![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
1.1.2025 er det slutt, og skal integreres i VY frem til ruteendringene i 2028
https://www.nrk.no/norge/regjeringen...-vy-1.17048731 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Det er valg neste år. Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Gledelige nyheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Avgjørelsen/anbudet om trafikken på Østlandet fra 2026 er tatt for flere år siden.
https://www.tu.no/artikler/vy-vinner...tlandet/527278 Ja, med pendlerhatten så er det gledlige nyheter. Det er galskap å kjøre 5-6 avganger i timen med halvtomme tog gjennom Oslotunellen når kapasiteten i rushtiden er sprengt. Last edited by haakonks; 18-09-2024 at 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flytoget har et bra produkt, men enig med siste taler. Vi kan ikke kjøre med halvtomme tog gjennom Oslo i rushtid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Nå levde vel Flytoget på lånt tid uansett, men blir spennende å se om det om det blir noen faktiske endringer for oss som reiser sørover fra nationaltheatret stasjon eller om vi må vente til 2028
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]()
Forferdelig prosess, men fakta er som mange har pekt på, Oslo tunnel kapasiteten må optimaliseres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
"Datterselskap" så da blir det vel gjerne ikke åpne dører med det helt første?
Kunne selskapet hatt livets rett utelukkende på strekningen Oslo S-OSL med type 78? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vil anta at taxiselskapene og de som leier ut parkering på OSL gnir seg i hendene. Blir nok ikke moro for en familie fullastet med kofferter fra Sandvika, Lysaker eller Skøyen i morgenrushet når dette trer i kraft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flypendlere tar vel toget tidligere enn jobb-pendlere, så bør ikke være noe problem i morgenrushet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Økning til 10 avganger per time, lavere pris og samme billett kan brukes på alle tog. Jeg har vanskelig for å se noen ulemper med dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Gode nyheter. Flytoget er rett og slett en dårlig utnyttelse av jernbanenettet. Jeg har lite å klage på Flytoget som produkt men samfunnsmessig er det galskap å ta opp så mye sporplass med halvtomme tog. Egentlig rart at Høyre er i mot det, en skulle tro de ønsker å rasjonalisere ting.
Sent fra min SM-A326B via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan han ikke mene noe om det fordi han bor i Sandnes?
Toget mellom OSL og Oslo benyttes like mye av folk som flyr til Oslo, som de som flyr fra. Personlig tar jeg mest toget fra OSL til Oslo S etter å ha tatt bussen til OSL, og merker ofte at Vy-togene blir stappfulle. Gjør ingenting for min del om togpaxen kan bli spredt litt mer jevnt utover avgangene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Flytoget er nok nærmeste sas monopol man kommer.
Burde egentlig ikke ha prioritering fremfor andre tog. Da flytoget har førsteprioritet på sporet nå. Skjønner meg bare ikke på gatwick/heathrow express prisene. https://frifagbevegelse.no/njfmagasi...796.a281d78111 Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() Quote:
Togleder skal prioritere de togene som er i rute. Hvis et tog allerede er forsinket, skal det ikke få prioritet for å kjøre inn ruten. Dette gjelder uansett hvilket togselskap som kjører. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Flytoget ble gitt prioritet på sporet (og syv milliarder kroner) i starten. Men det er mange år siden prioriteten ble fjernet, nå står de i samme køen som alle de andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fordi jeg gjerne reiser med fly til Oslo i blant og da tar jeg (som Martin påpeker) gjerne toget fra OSL til sentrum. Har aldri skjønt hvorfor folk er villige til å betale dobbel pris fro et tog som gjerne bruker et minutt kortere på reisen.
Ellers er vel det meste nevnt i denne tråden. Halvtomme togavganger gjennom Oslo er ikke bærekraftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flytoget som konsept har overlevd seg selv. Hele ideen med Flytoget da det ble uttenkt og vedtatt på 1990-tallet var det skulle være selvfinansierende og gjennom årlige overskudd også helst betale for hva det hadde kostet å bygge Gardermobanen.
Den planen gikk ikke opp. Siden har Flytoget kjørt som tenkt og gått bra. Men utviklingen av togtilbudet lokalt og regionalt på Østlandet har ført til langt flere Vy-avganger til og fra flyplassen. Tidligere var det slik at det offentlige ikke skulle ha noen utgifter med kollektivtransport til flyplasser. Derfor har mange steder også hatt dyre flybusstilbud. Den tanken går man nå mer og mer vekk fra og innordner heller flyplasstransporten i den ordinære kollektivtrafikken til subsidierte takster. Det er en god utvikling. Og så er det jo ikke alle som har det like travelt når de skal til og fra flyplassen. Bybanens linje 1 fra Bergen sentrum til Bergen lufthavn har en reisetid rundt tre kvarter. Det er nok av flypassasjerer på hver eneste avgang, og det er avgang hvert 5. minutt i rushtiden og ellers hvert 7. minutt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RIP min Samsonite | robertaas | Småprat | 200 | 28-03-2024 09:05 |
RIP FBU 4 EVER | imm | Flyforum | 7 | 18-09-2019 21:24 |
RIP Joe Patroni ... | LN-MOW | Småprat | 2 | 03-03-2016 21:14 |
Gulf Air rip-off | Blubird | Flyforum | 3 | 14-06-2009 14:31 |