Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=141615)

Tjab 01-02-2017 08:35

SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland
 
Ingen kommentar

http://e24.no/boers-og-finans/sas/sa...pania/23913034

Quote:

Styret i SAS har vedtatt planene om å etablere baser utenfor Skandinavia for første gang.

KHANSEN 01-02-2017 08:36

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Så hersker der ingen tvivl om, at alle tre lande skal sælge deres aktier omgående

ghauridanish 01-02-2017 08:47

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Norwegian nr 2:colgate:

sail4fun 01-02-2017 08:48

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by ghauridanish (Post 1081788)
Norwegian nr 2:colgate:

Tja, Spanair 2.0 ?

Tjab 01-02-2017 08:51

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Her er også børsmeldingen.

http://www.newsweb.no/newsweb/search...ssageId=418956

RIBRO 01-02-2017 09:10

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Blir jo også spennende å se hvor lett det blir å få med seg fagforeningene på dette nye eventyret. De har jo allerede sagt at de er skeptiske til denne forretningsmodellen.
Men ja, SAS var nødt til å ta grep for å overleve på sikt.

OttoL 01-02-2017 10:42

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Er vel bare å børste støv av et gammelt livery så ordner dette seg:
http://cdn-www.airliners.net/photos/.../9/1403954.jpg


Kilde

SQ321 01-02-2017 10:53

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Dette handler neppe om at SAS skal ta opp konkurransen med FR, EZY, DY og andre i og til/og fra Spania og UK, men heller om at eksisterende SAS-ruter skal overtas av deres baser utenfor Skandinaiva.

Someone 01-02-2017 10:57

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by SQ321 (Post 1081813)
Dette handler neppe om at SAS skal ta opp konkurransen med FR, EZY, DY og andre i og til/og fra Spania og UK, men heller om at eksisterende SAS-ruter skal overtas av deres baser utenfor Skandinaiva.

Det har også litt med finansiering å gjøre også, da ved å blant annet ha et eget selskap hvor LHR slots ligger, så kan man mot pant i dette selskapet få bedre finansieringsvilkår

EvakCPH 01-02-2017 11:44

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Der er opbakning fra DKs finansminister:
http://mobil.dr.dk/smartphone/#artik...dig-beslutning

Det må føles lidt mærkeligt at give et delvist statsejet firma ret i, at det er bedst at lægge en del af selskabet i udlandet for at opnå besparelser. Især når DK er ved at udarbejde en luftfartsstrategi, som skal udvikle branchen i hjemlandet.

FBI2012 01-02-2017 12:13

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
"Starting winter 2017, aircraft will be allocated at a base in London and from spring 2018 another base will open in Spain..."

Skal bli interessant å se HVOR i Spania SAS velger å opprette base. Antar at LPA har mest aktivitet vinter-halvåret, mens ALC har en mer jevn trafikk året rundt til og fra Skandinavia.

storg 01-02-2017 12:46

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Kunne ikke SAS bare opprettet baser i London og Spania med fly på det eksisterende AOC og ansatt personell på "lokale" vilkår? Hvorfor må man ha "egene" selskaper og AOC?

Boeing_fan 01-02-2017 12:52

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by FBI2012 (Post 1081835)
"Starting winter 2017, aircraft will be allocated at a base in London and from spring 2018 another base will open in Spain..."

Skal bli interessant å se HVOR i Spania SAS velger å opprette base. Antar at LPA har mest aktivitet vinter-halvåret, mens ALC har en mer jevn trafikk året rundt til og fra Skandinavia.

Malaga kan er jo også et alternativ.

eggs 01-02-2017 12:57

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by Someone (Post 1081818)
Det har også litt med finansiering å gjøre også, da ved å blant annet ha et eget selskap hvor LHR slots ligger, så kan man mot pant i dette selskapet få bedre finansieringsvilkår

Hvordan fungerer dette egentlig? Vil ikke slots ha samme verdi uavhengig av hvilke selskap de ligger i? Hvordan får man ut en gevinst av å flytte de?


-eggs

Someone 01-02-2017 13:05

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by eggs (Post 1081855)
Hvordan fungerer dette egentlig? Vil ikke slots ha samme verdi uavhengig av hvilke selskap de ligger i? Hvordan får man ut en gevinst av å flytte de?


-eggs

Slik jeg har forstått det finansielle her så må de skilles ut i eget selskap hvis man skal bruke de separat som sikkerhet ved lån. Hvis ikke vil de bare være en del av den "store" potten ved en potensiell konkurs. Samtidig så må også slotsene brukes aktivt for å ikke miste dem, slik at de må ligge i et operativt selskap.

Hadde da f.eks nesten konkursen i 2012, faktisk endt med konkurs ville da enten slots blitt trukket tilbake av LHR hvis de ikke lenger ble brukt eller hadde noen eier, eller så ville de da blitt brukt til å dekke alle kreditorene, hvor da det ofte er det offentlige som står først i køen.

Så verdien av slots er den samme (markedsverdi), men man kan ikke bruke den som sikkerhet, hvis den ikke kan isoleres ut ved en potensiell konkurs

Flap15 01-02-2017 13:13

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by storg (Post 1081848)
Kunne ikke SAS bare opprettet baser i London og Spania med fly på det eksisterende AOC og ansatt personell på "lokale" vilkår? Hvorfor må man ha "egene" selskaper og AOC?

Den offisielle grunnen for det står vel i et innlegg over. Lånevilkår, slots på LHR osv.

Dette er en dårlig utvikling for luftfarten. Mye av problemet er at EU tillater medlemsland å ha fullstendig forskjellige skatte -og avgiftssatser. Bajaslandet Irland har en av Europas laveste arbeidsgiveravgift og bedriftskatter. I fremtiden vil nok flere ruter og fly flyttes ut og Norge vil tape milliarder årlig i skatteinntekter på dette.

LN-MOW 01-02-2017 14:34

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by KHANSEN (Post 1081783)
Så hersker der ingen tvivl om, at alle tre lande skal sælge deres aktier omgående

Nå er jo både norsk stat og kommune storaksjonærer i Norwegian også, da ... ;)

Swedeline F28 01-02-2017 14:36

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Vänsterpartiet som regeringen är beroende av i Sverige är inte imponerade. Kan tänka mig att Fritz Schur får bakläxa ytterligare en gång av svenska staten efter att ha råkat ut för det i Postnord.

Quote:

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt vill att regeringen som storägare går in och stoppar SAS-planerna på baser i London och Spanien, med flygtillstånd utfärdat i Irland. Han kommer att ta upp frågan direkt med regeringen och i riksdagen.

Sjöstedt hoppas att statsminister Stefan Löfven (S) sätter ned foten, som han gjorde när arbetsvillkoren blev en het fråga för statliga Postnord och transportbolagets användning av utländska åkerier.

Enligt Sjöstedt har flyget sedan länge gått i spetsen när det gäller att försämra villkoren för arbetstagare.
– Om staten låter det här ske kommer det ske i fler branscher också, varnar han.
http://www.dn.se/ekonomi/sas-placera...n-och-spanien/

Someone 01-02-2017 14:48

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Quote:

Originally Posted by Swedeline F28 (Post 1081879)
Vänsterpartiet som regeringen är beroende av i Sverige är inte imponerade. Kan tänka mig att Fritz Schur får bakläxa ytterligare en gång av svenska staten efter att ha råkat ut för det i Postnord.

En vesentlig forskjell, PostNord er statlig og eiet 60% av den svenske staten. Da står de litt friere til å påvirke styrets arbeid. SAS er ikke et statlig selskap, og med 17% av eierskapet kan ikke den svenske regjeringen diktere hvordan sjappa skal drives. Det tror jeg til og med Løfven i all sin enfoldighet skjønner, selv om venstrepopulistene nok en gang ikke forstår reglene om aksjeselskaper og eierstyring som de selv er med å vedta.

Makten over SAS ligger i større grad hos kreditorene ;)

Piloteyes 01-02-2017 14:59

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania
 
Sånn går det når EU består av enkelte land, Irland som det mest kjente, som har en corporation tax på halvparten av de andre medlemslandene. Det er klart at alle som ikke flagger ut til Irland blir store tapere. Åpent marked - sosial dumping. Personlig finner jeg det merkelig at Irland får være medlem når de har et såpass stort avvik fra de andre tradisjonelle taxratene.


All times are GMT +2. The time now is 11:03.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.