Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-10-2023, 08:14   #141
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Hvor mye ledig kapasitet for å vokse er det egentlig på CPH? Flyplassen fremstår ikke akkurat som romslig i dagens situasjon.

Å planlegge og bygge nye terminaler (hvis det er plass til noe mer) fra start til slutt tar jo minst 5-10 år. Fordelen er jo at det er et privat selskap som eier og driver flyplassen og således kan operere noe mer smidig og raskere enn staten.
Nå har jeg ikke oppdatert status p alt, men CPH holder jo på å bygge per i dag, og har vel en slags masterplan klar

Dette bygges jo i dag mellom Pir B og C, 60.000 kvadrat, og her er det vel snakk større fasiliteteter for både ankommend eog avgående passasjerer, inkludert mer kapasitet til blant annet bagasje og passkontroller. Åpner vel i 2027.

Usikker på hvordan prosessen med ekspansjonen av pirer/gater går?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 08:41   #142
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 200
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Just nu bygger de ut for att klara 40 miljoner. Det är långsiktigt inte tillräckligt för en global hub, men Rom byggdes inte på en dag. Varken att skapa infrastrukturen eller att skapa rutnätverket, så jag undrar om inte de två kommer gå hand i hand.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 10:32   #143
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

DN 09.10.23

Quote:
Det er ellers verdt å merke seg at konkursdommeren i New York ikke har gitt tommelen opp for kjøpet. Det er dommeren som skal avgjøre om det beste budet vant, eller om andre budgivere kunne tilført SAS mer egenkapital og kuttet gjelden enda mer.
Betyr dette at budgiverne blir offentliggjort snart?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 15:00   #144
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå har jeg ikke oppdatert status p alt, men CPH holder jo på å bygge per i dag, og har vel en slags masterplan klar

Dette bygges jo i dag mellom Pir B og C, 60.000 kvadrat, og her er det vel snakk større fasiliteteter for både ankommend eog avgående passasjerer, inkludert mer kapasitet til blant annet bagasje og passkontroller. Åpner vel i 2027.

Usikker på hvordan prosessen med ekspansjonen av pirer/gater går?
Det danske folketing skal snart vedtage en lov om "rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn", som indebærer at CPH må afkorte/flytte tværbanen 12/30.

Når loven er vedtaget, kan CPH gå i gang med at flytte banen og påbegynde udvidelse af pier A på det areal, hvor der i dag er bane.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2023, 16:19   #145
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
DN 09.10.23



Betyr dette at budgiverne blir offentliggjort snart?
Apollo er i alle fall på ballen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/ny...s/5-95-1383850
C130 is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2023, 10:04   #146
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Ser ut som man ikke helt skal avskrive Apollo, da det ser ut som de forsøker seg på prinsippet: If you can't beat them, join them

https://www.reuters.com/business/aer...ce-2023-10-13/

Quote:
U.S. private equity firm Apollo Global Management (APO.N) is seeking to join the consortium that Scandinavian airline SAS (SAS.ST) last week picked to take it through bankruptcy proceedings, according to a source familiar with the matter.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-10-2023, 10:35   #147
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser ut som man ikke helt skal avskrive Apollo...

Apollo Global Management har tidligere gjort mye business med Air France/KLM-groupe , så det er neppe i selskapets interesse at det forholdet surner.

https://www.airfranceklm.com/en/news...-million-quasi

Last edited by FBI2012; 16-10-2023 at 10:38.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 10:43   #148
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

I følge finansprofessor Bjørn Espen Eckbo ved Dartmouth College i New Hampshire, så er trolig årsaken til at Apollo tapte til en rivaliserende budgiver, at konkurrenten er et annet flyselskap, og ikke en finansiell budgiver. Innen fusjoner og oppkjøp taper ofte finansielle budgivere til de industrielle, fordi sistnevnte kan få til synergieffekter, i følge ham.

Videre hevder han at det var bra jobbet av SAS å få en industriell aktør inn i budkampen.

https://www.dn.no/luftfart/sas/apoll...en/2-1-1537504
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 08:52   #149
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Endel repetisjon men Air France-KLM sjefen fortsetter å trekke frem at den store fordelen her blir å få SAS med JVet på transatlantisk, sammen med dem, Delta og Virgin. Og at dagen longhaulprogram hos SAS er underutviklet. I tillegg kan de nå bygge videre på KLMs sterke posisjon i det skandinaviske markedet

https://www.flightglobal.com/airline...155575.article

Quote:
Air France-KLM sees SAS’s eventual membership of its transatlantic joint venture as the “biggest benefit” from its investment in the carrier, arguing that the Scandinavian operator has been “held back” from fully capitalising on its strengths.
Quote:
Crucially, Smith’s view is that SAS’s operation “completely underperforms from a long-haul perspective” because the carrier is not closer to its alliance stablemates.
Quote:
“We’re not looking to transfer our own traffic or shift our own traffic [to SAS’s markets], we are looking for incremental traffic that today is more difficult to capture because … SAS was never invited into the United/Lufthansa joint venture, and that had probably held them back from being able to fully leverage their positive strategic geographical location,” he says.
Quote:
“And if you look at the size of SAS today, we don’t see anything but upward opportunity.”
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 11:26   #150
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 205
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Endel repetisjon men Air France-KLM sjefen fortsetter å trekke frem at den store fordelen her blir å få SAS med JVet på transatlantisk, sammen med dem, Delta og Virgin. Og at dagen longhaulprogram hos SAS er underutviklet. I tillegg kan de nå bygge videre på KLMs sterke posisjon i det skandinaviske markedet

https://www.flightglobal.com/airline...155575.article
Det han sier om united/lufthansa stemmer jo ganske bra da.

Når det gjelder underutviklet så må vel Oslo/Gardermoen, relativt sett, være en av verdens dårligste flyplasser hva gjelder IC levert av alliansemedlemmer.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 12:34   #151
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,386
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

I tillegg blir AF/KL-sjefen sitert på følgende i dagens DN (min utheving i fet skrift):

Quote:
– Vi har lang historie med å fly til mange destinasjoner i Skandinavia, og vi kjenner markedet godt. Vi forventer ikke å tape noen kunder på en slik transaksjon, og vi ser ikke at SAS vil tape på det. Hvor vi ser store muligheter er gjennom å ta SAS inn i de «joint ventures» som allerede finnes i markedet. Det skal vi klare ved hjelp av en allerede sterk ledelse og nye kommersielle bånd, både gjennom «joint ventures» og fordelsprogrammet. Det gjør SAS-reiser mye mer attraktivt for reisende utenfra.
Så det er vel bare å ta for gitt at EuroBonus blir integrert i Flying Blue, eller i det minste får en meget sterk koordinering mot Flying Blue når det gjelder poengopptjening og poengbruk, dersom AF/KL kjøper seg opp til majoritet på sikt, som de planlegger.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2023, 19:47   #152
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

SAS har nå inngått bindende avtale – budtaper Apollo Global Management er ikke med.

Den bindende avtalen som nå er signert må fortsatt godkjennes av dommeren i den amerikanske konkursdomstolen i New York.

https://e24.no/boers-og-finans/i/jly...kke-aa-bli-med
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 09:34   #153
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Ser man også økte totalpakken med $25 millioner, dog var alt dette en økning i den konvertible gjelden.

Den nye DiP gjelden fra Castlelake, som erstatter pakken de har fått fra Apollo for å ta dem gjennom konkursen, skal også ha lavere rentevilkår og mindre fees
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 15:50   #154
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
I tillegg blir AF/KL-sjefen sitert på følgende i dagens DN (min utheving i fet skrift):



Så det er vel bare å ta for gitt at EuroBonus blir integrert i Flying Blue, eller i det minste får en meget sterk koordinering mot Flying Blue når det gjelder poengopptjening og poengbruk, dersom AF/KL kjøper seg opp til majoritet på sikt, som de planlegger.
Det kan see ut som sammenslaaing er maalet ja.

https://www.dn.no/luftfart/sas/air-f...am/2-1-1549309 (betalingsmur)
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70

Last edited by jb1; 06-11-2023 at 20:09.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 17:16   #155
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det kan see ut som sammenslaaing er maalet ja.

https://www.dn.no/luftfart/sas/air-f...am/2-1-1549309
Det blir spennende å se hvordan matchingen vil bli.

Det er lenge siden jeg hadde jobbreiser med SAS -- det er mest når vi reiser til Norge for å se familie -- men jeg vil anta matchingnivået vil ha alt å si for å holde på de største kundene fra østlandsområdet som også kan konvertere til M&M. Mindre sikker på de som er baserte ute i distriktene, der de kanskje allerede har Flying Blue og der kombinasjonen av de to kan bli positiv...

Det jeg er helt sikker på er at å holde folk usikre ikke hjelper. Når året går mot slutten så kan jeg tenke meg til at om jeg var i Oslo hadde det vært enkelt å hoppe over til Lufthansa -- når man ikke vet hvor neste års poeng går mot...
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 17:24   #156
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det kan see ut som sammenslaaing er maalet ja.

https://www.dn.no/luftfart/sas/air-f...am/2-1-1549309
Betalingsmur .................
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 19:22   #157
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Betalingsmur .................
Jeg noterer at du ikke liker det, men det er lov til å henvise til kilder som ikke er umiddelbart tilgjengelig. Det gjøres i rapporter, artikler, bøker med mer. Du trenger ikke påpeke det hver gang.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 19:35   #158
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Kan jo kanskje nevne at det er betalingsmur når du poster linken?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 21:26   #159
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg noterer at du ikke liker det, men det er lov til å henvise til kilder som ikke er umiddelbart tilgjengelig. Det gjøres i rapporter, artikler, bøker med mer. Du trenger ikke påpeke det hver gang.

Som Vede sier ...

Det burde være en selvølge at du opplyser om dette .. gjerne også med noen høydepunkter.

Det finnes noen ganger også en alternativ side med samme info.

Just sayin' .. Jeg misser av og til selv, særlig der det er ip-restriksjoner.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 21:48   #160
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Som Vede sier ...

Det burde være en selvølge at du opplyser om dette .. gjerne også med noen høydepunkter.

Det finnes noen ganger også en alternativ side med samme info.

Just sayin' .. Jeg misser av og til selv, særlig der det er ip-restriksjoner.

Greit, men av og til rekker jeg det ikke med en gang og jeg redigerer endel poster etterhvert. Du trenger ikke nevne det hver gang, jeg har fått det med meg og det virker bare uvennlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CMA CGM med eierandel og samarbeid med Air France-KLM Someone Flyforum 1 17-01-2024 08:49
Air France-KLM og IndiGo med codeshare Someone Flyforum 0 24-12-2021 07:36
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 22:52
Air France-KLM-SAS? Boeing_fan Flyforum 30 05-11-2010 15:38
Air France KLM med felles ledelse Blubird Flyforum 1 04-07-2006 08:15


All times are GMT +2. The time now is 21:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.