![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]()
Man kan ikke skylde på de som faktisk dukker opp på jobb, men at landets største flyplass ikke kan holde åpen en Cat3 bane er jo litt uvirkelig. Om det snør mye så går det tregt, og mange turer med brøyte personell mellom x antall landinger er forventet, men derfra til og stenge flyplassen bør det være langt.
De har vel brukt pengene på mer tax free butikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
|
![]()
Avinor driver ikke taxfree, de bare tar inn leie. Dog med både litt færre passasjerer og endring av taxfreekvoten nye, blir jo inntektene herfra mindre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,770
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]()
Har Lan hatt en finger i spillet? Når man ser hva andre flyplasser i land der det snør noen få ganger i året får til så kan man forvente at Norge med alt av erfaring med vinter skal få det til? Rikeste land i verden og….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2017
Posts: 503
|
![]()
Av nysgjerrighet: Har du noen eksempler på slike flyplasser?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
Norge er ikke det rikeste landet i verden, selv om vi liker å tro vi er verdensmestre i det meste så er det vel stort sett bare på ski vi er stabilt verdensmestre i... Lan? Local area network? Hvilke flyplasser er dette?
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2017
Posts: 503
|
![]()
CBS News, 7/1 i år:
BOSTON - The first snow storm of the season is not just causing problems on Massachusetts roads, it's also creating headaches for those flying into or out of Logan Airport. There were more than 150 flight cancellations and over 180 delays to and from Logan as of 1 p.m., according to the FlightAware website. The FAA's website said a "ground delay" at the Logan is averaging 103 minutes due to snow and ice. The airport said in a social media post Saturday that "cancellations are expected" and travelers should check their flight status with the airline before heading to Logan. Jeg spør som sagt av nysgjerrighet, og fordi det er beredskapsfaglig og samfunnsøkonomisk interessant: Hvor store ressurser skal samfunnet bruke på å sikre seg mot negative konsekvenser av «mye» vær? OSL klarer fint å operere i vanlig vintervær. Burde de også klart seg bedre i forrige uke? Hvor mye ville det koste? Og - skal det samme gjelde på alle Avinors større lufthavner? I disse diskusjonene dukker det ofte opp argumenter om at «andre land klarer det mye bedre». Det kan godt hende det er tilfelle, men det skal ikke mye til for å finne ut at påstandene ofte faller gjennom og ikke kan backes opp med fakta. Jeg sier ikke at det gjelder dine påstander, og tar gjerne imot gode og konkrete eksempler. Det er som sagt svært interessant hvordan andre aktører stiller seg til disse dilemmaene - hvor mye skal vi betale for litt bedre regularitet i sjeldne ekstremsituasjoner» og hvilke tekniske / operasjonelle løsninger velges for å håndtere dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]() Quote:
Her må jeg skrive bla bla på ti ord for og få det publisert. Igjen unnskyld at det ble slik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]()
Ovenfor er ikke en artikkel med quote fra meg under. Min kommentar havna i midten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]() Quote:
Å bruke ekstremvær som dette som argument mot disse nye bussene når i bunn og grunn allt annet stod stille også, det er som Cloudmaster er inne på, det vil koste enorme summer å være klar til å opprettholde normal trafikk i slike situasjoner. Ja i ekstrem kulde blir det begrensninger på rekkevidden på disse e-ledd bussene, men framkommeligheten med Diesel Leddbussene er kun marginalt bedre - begge sliter med at drivkraften (motor) og drivakslene er på det bakerste leddet og som en god venn fra SAS Flybussen sa, dette leddet dytter i stor grad i alle retninger. I motsetning til en Diesel Leddbuss, hvor fremkommligeten er strukket minst like langt som en 737-MAX 10, er e-plattformen relativt enkel å modifisere til betydelig bedre fremkommlighet, det er relativt enkelt å legge til drivkraft på en aksel til og oppnå 100% «fire hjulstrekk» - tenk Tesla «Dual Engine» og la computere styre / lage differensial ér Såvidt jeg forstår er den første MAN e-Leddbussen modifisert slik.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]()
Joda, is og problemer med ledd er en ting, men og ikke ha nok rekkevidde er en annen. Ledd bussene i NYC går på naturgass, men Norge har jo ikke gass….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,418
|
![]()
Jeg husker veldig godt den første vinteren på Gardermoen. Den endte med at jeg rømte landet.
![]() Vi hadde flere perioder med sne, is, icy fanblades. og annen moro, som ikke var beskrevet i noen stortingsmeldinger, men som de ‘gamle’ Gardermo-ansatte visste ville komme. I tillegg til informasjonssystemer som stadig knelte og ikke var i stand til å håndtere trafikkflyten. Det tok noen år å få orden på dette. Men å få 30+ avganger i timen gjennom snøbrøyting og deicing når det laver ned - det går bare ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,452
|
![]() Quote:
Bussbransjen hadde gass på slutten av 90-tallet og inn i 2000-tallet. Så fant politikerne ut at gass var ikke så miljøvennlig som det først var sagt + el-kjøretøy var nullutslipp og vi skal jo redde verden så da blir det EL busser. En annen ting er at i anbudene til flere busselskap er det krav om miljødekk, har vinteregenskaper som helårsdekkene på 80-tallet. Så EL/Diesel eller gass, bussene kommer ikke frem pga ikke skodd for føre. FQTV
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Jeg bor rett ved Gardermoen, og at de i det hele tatt har klart å ta ned så mange fly som de gjorde disse dagene er helt utrolig.
Tidvis så snødde det så mye at jeg ikke kunne se mer en 10-15 meter. Bilene gikk kontinuerlig på banen, men når det kommer mer ned bak bilen en det den klarer å brøyte bort blir det vanskelig. Å når det snær såpass tett at det ikke er mulig å se rullebanen eller lysene så er det greit å ta en liten pause. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,418
|
![]()
Hva gjør du da når det er fullt på rampen …? Skal du ha 25 fly ned, må du få dem avgårde også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2) | Discus | Småprat | 61 | 25-01-2020 15:27 |
SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet) | LN-HFH | Småprat | 57 | 08-08-2018 11:56 |
Slots på norske flyplasser (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 5 | 01-02-2016 08:54 |
Flyplasser i Moskva (splittet fra Berlintråden) | Mjolnir | Flyforum | 2 | 10-11-2011 23:01 |
Om utbygginger av flyplasser i Norge og utlandet (splittet) | haavig | Småprat | 33 | 10-10-2011 17:19 |