Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-03-2024, 11:00   #1
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
Default Re: Kongelig transport?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Nei, det er en egen, liten gjeng som kun flyr 737.
På Airfleets.net står det at SAS kun har 1 stk 737 i drift, alle andre 700 og 800 står som stored/scapped, så det pilot crewet som dro til Langkawi, er vel omtrent hele gjengen ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2024, 17:58   #2
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: Kongelig transport?

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
På Airfleets.net står det at SAS kun har 1 stk 737 i drift, alle andre 700 og 800 står som stored/scapped, så det pilot crewet som dro til Langkawi, er vel omtrent hele gjengen ?
Er det en idé å overdra dette flyet + crew til et eget selskap under forsvaret for å drive denne virksomheten i fremtiden? Det er jo ikke et utdatert fly selv om SAS nå er Airbus-only.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 09:12   #3
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,534
Default Re: Kongelig transport?

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Er det en idé å overdra dette flyet + crew til et eget selskap under forsvaret for å drive denne virksomheten i fremtiden? Det er jo ikke et utdatert fly selv om SAS nå er Airbus-only.
Hva med å heller bare overføre kontrakten og evt flyet til et selskap som flyr 737? Å ha crew og lisens til å drifte en ekstra flytype er jo kostbart når det bare er en maskin igjen i flåten. Det å finne en løsning for 320 tar jo også tid og koster penger. Hadde vært interessant å se hvordan økonomien i det her går opp nå kontra når 737-flåten var større. Har SK tjent en liten slump på det før men går i minus nå kanskje? Og hvem dekker forlengelse av leasingkontrakten og eventuelt merkostnaden for at dette er eneste maskin i flåten?
I det store bildet er det nok ikke snakk om de største summene, men for et selskap med skakkjørt økonomi, bør man jo ta tak i alt som kan kan bidra til å få kjerra på rett kjør igjen.


Dette er vel som mye annet SK har drevet med, litt drevet av prestisje (de er jo flinke til å skryte av dette her, og er statlig artikler i media om maskina)
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 09:25   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,896
Default Kongelig transport?

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Hva med å heller bare overføre kontrakten og evt flyet til et selskap som flyr 737? Å ha crew og lisens til å drifte en ekstra flytype er jo kostbart når det bare er en maskin igjen i flåten. Det å finne en løsning for 320 tar jo også tid og koster penger. Hadde vært interessant å se hvordan økonomien i det her går opp nå kontra når 737-flåten var større. Har SK tjent en liten slump på det før men går i minus nå kanskje? Og hvem dekker forlengelse av leasingkontrakten og eventuelt merkostnaden for at dette er eneste maskin i flåten?
I det store bildet er det nok ikke snakk om de største summene, men for et selskap med skakkjørt økonomi, bør man jo ta tak i alt som kan kan bidra til å få kjerra på rett kjør igjen.


Dette er vel som mye annet SK har drevet med, litt drevet av prestisje (de er jo flinke til å skryte av dette her, og er statlig artikler i media om maskina)

Nå antar jeg SAS ikke gjør det ut av veldedighet og tar seg betalt det som det koster. Og Medevac-oppsettet er vel også bare sertifisert på -700, ikke -800. Så da er utvalget selskap i Norge litt snevert.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 18:44   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Re: Kongelig transport?

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Nå er det jo lettere å dytte eksisterende utstyr inn i en -800 enn en 320 da
Men nå skal man jo ikke undervurdere kompetansen heller, den er jo vanskeligere å flytte på tvers av selskaper...
Det vel en sertifisering av flytype, utstyr og operatør så det ikke nødvendigvis lettere, rutiner skal utvikles av operatør og sertifiseres.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Turkish tilbud og faste priser Hypern Reiseforum 10 11-02-2021 21:24
90% ønsker faste seterygger slik som hos Ryanair robertaas Småprat 50 06-10-2013 20:00
Min nye faste reisepartner.. Yankee Bilder & foto 4 20-06-2012 19:03
Faste lave priser hos SAS SE, MMX-ARN SEK: 285.- Blackhawk Flyforum 8 23-03-2007 21:43


All times are GMT +2. The time now is 23:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.