Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2025, 23:12   #81
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,267
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
DY fra Manchester har lagt seg i holding sør av Narvik.

Der gikk den også sørover.

Kun SAS fra Oslo igjen i kveld.
SAS virker å klare landingen (ut i fra praten med tårnet) - igjen en A320 som gjør landinga mens 2 B737-800 fra DY som snur… Color me surprised.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2025, 23:14   #82
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
SAS virker å klare landingen (ut i fra praten med tårnet) - igjen en A320 som gjør landinga mens 2 B737-800 fra DY som snur… Color me surprised.

Sånn litt forenklet, A320 klarer fly litt saktere, så da har man litt større margin på glatt bane
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2025, 23:42   #83
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
SAS virker å klare landingen (ut i fra praten med tårnet) - igjen en A320 som gjør landinga mens 2 B737-800 fra DY som snur… Color me surprised.

SAS kom seg ned
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2025, 08:22   #84
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Etter en runde i holding kom SAS seg fint ned. Kun lett snøvær, bra sikt og minkende vind.

Det er timingen som ofte er utslagsgivende. Ikke om det er 320 eller 738.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2025, 08:55   #85
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,267
Default

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Etter en runde i holding kom SAS seg fint ned. Kun lett snøvær, bra sikt og minkende vind.

Det er timingen som ofte er utslagsgivende. Ikke om det er 320 eller 738.
Hmmm,men hvilken timing tenker du da på? Jeg hørte på ATC hele tiden og vinden endret seg kun minimalt, med average på 25kt. Værmessig og vindmessig var det altså mer eller mindre likt for B737 og A320. SAS måtte ta en runde fordi det ble brøytet for dem, ikke fordi de måtte vente på bedre værforhold. Skjønner allikevel at de som kom fra Manchester og Milano antakeligvis ikke hadde like mye fuel til å sirkle og returnere som SAS fra Oslo hadde (og dermed bedre marginer). Lettere å få folk på hotell og nytt crew i Oslo…Så det var sikker mer operasjonelle grunner til forskjellen? Det var iallefall eye opening å observere hvordan A319 og A320 kunne ta av mens B738 måtte vente. Har i alle år sett på B738 som en gammel traver i nord-norge, og A320 en fransk puddel som kom til å slite. Her må jeg innrømme jeg har forhåndsdømt A320 helt feil.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2025, 09:08   #86
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Flyet fra Manchester måtte ha ventet enda lenger for å få banen klargjort. Da ville de ha brent opp drivstoffet som kunne ta de ned til Oslo. Med usikre værforhold som endrer seg stadig så er dette en vurderingssak. Mye som spiller inn og de kom nok opp i det høye nord litt for tidlig til at det ble full klaff.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2025, 07:08   #87
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,518
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sånn litt forenklet, A320 klarer fly litt saktere, så da har man litt større margin på glatt bane
Har flydd begge. Airbus er mye mer komfortabel pga lavere approach speed.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2025, 08:42   #88
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,536
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

LN-ENM skal visst være «tatt av vinden» på ALF og trenger en sjekk. Har den blåst inn i noe bakkeutstyr i løpet av natten?
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2025, 14:11   #89
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Og Norwegians morgenflight OSL-ALF endte opp i KRN. Før de gjorde et nytt forsøk på å komme seg ned i ALF. Som gikk på forsøk nummer to.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2025, 16:44   #90
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
LN-ENM skal visst være «tatt av vinden» på ALF og trenger en sjekk. Har den blåst inn i noe bakkeutstyr i løpet av natten?
Den ble visstnok tatt av vinden i natt og skled bakover. Kabelen for bakkestrøm holdt den igjen, men det oppstod en skade på dekselet over kontakten i flyet.
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2025, 20:10   #91
flyinteressert2
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2022
Posts: 106
Default Re: Norwegian Kraftig Forsinket

Noen som vet hva som skjer LN-NHE i dag? Landet den i det hele tatt i første omgang på LPA?
flyinteressert2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2025, 20:26   #92
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,525
Default Re: Norwegian Kraftig Forsinket

Quote:
Originally Posted by flyinteressert2 View Post
Noen som vet hva som skjer LN-NHE i dag? Landet den i det hele tatt i første omgang på LPA?
Et raskt søk på FR24, viser at LN-NHE gikk til TFN - har nå flydd til LPA, pga arbeidstid skal de nok på vei tilbake til SVG nedom AGP for å bytte crew.

Det har i dag vært flere divertions på LPA til andre flyplasser på Kanariøyene pga kraftig vind lavt nede på LPA.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2025, 23:24   #93
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 317
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Den ble visstnok tatt av vinden i natt og skled bakover. Kabelen for bakkestrøm holdt den igjen, men det oppstod en skade på dekselet over kontakten i flyet.
Enten Air France eller KLM har fast prosedyre på chocks på alle hjul på nattstopp i slike forhold, dvs 12 stykker. Mon tro om ikke dette blir eksempelet man gir til alle stuere som ikke skjønner grunnen til det, hehe.
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2025, 23:50   #94
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Enten Air France eller KLM har fast prosedyre på chocks på alle hjul på nattstopp i slike forhold, dvs 12 stykker. Mon tro om ikke dette blir eksempelet man gir til alle stuere som ikke skjønner grunnen til det, hehe.
Bare chocks ved sterk vind på vinterføre er ikke nok, selv om det er 12 av dem. Sandsekker er langt bedre da chocks ikke er tunge nok og dermed ikke griper underlaget godt nok. Det kan være et problem at nesehjulet vil svinge i sidevind da styringen er uten hydraulisk trykk, da kan siste utvei være tauestag og tung traktor for å holde flyets nese i ro.
Forøvrig tror jeg nok at stuere på ALF har vært ute enn vinternatt før...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2025, 10:34   #95
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Vind på EVE, så ble bomtur for Norwegian i formiddag

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2025, 11:17   #96
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Mens SAS til EVE gikk ned i BOO. Ellers er WF til BOO/BGO kansellert. Er vel noen fine metarer av fjelltoppene rundt Evenes nå.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2025, 12:47   #97
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 317
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Mens SAS til EVE gikk ned i BOO. Ellers er WF til BOO/BGO kansellert. Er vel noen fine metarer av fjelltoppene rundt Evenes nå.
SK4086 kom seg ned, så da er det vel bedring oppi der
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 10:11   #98
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,769
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

TOS sin tur idag. Diversions og holding.

Ser og at SK1060 surrer rundt sør av KRN, men kan ikke se ar været er så ille der.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 10:35   #99
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 896
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

DY370 gjorde ett forøk, skal nå vente på brøyting og forsøke på nytt

EW8240 kom seg ned, mens EW9250 gav opp på 1000ft og diverter til Oslo. Var bare 17 knop vind, men rullebanekode 3, og 6mm snø på banen.

DY1844 står på gate og venter på mindre snø, de må ha banekode 3, og mindre enn 3mm snø.

Virker som en vanskelig vinter i Tromsø, har jo vært kaos ganske ofte i år.
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 10:58   #100
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,536
Default Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Quote:
Originally Posted by PerJen View Post
Virker som en vanskelig vinter i Tromsø, har jo vært kaos ganske ofte i år.
Vært relativt mildt og ustabilt ja. Men det hjelper heller ikke at kapasiteten er sprengt i sikkerhetskontroll og terminal. Da kan det fort bli følgeforsinkelser og opphopninger.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd Novair Flyforum 285 31-12-2024 17:00
Vinterværtråden 2021/2022 LN-FGA Flyforum 201 11-07-2022 20:41
Vinterværtråden 2020/2021 Someone Flyforum 13 07-04-2021 11:16
Vinterværtråden 2017/2018 Concorde Flyforum 224 10-08-2018 09:42
Wideroe-piloter har mye tøft vær... men dette er noe annet Utflyttet Flyforum 5 02-09-2009 22:04


All times are GMT +2. The time now is 11:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.