Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-11-2024, 09:54   #21
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hvilken hendelse er det du refererer til her? Årstall, dato? Kan ikke se at. Swiftair har operert 737-200.

Sorry, skulle hatt med BU. Rettet
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2024, 09:58   #22
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Sorry, skulle hatt med BU. Rettet
Ok. Ser den. Men snakker du da om en hendelse som fikk etterspill som undersøkelse fra haverikommisjon eller lignende? Eller snakker du bare om noe du observerte en gang? Jeg er bare nysgjerrig.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2024, 13:39   #23
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Kan GPS-jamming / forstyrrelser på instrumentlanding-systemet føre til en slik krasj?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2024-11-27 133423.jpg
Views:	1325
Size:	134.2 KB
ID:	55363  
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2024, 16:10   #24
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kan GPS-jamming / forstyrrelser på instrumentlanding-systemet føre til en slik krasj?
Nei, de var på en ILS innflyging. Forstyrres ikke av GPS på en slik gammel dame.
Teoretisk kan radiohøydemåleren bli forstyrret, men det har jeg sålangt bare opplevd fra israelerne.

Får stadig vekk en følelse på diverse forum rundt omkring at folk er på utkikk etter sebraer når de hører lyden av hovslag.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 27-11-2024, 20:47   #25
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Ok. Ser den. Men snakker du da om en hendelse som fikk etterspill som undersøkelse fra haverikommisjon eller lignende? Eller snakker du bare om noe du observerte en gang? Jeg er bare nysgjerrig.
Var på jobb, slutten av '70, begynnelsen av '80 tallet.
Ble ikke noe annet en endring av rutiner. Ting var "litt løsere dengang
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2024, 21:28   #26
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Nei, de var på en ILS innflyging. Forstyrres ikke av GPS på en slik gammel dame.
Teoretisk kan radiohøydemåleren bli forstyrret, men det har jeg sålangt bare opplevd fra israelerne.

Får stadig vekk en følelse på diverse forum rundt omkring at folk er på utkikk etter sebraer når de hører lyden av hovslag.
Det er noe med det, når man ser hvor mye energi og penger Russland legger i politikken over hele verden - Trump og USA er Putin, AfD og Tyskland er Putin, hele facebook, telegram og whatsapp er full av bots og fake news og ekstrem propaganda som ødelegger den stabile verden vi en gang hadde. Jeg tror personlig det er Putta som står bak hele oppblussinga i midtøsten, med Iran og hele bøtteballetten. Når man hele tiden ser Zebraer, så begynner man å tenke «hovslag = Zebra», selv om det nok, korrekt nok som du sier, ikke nødvendigvis alltid er riktig.

Men takk for faglig svar! Da kan jeg legge Zebraen bak meg
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2024, 16:06   #27
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Gjennomgang av tilgjengelige data:

https://youtu.be/R1Z0IyFzs_U?si=kWmHTBOJIu9xlz60

Høy hastighet kan ihvertfall konstateres.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2024, 14:34   #28
B350ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Veldig interessant nyhet om denne hendelsen - slat retracted & stall?
https://www.youtube.com/watch?v=YXMdkYFhld8

Last edited by B350ER; 03-12-2024 at 20:05.
B350ER is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2024, 14:01   #29
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,584
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Sakset fra FlightGlobal i dag :


Analysis of recorder data commences after Vilnius 737 freighter crash

Mon, 09 Dec 2024 17:35:00 GMT

Lithuanian investigators have commenced analysis of flight-recorder information following the Swiftair Boeing 737 freighter crash outside Vilnius on 25 November.


Antagelig går det ikke mange dager før resultater av avlesningene lekker ut i media der borte.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2025, 18:50   #30
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,267
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
On Mar 26th 2025 Lithuania's General Prosecution Office stated that the accident likely happened due to a disabled hydraulic system responsible to deploy flaps according to preliminary investigation results, other versions were refuted by the data obtained during the investigation. Investigators asked Spanish authorities to question the pilot, a Spanish national.
https://avherald.com/h?article=520c0e2b&opt=0
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2025, 08:21   #31
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,267
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Foreløpig rapport er publisert. Her lugget det muligens litt allerede fra starten på innflyvningen.

Quote:
On Mar 31st 2025 Lithuania's AIB released their preliminary report reporting the first officer was pilot flying, post accident examination of the wreckage revealed the flaps in the retracted position and summarized the approach
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2025, 22:38   #32
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Foreløpig rapport er publisert. Her lugget det muligens litt allerede fra starten på innflyvningen.
Den summaryen er jo relativt damning for kapteinen, hvor mye surr kan man gjøre med radiofrekvenser? Han virker skikkelig trøtt/ukonsentrert.

"The Flight Data Recorder (FDR) data shows that at 03:17:34 hrs the HYD SYS B ELEC pump and HYD SYS B EDP both went into the OFF position" - er dette en aktiv handling, eller noe som kan skje av seg selv?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2025, 22:54   #33
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Han skulle slå av engine anti-ice og slo av hydraulikk istedenfor.

I kjent Boeing 737 stil er disse bryterne nøyaktig like og i samme område.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2025, 23:02   #34
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Han skulle slå av engine anti-ice og slo av hydraulikk istedenfor.

I kjent Boeing 737 stil er disse bryterne nøyaktig like og i samme område.
Zikes. Sjekket de alkoholnivået på kapteinen etter krasjen, eller var vedkommende den ene som omkom?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2025, 07:56   #35
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Zikes. Sjekket de alkoholnivået på kapteinen etter krasjen, eller var vedkommende den ene som omkom?
Snedig kommentar. Jeg har ingen problemer med å se hvordan dette kan skje. Med alt av brytere og knapper man bruker og «skal bare» er det fort gjort å være rask og ta feil - det skjer. Cockpiter bør være designet på en måte som forhindrer at dette, enten ved at bryterne er forskjellige, eller at brytere man benytter ofte er plassert bort fra kritiske systemer. Jeg flyr fly designet av McDonnell Douglas, og har til gode å finne riktig lysbryter for cockpit-lyset på første forsøk.

Last edited by LN-GAB; 03-04-2025 at 08:01.
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2025, 08:58   #36
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,349
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Han skulle slå av engine anti-ice og slo av hydraulikk istedenfor.

I kjent Boeing 737 stil er disse bryterne nøyaktig like og i samme område.
Når har man egentlig behov for å slå av hydraulikken?
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2025, 09:51   #37
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Zikes. Sjekket de alkoholnivået på kapteinen etter krasjen, eller var vedkommende den ene som omkom?
Hvis du ser på tidspunktet det skjedde på er det ikke usannsynlig at han var stuptrøtt, så slik sett kan effekten ha vært det samme som en viss promille i blodet. De vil høyst sannsynlig ha sjekket blodet til alle, samme om de omkom eller ikke, det er normal prosedyre.
Ingen grunn til å slå av hydraulikk i lufta med mindre det er noe feil der.
Hadde en kollega som tok feil bryter på Airbus under push-back og. I stedet for å sette engine mode selector til ign/start satte han parkeringsbremsen som førte til at bruddstykket på tauestaget gikk. Fryktelig fort gjort om man er ukonsentrert/trøtt.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 03-04-2025, 11:07   #38
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
Snedig kommentar. Jeg har ingen problemer med å se hvordan dette kan skje. Med alt av brytere og knapper man bruker og «skal bare» er det fort gjort å være rask og ta feil - det skjer. Cockpiter bør være designet på en måte som forhindrer at dette, enten ved at bryterne er forskjellige, eller at brytere man benytter ofte er plassert bort fra kritiske systemer. Jeg flyr fly designet av McDonnell Douglas, og har til gode å finne riktig lysbryter for cockpit-lyset på første forsøk.
Snedig må du gjerne synes det er - jeg som passasjer regner med at eventuelle designfeil tas opp internt, skoles og repeteres. 737-400 ble brukt mye mellom Tromsø og Oslo, jeg har et par titalls turer på klappsete på den maskinen, og opplevde aldri at pilotene sa «åneeei nå trykka jeg IGJEN på den feile knappen». Vedkommende i denne saken har jo ikke bare leifa på feil knapp, men også ignorert(kanskje heller: ikke fått med seg) alle signaler på at det ble trykket feil knapp. Tyder på sterk ukonsentrerthet…?! Siden alkohol er noe man kan bekrefte/avkrefte skrev jeg spørsmålet - trøtthet/fatigue kan ikke måles med en blodprøve, altså blir det uansett bare spekulativt.

Så tilfeldigvis på ACI fra west caribbean md80’en som gikk i bakken i går - der var det en kjent feil med maskinen som gjorde at McDonald Douglas sendte ut en bulletin til alle selskaper og bad om intern gjennomgang og skolering på tematikken. Nå har jeg ikke googlet om dette kanskje allerede finnes, men om det er så lett å ta feil som det framstilles her, burde det jo egentlig vært utstedt en slik bulletin fra Boeing også - med tilhørende intern repetisjon?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2025, 11:35   #39
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Så tilfeldigvis på ACI fra west caribbean md80’en som gikk i bakken i går
Har ikke hørt om denne (enda). Har du noen kilder? Rask googling gav ikke noen svar.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2025, 11:39   #40
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,116
Default Re: Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Har ikke hørt om denne (enda). Har du noen kilder? Rask googling gav ikke noen svar.
Det er vel denne, fra 2005

https://en.wikipedia.org/wiki/West_C...ays_Flight_708
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24 Bacardi Flyforum 78 09-01-2024 01:29
DHL 767F med hard landing i Beirut Someone Småprat 1 27-09-2023 22:27
Cargolux 747-400F mistet deler av understellet under landing Someone Småprat 7 10-07-2023 23:24
Swiftair starter Swiftair Malta Trdfly Flyforum 0 04-09-2022 16:39
Trigana Air 737-400F av banen i Indonesia (20/3) Someone Flyforum 1 22-03-2021 18:02


All times are GMT +2. The time now is 20:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.