Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2023, 21:56   #61
windowseat
Newcomer
 
Join Date: Dec 2022
Posts: 20
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Regner med at KLM etterhvert faser ut rutene sine/nedskalerer kraftig mellom vestlandet og AMS for å frigi slots, samt at SAS gjerne flyr litt mer (men langt fra nok til å erstatte bortfallet) fra disse byene til CPH slik at prisene kan settes ytterligere opp.

Er vi heldige så kommer LH inn med ekstra ruter, eller så blir bare generelt rutetilbudet dårligere.
Det var en rar konklusjon å trekke. Da vil de gi bort en stor kundegruppe til Lufthansa.
windowseat is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:08   #62
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
London er presset på slots nok til at det ikke blir problem. problemet her blir at AMS får mer restriksjoner på senere tidspunkt. så klm vil tape på trafikk til AMS uansett.


danske stat/ klm får en interesssekonflikt på hub.

spår Norse med feed som støre konkurrent.
Tsja -- IAG øker på LGW med flere interkontinentale ruter, det er en prosess som har pågått over tid. Med BA EuroFlyer på LGW har de også et lavpriskonsept til å koble på fra Europa inn mot disse flyvningene og med connect til LHR med buss. De flytter ruter mellom LGW/LHR etter marked, så kan evt. frigjøre slots på LHR ved å flytte leisure-ruter til LGW/STN.

En annen mulighet er også LOT -- med en ny sentral flyplass, økende internasjonale ambisjonerl, Star Alliance og eksisterende veldokumentert reisestrøm mellom Polen og Norge/Skandinavia. Kunne også bidratt til internasjonal reisestrøm via Warsawa og legitimere hubben deres der, som de gjerne vil se som en direkte konkurrent til Frankfurt.

Det blir en balansegang for SK/KL å unngå å gjøre det for attraktivt for disse.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:09   #63
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 607
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Det er vel ikke utenkelig at man etterhvert vil nedskalere noe til AMS når restriksjonene inntrer der samtidig som CPH bygges opp som en HUB.

Da kan man jo tenke seg at det feks fra BGO vil bli 2-3 daglige til AMS mens CPH øker til feks 8.

I dag så har KL 6 daglige til AMS fra OSL mens SK har 2 daglige, naturlig at man da legger seg på 6 totalt feks. I første omgang for å frigjøre slots på AMS men siden for å takle nedskaleringen.

Det som kan bli interesant er jo denne olje trafikken fra Norge til Texas som vel KL har en grei andel av, hvordan løser man det i fremtiden når AMS ikke er like tilgjengelig?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:13   #64
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 816
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

AMS vil jo få mindre slots uansett. om de må kutte små byer fra rutenettet gjør de nok det.
(regner ikke med mer enn 1-3 stopp til der vil funke)
__________________

joandreas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:14   #65
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Det er vel ikke utenkelig at man etterhvert vil nedskalere noe til AMS når restriksjonene inntrer der samtidig som CPH bygges opp som en HUB.

Da kan man jo tenke seg at det feks fra BGO vil bli 2-3 daglige til AMS mens CPH øker til feks 8.

I dag så har KL 6 daglige til AMS fra OSL mens SK har 2 daglige, naturlig at man da legger seg på 6 totalt feks. I første omgang for å frigjøre slots på AMS men siden for å takle nedskaleringen.

Det som kan bli interesant er jo denne olje trafikken fra Norge til Texas som vel KL har en grei andel av, hvordan løser man det i fremtiden når AMS ikke er like tilgjengelig?
Kan det være at de ser for seg en reorientering av KLM-nettverket til en viss grad? Altså flere interkontinentale fra CPH koblet med AMS-ruter fra ikke bare Skandinavia omdireigert? (Polen, Finland, Baltikum etc.)?
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:18   #66
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 607
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Det naturlige er jo å tenke seg at ruter som feks KRS, TRF og AES ryker ganske fort fra AMS samtidig som disse i større grad knyttes til CPH med mindre man da skulle få en ordentlig satsing på OSL.

OSL vil nok beholde en god frekvens til AMS og kanskje en liten oppjustering til CDG mens BGO/SVG vel som nevnt vel fort vil nedjusteres noe til AMS men kanskje oppjusteres til CPH.

Så blir jo det spennende å se da hva man gjør på feks TRD og TOS.

Men dette blir jo bare spekulasjoner men mtp de justeringene man må gjøre på AMS så må det jo nesten bli slik?

Last edited by AndreasN; 03-10-2023 at 22:24.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:21   #67
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Skal tru om SAS no då går tilbake til prisstrukturen til KLM, der einvegs kostar hinsides, og kva vekedag og reiselengde spelar ei rolle... Lett skeptisk . Sikkert bra for selskapet, uviss på kor bra det blir for distriktet. Time will show.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:29   #68
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Det naturlige er jo å tenke seg at ruter som feks KRS, TRF og AES ryker ganske fort fra AMS samtidig som disse i større grad knyttes til CPH med mindre man da skulle få en ordentlig satsing på OSL.

OSL vil nok beholde en god frekvens til AMS og kanskje en liten oppjustering til CDG mens BGO/SVG vel som nevnt vel fort vil nedjusteres noe til AMS men kanskje oppjusteres til CPH.

Så blir jo det spennende å se da hva man gjør på feks TRD og TOS.

Men dette blir jo bare spekulasjoner men mtp de justeringene man må gjøre på AMS så må det jo nesten bli slik?

Da glemmer man at det er en grunn folk flyr til AMS fra disse byene i dag og at AMS har utkonkurrert CPH -- på vestlandet f.eks. er det verft/fisk -- forbindelser til f.eks. Brasil som CPH ikke kan tilby -- eller havner rundt om kring i verden som trenger et større nettverk. Ellers er det jo reiser til installasjoner i Afrika/Asia, all slags steder som trenger et virkelig nettverk -- og der det vel finnes bare noen få hubs i Europa som kan tilby det. CPH som det er i dag har ikke godt nok nettverk for å måle seg, men et forsterket CPH muligens...

Om KL reorienterer (nord-)østlig trafikk til SAS/CPH kan det gi nok trafikk til et ordentlig interkontinentalt nettverk. Om det blir tilfelle vil det jo være en stor fordel for skandinaviske reisende vs idag -- og vil avlaste AMS.

Last edited by zeffen; 03-10-2023 at 22:31.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:38   #69
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 607
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Da glemmer man at det er en grunn folk flyr til AMS fra disse byene i dag og at AMS har utkonkurrert CPH -- på vestlandet f.eks. er det verft/fisk -- forbindelser til f.eks. Brasil som CPH ikke kan tilby -- eller havner rundt om kring i verden som trenger et større nettverk. Ellers er det jo reiser til installasjoner i Afrika/Asia, all slags steder som trenger et virkelig nettverk -- og der det vel finnes bare noen få hubs i Europa som kan tilby det. CPH som det er i dag har ikke godt nok nettverk for å måle seg, men et forsterket CPH muligens...

Om KL reorienterer (nord-)østlig trafikk til SAS/CPH kan det gi nok trafikk til et ordentlig interkontinentalt nettverk. Om det blir tilfelle vil det jo være en stor fordel for skandinaviske reisende vs idag -- og vil avlaste AMS.
Tror ingen glemmer det men realiteten er jo den at AMS ikke vil kunne spille denne rollen i overskuelig fremtid og det er vel sannsynligvis en avgjørende faktor for at SAS i dag har fått nye eiere.

Så her må ting endres og da vil nok AMS sin rolle måtte nedskaleres mens CPH da sannsynligvis vil få en langt større rolle. Så er jo det ikke å forvente at man skal se alle mulige ruter til Afrika osv fra CPH men mye av volumet internt i europa og til USA vil man vel forsøke å flytte hit og da kan man jo tenke seg at Delta kan bli en betydelig aktør. Men jeg er jo med på at det å skulle tvinge reisende fra feks AES til et ekstra stopp på veien neppe er veien å gå men hva vil alternativene være?

KLM som selskap vil vel sannsynligvis også bli nedskalert med tiden dersom man utelukkende skal være AMS basert og man kan vel da fort se at kapasitet vil bli flyttet over til Transvania som man vel fort kan få stifte et nærmere betjentskap med også i Skandinavia fremover. Det er vel ikke utenkelig at nettopp Transvania kan bli satt til å ta seg av typiske fritidsruter også fra Norge.

Last edited by AndreasN; 03-10-2023 at 22:47.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:49   #70
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 816
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

vanskelig å se om air europe får samme rolle som spanair på feriedestinasjoner. tror ikke sas blir styrt av mer enn klm i alliansen.
__________________

joandreas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:49   #71
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Merker jeg er spent på hva spesielt LHG vil gjøre men også de andre Star selskapene. Og ikke minst når? Kan f.eks United åpne flere ruter mot Skandinavia? SQ på OSl? Mer Fra/Muc i distriktene. Statusmatch på M&M?

Venter man til SAS er ute av CH11, eller tar man en «investering» mens usikkerheten om hva dette blir og smeller til med engang.

Uansett så vil vel innenlands fortsatt være viktig? Hvordan løse det?

Ps. Jeg tror ikke på DY i Star.


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:52   #72
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 607
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Merker jeg er spent på hva spesielt LHG vil gjøre men også de andre Star selskapene. Og ikke minst når? Kan f.eks United åpne flere ruter mot Skandinavia? SQ på OSl? Mer Fra/Muc i distriktene. Statusmatch på M&M?

Venter man til SAS er ute av CH11, eller tar man en «investering» mens usikkerheten om hva dette blir og smeller til med engang.

Uansett så vil vel innenlands fortsatt være viktig? Hvordan løse det?

Ps. Jeg tror ikke på DY i Star.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Turkish lusker vel definitivt i buskene.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 23:00   #73
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Turkish ska flyga till BGO nu. Det känns som väldigt bra planerat.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 23:05   #74
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post

KLM som selskap vil vel sannsynligvis også bli nedskalert med tiden dersom man utelukkende skal være AMS basert og man kan vel da fort se at kapasitet vil bli flyttet over til Transvania som man vel fort kan få stifte et nærmere betjentskap med også i Skandinavia fremover. Det er vel ikke utenkelig at nettopp Transvania kan bli satt til å ta seg av typiske fritidsruter også fra Norge.
Et white-label lavprisselskap fra Holland skal bare ha lykke til med å etablere seg som en direkte konkurrent til Norwegian om fritidsmarkedet fra OSL. Selv om dette skjer gjennom overtagelse av eksisterende SAS-ruter.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 23:14   #75
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Merker jeg er spent på hva spesielt LHG vil gjøre men også de andre Star selskapene. Og ikke minst når? Kan f.eks United åpne flere ruter mot Skandinavia? SQ på OSl? Mer Fra/Muc i distriktene. Statusmatch på M&M?

Venter man til SAS er ute av CH11, eller tar man en «investering» mens usikkerheten om hva dette blir og smeller til med engang.

Uansett så vil vel innenlands fortsatt være viktig? Hvordan løse det?

Ps. Jeg tror ikke på DY i Star.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om WF/DY går i vasken er vel WF et temmelig åpenbart oppkjøpsobjekt for LH/*A. Tilfør noen ekstra jet-fly, nettverk internt i Norge -- og egne fly til OSL.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 23:15   #76
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Et white-label lavprisselskap fra Holland skal bare ha lykke til med å etablere seg som en direkte konkurrent til Norwegian om fritidsmarkedet fra OSL. Selv om dette skjer gjennom overtagelse av eksisterende SAS-ruter.

Det kommer til å funke helt fint. Pris og rute avgjør. Også booket gjennom SAS.no. Kundene bryr seg ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 23:25   #77
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Det kommer til å funke helt fint. Pris og rute avgjør. Også booket gjennom SAS.no. Kundene bryr seg ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hälften av kunderna kommer inte ens veta om att det är Transavia förrän de är ombord om ens då.

Hur många är inte förvånade över att det var SmartLynx som flyger åt SAS?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 23:40   #78
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Hälften av kunderna kommer inte ens veta om att det är Transavia förrän de är ombord om ens då.

Hur många är inte förvånade över att det var SmartLynx som flyger åt SAS?

Ikke helt det samme. Smartlynx er kun innleid wetlease. Transavia vil operere egne ruter.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 01:29   #79
DC 10-30
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 119
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Er dette også enda en dårlig nyhet for WGH? De handler jo KLM på en del flyplasser i det ganske land, og jeg klarer ikke å se for meg at de skal ha en annen handlingleverandør enn SAS i fremtiden?
DC 10-30 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 01:58   #80
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Re: Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Spennende å se hva som skjer med EWR-OSL i tillegg til GOT og AAL i tillegg til ORD-ARN nå. Disse slukes vel av CPH nå. Hva blir SAS sin posisjon utenfor CPH og hvordan vil markedene i Norge og Sverige reagere på nye strukturer. Kommer Thai tilbake til OSL f.eks og hvem tar ev over trafikk potensialet på disse rutene?
vadheim is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CMA CGM med eierandel og samarbeid med Air France-KLM Someone Flyforum 1 17-01-2024 08:49
Air France-KLM og IndiGo med codeshare Someone Flyforum 0 24-12-2021 07:36
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 22:52
Air France-KLM-SAS? Boeing_fan Flyforum 30 05-11-2010 15:38
Air France KLM med felles ledelse Blubird Flyforum 1 04-07-2006 08:15


All times are GMT +2. The time now is 08:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.