![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Etter å ha lest litt om acars en stund har jeg også begynt med denne litt passive formen for "spotting"
En Alinco scanner med utendørs antenne er stilt inn på 131.725, koblet til lydkortet, og AirNav ACARS Decoder 2.1 er kjøpt. Da skulle vell alt ligge til rette eller hva? Problemet er at jeg ikke motar noen signaler. Det kan jo være flere grunner til det. f.eks. at ingen fly innen rekkevidde sender noe.. Så er det noen som veit erfaringsmessig hva jeg kan forvente å motta og hvor ofte jeg kan forvente å motta acars? Jeg vet det går en del oversjøiske ruter over her, og trafikken til Sola og Karmøy (kanskje også Flesland) burde jeg kunne få inn. En annen ting: hvor ofte sender et fly acars? er det bare i spesielle tilfeller, eller er skjer det regelmessig? (når jeg streamer Acars fra en av de mer sentralt plasserte serverene i AirNav 2.1 så detter meldingene inn som fluer, så hadde håpet jeg skulle få inn en liten brøkdel så mange acars på min scanner) Tar i mot tips og erfaringer med takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Har ingen erfaring med Alinco scannere, men du kan prøve å stille inn den frekvensen SAS f.eks bruker; 131.825 - skjer vel litt mer der enn på den du har prøvd.
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har du skrudd ned squelchen? Den må være avskrudd fordi signalene varer så kort at radioen ikke klarer å åpne squelchen tidsnok for å få med seg hele signalet.
Hva om du ikke kobler scanneren til pc'en. Hører du noe sånt som dette: http://www.astrosurf.com/lombry/Radio/mode-acars.wav så får du inn signalene riktig, men kanskje lyden inn til pc'en er skrudd for lavt. Jeg pleier å ha det slik at den touch'er opp mot gult. (indikatoren nederst til høyre i programmet). Rekkevidden er jo ca den samme som på voice, gjerne litt lenger, så om du får inn mye fly på de vanlige ATC-frekvensene, bør du også få inn mye acars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Squelch er skrud helt ned..
Jeg motar slike signaler du linker til, HVI, når jeg kobler scanneren fra pc`en. Har ingen problemer med å motta vanlige com signaler fra Stavnger ATCC, Sola, Karmøy, Stord. (og Flesland tildels) så scanneren virker... Jeg skal prøve å bytte lydkort... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
hjalp ikke med et annet lydkort. Signal strenght baren står helt nede i AirNav.
Jeg hører klart og tydlig "lyden av acars" på scanneren både via data-høytalerene når den er koblet til line-in, og scanneren sin egen høytaler når jeg kobler den fra pcèn.. så hva er da galt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har du prøvd å koble den til mic-in?
Prøv evt. Wacars http://www.geocities.com/CapeCanaver.../download.html og se om det fungerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå virker det... riktignok på en annen pc, men det gjør ikke noe..nå kan morroa begynne
![]() Da er det altså 131.825, 131.725 og 131.525 det går ann å motta acars på, forstår jeg. Hvor er det erfaringsmessig mest liv? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY og ACARS | RuneGaus | Flyforum | 23 | 11-11-2009 00:33 |
ACARS og HFDL over her | espeno | Register- og ATC-Forum | 16 | 01-06-2007 10:32 |
ACARS i Frankfurt | LN-MOW | Register- og ATC-Forum | 1 | 29-05-2007 22:34 |
Et Acars-spørsmål | Lennart | Flyforum | 1 | 20-11-2005 16:17 |
ACARS | Lennart | Flyforum | 15 | 23-09-2005 20:11 |