![]() |
|
![]() |
#1 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]()
…er det kanskje en mulighet for en meget historisk rapport til nettopp Abu Dhabi, fra en tid hvor kanskje den Sud Caravellen ikke engang var født !!
Tilbake til Fornebu, hvor Maurice var stasjonssjef for Air France med de beste kvalifikasjone som tidligere parfyme selger på Steen og Strøm (dessverre er dette en del av rapporten som er 100% sant - noen andre skrøner må en regne med (tm) sorry KnutW ! Dette var tider hvor mye rart kunne skje, og pussig var dette, vi - SAS ansatte på Fornebu, sjekk inn og billettkontor fikk en invitasjon til en Studie Tur med Air France til Dubai og Abu Dhabi! La oss være veldig ærlige, aner ikke hva vi skulle studere men jeg vet at ikke studerte veldig mye annet enn mat, vin og annet godis. Vi ble en artig gjeng, studie turen startet med AF796 til CDG via GOT, på en 100% ukorrupt måte endte vi opp med Business Class, 14 glade SAS ansatte og en Air France ansatt. Noe (sensurert) Champagne og AF mat var vi fremme i Paris, dette var mens Norske Nordmenn fra Norge måtte ha Visum til Frankrike !! Ja Visum !! Air France hadde buss (Le Cars Air France) med guide gjennom Paris, en tur som virkelig fikk meg til å se Paris med andre øyne noe som godt med når den lille Italieneren senere jobbet for Air France Det jeg husker var at avgangen til Dubai ble timer forsinket, men vi ble tatt godt vare på og ved midnatt steg vi om bord i en 747 med 100% economy seter, maskinen skulle videre til Reunion. Dog ble plassert helt fremme i nesa og det var 100% Cnausen Mat, russisk Caviar, Gåselever med mere (Caviaren var utmerket- den gåsa fortjener å beholde levra!!) Vi ankom Dubai på morgenkvisten, immigrasjon med Visa on Arraivel funket meget bra og kort tid etter var vi på vei til Sharjah og første Souk besøk. Så bar det tilbake til Dubai og lunsj langs Dubai Creek på en Dhow. Maten var grådig god og første inntrykkene var helt fantastiske……. Etter lunsj var vi på vei til Abu Dhabi hvor vi bodde på et Sofitel på stranden, dog var dette et 4 etasjes hotell, noe som ikke eksisterer den dag i dag (ser ut som dagens Sofitel i Abu Dhabi minst har 300 etasjer eller noe sånt (skrøne faktoren slår inn!!)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Dæng! Finnes det noen bilder fra dette? Eventuelt avfotografering av papirbilder/slides?
Jeg var nedom Dubai på vei østover med en 747 rundt midten av 80-tallet, da var flyplassen på størrelse med Fornebu. Og til ungdommen: Økonomiklasse på den tiden hadde 34» seteavstand og det var full servering av det meste, så det var slett ikke så halvgæernt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,982
|
![]()
Dette er jo episke saker, kall'.
![]() Du får aldri lov til å slutte å skrive reisebrev!!!!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,030
|
![]() Quote:
Husker godt det visumopplegget til Frankrike. Unge Andersen og familien skulle ha et par ukers ferie i Frankrike i 1987. Søknad om visum ble sendt til ambassaden for hele familien og det varte og rakk samt at det var nødvendig med noen purringer før passene kom tilbake med visumet. For å gjøre reisen nedover noenlunde behagelig kjørte mor og far og mine to søstre med bil nedover, og jeg tok toget. Grensepassing til Frankrike var ved Geneve og jeg husker godt at det ikke engang var sjekk av passet hverken på stasjonen eller på toget. Ordningen ble vel skrotet ikke så lenge etterpå.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,508
|
![]()
Når sluttet de med det? Jeg har flere innreisestempler i 1983/84 i det gamle passet mitt, men ikke spor av noe fransk visum. Kan heller ikke huske at vi sjekket dette på innsjekk på den tiden..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]()
Denne turen gikk paa sen vinter 1989, saa Visum var ennaa paakrevet i 89. Mener at Visum maatte vises frem ved billettkjøp / utstedelse, husker jeg innom Air France Kontor i Oslo og de tok kopi av Passet med Visumet.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Var på Le Bourget jevnt og trutt fra 1981 og utover. Kan ikke minnes krav om visum til Frankrike.
Sikkert bare en særordning for Kolbotniarere. Eller kan det ha hatt noe med at jumboen skulle videre til oversjøisk besittelse (département d'outre-mer) og regelverket for å slippe folk ombord på de flyvningene var at man måtte ha visum? Litt alà krav om USA-visum på fly som mellomlander i USA? Last edited by KnutW; 14-10-2024 at 16:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]() Quote:
Visumet var for at vi skulle kunne komme inn til Paris, vi hadde i utgangs punktet 8 timer (som ble til 10+ timer) mellom ankomst fra Oslo og avgang til Dubai
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,030
|
![]()
Ja jeg er også bombesikker på at visum var påkrevd i 1987. Jeg tror det ble innført en eller annen gang på våren i 1987, for jeg tror ikke kravet var der når ferien ble bestilt, men at det var der på sommeren. Foreldrene mine stresset i alle fall en hel del for å få dette i orden før vi dro.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,030
|
![]()
Nå har jeg sjekket litt i gamle aviser på Nasjonalbiblioteket. Visumkravet ble innført 15. september 1986. Dog var det ikke nødvendig med visum de første 14. dagene. Så i praksis ble det innført fra rundt 1. oktober 1986. Ordningen ser ut til å ha blitt opphevet i april 1988.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]()
Da er det rart at mitt visum er datert 20.mai 1988 som vist i bildet under. Jeg fikk det gjennom jobben i tilfelle "utrykning" til eventuelle syke fly.
Hvis mitt minne er korrekt ble visumkravet opphevet etter noen måneder, og jeg er rimelig sikker på at vi fikk dette kort tid etter at det ble innført. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,030
|
![]()
Jeg har sjekket ganske grundig når det ble innført og alle avisene jeg fant sier sep/okt 1986. Når det gjelder opphevelsen har du sikkert rett Stone. Jeg sjekket ikke det så grundig. Jeg fant en overskrift fra en avis i april 1988 der det stod at det skal oppheves, men det har nok blitt effektuert på et noe senere tidspunkt.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,275
|
![]()
Jeg som trodde Abu Dhabi og Dubai var ørken på 80-tallet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,508
|
![]() Quote:
![]() Og disse selskapene fikk jo mystisk god handling også når skiten traff vifta på store IRR-dager ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,210
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg savner det at du ikke skrev f.eks. (Del 1 av 10) for da hadde vi vist at vi hadde noe mer å glede oss til ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]() Quote:
![]() Uansett etter en dag i Dubai satte vi kursen mot Abu Dhabi, en 4 felts motorvei gjennom sand og sand dyner med mere, det jeg husker som et lite avbrekk var at Busssjåføren pekte på noe som lignet en SUV i stor fart mot motorveien og mumlet noe om beduiner - ganske riktig rett foran oss kom en Mercedes G 500 som via et solid hopp opp motor veien krysset de 4 feltene - all trafikk «slammed on the breaks» som min nevø ville ha sagt det, og forsvant videre inn i ørkenen paa den andre siden…. Fremme i Abu Dhabi hadde Sofitel akkurat det jeg ønsket med mest - en meget god seng, helt greit at den lå i 3 etasje med utsikt til stranden - sand strand what a surprise !!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,871
|
![]() Quote:
Når du kom hjem på kvelden var du stöl i lukkemuskler og trenke en debrief med Mr Miller for å kunne sove. hvi du lå i 160 i ytterste felt på venstre side kunne det fort komme en Land Cruiser V8 i nädstopp-feltet i 200 mens det sprutet palmekvister og gamle dekk-rester over hele fjøla. Skal faktisk den ruten om et par uker og greuer meg faktisk.. Vi elsker vel avsporinger? Jeg hadde også en tur fra Fujairah på vei hejm til "endelig helg" hvor jeg kjørte feil og mått en lang strekke tilbake i ørkenen. Da tenkte jeg at da kan jeg alikevel sjekke hvor fort denne firmabilen går (en Infinity SUV) Problemet var at jeg da passerte en skjult boks OG at grensen var av en eller merkelig grunn 80... Den passerte jeg på målte 210 og da kontaktet politiet mitt firma og skulle hente bilen. Etter mye om og men fikk vi betalt ut bilen (i steden for beslageleggelse), en ganske saftig bot, 10 prikker i førerkortet samt at jeg måtte gå to dager på trafikksikerhetskurs hos politiet. (her mente sjefen min at jeg mått bruke feriedager). Dette lærte jeg utrolig nok av.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Hmm. Her har vi ytterst ulike oppfatninger om trafikken i UAE. Jeg har kjørt en del der oppigjennom årene og synes det har blitt riktig så sivilisert i det siste. Noen sulliker er det overalt (E18 Holmen-Skøyen har daglige kræsj), men synes Arabia generelt ikke lenger er så halvgæernt. Unntatt Saudi. I Bahrain stopper de fleste sågar for fotgjengere.
Statistikken plasserer UAE et par knepp høyere på trafikksikkerhet enn USA, uten at dét egentlig trenger bety så mye. Nuvel, tilbake til trip-report! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,871
|
![]() Quote:
Men som du sier - tilbake til trip-report. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny terminal i Abu Dhabi - AUH | Someone | Flyforum | 3 | 31-10-2024 21:51 |
Skredder i Abu Dhabi | peterfox | Reiseforum | 1 | 27-12-2013 16:53 |
Hotell i Abu Dhabi | LN-JAV | Reiseforum | 9 | 08-11-2011 20:14 |
Abu Dhabi ? Where to stay ? What to do ? | ENGM RAMP | Reiseforum | 4 | 05-01-2011 22:32 |
Nyttårsfeiring i Abu Dhabi? | Bizflyer | Reiseforum | 1 | 11-02-2009 21:03 |