Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2023, 17:45   #1
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
OBB 19 Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Det danses og divertes i vest og sørvest i kveld. Vindstyrken forventes å være kraftigst de to kommende timene.

Quote:
ENZV 111450Z 25029G40KT 9999 VCSH SCT032TCU BKN045 12/05 Q0993
Quote:
ENBR 111520Z 24026G44KT 9999 -SHRA SCT015CB SCT025 BKN035 09/08 Q0985 RESHRA TEMPO 4000 TSRAGS SCT008 BKN012CB RMK WIND 1200FT 26040G65KT
Novair is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2023, 19:34   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Hørte at det var 50 knop i kastene på Sola i kveld.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2023, 20:22   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hørte at det var 50 knop i kastene på Sola i kveld.
Opp til 43, offisielt.

ENZV 111720Z 27030G43KT 9999 SCT026TCU OVC086 12/05 Q0992 RERA

https://aviationweather.gov/adds/met...ans=translated
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2023, 21:34   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Opp til 43, offisielt.

ENZV 111720Z 27030G43KT 9999 SCT026TCU OVC086 12/05 Q0992 RERA

https://aviationweather.gov/adds/met...ans=translated
Jeg hørte 50 knop på LiveATC men ok.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2023, 22:48   #5
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Jeg hørte 50 knop på LiveATC men ok.
Det spørs på hvilken vindmåler som brukes når man gir vinden på radio. Vindmåler RWY36 er den "offisielle" som er den som kommer ut på METAR, mens vindmåler RWY28 f.eks. brukes for å gi vind til fly som lander/tar av på RWY28.. etc.

Kan tenke meg at f.eks. vindmåler i vest (THR RWY10) vil vise noe mer vind enn den i sør (RWY36) i sånt vær som i dag.

Hvis vindmåler i øst viser 30G44KT og vindmåler i vest viser 32G50KT, vil det være naturlig å gi vind "30 KTS, gusting 50" siden de færreste avganger starter og slutter på samme del av RWY..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2023, 08:47   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Takk for innspill. Jeg gjengav bare det jeg hadde hørt på radioen. Det var 28 som var i bruk. :-) Var også ute en tur i nærområdet til flyplassen og ingen tvil om at det blåste veldig godt.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2023, 18:02   #7
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Ser ut til at sørvest og til dels vest kan få en hakket mer interessant dag i morgen. Sterk storm fra nordvest i kastene og utrygt for tordenbyger. Vi får se om ikke noen ender opp med en ufrivillig forlengelse av høstferien om dette treffer som meldt.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2023, 19:04   #8
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Opp til 43, offisielt.

ENZV 111720Z 27030G43KT 9999 SCT026TCU OVC086 12/05 Q0992 RERA

https://aviationweather.gov/adds/met...ans=translated
Vind og gust på METAR dekker kun siste 10 min. Altså 1/3 av tiden ved halvtimesmetar.

Det som blir gitt verbalt ved landing og avgang er like offisielt som det som kommer ut på METAR. Eneste forskjell er at det kan være en annen vindmåler, og at vind på METAR er geografisk kompassretning, mens vind over voice er magnetisk.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2023, 19:51   #9
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,583
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Vind og gust på METAR dekker kun siste 10 min. Altså 1/3 av tiden ved halvtimesmetar.

Det som blir gitt verbalt ved landing og avgang er like offisielt som det som kommer ut på METAR. Eneste forskjell er at det kan være en annen vindmåler, og at vind på METAR er geografisk kompassretning, mens vind over voice er magnetisk.
Men den vinden som blir gitt på radio i forbindelse med landing, er ikke den øyeblikks-vinden eller 1 minutts vind?.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2023, 01:03   #10
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

I Glasgow har jeg hørt enkelte kontrollere gi frekvente oppdateringer på short final ved utfordrende varierende vindforhold, noe som crewene setter pris på

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2023, 12:48   #11
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Apropos vindinformasjon på finalen: Hvorfor kan ikke vindmåleren sende data rett til flyet fra f. eks. 3 NM og innover? Mangel på plass i frekvensbåndene?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2023, 17:59   #12
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 647
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Men den vinden som blir gitt på radio i forbindelse med landing, er ikke den øyeblikks-vinden eller 1 minutts vind?.
10-minutters vind havner på METAR. 2-minutters vind med eventuelle gust for aktuell bane blir gitt i forbindelse med landingsklarering. Ved utfordrende vindforhold blir spot wind (øyeblikksvind) for aktuell bane gitt en eller flere ganger før flyet toucher ned. Flygeleder kan også spørre pilot om aktuell spot wind for å få informasjon og vind i f eks 500 fot og 1000 fot på finale, som kan være nyttig i forbindelse med avgjørelse rundt hvilken bane som skal være i bruk. Vinden kan være ganske forskjellig i høyden og på bakken.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 14-10-2023, 20:33   #13
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

"Offisielt" i kveld i hvert fall.

Quote:
ENZV 141750Z 32031G52KT 9000 SHRA FEW010 SCT025CB BKN040 07/05 Q0997
Novair is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2023, 14:25   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

75 kanselleringer i CPH hittil i dag
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2023, 16:21   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Opptil 86 nå, men mistenker alle SK sine ikke utelukkende skyldes vær.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2023, 17:41   #16
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 837
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Opptil 86 nå, men mistenker alle SK sine ikke utelukkende skyldes vær.
Wind 07029G41KT iflg. metar 1450z.
Det bliver værre i løbet af aftenen.
En talsmand fra Kastrup har netop sagt på TV, at det blæser for meget
til at benytte flybroerne på mange standpladser.

I øvrigt er en stor del af Danmark i katastrofeberedskab p.g. af storm, regn
og oversvømmelser ved syd- og østvendte kyster.

Last edited by oy-viv; 20-10-2023 at 17:49. Reason: add.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2023, 18:29   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Opptil 86 nå, men mistenker alle SK sine ikke utelukkende skyldes vær.
2 av dem skyldes i hvertfall streik i Italia
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2023, 17:00   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
Default Vinterværstråden 2023/24

Ser ikke ut som at det er startet en slik ennå, så da drar jeg den i gang.. Det er igang med deicing og glattvær på OSL og de første har allerede mistet sydenflyene sine …. og andre får middagen sent.

Quote:
Ulf Søgård er på vei hjem til Lørenskog etter endt arbeidsdag. Han kjører elbil og har allerede mistet 2,5 mils rekkevidde ved å stå helt stille.

– Det er kjedelig. Jeg har vært på jobb og gjort unna det jeg skal gjøre i dag. Jeg skal bare hjem, så det blir litt senere middag.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemar...det-1.16615967
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2023, 19:19   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Vinterværtråden 23/24

Ser ut som Emirates slet på OSL i dag og snøværet gjorde dem omtrent 5 timer forsinket. Og Qatar dro tilbake til gaten.

Ser at OSL melder om trøbbel for de større flyene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2023, 23:30   #20
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 590
Default Re: Vinterværtråden 2023/2024

Kom inn med LX1218 i kveld, 1 time forsinket grunnet problemer på ZRH kombinert med vinterværet på OSL som gjorde at vi ble holdt igjen i ZRH.

Bussgate da maskinen faktisk skal stå helt til 0840 i morgen, men først måtte vi stå og se på en enslig snøskuffer rydde den tildelte plassen for snø. Når det omsider var gjort og man fikk parkert så måtte vi vente enda en god stund før OSL klarte å oppdrive en sjåfør til å komme med trapp ut til flyet.

Man blir selvfølgelig mulkete og gretten av slikt men det fremstår jo som smått amatørmessig at slike ting kan skje? Det er klart at slike dager er utfordrende å drifte men flyet var som nevnt en time forsinket og skulle stå parkert fra 1945 til 0840 i utgangspunktet, så klargjort parkering med trapp kan da ikke akkurat være for mye å forvente?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ad-hoc chartere - 2023/2024/2025 Someone Småprat 75 17-03-2025 19:14
Rekordoverskudd for Emirates 2023/2024 Someone Flyforum 2 13-05-2024 10:27
Nye ruter for Virgin 2023/2024 Someone Flyforum 2 01-10-2023 08:31
Norwegian vinterprogram 23/24 OttoL Flyforum 12 17-08-2023 09:33
Vinterværtråden 2022/2023 LN-KOG Flyforum 192 25-04-2023 18:36


All times are GMT +2. The time now is 22:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.