![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Rejeringen skal kjøpe klima kvoter for statsansattes flyreiser i utlandet og betale for utslipp reisende forårsaker.
De ønsker med dette å sette et eksempel og håper at bedrifter og organisasjoner vil følge etter.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg ser at MartinL var knappe 2 minutter før meg så jeg sletter min egen posting og legger den inn her:
"Regjeringen har besluttet at når ansatte i staten reiser med fly internasjonalt, så skal vi kjøpe klimakvoter for de utslippene reisen forårsaker. Hvis bare noen gjør dette betyr det lite. Hvis mange blir med, betyr det mye. Vi ønsker å sette et eksempel. Vi håper at bedrifter, organisasjoner og andre land vil følge etter, sa statsminister Jens Stoltenberg i sin nyttårstale." Det er sikkert mange her som vil sable ned dette forslaget, men ideen er god om jeg skal få si min mening. Det er selvsagt avhengig av hvordan dette forslaget implementeres og på hvilke måter inntektene fra kjøp av klimakvoter brukes, men jeg antar at dette er koblet til CDM (clean development mechanism). Det er iallefall ikke noe poeng å betale for klimakvoter gjennom det europeiske CO2-handelssystemet, når disse er gitt gratis til noen av de næringene som virkelig forurenser i Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hadde man ikke noe lignende i middelalderen hvor man kunne betale seg fri for sine synder?
Og for å være ærlig så kommer jeg ikke til å slenge meg med på denne ideen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvorfor bare på utenlandsreiser om de nå skal gjøre dette?
Og hvorfor en ukritisk klimakvote uansett hvilken flytype, selskap, strekning osv. Om dette skulle ha noe for seg burde de i det minste forsøkt å promotere bruk at fly som forurenser minst ! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Vi bør vel strengt tatt betale for den skaden vi påfører naturen, og om det er relativt godt vitenskapelig belagt at flyreiser bidrar til økte CO2-utslipp som igjen fører til drivhuseffekt osv. så er det kanskje på sin plass å betale for dette - iallefall så lenge luftfarten er unntatt fra CO2-kvotesystemet i EU. At noen mener at dette ikke er en god ide er selvsagt helt opp til den enkelte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Og pressemeldingen er her:
http://www.dep.no/smk/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/001001-071628/dok-bn.html Edit: Skirvefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om dette skal monne i noen særlig grad så bør vel først og fremst EU stramme inn sitt handelssystem, med svært generøse kvotetildelinger (i 2005 ble det delt ut flere kvoter enn det som var faktiske utslipp i 2005....). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
PATETISK !
Hvor stor prosent av de statsansatte er det som har utenlandsreiser ? Og dette med "kjøp av klimakvoter" .. Hva koster det ? Hvem får pengene ? Den Norske Stat ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det står ikke så mye om hvordan man tenker seg dette, men det nevnes at slike kvoter handles internasjonalt. Det betyr muligens at man tenker seg CO2-kvoter i EUs CO2-kvotehandelssystem. Om det er slike kvoter man tenker på så er jeg en smule skeptisk, fordi dette systemet enda ikke fungerer helt optimalt. Man kan selvsagt si at om den norske regjeringen kjøper kvoter i dette systemet så kan dette bety at noen andre må redusere sine utslipp, men som nevnt i en tidligere post så har dette systemet vært relativt generøst og ikke spesielt fornuftig designet mht. allokering av kvoter (man har bl.a. i første trinn av handelsperioden basert seg på rapporterte behov fra de næringene som omfattes av systemet). Man kan derfor, om systemet ikke forbedres og strammes inn betraktelig, risikere at utslipp ikke reduseres i det hele tatt. Samt at man kan "risikere" at de som tjener på dette er kullkraftverk i f.eks. Danmark. Det er nok uansett ikke den norske stat som får pengene. Per i dag er vel kvoteprisen for 1 tonn CO2 litt avhengig av tidshorisont, men spotprisen på siste handledag i 2006 var på EUR 6.35/tonn CO2. Forwardprisene tyder på en økning i prisnivå, sannsynligvis på grunn av en forventet innstramming i EUs kvotehandelssystem. Hvor mye dette utgjør per times flytur vet ikke jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Den sittende regjeringen gjør sikkert omtrent akkurat like mye eller like lite som de fleste andre regjeringer, men la det nå bli med det. Jeg har et klart inntrykk av at det er mange blå her inne, så da nytter det nok ikke å diskutere....:wink |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er vel rimelig "blå" selv her hvor jeg sitter og er enig i at det ikke hjelper å ikke gjøre noe, men jeg mener fortsatt at det ER patetisk å komme med slike tiltak som SMK lanserer her. For det første er det veldig ullent hvordan dette skal virke inn på forbedring av miljøet. For det andre så blir ikke dette annet enn en programærklering all det tid dette kun omfatter utenlandsreiser og at det ikke ligger noe incentiv for å velge mest miljøvennlige flyselskap.
Men, det finnes jo andre måter som ville utgjøre en mye større effekt. Fjern ALLE avgifter på nye biler. Staten har nok råd til dette, og ved å få byttet ut den eldste bilparken i Europa med nye og mindre forurensende biler så ville miljøet fått et løft. Men vil Stoltenberg & Co ( eller noen andre politikere .. ) foreslå noe slik? Neppe, for en slik pris og miljøpolitikk på biler har jo allerede flere Europeiske land. Og da vil jo ikke dette være en slik fin fanesak å flyte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Det ville være litt rart om regjeringa foreslo å kjøpte klimakvoter for innenlandsflygninger, all den tid de sitter på et bredt spekter av andre muligheter for å regulere den delen av luftfarten. Utenlandsflygninger har jo staten langt færre muligheter for å regulere. Hvordan det skal virke inn på det globale miljøet burde vel være rimelig greit, vel å merke om man antar at CO2-utslipp påvirker miljøet. De skal altså kjøpe CO2-kvoter, som gjør at noen andre reduserer sine utslipp tilsvarende. At dette systemet har store svakheter endrer ikke på måten det er ment å virke... Hvordan hadde du tenkt deg å måle hvor miljøvennlig et flyselskap, ei reiserute eller en avgang er? Det eneste jeg kan komme på måtte være å legge enda strengere restriksjoner på bruk av business-klasse. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Greit nok
![]() Jeg er fortsatt skeptisk til hele konseptet da det er så ullent og at jeg rett og slett ikke fortår det. Mulig en skikkelig kakk i hodet bidrar til det i dag, men å ensidig begynne med en slik kvasi-ordning appellerer ikke til min fornuft. Jeg frykter vel kanskje at dette er første steg mot å legge en ensidig norsk "miljøavgift" på alle flyreiser og la flyselskapene kreve inn en slik fiskalavgift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette har Stoltenberg blitt presset til av SV...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og her kan alle kjøpe sine egne klimakvoter: http://www.naturvern.no/klimakutt/
Stod forresten en artikkel i DN Nyttår at flere bedrifter har begynt å frivillig betale klimakvoter for hver flyreise de ansatte foretar seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter? | lurudal | Flyforum | 368 | 02-05-2025 14:44 |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |