Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2024, 21:14   #1
Alpha
ScanFlyer Silver

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Mja, jeg vet ikke helt, landet på LAX tidligere i måneden. Har en del korte aleneturer fra før, og har alltid vært "welcome back" og ingen flere spørsmål. Denne gangen ble jeg tatt ut til secondary pga. "mistenkelig reisehistorikk", noe som tok fire timer med fullt avhør og gjennomgang av bagasje og mobil. Det pussige er at jeg gikk derfra uten å hverken ha fått stempel i passet, tatt fingeravtrykk eller bilde.
Såpass. Tillot du de å trykke på mobilen din?

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2024, 07:39   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
CBP har ekstremt vide fullmakter i amerikansk lov, man kan jo nekte, men da er jo risken stor for at du blir satt på første fly hjem igjen om man er en såkalt alien. Er man amerikansk borger så kan man nekte da de ikke kan nekte innreise for amerikanske borgere. Men da vil de nok ta sin tid før du slipper inn... Uansett om man har ting på telefonen man ikke vil at CBP skal se så er det beste å legge igjen den telefonen hjemme og så dra dit med en forholdsvis clean telefon. Jeg vet at en del gjør dette.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2024, 20:45   #3
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Agenten var veldig tydelig på at jeg hadde rett til å nekte, og ga meg et fint lite skriv jeg måtte lese gjennom om mine rettigheter osv. Men han sa også at hvis jeg nektet var det "høyst sannsynlig" at jeg ville bli nektet innreise. Så i realiteten ikke noe valg, var forsåvidt ikke verdens undergang å ikke komme inn, men tanken på 12 timer i coach var ikke fristende.

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Hva var den mistenkelige reisehistorikken da?
Flere korte turer de siste årene, typisk rundt 5-7 netter. De syntes at reisen er for lang og dyr til at det virker fornuftig, så de måtte utelukke at jeg holdt på med noe mistenkelig aktivitet.

Når det er sagt, så var agenten jeg møtte på veldig høflig og trivelig, og forklarte situasjonen og vurderingene godt, til og med med en liten beklagelse når jeg til slutt fikk krysse grensen. Fikk nesten følelsen av å ha fått en ny venn etter å ha utlevert hele livshistorien min til noen som var interessert i å høre på ��

Last edited by sabergum; 22-04-2024 at 20:49.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2024, 20:58   #4
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Agenten var veldig tydelig på at jeg hadde rett til å nekte, og ga meg et fint lite skriv jeg måtte lese gjennom om mine rettigheter osv. Men han sa også at hvis jeg nektet var det "høyst sannsynlig" at jeg ville bli nektet innreise. Så i realiteten ikke noe valg, var forsåvidt ikke verdens undergang å ikke komme inn, men tanken på 12 timer i coach var ikke fristende.

Flere korte turer de siste årene, typisk rundt 5-7 netter. De syntes at reisen er for lang og dyr til at det virker fornuftig, så de måtte utelukke at jeg holdt på med noe mistenkelig aktivitet.

Når det er sagt, så var agenten jeg møtte på veldig høflig og trivelig, og forklarte situasjonen og vurderingene godt, til og med med en liten beklagelse når jeg til slutt fikk krysse grensen. Fikk nesten følelsen av å ha fått en ny venn etter å ha utlevert hele livshistorien min til noen som var interessert i å høre på ��
Var dette til USA eller globalt?

Har samme reisemønster selv, typisk søndag til Fredag/Lørdag, men har i alle år sagt «business» ved spørsmål om formål og gitt en kort utledning om planene for uken, som stort sett består av kundemøter. Har aldri bydd på problemer de siste 17 årene
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2024, 21:30   #5
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Var dette til USA eller globalt?

Har samme reisemønster selv, typisk søndag til Fredag/Lørdag, men har i alle år sagt «business» ved spørsmål om formål og gitt en kort utledning om planene for uken, som stort sett består av kundemøter. Har aldri bydd på problemer de siste 17 årene
Til USA, og ikke businessturer. Så kan jo forsåvidt forstå at de stusser litt.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2024, 14:47   #6
Crazydre
Newcomer

Hej allihopa! Ville bara fråga om det stämmer att man, i och med det nya "Simplified Arrivals", vanligtvis inte ens behöver visa passet för CBP, utan bara tittar in i kameran varpå officern får upp ens information från flygmanifestet.
Crazydre is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules