Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-11-2023, 21:45   #181
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Nå skal man jo ta alt med en klype salt og man tilpasser gjerne kommunikasjonen til publikummet, men Air France-KLMs Europasjef sier jo at EuroBonus like gjerne eller med OK sannsynlighet kan bestå. Så litt annen kommunikasjon der enn hva snublefot av en styreleder hos SAS sier

Bak betalingsmur
https://www.dn.no/luftfart/air-franc...nt/2-1-1560316

Quote:
– Vil Eurobonus bli en del av Flying Blue etter at dere tar over?

– Hvorfor skulle vi det? Eurobonus er et veldig sterkt lojalitetsprogram alene, sier Duyzings.

Det står i kontrast til hva SAS selv har sagt tidligere.
Quote:
Duyzings hinter nå til at Air France-KLM kan se en stor gevinst ved å videreføre Eurobonus – også hvis det blir hovedeier i SAS.
Quote:
– For å være ærlig, vi har ikke gått inn i det noe særlig. Det er for tidlig å si noe sikkert. Poenget er at Eurobonus står veldig sterkt i Skandinavia, det er en fantastisk eiendel i SAS, og det er satt opp på en annerledes måte enn Flying Blue. Det er ikke sikkert at man vinner på å ta det inn i Flying Blue. Det vil tiden vise, sier han.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 27-11-2023 at 22:09.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-11-2023, 23:25   #182
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,618
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå skal man jo ta alt med en klype salt og man tilpasser gjerne kommunikasjonen til publikummet, men Air France-KLMs Europasjef sier jo at EuroBonus like gjerne eller med OK sannsynlighet kan bestå. Så litt annen kommunikasjon der enn hva snublefot av en styreleder hos SAS sier

Bak betalingsmur
https://www.dn.no/luftfart/air-franc...nt/2-1-1560316

Ved å beholde et veletablert lojalitetsprogram kan de få mye fleksibilitet. De kan bruke programmet for å få mest mulig ut av SAS kundene uten å påvirke KLM-AirFrance kundene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 07:20   #183
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Den tidligere toppsjefen Mats Jansson har være ute og luftet sine tanker.

https://www.dn.no/luftfart/sas/lufth...ng/2-1-1557269
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 08:12   #184
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 200
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Om nu Lufthansa inte var intresserad att köpa SAS hur kunde det då vara en bättre lösning att bli i star alliance? Han konstaterar ju själv att i star alliance så har Lufthansa behandlat SAS som lillebror och kört omkring med dem i manegen
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 08:15   #185
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Om nu Lufthansa inte var intresserad att köpa SAS hur kunde det då vara en bättre lösning att bli i star alliance? Han konstaterar ju själv att i star alliance så har Lufthansa behandlat SAS som lillebror och kört omkring med dem i manegen
Ja, han motsier jo seg selv. Samtidig som har sier SAS burde blitt i Star, så påpeker han at de etterhvert var blitt et slags annenrangs medlem der. Spesielt på grunn av Lufthansa.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 08:21   #186
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 590
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Kan noen utdype litt rundt situasjonen til SAS i Star? Tenker da på hvorfor ting har blitt som de har blitt og da særlig forholdet til LH men også UA. Hvorfor har man ikke vært en del av joint venture samarbeidet over Atlanteren feks?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 19:27   #187
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Når jeg har vært på EWR, og sett på tavlen over arrivals, så er flyselskapene sortert etter hverandre, ikke etter ankomst-tid, og når man blar nedover, og kommer til SAS, så er det ikke bare de vanlige SAS flightene fra Skandinavia som vises, men en haug domestic flights med SK nummer, så det må jo være joint venture med UA, eller ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 19:30   #188
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Når jeg har vært på EWR, og sett på tavlen over arrivals, så er flyselskapene sortert etter hverandre, ikke etter ankomst-tid, og når man blar nedover, og kommer til SAS, så er det ikke bare de vanlige SAS flightene fra Skandinavia som vises, men en haug domestic flights med SK nummer, så det må jo være joint venture med UA, eller ?
Codeshare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Codeshare_agreement
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 22:37   #189
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Kan noen utdype litt rundt situasjonen til SAS i Star? Tenker da på hvorfor ting har blitt som de har blitt og da særlig forholdet til LH men også UA. Hvorfor har man ikke vært en del av joint venture samarbeidet over Atlanteren feks?
Men får ta det med en klype salt, men det ble sagt av SAS på "evening of conversation" i Oslo at Lufthansa var hovedgrunnen til at SAS ikke fikk innpass i Star Alliance sin Atlantic Joint Venture.

Star sin Atlantic Joint Venture består av United, Air Canada og LH-gruppen (inkludert Eurowings).

Ser man på OneWorld sitt joint venture over Atlantern så er Finnair med (i tillegg til AA og IAG).
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2023, 09:20   #190
Edyybru
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Kan noen utdype litt rundt situasjonen til SAS i Star? Tenker da på hvorfor ting har blitt som de har blitt og da særlig forholdet til LH men også UA. Hvorfor har man ikke vært en del av joint venture samarbeidet over Atlanteren feks?
Jeg mindes at SAS ikke måtte være med oprindeligt fordi de ikke tilbød “rigtig” business class på de europæiske ruter - altså feed til fx FRA eller MUC.

Der har sikkert været mange andre grunde, men det er sikkert og vidst at det er Lufthansa der har stået i vejen for SAS’s deltagelse. Man kan egentlig undre sig over at SAS har fundet sig i den behandling i så lang tid, når man tænker på at de er founding member af Star Alliance. Men uden en ny partner/ejer som KLM/AF har det nok ikke været så let at skifte alliance.

Spændende at se hvad fremtiden bringer for SAS’s rutenetværk.
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2023, 10:42   #191
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 200
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Kanske finns en delvis möjlig förklaring i intervjun. SAS har sett sig som en founding father till Star som inneburit en stor lojalitet, haft ett lillebrors komplex mot framförallt LH och LH har utnyttjat dessa och kunnat komma med några dåliga ursäkte för att ta hela kakan på den mest lönsamma delen.

Edit: denna grundmurade lojalitet och respekt mot Star och LH fanns uppenbarligen i ledningen. Före detta toppchefen säger ju i princip ”de lurade byxorna av oss, körde omkring med oss och i övrigt så är det en dålig idé att bryta samarbetet med dem..”

Last edited by Jccl; 29-11-2023 at 12:25.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2023, 11:40   #192
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
SAS Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Edyybru View Post
Jeg mindes at SAS ikke måtte være med oprindeligt fordi de ikke tilbød “rigtig” business class på de europæiske ruter - altså feed til fx FRA eller MUC.

Der har sikkert været mange andre grunde, men det er sikkert og vidst at det er Lufthansa der har stået i vejen for SAS’s deltagelse. Man kan egentlig undre sig over at SAS har fundet sig i den behandling i så lang tid, når man tænker på at de er founding member af Star Alliance. Men uden en ny partner/ejer som KLM/AF har det nok ikke været så let at skifte alliance.

Spændende at se hvad fremtiden bringer for SAS’s rutenetværk.
Forløperen til dette var om jeg ikke husker feil det tette samarbeidet mellom SK og LH som braut sammen. Et samarbeid som man i dag ville ha kalt JV der SK og LH fordelte rutene og avgangstidene (koordinerte), interlinet, utførte bakketjenester og vel også hadde representasjons ansvaret for hverandre (SK for LH i Skandinavia og LH for SK i Tyskland). Tror ikke dem delte inntektene/ kostnadene slik dagens JV gjør.
Mener dette samarbeidet braut sammen ca 2010, er litt usikker på nøyaktig årsak men tror det hadde med at LH vokste for mye (jmf SK øyne) og som nevnt at de følte seg ansett som lillebror og ikke som en likestilt partner.

Og det er også slik jeg har hørt og forstått at LH har vært sterke motstandere mot andre STAR selskaper i Europa i JV samarbeidet for å beskytte LH Gruppen, noe jeg finner litt merkelig da de har det aller største markedet i Europa.

JA det blir spennende å se hva som skjer med SAS rutenettverk spesielt dersom AFKLM øker sin eierandel og inkluderer dem i deres JV. Jeg tror dette vil bli positivt for SAS.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2023, 13:23   #193
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,306
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Ser at noen mener det er tap for SAS om de forlater Star-Alliance - men er det et tap for Star-Alliance også?
EB is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2023, 13:57   #194
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Bare ett lite tips. Hvis dere ønsker å faktisk få vite litt om temaene code-share, interline og JV, så er dette alle tema som vil diskutert grundig med en som faktisk jobber med dette på vår Fly og Øl 18. Jan. Bare å melde seg på!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2023, 15:02   #195
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Virgin ønsker SAS velkommen til JVet på transatlantisk

https://twitter.com/ByERussell/statu...19632697491757

Quote:
And Weiss "hopes" that SAS will join Virgin Atlantic's transatlantic joint venture with Air France-KLM and Delta, pending approval of Air France-KLM's investment in the Scandinavian airline.

The addition could add more feed to Virgin's flights.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-11-2023, 18:52   #196
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Er det noen som kan gi en grei forklaring på forskjellen mellom prinsippet CodeShare og JointVenture, går det ikke ut på det samme ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2023, 19:33   #197
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Er det noen som kan gi en grei forklaring på forskjellen mellom prinsippet CodeShare og JointVenture, går det ikke ut på det samme ?
Code share innebærer kun at et selskap selger seter på en annen flight med eget flightnr, inntekter når dette flightnr benyttes etter avtalt nøkkel. Utover det er ingen deling av inntekt og kostnader ei heller ingen eksplisitt koordinering av rutetider.

Joint venture innebærer at man deler alt/det meste av inntekter og kostnader knyttet til flyving i det avtalte område og at flytider ol koordineres. Andel av produksjon koordineres også. Et joint krever nesten alltid unntak fra konkurranseregler.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2023, 08:55   #198
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Med HR sjefen på vei ut, har da nesten hele den gamle SAS ledelsen blitt byttet ut de siste 2 årene. Unntaket Kjetil Håbjørg, Direktør bakkeoperasjoner og cargo.

Bak betalingsmur
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-...er/2-1-1562245

Quote:
SAS-sjefen har skiftet ut hele ledelsen unntatt én: – Det er slik det fungerer

Det har vært en lederflukt på toppen i SAS og ikke alle har gått frivillig. Den nye sjefen skylder på pandemi og konkurs – og finner nye ledere langt utenfor SAS-konsernet.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-12-2023, 23:01   #199
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

flyttingen til skyteam foregår våren 2024.
https://www.ch-aviation.com/portal/n...sition-in-1h24
__________________

joandreas is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2023, 06:38   #200
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,306
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da får i alle fall 3 stk A319 ny farger ganske raskt.
EB is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CMA CGM med eierandel og samarbeid med Air France-KLM Someone Flyforum 1 17-01-2024 08:49
Air France-KLM og IndiGo med codeshare Someone Flyforum 0 24-12-2021 07:36
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 22:52
Air France-KLM-SAS? Boeing_fan Flyforum 30 05-11-2010 15:38
Air France KLM med felles ledelse Blubird Flyforum 1 04-07-2006 08:15


All times are GMT +2. The time now is 18:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.