Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-04-2024, 20:45   #681
sabergum
ScanFlyer Blue

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Såpass. Tillot du de å trykke på mobilen din?
Agenten var veldig tydelig på at jeg hadde rett til å nekte, og ga meg et fint lite skriv jeg måtte lese gjennom om mine rettigheter osv. Men han sa også at hvis jeg nektet var det "høyst sannsynlig" at jeg ville bli nektet innreise. Så i realiteten ikke noe valg, var forsåvidt ikke verdens undergang å ikke komme inn, men tanken på 12 timer i coach var ikke fristende.

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Hva var den mistenkelige reisehistorikken da?
Flere korte turer de siste årene, typisk rundt 5-7 netter. De syntes at reisen er for lang og dyr til at det virker fornuftig, så de måtte utelukke at jeg holdt på med noe mistenkelig aktivitet.

Når det er sagt, så var agenten jeg møtte på veldig høflig og trivelig, og forklarte situasjonen og vurderingene godt, til og med med en liten beklagelse når jeg til slutt fikk krysse grensen. Fikk nesten følelsen av å ha fått en ny venn etter å ha utlevert hele livshistorien min til noen som var interessert i å høre på ��

Last edited by sabergum; 22-04-2024 at 20:49.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2024, 20:58   #682
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Agenten var veldig tydelig på at jeg hadde rett til å nekte, og ga meg et fint lite skriv jeg måtte lese gjennom om mine rettigheter osv. Men han sa også at hvis jeg nektet var det "høyst sannsynlig" at jeg ville bli nektet innreise. Så i realiteten ikke noe valg, var forsåvidt ikke verdens undergang å ikke komme inn, men tanken på 12 timer i coach var ikke fristende.

Flere korte turer de siste årene, typisk rundt 5-7 netter. De syntes at reisen er for lang og dyr til at det virker fornuftig, så de måtte utelukke at jeg holdt på med noe mistenkelig aktivitet.

Når det er sagt, så var agenten jeg møtte på veldig høflig og trivelig, og forklarte situasjonen og vurderingene godt, til og med med en liten beklagelse når jeg til slutt fikk krysse grensen. Fikk nesten følelsen av å ha fått en ny venn etter å ha utlevert hele livshistorien min til noen som var interessert i å høre på ��
Var dette til USA eller globalt?

Har samme reisemønster selv, typisk søndag til Fredag/Lørdag, men har i alle år sagt «business» ved spørsmål om formål og gitt en kort utledning om planene for uken, som stort sett består av kundemøter. Har aldri bydd på problemer de siste 17 årene
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2024, 21:30   #683
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Var dette til USA eller globalt?

Har samme reisemønster selv, typisk søndag til Fredag/Lørdag, men har i alle år sagt «business» ved spørsmål om formål og gitt en kort utledning om planene for uken, som stort sett består av kundemøter. Har aldri bydd på problemer de siste 17 årene
Til USA, og ikke businessturer. Så kan jo forsåvidt forstå at de stusser litt.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2024, 21:45   #684
Alpha
ScanFlyer Silver

Samme her, USA og korte reiser. Men business og konkrete events jeg skal delta på, så det har gått fint.

Ift. mobil så er det problematisk jobbmessig, men forstår at det i praksis ikke er et valg om man skal inn. Og USA står vel fritt til å lage så crazy regler som de vil.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2024, 16:21   #685
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Har forsøkt å søke i tråden men finner ikke noe.

Er det noen som har forsøkt det nye MPC opplegget? Har lastet ned appen og fyllt inn det som går an å fylle inn.

Har et par landinger på EWR med SAS i Juni og det står at det skal funke der på Terminal B. Når jeg åpner appen nå står det bare "have you arrived at Newark Liberty..." og så kan jeg velge "Yes, submit now".

Etter hva jeg forstår skal dette forenkle immigration ganske ekstra mest. Men har altså til gode å teste i praksis

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2024, 16:53   #686
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

Er det noen som har forsøkt det nye MPC opplegget? Har lastet ned appen og fyllt inn det som går an å fylle inn.
Når jeg landet på LAX i januar tenkte jeg å teste det ut for første gang. Sendte inn når jeg landet og når jeg kom til immigrasjonen så så jeg etter noe skilt, men fant ikke noe. Spurte en frøken som sto og dirigerte men fikk ikke noe fornuftig ut av henne, så bare stilte meg i den vanlige lange køen.

Leste at det noen andre gjorde noen dager/uker etter jeg prøvde på LAX var å gå i køen for US passports og det hadde gått greit og det har vært mange andre etter det også.

Er en tråd på et av naboforumene hvor bl.a. MPC diskuteres og i følge innlegget under så var det faktisk skiltet på EWR nå i april.

Quote:
I går prøvde jeg for første gang MPC. Det var ved ankomst med SAS til EWR. Siden Stockholm-flyet kom rett før, var det LANG kø i vanlig immigrasjon. Mange hundre mennesker. Så jeg fulgte pilene til MPC, og der var det 3 i kø. Det tok 5 minutter fra jeg kom til immigrasjonen til jeg var ute. Som andre har nevnt, var de ikke interessert i QR koden. Jeg bare leverte passet, de tok bilde, de spurte hva hensikten med besøket var, og så "God tur"! En fin opplevelse.
https://insideflyer.no/forums/thread...66#post-535395
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2024, 18:34   #687
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takker

Dette høres jo helt nydelig ut. Blir stas å teste på EWR.

Old 30-04-2024, 20:08   #688
B747-8
ScanFlyer Crusty

Quote:
Er det noen som har forsøkt det nye MPC opplegget?
Hva er dette MPC?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2024, 20:17   #689
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hva er dette MPC?
https://www.cbp.gov/travel/us-citize...ssport-control

Quote:
Mobile Passport Control (MPC) allows eligible travelers to submit their travel document, photo, and customs declaration information through a free, secure app on their smartphone or other mobile device. The use of MPC streamlines the traveler’s entry process into the United States by reducing passport control inspection time and overall wait time. Use of MPC does not require pre-approval. Travelers who successfully use the MPC app will no longer have to complete a paper form and may be provided a designated queue. As a result, travelers may experience shorter wait times, less congestion and efficient processing.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2024, 13:27   #690
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Kona la inn en dag feil dato of issue på passet sitt da hun søkte om ESTA. Esta er godkjent, men jeg sa hun måtte søke på nytt, men noen som har erfaring om date off issue feil skaper krøll om passnummeret er riktig?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2024, 10:32   #691
88charlie
ScanFlyer Blue

Jeg tar aldri sjansen med sånt. Se om du kan editere søknaden, hvis ikke er det bare å søke på nytt.

Så er det lov å google

https://www.visa-waiver.cl/english/w...n-my-esta.html
Old 01-07-2024, 11:02   #692
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Jeg tar aldri sjansen med sånt. Se om du kan editere søknaden, hvis ikke er det bare å søke på nytt.

Så er det lov å google

https://www.visa-waiver.cl/english/w...n-my-esta.html
Sukk og slutt å gi misvisende scamsider da. DEN eneste rette ESTA siden er denne, alt annet er bare tull. Det er mange sider som mener de er den rette ESTA siden og som irriterende nok dukker opp i Googlesøk også.

https://esta.cbp.dhs.gov/
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2024, 11:04   #693
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Sukk og slutt å gi misvisende scamsider da. DEN eneste rette ESTA siden er denne, alt annet er bare tull. Det er mange sider som mener de er den rette ESTA siden og som irriterende nok dukker opp i Googlesøk også.

https://esta.cbp.dhs.gov/
Huff, det visste jeg jo.

Spanderer en øl i loungen ved neste anledning
Old 02-07-2024, 08:40   #694
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Kona la inn en dag feil dato of issue på passet sitt da hun søkte om ESTA. Esta er godkjent, men jeg sa hun måtte søke på nytt, men noen som har erfaring om date off issue feil skaper krøll om passnummeret er riktig?
Kona søkte på nytt og fikk godkjent, men vær obs på at en tydligvis får en strafferunde i godkjenningsprosessen siden det tok ca 30 timer før den ble godkjent mot 4 timer første gang.
Old 02-07-2024, 10:54   #695
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Kona søkte på nytt og fikk godkjent, men vær obs på at en tydligvis får en strafferunde i godkjenningsprosessen siden det tok ca 30 timer før den ble godkjent mot 4 timer første gang.
Jeg syntes nå 4 timer var litt drøyt også. Første gang i USA?
Old 05-07-2024, 23:11   #696
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:

Har et par landinger på EWR med SAS i Juni og det står at det skal funke der på Terminal B. Når jeg åpner appen nå står det bare "have you arrived at Newark Liberty..." og så kan jeg velge "Yes, submit now".

Etter hva jeg forstår skal dette forenkle immigration ganske ekstra mest. Men har altså til gode å teste i praksis
Noen som har testet dette nå, eller blir jeg evt førstemann i morgen? Har lastet ned og registert meg i app. All info jeg kunne legge inn var tolldeclareringsjemaet. Skal ikke passnummer etc registreres?
Old 06-07-2024, 02:32   #697
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Noen som har testet dette nå, eller blir jeg evt førstemann i morgen? Har lastet ned og registert meg i app. All info jeg kunne legge inn var tolldeclareringsjemaet. Skal ikke passnummer etc registreres?
Mender at en Fnat har testet dette, ser paa SEATAC at MPC omtrent sidestilles med Global Entry, elite meg litt med App’en mens jeg ventet paa bagasjen og det ser ut til at det er enkle spørsmål uten Pass Nummer.
Old 06-07-2024, 09:13   #698
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Mender at en Fnat har testet dette, ser paa SEATAC at MPC omtrent sidestilles med Global Entry, elite meg litt med App’en mens jeg ventet paa bagasjen og det ser ut til at det er enkle spørsmål uten Pass Nummer.
Takk. Tror Fnate ikke fikk testet pga udugelige sauegjetere da han ankom USA.
Ifølge en tripreport.
Old 06-07-2024, 13:07   #699
B747-8
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Mender at en Fnat har testet dette,
Ja, det stemmer.
Første gangen virket det veldig bra, men andre gangen var det noe kluss for han.

Men det virker som det er veldig forskjellig fra flyplass til flyplass i USA.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2024, 17:32   #700
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Stemmer at det funket første gangen. Andre gang visste ikke kølosene hva det var, selv pm det var skiltet.

Reply

Posting Rules