Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2023, 13:51   #101
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,217
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Man er jo seg selv nærmest Og for meg er det to store fordeler med dagens Eurobonus; LTG og relativt gode muligheter for en årlig bonusreise til Asia i C med en av de mange partnerne i alliansen. Om Eurobonus opprettholdes, så videreføres jo LTG. Og med KL/AF sin eierandel på 20% er det vel ikke gitt at Eurobonus fusjoneres inn i Flying Blue? Hva tror folket?
Men uansett opplever jeg overgangen fra Star til SkyTeam som et dårlig bytte i forhold til mine behov. Mesteparten av min poengopptjening på reiser er med SAS, pluss noe Lufthansa. Er ikke i nærheten av å opptjene gull i Star uten SAS. Noen av de andre Star-programmene som har LTG? Flying Blue?
Flying Blue har Platinum for Life om man opprettholder 10 år sammenhengende Platinum
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 14:08   #102
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Flying Blue har Platinum for Life om man opprettholder 10 år sammenhengende Platinum

Takk, ser at Platinum krever årlig opptjening av 300 XP. Neppe status match fra Eurobonus LTG vil jeg tro…
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 15:13   #103
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,926
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Takk, ser at Platinum krever årlig opptjening av 300 XP. Neppe status match fra Eurobonus LTG vil jeg tro…
Vanskelig å si hvordan matching vil bli, men i aller værste fall om man på en eller annen måte får Platinum så er det nokså greit å beholde det. Muligens enklere enn EBG (om man trekker fra kredittkortpoeng)

Skal forsøke å gi noen eksempler i FB tråden her på forumet
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 15:23   #104
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Man er jo seg selv nærmest Og for meg er det to store fordeler med dagens Eurobonus; LTG og relativt gode muligheter for en årlig bonusreise til Asia i C med en av de mange partnerne i alliansen. Om Eurobonus opprettholdes, så videreføres jo LTG. Og med KL/AF sin eierandel på 20% er det vel ikke gitt at Eurobonus fusjoneres inn i Flying Blue? Hva tror folket?
Men uansett opplever jeg overgangen fra Star til SkyTeam som et dårlig bytte i forhold til mine behov. Mesteparten av min poengopptjening på reiser er med SAS, pluss noe Lufthansa. Er ikke i nærheten av å opptjene gull i Star uten SAS. Noen av de andre Star-programmene som har LTG? Flying Blue?
Nå er det jo ikke SAS som eier Eurobonus lenger, så her er vel alle muligheter åpne på sikt. Men Anko sa vel at poengholderne ikke skal hives under bussen, så dere blir nok tatt vare på. En stund.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 16:18   #105
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,307
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er det jo ikke SAS som eier Eurobonus lenger, så her er vel alle muligheter åpne på sikt. Men Anko sa vel at poengholderne ikke skal hives under bussen, så dere blir nok tatt vare på. En stund.
Hvem har kjøpt EuroBonus?
EB is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 16:23   #106
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er det jo ikke SAS som eier Eurobonus lenger, så her er vel alle muligheter åpne på sikt. Men Anko sa vel at poengholderne ikke skal hives under bussen, så dere blir nok tatt vare på. En stund.

Nå tror jeg du surrer, da SAS aldri har solgt de
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 16:26   #107
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Man er jo seg selv nærmest Og for meg er det to store fordeler med dagens Eurobonus; LTG og relativt gode muligheter for en årlig bonusreise til Asia i C med en av de mange partnerne i alliansen. Om Eurobonus opprettholdes, så videreføres jo LTG. Og med KL/AF sin eierandel på 20% er det vel ikke gitt at Eurobonus fusjoneres inn i Flying Blue? Hva tror folket?
Men uansett opplever jeg overgangen fra Star til SkyTeam som et dårlig bytte i forhold til mine behov. Mesteparten av min poengopptjening på reiser er med SAS, pluss noe Lufthansa. Er ikke i nærheten av å opptjene gull i Star uten SAS. Noen av de andre Star-programmene som har LTG? Flying Blue?

Jeg tror det egentlig ikke blir så stor forskjell. Mest sannsynlig vil EuroBonus leve videre med sånn cirka samme vilkår som nå. Største forskjellen blir jo egentlig at det blir andre allianse samarbeidspartnere, som riktignok er svakere til Sørøst Asia
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 16:29   #108
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Ok da, halvsolgt ..

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 16:30   #109
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Undres/tviler på om dette er nok kapital for SAS, i alle fall til å investere i CPH til å tilby flere langruter som jeg ser det spekuleres i. Nå har de sikkert nok kapital for de neste 2 årene, og muligens AF/KLM vil ta over mer av SAS på dette tidspunktet, men AF/KLM har jo selv finansielle utfordringer.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 16:31   #110
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ok da, halvsolgt ..


Men selger ikke noe, selv om man putter det i et datterselskap…
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 17:08   #111
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 200
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by wilhelm View Post
Undres/tviler på om dette er nok kapital for SAS, i alle fall til å investere i CPH til å tilby flere langruter som jeg ser det spekuleres i. Nå har de sikkert nok kapital for de neste 2 årene, og muligens AF/KLM vil ta over mer av SAS på dette tidspunktet, men AF/KLM har jo selv finansielle utfordringer.

w
Möjligt men det kan ju också ”bara” ske en omprioritering av existerande resurser. Tex äventyret med A321LR från Aalborg och Göteborg kan ändras. Flytta en del av LH kapaciteten från ARN och OSL… koncentrera det man har.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 18:19   #112
Alf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Nu blir det till att göra sig av med sina ca 400k EB-poäng kvickt och sen avsluta allt som har med SAS att göra. Blir LH för mig i framtiden. SAS är kassa, CPH ett ineffektivt köpcentrum och KLM/AF bonussystem är rätt snålt.

Största vinnarna här är fransmännen som kommer kunna öka CDGs betydelse på AMS bekostnad där SAS kommer sluta som matarbolag.
Alf is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 18:27   #113
Alf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Spännande. Hoppas det här betyder att SAS kommer ur det politiska spelet de tidigare varit fångade i. Hela tiden se till att alla skandinaviska ägarna får sitt. Nu kan de satsa på en strategi med både finansiella samt strategiska starka muskler. Som boende i Köpenhamn hoppas man ju på att airfrance/KLM går in större och ser CPH som deras nordliga hub. Kanske t.o.m. för över en del trafik från AMS som har ständiga problem med kapacitet.
Nja, lite ur askan i elden. Nu får de ännu mer politisk styrning när allt ska vara kastrupcentrerat.
Alf is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 18:31   #114
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Alf View Post
Nu blir det till att göra sig av med sina ca 400k EB-poäng kvickt och sen avsluta allt som har med SAS att göra. Blir LH för mig i framtiden. SAS är kassa, CPH ett ineffektivt köpcentrum och KLM/AF bonussystem är rätt snålt.

Största vinnarna här är fransmännen som kommer kunna öka CDGs betydelse på AMS bekostnad där SAS kommer sluta som matarbolag.

Jag som för det mesta undivker SAS numer och mest flyger LH/LX kommer nog också hoppa skepp även om LH har totalt köpt ner sig på ARN genom att byta till dysfunktionella Aviator som handlingbolag.
Har inte nått EB LTG ännu och ser ingen poäng i att fortsätta samla poäng om det inte blir klart hur EB ändras. Gillar inte CDG heller.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 20:15   #115
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Jeg kan ikke se, at den ny ejerstruktur vil gøre en forskel for en lufthavn som BLL. Der er tilsyneladende allerede et stort feed med de mange daglige afgange til AMS.
De opretter næppe en feeder rute BLL-CPH, med mindre den også er
interessant for lokal trafik. Det er næppe tilfældet, da denne indenrigsrute
døde en stille død efter åbningen af Storebæltsbroerne i 1998.
Time will tell …….
Enig, BLL og GOT blir nok fortsatt betjent av KLM fremfor SAS, men da med mulighet for Eurobonus-poeng hvis man foretrekker det. SVG og BGO vil nok fortsatt ha solid KLM tilstedeværelse, mens resten av det nordiske nettverket er avhengig av slotsituasjonen og avgiftsnivået på AMS.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 20:23   #116
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Er det lettere slotsituasjon på CDG? Kanskje ruter som Torp og Linköping vil
gå dit isteden. Større byer som BGO og GOT har ruter til både AMS og CDG idag og vil nok ha det i fremtiden, men muligens med større innslag av SAS.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 21:04   #117
svgflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2020
Posts: 76
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Enig, BLL og GOT blir nok fortsatt betjent av KLM fremfor SAS, men da med mulighet for Eurobonus-poeng hvis man foretrekker det. SVG og BGO vil nok fortsatt ha solid KLM tilstedeværelse, mens resten av det nordiske nettverket er avhengig av slotsituasjonen og avgiftsnivået på AMS.
Spent på hvordan det skal bli for en som meg som har vært både her og der med KL. SVG har 5 og BGO 4 daglige til AMS nå pdd. Håper ikke det blir kutt i en avgang til "fordel" for ekstra avgang til CPH.
svgflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 21:22   #118
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,926
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Er det lettere slotsituasjon på CDG? Kanskje ruter som Torp og Linköping vil
gå dit isteden. Større byer som BGO og GOT har ruter til både AMS og CDG idag og vil nok ha det i fremtiden, men muligens med større innslag av SAS.
Usikker på slotsituasjonen men T2 virker rimelig packed hva Schengen short haul angår. Men skulle gjerne tenkt meg økt frekvens dit. Dog operert av AF og ikke i 3B på Polarekspressen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 23:23   #119
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Er det lettere slotsituasjon på CDG? Kanskje ruter som Torp og Linköping vil
gå dit isteden. Større byer som BGO og GOT har ruter til både AMS og CDG idag og vil nok ha det i fremtiden, men muligens med større innslag av SAS.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har jeg forstått det riktig er den totale slot situasjonen på CDG bedre enn på mange andre store hubber. Men det kan for bety det er fullt enkelte tider på døgner og forskjellig press på de forskjellige terminalene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 06:15   #120
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Jøsses, SAS-overgang til Skyteam var ikke det jeg så for meg men alt er jo mulig Spennende tider fremover.
OEH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CMA CGM med eierandel og samarbeid med Air France-KLM Someone Flyforum 1 17-01-2024 08:49
Air France-KLM og IndiGo med codeshare Someone Flyforum 0 24-12-2021 07:36
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 22:52
Air France-KLM-SAS? Boeing_fan Flyforum 30 05-11-2010 15:38
Air France KLM med felles ledelse Blubird Flyforum 1 04-07-2006 08:15


All times are GMT +2. The time now is 18:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.