Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2024, 21:45   #601
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: SAS - generelt om booking, priser m.v.

Trodde LH hadde tatt dette til retten og tapt, eller husker jeg feil? Her vil det vel typisk være felles regler i hele EØS i tilfelle?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2024, 22:29   #602
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Trodde LH hadde tatt dette til retten og tapt, eller husker jeg feil? Her vil det vel typisk være felles regler i hele EØS i tilfelle?
Saken ble trukket. LH klarte ikke å dokumentere et regnestykke som retten skjønte. Retten var prinsipielt enige med LH, men begrunnelsen var for dårlig.

Det har vært noen saker i USA også, men de har endt med forlik.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 16-07-2024, 22:57   #603
regnerden
ScanFlyer Blue

Kan et klokt hode forklare enkelt hvorfor det noen ganger er slik at det blir billigere å bestille reise «ett steg lenger»? Istedenfor å måtte advare om det virker det mer naturlig å bare gjøre det sånn at flyvningen videre minst koster 0kr ekstra, som hadde fjernet insentivet til å bestille lenger
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2024, 23:20   #604
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Kan et klokt hode forklare enkelt hvorfor det noen ganger er slik at det blir billigere å bestille reise «ett steg lenger»? Istedenfor å måtte advare om det virker det mer naturlig å bare gjøre det sånn at flyvningen videre minst koster 0kr ekstra, som hadde fjernet insentivet til å bestille lenger
Dette "trikset" brukes av de fleste flyselskap verden over. Det er sikkert tusenvis av forskjellige faktorer som spiller inn, men mye henger sammen med betalingsevne og -vilje i det aktuelle tredje-landet. Ofte vil en tur f.eks. USA - Vest-Europa bli billigere hvis man i stedet for CPH/AMS/FRA/LHR etc. bestiller billetten videre østover. Kiev var i en periode før krigen særs billig og såvidt jeg husker var saken med Lufthansa bestilt dit.

Utrolig nok er (var i vår) det billigere å kjøpe billett OSL-FRA-JNB/DEL enn bare FRA-JNB/DEL. Mulig noe valutagreier og markedsposisjonering eller forsøk kapring av betalingsvillige kunder har noe med saken å gjøre. Til sist blir det en avveiing flyselskapet selv må gjøre; lønner det seg for oss totalt, selv om noen misbruker ordningen eller skal vi slutte med det?

Juridisk tror jeg neppe argumentet mot å "hoppe av" holder i noe sivilisert rettsvesen dersom ikke bestillingsklausulene i kontrakten mellom passasjer og flyselskap endres drastisk.

Last edited by KnutW; 16-07-2024 at 23:26.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2024, 23:32   #605
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Dette "trikset" brukes av de fleste flyselskap verden over. Det er sikkert tusenvis av forskjellige faktorer som spiller inn, men mye henger sammen med betalingsevne og -vilje i det aktuelle tredje-landet. Ofte vil en tur f.eks. USA - Vest-Europa bli billigere hvis man i stedet for CPH/AMS/FRA/LHR etc. bestiller billetten videre østover. Kiev var i en periode før krigen særs billig og såvidt jeg husker var saken med Lufthansa bestilt dit.

Utrolig nok er (var i vår) det billigere å kjøpe billett OSL-FRA-JNB/DEL enn bare FRA-JNB/DEL. Mulig noe valutagreier og markedsposisjonering eller forsøk kapring av betalingsvillige kunder har noe med saken å gjøre. Til sist blir det en avveiing flyselskapet selv må gjøre; lønner det seg for oss totalt, selv om noen misbruker ordningen eller skal vi slutte med det?

Juridisk tror jeg neppe argumentet mot å "hoppe av" holder i noe sivilisert rettsvesen dersom ikke bestillingsklausulene i kontrakten mellom passasjer og flyselskap endres drastisk.

Nå er det gjerne en ekstra betalingsvillighet for å fly nonstop, som jo ikke er uvanlig eller rart. Så da blir ting ut fra endel store hubber ofte dyrt.

Dessuten selges ikke flyreiser som terrassebord og prises per meter. En tur fra A til B eller et annet produkt og vare enn enn tur fra A til C, selv om den tar deg via C.
Old 16-07-2024, 23:34   #606
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Betalingsvilje for direkte flyvninger er høyere enn for flyvning med connection.

I tillegg har selskapene oftere tilnærmet monopol, i hvert fall på visse tider, på direkte flyvninger, så da er det lettere å ta ut høye priser. På connections er det nesten alltid høy konkurranse og dermed markedspris som gjelder.

Fenomenet var også vanlig på short haul før, men opptrer i dag i liten grad pga konkurransen og enveis-prising. Dog, eksempelvis Flying Blue gjør dette mye på award prising.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2024, 23:37   #607
view
ScanFlyer Gold

Loss of revenue? de har allerede fått betalt for strekket som ikke ble fløyet, alt annet er teoretisk. Begynne å kalle kunder for bedragere, jeg vet ikke om dette er veien å gå.
view is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2024, 16:34   #608
Styrmann
Newcomer

Charter med SAS:

Reiser via Apollo med charterfly. Er det noen som helst mulighet for å få lagt denne bestillingen inn i appen/min side, så flight lagres under «my trips»?

Fikk til dette i 2016, og den charter-flighten ligger der.

Ref. nr. som står på bestillingen lar seg ikke legge til i appen/min side.
Styrmann is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2024, 09:45   #609
alb92
Newcomer

Har det vært noen endring i det siste, eller tar jeg helt feil?

Sas brukte ikke å ta noe ekstra betaling til enveis biletter, men nå ser det vel ut som de gjør?
alb92 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2024, 18:17   #610
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by alb92 View Post
Har det vært noen endring i det siste, eller tar jeg helt feil?

Sas brukte ikke å ta noe ekstra betaling til enveis biletter, men nå ser det vel ut som de gjør?
Er det snakk om noen hundrelapper er det nok bare litt tilpasning til betalingsvilligheten på noen ruter.

Var i Munchen i våres og da var det dyrere med to enveis enn å kjøpe t/r.
Old 11-08-2024, 18:23   #611
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Er det snakk om noen hundrelapper er det nok bare litt tilpasning til betalingsvilligheten på noen ruter.

Tyskland er litt spesielt. Muligens det eneste markedet i Europa hvor man fortsatt holder på dette.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-08-2024, 18:32   #612
alb92
Newcomer

Quote:

Er snakk om innlands i Norge.

Jeg har ofte kjøpt enveis biletter, og mener det har alltid vært like dyrt å kjøpe 2 enveis, som en tur retur.

Denne gangen, på datoen jeg sjekket, så var den 1700kr på tur leggen (av t/r bestilling), og 2000kr hvis jeg kjøper det som enveis.

Hadde tenkt å kjøpe returen som bonusbillett, siden det var ledig, mens første del hadde ikke bonus ledig.
alb92 is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2024, 16:54   #613
SBT
ScanFlyer Silver

Det her ble jo ganske dyrt, en vei til Madrid i april 2025
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Skjermbilde (556).jpg
Views:	382
Size:	87.9 KB
ID:	54938  
SBT is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2024, 16:53   #614
Tjab
Upgrade me....

Sykt bra kundeservice siste dagene hos SAS.

Først. Vår tur til Atlanta ble booket på noen separate bookinger etter avtale med SAS kundeservice for en god stund siden da hjemmesidene hadde problemer. OSL - ATL - OSL sas pluss for poeng. KSU - OSL Poeng og OSL-KSU Cash.

Litt jalla booking, men alt i alt en booking. Så ringte jeg de her i går for å høre om de da greide å slå sammen bookingene ettersom om, viss og men.

Nei, det gikk ikke. Men hold an. Vi skal hjelpe deg. Og vipps, der ordnet de gjennomgående fra KSU til ATL og hjem for de poengene som var i bruk på OSL-ATL-OSL bookingen. Returnert poengene og redundert deler av cash billetten. Konge!

Så i dag, ettersom at jeg måtte booke til Las Vegas, og ble litt vettaskremt av @someones`s bekreftelse av Delta Comfort +på hjemveien fikk jeg igjen hjelp av kundeservice med følgende klin umulige booking;
KSU-OSL-CPH-LAX-LAS-SFO-CPH-OSL-KSU som gjennomgående booking i SAS Pluss til en helt vanvittig(!) bra pris.

Om SAS nå topper det med en hjemmeside som fungerer, og en forretningsmodell som tjener penger trenger jeg strengt tatt ikke andre selskap...

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2024, 18:25   #615
view
ScanFlyer Gold

Hva ble den vanvittig bra prisen i Plus? Er det Alaska connections på vestkysten?
view is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2024, 08:13   #616
Tjab
Upgrade me....

Veeel, vanvittig bra var vel å ta i litt for dere som har OSL/BGO som hjemmeflyplass
Men jeg ble veldig fornøyd. 12K. Det går fint å finne det selv fra/til Oslo. Men jeg må altså ha gjennomgående fra grislendte strøk.

Ja, Alaska helt der borte. E175 Horizon Air as Alaskahorizon fra LAX til LAS. Og så 737-900 fra Alaska Air ser det ut til.

Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 17-08-2024 at 08:22.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2024, 12:29   #617
hlorange
Flyjunkie

Hva har skjedd med setevalg? Blir avkrevd 219 kroner for pr sete i Plus Pro. Er EBG. Noe jeg ikke har fått med meg? Dette kom i dag.

Da jeg forsøkte å booke i går (som kræsjet) var det ikke gebyr på seter
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2024, 13:32   #618
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Hva har skjedd med setevalg? Blir avkrevd 219 kroner for pr sete i Plus Pro. Er EBG. Noe jeg ikke har fått med meg? Dette kom i dag.

Da jeg forsøkte å booke i går (som kræsjet) var det ikke gebyr på seter
Sjekk at ebgnummer ligger inne og prøv på nytt. Akkurat seter klarer de vel til og med fikse på chat
Old 29-08-2024, 14:34   #619
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

I det siste har jeg fått opp i bookingene mine: "Ekstra sete. Unn deg ekstra privatliv og komfort ved å bestille setet ved siden av deg".

Det vil jeg jo svært gjerne. Men det går aldri å faktisk gjøre det. Trykker man på linken kommer man bare til vanlige setekartet og kan flytte seg selv rundt om kring.

Noen som har fått til dette?

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2024, 17:14   #620
ToreD
Flydiot

SAS Re: SAS - generelt om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
I det siste har jeg fått opp i bookingene mine: "Ekstra sete. Unn deg ekstra privatliv og komfort ved å bestille setet ved siden av deg".

Det vil jeg jo svært gjerne. Men det går aldri å faktisk gjøre det. Trykker man på linken kommer man bare til vanlige setekartet og kan flytte seg selv rundt om kring.

Noen som har fått til dette?
Ja, mange ganger. Men teksten dukker ofte opp lenge før innsjekk åpner og da går det ikke. Funksjonen aktiveres når innsjekk åpner. I appen trykker du da på ekstra sete knappen som kommer under navnet ditt når du er i velg sete funksjonen. Da kan du kjøpe feks midtsetet om det er ledig ved innsjekk.
ToreD is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules