Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2023, 08:33   #121
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,263
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 08:41   #122
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??
Ingen vet sikkert ennaa, og derfor finnes det ingen kilder. Det er lov til aa tenke hoeyt. Dog ble exit fra Star Alliance bekreftet under tirsdagens pressekonferanse.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 08:41   #123
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??
Du kanske kan jämföra med Swiss eller Austrian Airlines inom Lufthansa Group när det gäller flygverksamheten.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 10:17   #124
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Jeg tipper:

- AF/KLM kommer til å kjøpe seg opp til kontrollerende andel ila 2-4 år. Castlelake ut på sikt da de er mer opptatt av å eie fly og motorer enn flyselskap. AF/KLM «måtte» kjøpe seg inn i SK nå. Timingen var ikke perfekt for dem, da de ikke har så mye likviditet pr dd. Derfor har Castlelake en såpass stor eierandel pr nå, noe de så klart vil tjene på når det selges til AF/KLM på sikt. Hybridlånene SK får fra AF/KLM vil bli konvertert til aksjer på sikt, slik at eierandelen økes.

- CPH kommer til å bli navet i SAS på intercont. En second HUB for KLM, og vil få feed fra distriktene i Norge, Sverige og øvrig. Noe frekvens vil overføres til SK for å frigjøre Slots i AMS, og heller rutes til CPH som feed. OSL/ARN vil også ha noe intercont og får bedre feed for disse, også fra AMS. Trekker frem SAS Link spesielt her.

- AF/KLM kommer til å forsyne SK med nye fly, spes flere A350er. Shorthaul går nå både KLM og Transavia over til Airbus, noe som vil gi synergier over hele gruppen både operasjonelt og teknisk. Ikke overrasket om SK får noen av de 50stk A350ene som AF/KLM nylig bestilte (50 + 40 opsjoner).

- Nederlenderne er kjent for å være knallharde på å kutte kostnader. SK har mye å gå på, spesielt admin og ikke-operations messig. Her tror jeg mye vil ryddes opp i og det vil søkes store synergier med AF/KLM.

- SAS Connect blir enten innlemmer i Main etter Ch.11, eller så vil de bli integrert inn i Transavia. Jeg holder en størst knapp på det første. SAS Link vil utvides og støtte SK slik som Cityhopper støtter KLM. Ser ikke bort ifra at det vil komme fly fra Cityhopper over til SAS Link på sikt.

- Eurobonus vil bestå noen år videre. På sikt 5-10år tror jeg EB vil innlemmes i Flying Blue.


På lang sikt ser jeg derfor et selvstendig SAS som en tredje «attpåklatt» til AF/KLM. Sømløst integrert i AF/KLM gruppen på alle måter, litt som LH og SWISS i dag. Om du bor i distriktene i Skandinavia vil du enten reise til CPH eller AMS for å reise intercont. Forskjellige ruter og frekvens fra CPH vs AMS, og noe overlapp. Direkteruter OSL - Europa vil være som det er, samme fra ARN. SK vil ikke gi fra seg markedet i Skandinavia til DY eller noen andre.
martins is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 10:22   #125
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Det er vel også relativt stor sjanse for at SAS nå etterhvert blir med i joint venturet på transatlantisk med Delta, Air France, Virgin Atlantic og KLM. SAS har jo vært "the odd one out" i Star Alliance og ikke vært med på JVet på transatlantisk som jo United, Lufthansa og de fleste andre har vært endel av.

Det kommer jo til å ha en påvirking på både Delta og SAS transatlantiske ruter.


Ellers som noen nevnte, så er jo dette nesten Project Alcazar.....
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 11:56   #126
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Jeg tipper:

- CPH kommer til å bli navet i SAS på intercont. En second HUB for KLM, og vil få feed fra distriktene i Norge, Sverige og øvrig. Noe frekvens vil overføres til SK for å frigjøre Slots i AMS, og heller rutes til CPH som feed. OSL/ARN vil også ha noe intercont og får bedre feed for disse, også fra AMS. Trekker frem SAS Link spesielt her.
Jeg tror OSL/ARN får intercont, men kun med andre partnere f.eks Delta gjennom JV. Fokus blir på city pairs i stedet for feed. Det å må gi feed inn til 3 steder i skandinavia gir ikke mening, kompleksiteten blir for stor.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 17:17   #127
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

SAS lover at Eurobonus-status og poeng er sikre. https://www.dn.no/luftfart/sas/eurob...ne/2-1-1530240 #

Noe annet hadde jo ikke vaert saa smart.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 17:30   #128
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
SAS lover at Eurobonus-status og poeng er sikre. https://www.dn.no/luftfart/sas/eurob...ne/2-1-1530240 #

Noe annet hadde jo ikke vaert saa smart.

Burde egentlig ikke vært nødvendig, men kombinasjonen litt dårlig kommunikasjon fra SAS (Jo før man blir kvitt Dilling jo bedre) og når det både spres feilinformasjon fra både «eksperter» og kommentatortroll så hadde de lite valg
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 18:23   #129
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Enig, de kunne sagt det under pressekonferansen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 23:18   #130
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 223
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Her står det at Lifetime Gold vil videreføres hos SkyTeam:

Quote:
No changes are made to the EuroBonus Lifetime Gold program. EuroBonus Lifetime Gold memberships will be honored even after SAS joins SkyTeam, and all progress made towards Lifetime Gold will be kept.
I praksis Flying Blue Gold da?
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2023, 00:25   #131
Master Caution
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 79
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Her står det at Lifetime Gold vil videreføres hos SkyTeam:



I praksis Flying Blue Gold da?
Kommer nok et nytt medlemsnivå: Flying Blue Pyrite
Master Caution is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2023, 13:07   #132
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,196
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??
Kom jo en epost til alle EB-medlemmer:
In connection with this milestone, we intend to eventually join the airline alliance SkyTeam, at which time we will exit Star Alliance. While we are proud to have been a founding member of Star Alliance, we are confident that joining SkyTeam will further strengthen our customer offering.

Så det må bli slutt på *A, men hvorvidt det er negativt kan jeg ikke skjønne. Noen av trådene på et annet forum fortjener verdens minste fiolin til enkelte som sutrer mest.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2023, 14:33   #133
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Kom jo en epost til alle EB-medlemmer:
In connection with this milestone, we intend to eventually join the airline alliance SkyTeam, at which time we will exit Star Alliance. While we are proud to have been a founding member of Star Alliance, we are confident that joining SkyTeam will further strengthen our customer offering.

Så det må bli slutt på *A, men hvorvidt det er negativt kan jeg ikke skjønne. Noen av trådene på et annet forum fortjener verdens minste fiolin til enkelte som sutrer mest.
Hvis vi snur på det, hva er positivt med skyteam i forhold til *A?
Jeg har lett, men finner ikke noe.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2023, 14:38   #134
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Pr. nå tolker jeg det slikt at jeg fint kan bestille bonusbilletter til reiser kommende desember med Eurobonus-poeng?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2023, 14:44   #135
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Pr. nå tolker jeg det slikt at jeg fint kan bestille bonusbilletter til reiser kommende desember med Eurobonus-poeng?
Det er ikke noe problem. Bookinger vil fortsatt være gyldige selv om SAS skulle ha forlatt Star Alliance på det tidspunktet.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2023, 15:20   #136
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Pr. nå tolker jeg det slikt at jeg fint kan bestille bonusbilletter til reiser kommende desember med Eurobonus-poeng?
Ikke noe stress, booket sommerferien 2024 for 4 pers i går.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2023, 16:31   #137
Pelikan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 76
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Her står det at Lifetime Gold vil videreføres hos SkyTeam:



I praksis Flying Blue Gold da?
Vil tro at det er det mest naturlige å gjøre her ja. Platinum for life som de har pr i dag er nok et nivå som ikke vil bli gitt. Kanskje de som har hatt Diamant i 10 år vil få Platinum for life?
Pelikan is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2023, 08:35   #138
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er vel også relativt stor sjanse for at SAS nå etterhvert blir med i joint venturet på transatlantisk med Delta, Air France, Virgin Atlantic og KLM. SAS har jo vært "the odd one out" i Star Alliance og ikke vært med på JVet på transatlantisk som jo United, Lufthansa og de fleste andre har vært endel av.

Air France-KLM sjefen har blitt intervjuet hos CNN og bekrefter at planen er at SAS etter planen skal med i det transatlantiske joint venturet de har. Og hans mening er at SAS har tapt på å ikke være med det tilsvarende Star JVet, og de nå kan styrke SAS sin posisjon på transatlantisk

https://www.youtube.com/watch?v=9O5A-pEVU70


Ellers bekreftet også deres mulighet til å øke eierandelen om 2 år
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 07:39   #139
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 200
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Intressant att höra vad han säger lite efter 3:40: "So to have a third global hub, or a fourth global hub we think is important".

Antar (personligen hoppas) att CPH är den tredje och eftersom han nämner en eventuell fjärde så är min gissing på Lisabon. Går rykten om att de också är intresserade av TAP som är nog en passande hub framförallt väster (primärt Syd-Amerika) och söderut (Afrika).

Last edited by Jccl; 09-10-2023 at 07:45.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 07:55   #140
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,386
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Intressant att höra vad han säger lite efter 3:40: "So to have a third global hub, or a fourth global hub we think is important".

Antar (personligen hoppas) att CPH är den tredje och eftersom han nämner en eventuell fjärde så är min gissing på Lisabon. Går rykten om att de också är intresserade av TAP som är nog en passande hub framförallt väster (primärt Syd-Amerika) och söderut (Afrika).
Hvor mye ledig kapasitet for å vokse er det egentlig på CPH? Flyplassen fremstår ikke akkurat som romslig i dagens situasjon.

Å planlegge og bygge nye terminaler (hvis det er plass til noe mer) fra start til slutt tar jo minst 5-10 år. Fordelen er jo at det er et privat selskap som eier og driver flyplassen og således kan operere noe mer smidig og raskere enn staten.
Herlov is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CMA CGM med eierandel og samarbeid med Air France-KLM Someone Flyforum 1 17-01-2024 08:49
Air France-KLM og IndiGo med codeshare Someone Flyforum 0 24-12-2021 07:36
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 22:52
Air France-KLM-SAS? Boeing_fan Flyforum 30 05-11-2010 15:38
Air France KLM med felles ledelse Blubird Flyforum 1 04-07-2006 08:15


All times are GMT +2. The time now is 18:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.