Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2025, 19:30   #1
mlindgreen
ScanFlyer Blue

SAS Uro blandt SAS piloter 2025

Check-in.dk melder om konflikt mellem SAS piloter og ledelsen om afholdelse af ferie i 2025.

https://check-in.dk/uro-hos-sas-pilo...-sommerferien/
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2025, 19:32   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Uro blandt SAS piloter 2025

Med andre ord, alt er som det pleier?
Old 24-03-2025, 19:50   #3
mlindgreen
ScanFlyer Blue

Ja - desværre.
Utroligt at SAS ledelsen ikke kan forstå at deres personale gerne vil holde ferie sammen med deres familie. Og problemet bliver kun større med flere yngre piloter ansat i SAS.
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 09:54   #4
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
“Jeg forstår godt, hvis SAS-piloter gerne vil søge videre til Norwegian, Sunclass eller Jettime. De har nogle fornuftige overenskomster, som både de ansatte og selskaberne kan se sig selv i. [...]
https://luftfart.dk/pilotkrise-i-sas...s-foerstevalg/

Vil ikke overaske meg om en stor majoritet av de som legger inn en søknad i norwegian sin talent-pool er fra SAS. Det koster jo ganske lite å slenge inn en søknad. Og gitt tidligere nyhetsartikler om at en nyansatt i SAS må jobbe noen år for å få samme lønn som startlønna i Norwegian har jo mange lite å tape.
https://careers.norwegian.com/job/Ly...366/816319002/

Blir spennende å se hvordan situasjonen blir til sommeren. Nå har jo bolaget brukt godt med energi på å skryte over punktligheten. Blir det crewmangel i de travle sommermånedene kan dette ryke ganske raskt.
Old 25-03-2025, 10:14   #5
anders320
ScanFlyer Silver

Nyutdannet styrmann (1 500 timer, typerating)
• Norwegian: 811 881 kr, 5/4-turnus
SAS: 552 000 kr, variabel turnus
• I tillegg trekkes ca. 40–50 000 kr per år i såkalte PR-dager
SAS Link: 5 % lavere lønn enn SAS Main

Forskjell: Med PR-dager er lønnen i SAS ca. 309 000 kr lavere enn i Norwegian.

Styrmannen i eksempelet ovenfor etter 5 års ansiennitet
• Norwegian: 988 055 kr
SAS: 710 640 kr
• I tillegg trekkes ca. 50–60 000 kr per år i PR-dager

Forskjell: Med PR-dager er lønnen i SAS ca. 338 000 kr lavere enn i Norwegian.

PR-dager er en form for ubetalt permisjon, som ytterligere forverrer lønnsgapet mellom selskapene. Med disse vilkårene er det vanskelig å forstå hvorfor piloter fortsatt søker seg til SAS.

Last edited by anders320; 25-03-2025 at 10:23.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 14:11   #6
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post

PR-dager er en form for ubetalt permisjon, som ytterligere forverrer lønnsgapet mellom selskapene. Med disse vilkårene er det vanskelig å forstå hvorfor piloter fortsatt søker seg til SAS.
Da ser plutselig 737en ikke så gale ut….
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 18:54   #7
flykis
Newcomer

SAS Re: Uro blandt SAS piloter 2025

Quote:

Oii såpass, det er jo nesten 30% i lønnsforskjell mellom Norwegian og SAS om jeg ikke tar feil. Man skulle jo tro at SAS som et «fullpris»-flyselskap betalte sine ansatte noe i nærheten om ikke mer enn sine konkurrenter som er «lavpris». Og hvis det er «pilotmangel» så kan det bli vanskelig å rekruttere nok piloter spesielt med de lave lønningene?
flykis is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 19:45   #8
fjasebase
ScanFlyer Gold

Glad vi har hatt sterkere fagforeninger i USA historisk sett. Startlønn her borte er bedre enn 5. år i Norwegian
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2025, 01:00   #9
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Glad vi har hatt sterkere fagforeninger i USA historisk sett. Startlønn her borte er bedre enn 5. år i Norwegian
Sant, men skal ikke langt tilbake for at tallene var noe helt annet.
Old 26-03-2025, 10:42   #10
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
[...] Med disse vilkårene er det vanskelig å forstå hvorfor piloter fortsatt søker seg til SAS.
Det er vel kanskje fortsatt litt mer prestisje/status blant enkelte pilotstudenter å få jobb i SK kontra DY? Historisk sett har jo SAS blitt sett på som det beste og toppen av rangstigen. Jeg så et intervju med en som gikk på Pilot eller AAP, og hennes drøm var en jobb i SAS. Må si jeg faktisk ble litt overasket over den uttalelsen mtp dagens forskjeller i vilkår.

Har derimot snakket med flere som går luftfartsfag på UiT, og det virker som de færreste har SAS som "drømmearbeidsgiver".
Old 26-03-2025, 10:51   #11
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Helt objektivt og nysgjerrig spurt: hvor mye må du sette av for forsikringer, hvor mye må du betale for medisinske behandlinger/må du eventuelt/frivillig spare for eventuelle medisinske behandlinger, hvordan er skattenivået, hvordan er kostnadsnivået og har du andre reelle kostnader ifht yrket (uniform, rens, mat, transport etc)? Er billettprisene høyere?
Old 26-03-2025, 14:48   #12
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Helt objektivt og nysgjerrig spurt: hvor mye må du sette av for forsikringer, hvor mye må du betale for medisinske behandlinger/må du eventuelt/frivillig spare for eventuelle medisinske behandlinger, hvordan er skattenivået, hvordan er kostnadsnivået og har du andre reelle kostnader ifht yrketuniform, rens, mat, transport etc)? Er billettprisene høyere?
Har ikke alt i hodet, men medisinsk betaler du månedlige premium, samt det er visse steg når det kommer til betaling. Flere forskjellige planer å velge mellom. Tror jeg betaler ca $400 per mnd. når dey kommer til egenandel for behandling betaler du det meste før du kommer til din «deductible». Etter det betaler forsikringen en mye større del til du kommer til «out of pocket max». Max for min del mener jeg og huske er rundt $8000. Medisinske planer varierer mye fra selskap til selskap. Har jobbet for selskap som delte absolutt alt unntatt en egenandel på $25 hvert besøk, men det er mer sjeldent.

2 forskjellige skatter. Federal og state. Ikke alle stater har skatt. Federal ligger jeg vel på 24% men vil sannsynligvis gå opp for i år. State er på 4-5%
(https://www.irs.gov/filing/federal-i...s-and-brackets

Kostnadsnivået ligger per litt googling 10-15% under Norge. Det varierer selvsagt veldig. Forskjell på å bo midt i Mississippi vs New York. Uniform får du tilgitt. Jeg vasker den selv, men tarden på renseri en gang i blandt, på egen regning. Har ingen utgifter til transport annet enn å kjøre på jobb. Jobben har egen parkering med en svær buss operasjon til terminalen. Andre som pendler må kanskje dekke litt parkering selv. Firma betaler opp til en sum per mnd, så det spørs hvilken flyplass du pendler fra. Pendler man, tjener man generelt sett mindre, siden man stort sett ikke kan ta på seg overtid som dukker opp i siste liten. Mat er du hovedsakelig ansvarlig for selv, men vi får også mat på flyet 1 eller 2 ganger per dag (for det meste). Resten må jeg dekke selv. Mat på fly er som alle vet litt «hit and miss» så noen dager kan det være veldig bra og andre dager ikke så bra. Får også diett penger som jeg tror er $2.85 per time (domestic) som starter fra rapport på dag 1, og går til du kommer tilbake på slutten av turen, så tror aldri jeg har tapt penger selv om jeg må kjøpe ett måltid eller 2.

Er mer åpent om vilkår her borte, så kan leses mye på https://www.airlinepilotcentral.com/airlines/legacy/delta_air_lines om alle selskap.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2025, 14:53   #13
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Det er vel kanskje fortsatt litt mer prestisje/status blant enkelte pilotstudenter å få jobb i SK kontra DY? Historisk sett har jo SAS blitt sett på som det beste og toppen av rangstigen. Jeg så et intervju med en som gikk på Pilot eller AAP, og hennes drøm var en jobb i SAS. Må si jeg faktisk ble litt overasket over den uttalelsen mtp dagens forskjeller i vilkår.

Har derimot snakket med flere som går luftfartsfag på UiT, og det virker som de færreste har SAS som "drømmearbeidsgiver".
Ja, historisk var SAS toppen av stigen. Det er vel derfor det er hardt for de i SAS i dag og se hvor langt bak de er i dag under den nåværende kontrakten. Folk velger selskaper pga mange ting, kan vøre baser, flytyper, vilkår, familie historie etc. Om du i dag vil fly Airbus så det kun ett valg, men vil du fly 321 over dammen?
Når penge forskjellen blir så stor som den er i dag er det vanskelig og se bort fra den. De fleste av oss går jo på jobb for og tjene penger til liv og fritid( hei turnus).
Men det kommer ofte til hvem som ansetter når du trenger jobb.
Old 26-03-2025, 15:48   #14
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Helt objektivt og nysgjerrig spurt: hvor mye må du sette av for forsikringer, hvor mye må du betale for medisinske behandlinger/må du eventuelt/frivillig spare for eventuelle medisinske behandlinger, hvordan er skattenivået, hvordan er kostnadsnivået og har du andre reelle kostnader ifht yrket (uniform, rens, mat, transport etc)? Er billettprisene høyere?
Jeg ville ikke bodd i Norge i dag uten privat helseforsikring. I USA, som i Norge, er det store forskjeller på hvor du bor. San Diego er mange ganger dyrere enn små byer i mindre stater.
Skatt det samme, store forskjeller på statene. Han nevnte ikke Social Security og Medicare som er 7.5% for alle.
Eiendomsskatt fra noen få tusen i året til flere hundre tusen, avhengig av hvor du bor.
Old 27-03-2025, 02:17   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jeg ville ikke bodd i Norge i dag uten privat helseforsikring. I USA, som i Norge, er det store forskjeller på hvor du bor. San Diego er mange ganger dyrere enn små byer i mindre stater.
Skatt det samme, store forskjeller på statene. Han nevnte ikke Social Security og Medicare som er 7.5% for alle.
Eiendomsskatt fra noen få tusen i året til flere hundre tusen, avhengig av hvor du bor.
Fra Katthult, her er Emil (i lønneberga) på vei inn i Snikkerboda - Pappa Anton (Midtiblinken) skriker Emiiiiiiiiil når jeg begynner å dele erfaringer

Spøk til alvor så skjønner jeg ikke helt behovet for privat helseforsikring i Norge ? Ja jeg ser at en kan få dekket Volvat for mindre ting, men Aleris som vi brukte for Alexandra var betydelig værre enn Lege Vakten på Ski Sykehus (som er MEGET bra)

Men finnes det overhodet noe privat sykehus i Norge som kan reparere Sk 384 og meg ?

For et år siden ville jeg stått helt på linje med Midtiblinken og sagt ja vi som har Helseforsikring her i USA er meget godt dekket !! Felles for oss begge var at vi ikke hadde brukt forskningen til annet en normal kontroll, men når jeg møtte virkeligheten (Kreft Diagnose) begynte jeg å se en annen side av systemet !

Det positive var at jeg fikk en utrolig profesjonell operasjon, like bra som min svoger i Norge med samme diagnose. Vi var begge kritiske tilfeller så vi fikk høy prioritet og her begynner en å se forskjellene - mens min svoger kun måtte konsentrere seg om forberedelsene til en alvorlig operasjon - måtte jeg tilbringe 18 timer i telefon med forsikringsselskapet for at de skulle godkjenne min operasjon, det var faen ikke lett og jeg fikk ikke komplett godkjennelse, men nok til at jeg kunne gå igjennom en 7 timers operasjon.

Og by the way - jeg måtte bruke ferie dager ! Fordi de fleste store firmaer som mitt bruker et tredje part firma for sykedager og i mitt tilfelle kunne dette firmaet ikke godkjenne bruk av sykedager før min operasjon (de trengte 5-6 uker for sin godkjenning - og mens de gikk igjennom prosessen ville jeg ikke få noen lønn utbetalt !! (Disse firmaene overtar lønning og mens de etterbetaler er det absolutt ikke noen utbetaling før de har godkjent sykedagene))

Min operasjon var meget vellykket - men jeg var tvunget tilbake i jobb 8 dager etter min operasjon.

Hilsen Emil langt inne i Snikkerboden…

Og nå 7 måneder etter min operasjon - drypper det ennå inn regninger, totalt kostet min operasjon USD 251.000 (and counting) det er fordelt blant så langt 24 forskjellige firmaer ! ( eget firma for bedøvelse, eget firma for sykehus sengen (og her sitter jeg midt i mellom kirurgen som mente at jeg trengte 5 dager på sykehus etter operasjonen og forsikrings selskapet som mener at 3 dager er nok ! ) jeg bruker ennå 8-10 timer i uken på å følge opp nettopp dette.

Hei Midtiblinken - jeg håper du aldri kommer i en situasjon hvor du skjønner at jeg har rett - it sucks !!

Last edited by dc-8-63; 27-03-2025 at 02:23.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2025, 03:20   #16
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Har aldri sagt at du tar feil, kun at du har dårlig forsikring. Vi har hatt en del operasjoner og lange sykehusopphold her i familien og, men har aldri hatt problemer med forsikringen hverken før eller etter. Og vi har mange forskjellige oppetter årene.
Old 27-03-2025, 07:26   #17
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Spøk til alvor så skjønner jeg ikke helt behovet for privat helseforsikring i Norge ? Ja jeg ser at en kan få dekket Volvat for mindre ting, men Aleris som vi brukte for Alexandra var betydelig værre enn Lege Vakten på Ski Sykehus (som er MEGET bra)

Men finnes det overhodet noe privat sykehus i Norge som kan reparere Sk 384 og meg ?
Nei, det finnes ingen private sykehus i Norge som kunne behandlet oss. Det finnes heller ingen i Norden og jeg vet ikke en gang om det er private sykehus i Europa som driver med transplantasjoner. Tror det aller meste er lagt til det offentlige.

Jeg har heller aldri forstått vitsen med private helseforsikring i Norge. Det kan spare litt og frustrasjon når det er mindre ting, men blir man alvor syk får en raskt hjelp i det offentlige. Jeg har hatt behov for hjelp på sykehus også før jeg ble alvorlig syke med småting som bruddskader, galleblære etc. Jeg har alltid i de tilfellene fått førsteklasses hjelp på det offentlige sykehuset.
Old 27-03-2025, 07:49   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
.

Jeg har heller aldri forstått vitsen med private helseforsikring i Norge. Det kan spare litt og frustrasjon når det er mindre ting, men blir man alvor syk får en raskt hjelp i det offentlige. Jeg har hatt behov for hjelp på sykehus også før jeg ble alvorlig syke med småting som bruddskader, galleblære etc. Jeg har alltid i de tilfellene fått førsteklasses hjelp på det offentlige sykehuset.
Det er veldig kjekt for mye mindre ting, med lange ventelister. Bedre vente noen dager i stedet for måneder for f.eks MR etc. Alvorlige sykdom er det offentlige bra på, dog er det flere som f.eks tar prostatakreft privat.
Old 27-03-2025, 09:56   #19
Polaris
Free Luigi

Nå var spørsmålet mitt rent faktuelt spurt på basis av hva man "MÅ" ha. At vi nå diskuterer luksusproblemer som at man vil "skippe køa" uten å måtte reise til Flekkefjord (ofte handler skipping av køa om at man ikke vil reise for å benytte seg av fritt sykehusvalg, mer enn at det rent faktuelt ikke er sjans for behandling, selv om det naturlig finnes enkelte ting som tar lengre tid) blir litt dumt, om man tar høyde for at spørsmålet mitt var basert på amerikanske tilstander hvor man både med og uten helseforsikring må betale for å bli hentet av sykebil med hjerteinfarkt, ligge på ER med slag, etc. Mange pasienter får til og med "denied" etter å ha ligget i koma på ER fra helseforsikringene sine, fordi de er AI-automatisert, og man må kjempe for å få tilbake pengene man har rett til. "Deny, defend, depose". Og igjen: det er ikke det samme som at man i Norge har luksusen av å ha gratis helsebehandling og til og med er så luksusdekket at man kan betale ekstra forsikring for å ha fast track til alle behandlinger, lokalt (hvis man bor i en storby med private tilbud).

Spørsmålet var - for å surre tilbake til originalt spørsmål - basert på hvorfor piloter i USA tjener så mye mer enn piloter i Norge. Helseforsikring er en av tingene som norske piloter rent praktisk ikke MÅ ha, så jeg tenkte kanskje noe i den retningen. Eller om billettene er dyrere og man dermed kan betale mer. Noe må det jo være, eller om det er at Ryanair og Wizzair presser prisene så hardt i Europa (og at de ikke finnes i USA) at selv legacyselskapene som SAS og Lufthansa ikke har andre valg enn å betale shitty lønner. Nå er jeg ikke økonom, men det må jo være en økonom som har laget dette regnestykket ett eller annet sted. Man gir ikke bedre lønn fordi man har lyst, liksom.

Og for å surre det helt tilbake til trådens faktiske topic: hvordan kan Norwegian tilby bedre lønn enn SAS? Er det fordi de ikke har så mye seigrumpa administrasjon i Frösundavik? Hvor kutter de? Pristeknisk drar jo begge selskap mer eller mindre samme billettpris, iallefall fra min rent anekdotiske personlige opplevelse som passasjer intra Europa.
Old 27-03-2025, 11:19   #20
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Nå vil jeg ikke si at Lufthansa betaler shitty lønninger, men det spørs jo hva man sammenligner med. Ta en kikk på hva de store flyselskapene i USA håver inn på. Det er ikke akkurat det å fly passasjerene de tjener penger på. Sjekk litt om hva de tjener på kredittkortene.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules