![]() |
|
![]() |
#181 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Nå skal man jo ta alt med en klype salt og man tilpasser gjerne kommunikasjonen til publikummet, men Air France-KLMs Europasjef sier jo at EuroBonus like gjerne eller med OK sannsynlighet kan bestå. Så litt annen kommunikasjon der enn hva snublefot av en styreleder hos SAS sier
Bak betalingsmur https://www.dn.no/luftfart/air-franc...nt/2-1-1560316 Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by Someone; 27-11-2023 at 22:09. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,618
|
![]() Quote:
Ved å beholde et veletablert lojalitetsprogram kan de få mye fleksibilitet. De kan bruke programmet for å få mest mulig ut av SAS kundene uten å påvirke KLM-AirFrance kundene. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Den tidligere toppsjefen Mats Jansson har være ute og luftet sine tanker.
https://www.dn.no/luftfart/sas/lufth...ng/2-1-1557269 |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 200
|
![]()
Om nu Lufthansa inte var intresserad att köpa SAS hur kunde det då vara en bättre lösning att bli i star alliance? Han konstaterar ju själv att i star alliance så har Lufthansa behandlat SAS som lillebror och kört omkring med dem i manegen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 590
|
![]()
Kan noen utdype litt rundt situasjonen til SAS i Star? Tenker da på hvorfor ting har blitt som de har blitt og da særlig forholdet til LH men også UA. Hvorfor har man ikke vært en del av joint venture samarbeidet over Atlanteren feks?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
|
![]()
Når jeg har vært på EWR, og sett på tavlen over arrivals, så er flyselskapene sortert etter hverandre, ikke etter ankomst-tid, og når man blar nedover, og kommer til SAS, så er det ikke bare de vanlige SAS flightene fra Skandinavia som vises, men en haug domestic flights med SK nummer, så det må jo være joint venture med UA, eller ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() Quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Codeshare_agreement |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]() Quote:
Star sin Atlantic Joint Venture består av United, Air Canada og LH-gruppen (inkludert Eurowings). Ser man på OneWorld sitt joint venture over Atlantern så er Finnair med (i tillegg til AA og IAG). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]() Quote:
Der har sikkert været mange andre grunde, men det er sikkert og vidst at det er Lufthansa der har stået i vejen for SAS’s deltagelse. Man kan egentlig undre sig over at SAS har fundet sig i den behandling i så lang tid, når man tænker på at de er founding member af Star Alliance. Men uden en ny partner/ejer som KLM/AF har det nok ikke været så let at skifte alliance. Spændende at se hvad fremtiden bringer for SAS’s rutenetværk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 200
|
![]()
Kanske finns en delvis möjlig förklaring i intervjun. SAS har sett sig som en founding father till Star som inneburit en stor lojalitet, haft ett lillebrors komplex mot framförallt LH och LH har utnyttjat dessa och kunnat komma med några dåliga ursäkte för att ta hela kakan på den mest lönsamma delen.
Edit: denna grundmurade lojalitet och respekt mot Star och LH fanns uppenbarligen i ledningen. Före detta toppchefen säger ju i princip ”de lurade byxorna av oss, körde omkring med oss och i övrigt så är det en dålig idé att bryta samarbetet med dem..” Last edited by Jccl; 29-11-2023 at 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
|
![]() Quote:
Mener dette samarbeidet braut sammen ca 2010, er litt usikker på nøyaktig årsak men tror det hadde med at LH vokste for mye (jmf SK øyne) og som nevnt at de følte seg ansett som lillebror og ikke som en likestilt partner. Og det er også slik jeg har hørt og forstått at LH har vært sterke motstandere mot andre STAR selskaper i Europa i JV samarbeidet for å beskytte LH Gruppen, noe jeg finner litt merkelig da de har det aller største markedet i Europa. JA det blir spennende å se hva som skjer med SAS rutenettverk spesielt dersom AFKLM øker sin eierandel og inkluderer dem i deres JV. Jeg tror dette vil bli positivt for SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,306
|
![]()
Ser at noen mener det er tap for SAS om de forlater Star-Alliance - men er det et tap for Star-Alliance også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Bare ett lite tips. Hvis dere ønsker å faktisk få vite litt om temaene code-share, interline og JV, så er dette alle tema som vil diskutert grundig med en som faktisk jobber med dette på vår Fly og Øl 18. Jan. Bare å melde seg på!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Virgin ønsker SAS velkommen til JVet på transatlantisk
https://twitter.com/ByERussell/statu...19632697491757 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
|
![]()
Er det noen som kan gi en grei forklaring på forskjellen mellom prinsippet CodeShare og JointVenture, går det ikke ut på det samme ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Joint venture innebærer at man deler alt/det meste av inntekter og kostnader knyttet til flyving i det avtalte område og at flytider ol koordineres. Andel av produksjon koordineres også. Et joint krever nesten alltid unntak fra konkurranseregler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Med HR sjefen på vei ut, har da nesten hele den gamle SAS ledelsen blitt byttet ut de siste 2 årene. Unntaket Kjetil Håbjørg, Direktør bakkeoperasjoner og cargo.
Bak betalingsmur https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-...er/2-1-1562245 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
|
![]()
flyttingen til skyteam foregår våren 2024.
https://www.ch-aviation.com/portal/n...sition-in-1h24
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,306
|
![]()
Da får i alle fall 3 stk A319 ny farger ganske raskt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
CMA CGM med eierandel og samarbeid med Air France-KLM | Someone | Flyforum | 1 | 17-01-2024 08:49 |
Air France-KLM og IndiGo med codeshare | Someone | Flyforum | 0 | 24-12-2021 07:36 |
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid | Someone | Flyforum | 3 | 22-10-2012 22:52 |
Air France-KLM-SAS? | Boeing_fan | Flyforum | 30 | 05-11-2010 15:38 |
Air France KLM med felles ledelse | Blubird | Flyforum | 1 | 04-07-2006 08:15 |