![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
Litt blanding av ACARS fra 131.825/131.725 og litt HFDL med dårlig HF antenne.
Hadde tenkt å lime inn loggen her, men det ble lite pent. Se heller linken under. Logg fra 26.03.2007
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Naemen!
N552TZ (B753 TZ) 1848 20070326 TZ0000 Det var nok TZ8337 CAE-YQX-SNN-BUD-KWI .. Skulle egentlig vaert i Columbia og jobbet den paa soendag, men maatte mede avbud |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
Se der ja litt ekstra info skader aldri.
Mye morro i litt e-spotting også; Mr. Abramovich var ute med den lille kjærra si P4-MES her om dagen også, fanget den opp over Det kaspiske hav for et par dager siden. 25/03/2007 19:03 P4-MES UV0000 B767-33A (ER) Universal Aviation -
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Graadig rekkevidde paa den saken .. det er ikke verst aa plukke opp en kjerre som gaar Gander-Shannon ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Den loggen hjalp meg mye - samler opplysninger om Mytravel og her ikk jeg en OY-VKB (A321 VS) 1059 20070326 DK5615 (ENGM-LPMA) :clap :clap :clap Takker - gjerne flere slike logger, gjerne hver dag ![]() Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2006
Location: Bergen
Posts: 353
|
![]()
Når det gjelder HFDL, har ikke den ganske god rekkevidde ? Siden den går over kortbølge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
Med datalinken som går over HF er rekkevidden nesten "ubegrenset", men dog veldig utstyrsavhengig og også tildels væravhengig. Mye fint vær gir bedre HF forhold.
Jeg har dårlig HF antenne og "dårlig" rekkevidde. Et godt stykke østover i Russland og ca midt i havet mellom europa og amerika er vel området jeg kan dekke pr nå. Med god antenne er ikke USA og deler av Asia umulig, særlig på sommertid. HF signaler blir også i stor grad påvirket solen og dens "syklus", akkurat nå er den på bunn. Heldigvis går det bare oppover nå, så om 2-3-4 år er mottaksforhold for HF betyedelig bedre. HFDL slår SBS ned i støvlene i underholdninsverdi sånn i forhold til det "e-spotte" eksotiske ting syns jeg... (Selv om det egentlig er litt feil å sammenligne de to)
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2006
Location: Bergen
Posts: 353
|
![]() Quote:
Den har jo SSB, og lydutgang. Ellers så er det vel stort sett interkontinentale flygninger som bruker HFDL vel ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
Det er bare å prøve seg frem det.. Men en ekstern antenne er jo første du bør få på plass for å få god rekkevidde.
Mye interkontinentalt å se på HF ja, men også endel annet. Aeroflot har vel HFDL på mesteparten av flåten sin f.eks. Jan, jeg skal rote litt rundt i eksisterende logger for å se om jeg finner noe mer MyTravel "snacks" til deg.
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Dette er spennende tiltak for oss - takker for alle som bidrar.
Det er litt nytt for oss i ATC teamet og vi skal oppdatere oss i løpet av påsken. Vi har den mulighet å benytte "posisjonen" for sbs-1 for østlandet og vi kunne tenke oss å kunne i ta i mot slikt på en server/ eller pc hvor vi kan laste ned på lik linje som noen av dere har gjort. For å teste dette ut, ønsker jeg å få komplett bruksansvisning på PM eller epost, slik at vi kan bryne oss på dette på fridagene. Men husk, dere snakker ikke med datakyndige personell - så du/dere må bruke t-skje metoden - husk dette. I tillegg jobber vi med å få opp radioen som skal dekke ENGM osv - se annen tråd om dette. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Her er en testlogg fra Oslo (Fra en bekjent av oss)
ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRO [Boeing 737-505 Braathens] Message label: H1 Block id: 3 Msg. no: D023 Flight id: BU4525 Message content:- #DFB*C2 -------------------------------------[29.03.2007 17:36] ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens] Message label: H1 Block id: 3 Msg. no: D009 Flight id: BU4676 Message content:- #DFB*CRZLN-BRI29031306N358N5933203274206168908726286238573122 30857085708860891630363500135501360P037P0384646098 0991100000011 035025020066021004014057//////////// -------------------------------------[29.03.2007 17:55] ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens] Message label: _ Block id: 4 Msg. no: 5520 Flight id: BU4676 -------------------------------------[29.03.2007 17:55] ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens] Message label: _ Block id: 5 Msg. no: 5526 Flight id: BU4676 -------------------------------------[29.03.2007 17:55] ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens] Message label: _ Block id: 6 Msg. no: 5530 Flight id: BU4676 -------------------------------------[29.03.2007 17:55] ACARS mode: 2 Aircraft reg: @@@@@@@ Message label: H1 Block id: 0 Msg. no: D001 Flight id: BU0000 Message content:- #DFB*EGTLN-BRJ31010550N393N63035968755044598077274751 -------------------------------------[29.03.2007 18:02] Disse meldingene sier vel ingen for oss ??? Message content:- #DFB*CRZLN-BRI29031306N358N5933203274206168908726286238573122 30857085708860891630363500135501360P037P0384646098 0991100000011 035025020066021004014057//////////// Hvordan kan dette dekodes ??? Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Spørsmål til Acars brukere:
1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ?? 2. Hvis ja, hvem er mottager ?? 3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ?? 4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ?? 5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ?? 6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ?? Gi oss forklaringer, til oss som ikke jobber i flybransjen forstår ![]() Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
/Geir |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Helt enkelt .. litt googling kan gi deg mer detaljer.
1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ?? Ja. 2. Hvis ja, hvem er mottager ?? Flyselskapet - normalt Ops eller teknisk avd. 3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ?? ACARS er toveis kommunikasjon 4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ?? Situasjonsbetinget - se nummer 2 - frekvensen er den samme. 5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ?? Ja, satelitt-kommunikasjon og SELCAL f.eks. 6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ?? Oh yeah, baby! 'type-b' meldinger kommer til aa vaere i omloep i mange aar til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jeg regner med at all RX/TX går via en meldingsentral - at din melding til flyet går ut på et viss antall basestasjoner, slik at man er sikre på at flyet får meldingen eller at når flyet sender meldinger blir mottatt på mannnnnnnnge motagersteder i hele verden. Hvem er teknisk ansvarlig i Norge ?? er det avinor eller Telenor ?? Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
Litt lite tid til å bedrive ACARS/HFDL fikling om dagen, i tillegg mangler jeg en PC å kjøre dette på mer permanent (men det kommer)
Kjørte HF noen timer i går kveld og resultatet kan sees her: Logg 31.05.2007 Bilde fra Airnav ATT: LN-MOW Stemmer det at TZ8401 er VAD-SSC-YQX
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY og ACARS | RuneGaus | Flyforum | 23 | 11-11-2009 00:33 |
HFDL Screenshot | stefan78 | Register- og ATC-Forum | 3 | 12-04-2007 22:42 |
ACARS | Lennart | Flyforum | 15 | 23-09-2005 20:11 |
Acars... | SK1399 | Flyforum | 6 | 17-01-2005 14:14 |
The fun of ACARS.. | Thomas | Flyforum | 1 | 18-12-2004 16:40 |