![]() |
|
![]() |
#21 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() Quote:
Aetna (og United) er notorisk vanskelige, du har vært uheldig der. Nå som du får Medicare, gjelder det å finne en 'secondary' som ikke vil gi deg trøbbel i fremtiden. Men mange legekontorer/sykehus er heller ikke flinke nok til å kode det de sender inn riktig. Her må man passe på. Uten riktig koding av fakturaene, blir ingenting betalt ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2024
Posts: 310
|
![]() Quote:
-Slik jeg ser det kan en av SAS' hovedutfordringer oppsummeres slik: de klarer ikke å vise hvorfor folk bør velge dem. Jeg oppfatter at veldig mange snakker om valg av flyselskap som om at ikke det er noen forskjell mellom Norwegian og SAS. Vi interesserte vet jo at det er en del (feks setekomfort, litt "gratis" servering, bedre connectionmuligheter osv). MEN, man kan ha så mange ting man er bedre på man vil uten at det hjelper hvis ikke den gemene hop også er av den oppfatningen. Norwegian er tydelig på at folk skal velge dem pga pris. SAS prøver litt på det samme, men det funker ikke å drive SAS som et lavprisselskap. Den mismatchen lider de av. -SAS har utvilsomt en del kostnader Norwegian slipper knyttet til at det er dyrere å drive hub-and-spoke enn mer point-point trafikk. Nå har denne forskjellen riktignok blitt mindre de siste årene når DY har gått mer mot forretning og SK mot fritid, men en viss forskjell er der fortsatt; samtidigheten til SAS ila en uke er større. Dette henger sammen med punktet over, SAS klarer ikke å drive nok ekstra inntekter til å veie opp for disse høyere kostnadene knyttet til mer kompleks og dyrere drift. Det gjør igjen at det blir mindre penger igjen til lønninger, og hva skjer da? Jo, pilotene krever x, selskapet er villig til tilby mindre enn x, og så blir det streik. -Når det gjelder hvorfor SAS kan tilby (så mye) lavere lønn enn Norwegian: standard tilbud og etterspørselsteori. Når SAS får de pilotene de trenger til en så mye lavere pris enn Norwegian betyr det enkelt sagt at Norwegian betaler mer enn de trenger. Mer avansert sagt er selvsagt regnestykket mer komplisert, da kostnadene knyttet til den økende gjennomtrekken i SAS er betydelige. I kjølvannet av den store lønnsøkningen til en gruppe av Norwegian-pilotene i fjor fikk jeg følelsen av at Karlsen og co er villig til å betale litt ekstra for stabilitet og fornøyde ansatte. Det tror jeg er lurt, selv om regnskapet blir litt mindre grønt på kort sikt. -Og til slutt, det du skriver til slutt: Hvis SAS ikke klarer å ta høyere billettpriser enn Norwegian gjøres det noe fundamentalt galt. Jeg har ikke helt samme oppfatning som deg, men i fravær av datasett på det trenger vi ikke å diskutere prisingsmønstre. Veldig enkelt å ta "McKinsey-approachen" og si øk inntekter og senk kostnader, men for SAS er kostnadene knyttet til "alt annet" så store at det ikke er penger i selskapet til å lønne piloter på en måte som gjør at alle er (ganske) fornøyde. Der treffer Norwegian langt bedre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,370
|
![]() Quote:
Våre kontrakter i USA er lange, som regel 5 år, men i den tiden at lønna gikk rett opp så «fikk» vi oppjustert lønn via LOAs og MOUs. Selskapet var redd at de på nedre halvpart av lista ville forlate til de selskap som betalte mer, siden deres kontrakt var opp før. Behovet for piloter var enormt, alle ekspanderte, og når fly fra 1Milliard og oppover kommer så må man ha noen til og fly de. Derfor ble noen ansatt veldig unge til og fly noe som historisk krevde mye mer erfaring. Det som skjedde da var ikke uventet, men er en annen diskusjon. SAS pilotene ble tvunget til og skrive under en lang og elendig kontrakt når selskapet lå med brukket rygg, som ikke var deres feil. De er langt underbetalte og blir herset med blant andre siden de holder selv Europeiske selskapers piloter bak. Det samme hadde vi i USA, i mange år var det AA, så ble det Alaska og Spirit. Europa mangler det store behovet for stor forandring. DY vil vel helst holde på folk, trening er dyrt. Sikkert mange med bedre informasjon her. Den største forskjell i USA er at ingen andre kan fly selskapets ruter. Du kan ikke leie ut flyging til underbetalte folk fra Balkan siden du kun vil ansette for lavsesong. Alle kjenner til commuters og scope, og det at mainline holdt på scope kravene er grunnen til at lønnen i dag er her. Om du flyr i United, så vet du at piloter fra ElCheapoAirlinesfraytlandet ikke kan komme og fly rutene dine, det må ansettes mer. De fleste av oss er fullt klar over at vi er en utgiftspost, og kun det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,370
|
![]()
Kan jo legge til at lønnen i dag ikke historisk er veldig høy, uten at jeg har forsket på det.
En Cadillac i måneden var det kapteiner tjente på 50 og 60 tallet. Med skikkelig pensjon som ingen tenkte på og ta fra de. Men det før alle kom tilbake fra Vietnam og før deregualtion. Når jeg begynte på flyskole var den norske lønna god, men det som mer tiltrekkende var en turnus som gav deg fri et en uke i gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,370
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,180
|
![]()
Så er det vel heller ikke sånn at europeiske piloter kan komme til USA heller å få green card der. Det er vel en yrkesgruppe det ikke mangler i USA, tipper de i tråden her har skaffet seg en amerikansk dame på et tidspunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,370
|
![]()
Vel, en kompis fikk nettopp greencard. Hans dame er ikke amerikansk. Han jobbet i Cathay og i MØ sist. Husker ikke om det var behovsprøvd, men tror det. Et par selskaper har tatt inn folk fra utlandet, tror det er et program med Australia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,516
|
![]() Quote:
Aldri for sent og oppgradere til en yngre modell ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,263
|
![]()
Mannssjåvinismen matcher iallefall project 2025 sine mål for innbyggerene, så....
Interessante teorier, jeg ser teoriene spriker jevnt over fjøla. Levekostnader har blitt brukt som argument på EU vs Asia, rart det ikke skal kunne brukes på EU vs USA. Og hvorfor er piloter så etterspurt i USA vs Europa? Er det så mye mer trafikk?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,370
|
![]() Quote:
Da veksten startet opp igjen, og mange pensjonerte seg, var det mange færre i kø for for jobbene. Derfor har vi i dag Kids Flying Jets, sitter nå i en CRJ900 med et par fjortiser foran. Jeg hadde 5400TT før min første jet jobb. Bra for de, og så lenge de flarer…… |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,909
|
![]()
Hver gang det er vilkår og lønnsforhandlinger så blir det opp til de ansatte å redde selskapet fra konkurs.
Konkurspøkelset pleier alltid å komme beleilig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,073
|
![]()
Akkurat det konkursspøkelset har vel hengt over sass sammenhengende i 24 år, og var oppe i avisene senest for en måned siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,180
|
![]() Quote:
![]() Det er uansett av de områdene som er bra i helsevesenet i Norge - mistenker man kreft så er det rett inn i utredning og pakkeforløp. Er det ikke noe kreft man finner så droppes pakkeforløpet og man henvises til der det er relevant (og det er gjerne der ventetidene kan bli lange). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Newcomer
Join Date: Jul 2008
Posts: 41
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,534
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2024
Posts: 310
|
![]()
Jepp, bare det å ha maskiner stående på bakken en halvtime ekstra for å gi de ansatte den pausen gjør jo at den boten betales med letthet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
|
![]()
Man ønsker normalt ikke gå på dagsbøter lenge, det liker ikke markedet og investorer så at de bare aksepterer det og kjører på som vanlig er nok ikke ønskelig hverken hos ledelse eller eiere.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,534
|
![]()
Men hvor mye er det egentlig mulig å gjøre for å innfri kravene nå som høysesongen er rett rundt hjørnet? De sliter jo tilsynelatende som det griner med å skaffe kvalifisert crew, og går jo ikke an å legge om rutetabellen for sommersesongen så mye nå heller…
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utviklingen i flytrafikken i 2025 - med inflasjon, renter, uro, etc | Someone | Flyforum | 11 | 05-04-2025 07:26 |
SAS - Wetlease 2025 | Someone | Flyforum | 1 | 25-11-2024 12:29 |
SAS blandt verdens 20 sikreste flyselskap | Cloudius | Flyforum | 11 | 14-01-2016 18:32 |
Sykdom blandt flygende hos SAS Braathens | scandi | Flyforum | 1 | 10-03-2005 20:45 |
Mer uro i sikte for SAS gruppen VS Fagforeninger ? | sail4fun | Flyforum | 0 | 06-11-2004 08:35 |