![]() |
|
![]() |
#621 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() På tide at vi Nordmenn kunne fått Global Entry altså
![]() |
![]() |
#622 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja GE tar 15 sekunder i immigrasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Er det kun USA’ske statsborgere som kan få Global Entry?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#624 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Neida, du trenger bare green card. Eller stasborgerskap fra ett av landene nevnt her:
https://www.cbp.gov/travel/trusted-t...ry/eligibility |
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Tenkte akkurat det samme. Kokainsmuglende mafiabosser fra Mexico og Colombia, skattesnytere fra Sveits og Panama samt halvannen milliard indere er hjertelig velkommen, men ikke oss snille og gode nordboere?!
Makan. Regjeringa må gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå er vel det vel både mindre fly og bedre spredt utover dagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror nok dette har noe med personopplysninger osv som strider i mot norsk lovgiving. Men når selv tyskerne kan få så burde det være uproblematisk for Norge å være med i dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vet ikke om det er så mye fornuft for en nordmann og ha Global. Det er en prossess og et intervju, tviler det er verdt det for de fleste. Koster $100 og må fornyes hvert 5. år. Jeg har uker jeg går gjennom toll og immigrasjon 6 dager på rad og «kjenner» folk i luka, så verdt det for meg. Hele familien har GE, men mye av grunnen er at det inkluderer TSA Pre Check innenlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 |
Newcomer
|
![]()
For nokre dagar sidan fekk eg ein e-post om at eg hadde ein «ESTA Status Change». Eg gjekk inn for å sjå, og då stod det «Travel Not Authorized». Er det nokon andre som har opplevd dette heilt ut av det blå, og er det nokon som har teoriar om kvifor?
Som eg skreiv då eg kontakta dei: – I have absolutely no criminal history. – I have never overstayed the permitted number of days in the US (I think my longest visit was around three weeks). – I have never been deported from the US. – I have never worked in the US. – I have never visited any of these countries on your blacklist: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#631 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Umulig gi svar på det. Kan være 1)familiemedlem som reiste til rødt flagg land. 2) noe som er postet på sosiale medier
3) likt navn til en ettersøkt person. Eller andre ting listet her. Må nok søkes på b visa. https://esta-center.com/en/refusal/index.html Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
![]() |
#632 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Men først får eg vente og sjå om det kjem noko svar frå amerikanske styresmakter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Desverre er det å søke visum til USA ingen enkel affære. Dessuten veldig dyrt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Muligens dumt spørsmål, men den har ikke rett og slett utløpt? At den har "fylt" to år?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#636 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er passet utløpt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Men ja det er mange forskjellige grunner til at man plutselig blir denied ESTA. Dessvere så er nok den eneste måten å komme rundt det på å søke om visum. Her står iallefall info om det på ambassden her i Oslo sine nettsider. https://no.usembassy.gov/visas/ Som nevnt her så er det å søke visum til USA en tidkrevende og kostbar affære, men umulig er det ikke. Kort sagt er det å fylle ut det mildt sagt omfattende DS160 skjemaet, betale 160 USD, booke tid for et intervju på ambassaden og det er det. Selve intervjuet på ambassaden er av kortvarig karakter (kanskje 3-5 minutter maks), det er mest venting det går i. Typiske spørsmål om man søker om B1/B2 er hva man jobber med, om familien bor her og lignende ting. Hovedpoenget er at man skal overbevise vedkommende på ambassaden at man ikke har noe intensjon om å flytte til USA eller jobbe i USA. Har man fast jobb, familie, leilighet osv hjemme så er det ganske lite sannsynlig at man vil pakke sakene sine og flytte ulovlig til USA. Uansett når visumet er i boks så er det gyldig i 10 år og kan også brukes etter at passet har gått ut (man må da bare si tydelig i fra når man fornyer passet at politiet ikke makulerer den siden med visumet i, da kan man dra til USA med visum i gammelt pass og det nye passe, CBP vil da stemple det nye passet med VOPP - visa in other passport). Ulempen med dette er et vanlig spørsmål man får i grensekontrollen er hvorfor man da reiser med visum fra et land hvor man kan få ESTA. Om man da ikke har noen bedre forklaring enn at ESTA ble kansellert uten at man vet hvorfor så kan man fort få en strafferunde innom secondary. Jeg mener å ha fått det spørsmålet samtlige ganger jeg har reist inn i USA på visum. Men jeg har en forklaring på det pga reiser til rødmerka land (selv om de ikke liker akkurat den forklaringen da, men det er en annen sak og har endt opp i secondary to ganger pga det, mens andre igjen har bare godtatt det uten å stille flere spørsmål - mye kommer an på hvem man møter i grensekontrollen) Last edited by Hypern; 10-12-2023 at 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det jeg vil gjøre er å finne dokumentasjon på utreisen fra USA sammen med dokumentasjon på at du har oppholdt deg utenfor USA etter utreisen. Selv med dette må du nok belage deg på å søke visum.
![]() |
![]() |
#639 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Forøvrig finner man sin I94 dokumentasjon her hvor man bare plotter inn passnummer, navn, nasjonalitet etc så får man det opp.
https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home Om man skal ha noe mer enn dette her kan man be om freedom of information act innsyn i sin egen mappe hos CBP, men slike innsynskrav kan jo ta litt tid. Men man slipper nok ikke unna visumprosessen uansett, men det kan hjelpe en å dokumentere ovenfor ambassaden at overstay etc ikke har skjedd. Last edited by Hypern; 11-12-2023 at 21:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Må jo reise på norsk ut for å komme inn i Norge Og hvordan vet de at samboer reiste ut? Via United? Var jo ingen kontroll ut på EWR Forøvrig, samboer bommet på første spørsmålet i ESTA om helse.. Ringte inn og fikk beskjed om å prøve 24 timer senere. Da ble den heldigvis godkjent ![]() Last edited by eisa01; 12-12-2023 at 00:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |