Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2023, 18:00   #621
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Minneapolis (MSP) - om flyplassen m.v.

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om det er etter nyttårstrafikken så blir det sikkert okay. Lenge siden jeg kom gjennom der, og jeg bruker Global Entry som gjør livet lettere.
MSP er vanligvis en veldig bra flyplass, med enkelte hjørner som er dårligere. Oversiktlig med tog for de lange distansene. Så om jeg gir deg høye forventninger så blir du vel garantert skuffet…
Takk for svar. Ja, dette er 15 januar så godt etter nyttår. Da satser jeg på høye forventninger og store skuffelser. Skal kjefte på deg etterpå.

På tide at vi Nordmenn kunne fått Global Entry altså

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2023, 19:11   #622
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Ja GE tar 15 sekunder i immigrasjon.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2023, 19:24   #623
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Er det kun USA’ske statsborgere som kan få Global Entry?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2023, 19:41   #624
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Er det kun USA’ske statsborgere som kan få Global Entry?
Neida, du trenger bare green card. Eller stasborgerskap fra ett av landene nevnt her:

https://www.cbp.gov/travel/trusted-t...ry/eligibility
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2023, 07:52   #625
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Neida, du trenger bare green card. Eller stasborgerskap fra ett av landene nevnt her:

https://www.cbp.gov/travel/trusted-t...ry/eligibility
Det var en mildt sagt variert liste

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2023, 12:23   #626
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Det var en mildt sagt variert liste
Tenkte akkurat det samme. Kokainsmuglende mafiabosser fra Mexico og Colombia, skattesnytere fra Sveits og Panama samt halvannen milliard indere er hjertelig velkommen, men ikke oss snille og gode nordboere?!

Makan. Regjeringa må gå.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2023, 13:23   #627
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Noen som har erfaring med connection på MSP? Har noe jeg virkelig misliker her i januar og det er fly inn fra Europa til MSP og så connection videre til DEN samme dag. Har god tid (3 timer).

Men noen som aner om det pleier være megakaos på immigration der? Tenkte det kanskje var mindre der enn på de største hubbene.
Tror dette var et større problem tidligere, når NW kom med to 744 fra Japan samtidig.
Nå er vel det vel både mindre fly og bedre spredt utover dagen.
Old 21-11-2023, 15:14   #628
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Tenkte akkurat det samme. Kokainsmuglende mafiabosser fra Mexico og Colombia, skattesnytere fra Sveits og Panama samt halvannen milliard indere er hjertelig velkommen, men ikke oss snille og gode nordboere?!

Makan. Regjeringa må gå.
Jeg tror nok dette har noe med personopplysninger osv som strider i mot norsk lovgiving. Men når selv tyskerne kan få så burde det være uproblematisk for Norge å være med i dette.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2023, 15:40   #629
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Vet ikke om det er så mye fornuft for en nordmann og ha Global. Det er en prossess og et intervju, tviler det er verdt det for de fleste. Koster $100 og må fornyes hvert 5. år. Jeg har uker jeg går gjennom toll og immigrasjon 6 dager på rad og «kjenner» folk i luka, så verdt det for meg. Hele familien har GE, men mye av grunnen er at det inkluderer TSA Pre Check innenlands.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2023, 20:59   #630
eirikub
Newcomer

USA Inndregen ESTA

For nokre dagar sidan fekk eg ein e-post om at eg hadde ein «ESTA Status Change». Eg gjekk inn for å sjå, og då stod det «Travel Not Authorized». Er det nokon andre som har opplevd dette heilt ut av det blå, og er det nokon som har teoriar om kvifor?

Som eg skreiv då eg kontakta dei:
– I have absolutely no criminal history.
– I have never overstayed the permitted number of days in the US (I think my longest visit was around three weeks).
– I have never been deported from the US.
– I have never worked in the US.
– I have never visited any of these countries on your blacklist: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen.
eirikub is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2023, 21:56   #631
joandreas
ScanFlyer Silver

Default Re: Inndregen ESTA

Umulig gi svar på det. Kan være 1)familiemedlem som reiste til rødt flagg land. 2) noe som er postet på sosiale medier
3) likt navn til en ettersøkt person.

Eller andre ting listet her.
Må nok søkes på b visa.
https://esta-center.com/en/refusal/index.html

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

joandreas is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2023, 22:23   #632
eirikub
Newcomer

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
Umulig gi svar på det. Kan være 1)familiemedlem som reiste til rødt flagg land. 2) noe som er postet på sosiale medier

Nei, ingenting av dette er tilfellet heller. Det er rett og slett ikkje mogleg å skjøne kvifor denne endringa kom. Veldig surt. Det går sjølvsagt an å søkje om ny ESTA og sjå om den blir avslått.

Men først får eg vente og sjå om det kjem noko svar frå amerikanske styresmakter.
Old 09-12-2023, 22:50   #633
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by eirikub View Post
Nei, ingenting av dette er tilfellet heller. Det er rett og slett ikkje mogleg å skjøne kvifor denne endringa kom. Veldig surt. Det går sjølvsagt an å søkje om ny ESTA og sjå om den blir avslått.

Men først får eg vente og sjå om det kjem noko svar frå amerikanske styresmakter.
Ikke regn med å få noe endring. Veldig dårlig service om det blir avslag.
Desverre er det å søke visum til USA ingen enkel affære. Dessuten veldig dyrt.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2023, 23:25   #634
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Muligens dumt spørsmål, men den har ikke rett og slett utløpt? At den har "fylt" to år?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2023, 00:02   #635
eirikub
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Muligens dumt spørsmål, men den har ikke rett og slett utløpt? At den har "fylt" to år?
Nei, dessverre. Han er frå april 2022.
Old 10-12-2023, 05:01   #636
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Er passet utløpt?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2023, 11:26   #637
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post

Må nok søkes på b visa.
https://esta-center.com/en/refusal/index.html

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Og du har lenket til en uoffisiell side som ikke tilhører amerikanske myndigheter. Kan folk være så snill å ikke lenke til bogus ESTA nettsider? På akkurat den samme siden kan man søke om ESTA, men de tar seg nok heftig betalt for en service man ikke trenger.

Men ja det er mange forskjellige grunner til at man plutselig blir denied ESTA. Dessvere så er nok den eneste måten å komme rundt det på å søke om visum. Her står iallefall info om det på ambassden her i Oslo sine nettsider.
https://no.usembassy.gov/visas/

Som nevnt her så er det å søke visum til USA en tidkrevende og kostbar affære, men umulig er det ikke. Kort sagt er det å fylle ut det mildt sagt omfattende DS160 skjemaet, betale 160 USD, booke tid for et intervju på ambassaden og det er det. Selve intervjuet på ambassaden er av kortvarig karakter (kanskje 3-5 minutter maks), det er mest venting det går i.
Typiske spørsmål om man søker om B1/B2 er hva man jobber med, om familien bor her og lignende ting. Hovedpoenget er at man skal overbevise vedkommende på ambassaden at man ikke har noe intensjon om å flytte til USA eller jobbe i USA. Har man fast jobb, familie, leilighet osv hjemme så er det ganske lite sannsynlig at man vil pakke sakene sine og flytte ulovlig til USA.

Uansett når visumet er i boks så er det gyldig i 10 år og kan også brukes etter at passet har gått ut (man må da bare si tydelig i fra når man fornyer passet at politiet ikke makulerer den siden med visumet i, da kan man dra til USA med visum i gammelt pass og det nye passe, CBP vil da stemple det nye passet med VOPP - visa in other passport).

Ulempen med dette er et vanlig spørsmål man får i grensekontrollen er hvorfor man da reiser med visum fra et land hvor man kan få ESTA. Om man da ikke har noen bedre forklaring enn at ESTA ble kansellert uten at man vet hvorfor så kan man fort få en strafferunde innom secondary. Jeg mener å ha fått det spørsmålet samtlige ganger jeg har reist inn i USA på visum. Men jeg har en forklaring på det pga reiser til rødmerka land (selv om de ikke liker akkurat den forklaringen da, men det er en annen sak og har endt opp i secondary to ganger pga det, mens andre igjen har bare godtatt det uten å stille flere spørsmål - mye kommer an på hvem man møter i grensekontrollen)

Last edited by Hypern; 10-12-2023 at 11:40.
Old 10-12-2023, 18:54   #638
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by eirikub View Post
For nokre dagar sidan fekk eg ein e-post om at eg hadde ein «ESTA Status Change». Eg gjekk inn for å sjå, og då stod det «Travel Not Authorized». Er det nokon andre som har opplevd dette heilt ut av det blå, og er det nokon som har teoriar om kvifor?

Som eg skreiv då eg kontakta dei:
– I have absolutely no criminal history.
– I have never overstayed the permitted number of days in the US (I think my longest visit was around three weeks).
– I have never been deported from the US.
– I have never worked in the US.
– I have never visited any of these countries on your blacklist: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen.
Jeg ville brukt litt tid på å finne årsaken, mest sannsynleg er det noe som har utløst en slik reaksjon. En mulighet er jo at noe skjedde når du sist returnerte fra USA - at flyselskapet du reiste med ikke registrerte utreisen korrekt uten at det er din skyld. Det kan jo etter 90 dager føre til at du ender opp på en liste over overstay og det kan ta lang tid før noen gjør noe med en slik liste.

Det jeg vil gjøre er å finne dokumentasjon på utreisen fra USA sammen med dokumentasjon på at du har oppholdt deg utenfor USA etter utreisen. Selv med dette må du nok belage deg på å søke visum.
Old 11-12-2023, 21:41   #639
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Forøvrig finner man sin I94 dokumentasjon her hvor man bare plotter inn passnummer, navn, nasjonalitet etc så får man det opp.
https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home

Om man skal ha noe mer enn dette her kan man be om freedom of information act innsyn i sin egen mappe hos CBP, men slike innsynskrav kan jo ta litt tid. Men man slipper nok ikke unna visumprosessen uansett, men det kan hjelpe en å dokumentere ovenfor ambassaden at overstay etc ikke har skjedd.

Last edited by Hypern; 11-12-2023 at 21:46.
Old 12-12-2023, 00:36   #640
eisa01
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg ville brukt litt tid på å finne årsaken, mest sannsynleg er det noe som har utløst en slik reaksjon. En mulighet er jo at noe skjedde når du sist returnerte fra USA - at flyselskapet du reiste med ikke registrerte utreisen korrekt uten at det er din skyld. Det kan jo etter 90 dager føre til at du ender opp på en liste over overstay og det kan ta lang tid før noen gjør noe med en slik liste.
Hvordan funker det egentlig? Relatert, reiste inn til Mexico nå (EWR-CUN) på amerikansk pass oppgitt til United, men brukte norsk i meksikansk immigration. Får jeg trøbbel?
Må jo reise på norsk ut for å komme inn i Norge
Og hvordan vet de at samboer reiste ut? Via United? Var jo ingen kontroll ut på EWR

Forøvrig, samboer bommet på første spørsmålet i ESTA om helse.. Ringte inn og fikk beskjed om å prøve 24 timer senere. Da ble den heldigvis godkjent

Last edited by eisa01; 12-12-2023 at 00:38.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules