Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2025, 18:39   #121
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 585
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Var det ikke tale om at Connect maskinene skulle (tilbake) over på nordisk register?
AndreasN is online now   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 20:11   #122
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 308
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Var det ikke tale om at Connect maskinene skulle (tilbake) over på nordisk register?
Ikke annet enn at det gikk litt rykter her på forumet da SAS var uvanlig trege med å legge inn i systemene hva som skulle opereres av Connect S25, såvidt meg bekjent
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2025, 08:57   #123
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,837
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Var det ikke tale om at Connect maskinene skulle (tilbake) over på nordisk register?
Det ryktes også det er lettere sagt enn gjort....
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 18:07   #124
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,837
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
En ting jeg har lurt på, hvor har Connect baser nå? Det begynte vel på LHR, men det er vel også skandinaviske baser nå?
Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
ARN, CPH og LHR er baser for Connect.
ARN er vel Connects største base, litt større enn CPH?

Ser man på A32x trafikken så er Connect vesentlig større på ARN enn SK, og litt større på CPH.

Tar man tirsdag 25/2, var forholdet mellem SAS og Connect avganger på de tre store flyplassene følgene:

ARN: 29 vs 43
CPH: 25 vs 30
OSL: 80 vs 7

Og av de 7 på OSL var flere av dem til CPH/ARN.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 19:28   #125
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 585
Default Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Blir kanskje for spesifikt til å kunne svare på. Men den kapasiteten som nå overflyttes fra ARN til CPH med BRA sin inntreden, er det hovedsaklig Connect, SK eller en jevn blanding?
AndreasN is online now   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 19:43   #126
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
ARN er vel Connects største base, litt større enn CPH?

Ser man på A32x trafikken så er Connect vesentlig større på ARN enn SK, og litt større på CPH.

Tar man tirsdag 25/2, var forholdet mellem SAS og Connect avganger på de tre store flyplassene følgene:

ARN: 29 vs 43
CPH: 25 vs 30
OSL: 80 vs 7

Og av de 7 på OSL var flere av dem til CPH/ARN.

De tallene er vel egentlig ganske skremmende. Legger man på det som opereres av Link, BRA, Cityjet ++ så blir vel andelen flygninger som faktisk betjenes av moderselskapet i seg selv relativt liten. Hadde vært interessant å se kakediagrammer på dette. Det var mange fine diagrammer i årsrapporten, men denne kaken unngikk de vel å legge med
Det sier vel kanskje også litt om hvilke land sine fagforeninger som skriker høyest…
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 19:52   #127
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,837
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
De tallene er vel egentlig ganske skremmende. Legger man på det som opereres av Link, BRA, Cityjet ++ så blir vel andelen flygninger som faktisk betjenes av moderselskapet i seg selv relativt liten. Hadde vært interessant å se kakediagrammer på dette. Det var mange fine diagrammer i årsrapporten, men denne kaken unngikk de vel å legge med
Det sier vel kanskje også litt om hvilke land sine fagforeninger som skriker høyest…
Siden du ber om det, så hadde jeg tallene klare. Men merk, dette er per avgang, og tar man med antall seter eller ASK så er andelen SAS og 32x produksjonen høyere enn hva som kommer frem når man tar par avgang. Mer også dette er et et øyeblikksbilde, en tirsdag i lavsesongen, og nødvendigvis ikke 100% representativt for hele året. I tillegg må man legge til longhaul, som riktignok ikke er så mange avgang, men utgjør mye ASK fra CPH

ARN
SAS: 29
Connect: 43
Braathens: 20
Cityjet: 6
Link: 1

OSL
SAS: 80
Connect: 7
Braathens: 0
Cityjet: 1
Link: 7

CPH
SAS: 25
Connect: 30
Braathens:10
Cityjet: 23
Link: 18
Andre: 2
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-02-2025, 22:31   #128
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
Default Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Interessante tall, jeg trodde faktisk ikke omfanget skulle være såpass stort. Men en mindre regionalmaskin har jo flere flygninger per dag kontra en 320 som flakser til syden, så det gir jo også mening.

ASK så er det vel som du sier en større andel som går med mainline, men etter antall tilgjengelige seter eller salgbare billetter (altså totalt antall pax) er vel fordelingen ganske annerledes..? En maskin fra cityjet kan vel greit f.eks klare 5 runder på BGO-SVG-BGO på en dag, det gir 10 flygninger og potensielt 900pax. Det er ganske mange fler enn hva en 330 som går CPH-JFK-CPH på et døgn klarer å frakte, til tross for at flydd lengde er vesentlig lenger.
Eksempelet representerer jo også selvfølgelig ytterkantene, og faktiske pax per operatør er kanskje ikke det vanligste måleparameteret å bruke. Men derimot kan det vel avvike en del fra ASK.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2025, 03:43   #129
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det ryktes også det er lettere sagt enn gjort....
På vilket sätt? Bryta med CAE?
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 16:16
Ukjent selskap vil åpne Florø-Oslo/Bergen - DAT vil tilbake OY-CIR Flyforum 21 15-06-2016 18:07
Vil du bestemme hvor SAS skal åpne sommerrute 2012? fluxie Flyforum 127 31-10-2012 22:57
SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl MartinL Flyforum 14 21-08-2008 23:02
Ryanair skal åpne to nye europeiske baser i 2005 CK Flyforum 27 08-11-2004 13:41


All times are GMT +2. The time now is 06:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.