's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
Default Re: ACARS og HFDL over her

Litt lite tid til å bedrive ACARS/HFDL fikling om dagen, i tillegg mangler jeg en PC å kjøre dette på mer permanent (men det kommer)

Kjørte HF noen timer i går kveld og resultatet kan sees her:
Logg 31.05.2007
Bilde fra Airnav

ATT: LN-MOW
Stemmer det at TZ8401 er VAD-SSC-YQX
__________________
Espen
espeno is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY og ACARS RuneGaus Flyforum 23 11-11-2009 00:33
HFDL Screenshot stefan78 Register- og ATC-Forum 3 12-04-2007 22:42
ACARS Lennart Flyforum 15 23-09-2005 20:11
Acars... SK1399 Flyforum 6 17-01-2005 14:14
The fun of ACARS.. Thomas Flyforum 1 18-12-2004 16:40


All times are GMT +2. The time now is 22:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.