![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
|
![]()
Det danses og divertes i vest og sørvest i kveld. Vindstyrken forventes å være kraftigst de to kommende timene.
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Hørte at det var 50 knop i kastene på Sola i kveld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
|
![]()
Opp til 43, offisielt.
ENZV 111720Z 27030G43KT 9999 SCT026TCU OVC086 12/05 Q0992 RERA https://aviationweather.gov/adds/met...ans=translated |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Det spørs på hvilken vindmåler som brukes når man gir vinden på radio. Vindmåler RWY36 er den "offisielle" som er den som kommer ut på METAR, mens vindmåler RWY28 f.eks. brukes for å gi vind til fly som lander/tar av på RWY28.. etc.
Kan tenke meg at f.eks. vindmåler i vest (THR RWY10) vil vise noe mer vind enn den i sør (RWY36) i sånt vær som i dag. Hvis vindmåler i øst viser 30G44KT og vindmåler i vest viser 32G50KT, vil det være naturlig å gi vind "30 KTS, gusting 50" siden de færreste avganger starter og slutter på samme del av RWY.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Takk for innspill. Jeg gjengav bare det jeg hadde hørt på radioen. Det var 28 som var i bruk. :-) Var også ute en tur i nærområdet til flyplassen og ingen tvil om at det blåste veldig godt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
|
![]()
Ser ut til at sørvest og til dels vest kan få en hakket mer interessant dag i morgen. Sterk storm fra nordvest i kastene og utrygt for tordenbyger. Vi får se om ikke noen ender opp med en ufrivillig forlengelse av høstferien om dette treffer som meldt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
|
![]() Quote:
Det som blir gitt verbalt ved landing og avgang er like offisielt som det som kommer ut på METAR. Eneste forskjell er at det kan være en annen vindmåler, og at vind på METAR er geografisk kompassretning, mens vind over voice er magnetisk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,583
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
|
![]()
I Glasgow har jeg hørt enkelte kontrollere gi frekvente oppdateringer på short final ved utfordrende varierende vindforhold, noe som crewene setter pris på
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Apropos vindinformasjon på finalen: Hvorfor kan ikke vindmåleren sende data rett til flyet fra f. eks. 3 NM og innover? Mangel på plass i frekvensbåndene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 647
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
|
![]()
"Offisielt" i kveld i hvert fall.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]()
75 kanselleringer i CPH hittil i dag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
|
![]()
Opptil 86 nå, men mistenker alle SK sine ikke utelukkende skyldes vær.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 837
|
![]() Quote:
Det bliver værre i løbet af aftenen. En talsmand fra Kastrup har netop sagt på TV, at det blæser for meget til at benytte flybroerne på mange standpladser. I øvrigt er en stor del af Danmark i katastrofeberedskab p.g. af storm, regn og oversvømmelser ved syd- og østvendte kyster. Last edited by oy-viv; 20-10-2023 at 17:49. Reason: add. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]()
2 av dem skyldes i hvertfall streik i Italia
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
|
![]()
Ser ikke ut som at det er startet en slik ennå, så da drar jeg den i gang.. Det er igang med deicing og glattvær på OSL og de første har allerede mistet sydenflyene sine …. og andre får middagen sent.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]()
Ser ut som Emirates slet på OSL i dag og snøværet gjorde dem omtrent 5 timer forsinket. Og Qatar dro tilbake til gaten.
Ser at OSL melder om trøbbel for de større flyene |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 590
|
![]()
Kom inn med LX1218 i kveld, 1 time forsinket grunnet problemer på ZRH kombinert med vinterværet på OSL som gjorde at vi ble holdt igjen i ZRH.
Bussgate da maskinen faktisk skal stå helt til 0840 i morgen, men først måtte vi stå og se på en enslig snøskuffer rydde den tildelte plassen for snø. Når det omsider var gjort og man fikk parkert så måtte vi vente enda en god stund før OSL klarte å oppdrive en sjåfør til å komme med trapp ut til flyet. Man blir selvfølgelig mulkete og gretten av slikt men det fremstår jo som smått amatørmessig at slike ting kan skje? Det er klart at slike dager er utfordrende å drifte men flyet var som nevnt en time forsinket og skulle stå parkert fra 1945 til 0840 i utgangspunktet, så klargjort parkering med trapp kan da ikke akkurat være for mye å forvente? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ad-hoc chartere - 2023/2024/2025 | Someone | Småprat | 75 | 17-03-2025 19:14 |
Rekordoverskudd for Emirates 2023/2024 | Someone | Flyforum | 2 | 13-05-2024 10:27 |
Nye ruter for Virgin 2023/2024 | Someone | Flyforum | 2 | 01-10-2023 08:31 |
Norwegian vinterprogram 23/24 | OttoL | Flyforum | 12 | 17-08-2023 09:33 |
Vinterværtråden 2022/2023 | LN-KOG | Flyforum | 192 | 25-04-2023 18:36 |