![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
|
![]()
En 747-400F fra Cargolux mistet et av fire hovedunderstell under en overvektlanding nylig. Ganske store krefter i sving når man ser det sprettet bortover på slutten av videoen der
Visstnok skal flyet ha hatt tekniske problemer etter avgang og etter litt dumping av fuel endte de med å lande https://twitter.com/chrivoge/status/1657808731189526530 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Dekkene ser ut til å være noenlunde hele...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,633
|
![]()
Var jo veldig spesielt. Landingen så veldig myk og fint ut. Noe som har skjedd i forbindelsen med avgangen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,178
|
![]()
Det var visstnok problemer med å ta inn hjulene etter avgang som førte til at de returnerte til LUX så det kan godt tenkes at det har skjedd et uhell under avgang?
Blir dette en write-off tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,650
|
![]() Quote:
Men noe må jo ha vært katastrofalt feil, tror faktisk aldri jeg har hørt om tilsvarende under «normale» operasjoner. Understellet tåler normalt utrolig mye, på helt vanlige, rutinemessige avganger er det innpå 100 tonn belastning pr boggi på en jumbo. Og den landingen så ut til å være «innafor» mht synkehastighet og utflating. Om dette skyldes en katastrofal teknisk svikt, brudd/tretthet i metall eller feil under vedlikehold er som sagt umulig å si nå, men jeg vil tro undersøkelser og havarirapporten gir svaret etter hvert. Det skal bli interessant å se hva i h det var som skjedde! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2017
Posts: 510
|
![]()
På PPRune var der spekulasjoner om at årsaken til at de ikke fikk trukket inn hjulene var en feil som også førte til at hele boggien ble låst i en vinkel noe på tvers av fartsretningen som igjen førte til alvorlig shimmy som igjen gjorde at hele boggien forlot moderskipet etter landing. Men som KnutW sier - dette finner de ut av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,650
|
![]()
Er det noen som har sett om det har kommet en rapport om denne hendelsen ennå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cargolux B747-400F air to air | CFM | Bilder & foto | 6 | 22-08-2017 11:48 |
Cargolux 747-8F med rar take-off | TLS at OSL | Bilder & foto | 5 | 09-10-2014 23:26 |
Mistet deler av vingen - måtte nødlande | LN-TIB | Småprat | 6 | 18-03-2014 17:01 |
Cargolux 747 på snørra i Shanghai | Trety | Flyforum | 1 | 22-06-2006 16:12 |
UPS bestiller 8 747-400F | LN-MOW | Flyforum | 2 | 18-08-2005 15:21 |