Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2023, 20:19   #1
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 205
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Interessant å se hva som skjer med longhaul og internasjonale ruter fra byer utenom København. Regner med dårligere tilbud dessverre!!!
Danskene har åpenbart kuppet showet.

For nordmenn og svensker som ikke bor i hovedstedene er det lov å håpe på flere avganger til enten AMS eller CPH, eller begge deler, alt ettersom hvordan de nye rutene blir. OSL har aldri hatt det så veldig bra under SAS mot NA og Asia så stort verre kan det ikke bli. Stockholm derimot kan få det tungt.

Spørs om ikke dette danner grobunn for en ny aktør med *A medlemskap og fokus på OSL og ARN.

KLM via AMS har på det jevne gitt meg bedre opplevelser enn LH via FRA/MUC og ombordproduktet minner mer om SAS sitt enn det klinisk døde greiene LH har drevet med de siste årene.

Bor ikke i Oslo så har egentlig troen på at dette kan bli bra.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 20:33   #2
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,714
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er en rar dag, så ikke denne komme egentlig til tross for ryktene som gikk de siste dagene.

Kan KLM være ekstra motivert av Schiphol trøbbelet og kommende reduksjoner der? Hvis danskene spiller sine kort riktig, kanskje CPH kunne blitt en slags sekundær longhaul hub i AFKL systemet, hvor man har vekst muligheter og samtidig et eksisterende godt feeder nettverk som også kan skaleres etter behov.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 20:40   #3
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by view View Post
Dette er en rar dag, så ikke denne komme egentlig til tross for ryktene som gikk de siste dagene.

Kan KLM være ekstra motivert av Schiphol trøbbelet og kommende reduksjoner der? Hvis danskene spiller sine kort riktig, kanskje CPH kunne blitt en slags sekundær longhaul hub i AFKL systemet, hvor man har vekst muligheter og samtidig et eksisterende godt feeder nettverk som også kan skaleres etter behov.
Bingo, her tror jeg nøkkelen til dealen ligger.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 20:45   #4
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Bingo, her tror jeg nøkkelen til dealen ligger.
Et av spørsmålene nå er vel om hvordan dette vil påvirke KLMs nettverk i Skandinavia.

Man kan jo se for seg at de vil kutte AMS-rutene til fordel for CPH for å frigjøre slots på AMS og styre mer trafikk over CPH.

Det vil jo igjen frigjøre seter fra AMS på forbindelsene videre slik at man kan få en vekst på det der AMS-nettverket vokser på andre destinasjoner etter at skandinaviske blir reorientert i stor grad mot CPH.

Det gir ihvertfall ikke spesielt mye mening at AF/KL konkurrerer med seg selv ved å tilby konkurrerende internasjonale hubs på alle flyplassene i distriktet.

(Samtidig forutsetter det at man får bedre internasjonalt nettverk fra CPH, selvsagt)

Last edited by zeffen; 03-10-2023 at 20:47.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 20:48   #5
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Regner med at KLM etterhvert faser ut rutene sine/nedskalerer kraftig mellom vestlandet og AMS for å frigi slots, samt at SAS gjerne flyr litt mer (men langt fra nok til å erstatte bortfallet) fra disse byene til CPH slik at prisene kan settes ytterligere opp.

Er vi heldige så kommer LH inn med ekstra ruter, eller så blir bare generelt rutetilbudet dårligere.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 21:14   #6
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Regner med at KLM etterhvert faser ut rutene sine/nedskalerer kraftig mellom vestlandet og AMS for å frigi slots, samt at SAS gjerne flyr litt mer (men langt fra nok til å erstatte bortfallet) fra disse byene til CPH slik at prisene kan settes ytterligere opp.

Er vi heldige så kommer LH inn med ekstra ruter, eller så blir bare generelt rutetilbudet dårligere.
Altså, om der finnes et marked...

Er en grunn til at KLM har fått passasjerene -- om ikke CPH får radikalt bedre tilbud vil det være et klart case for enten LH eller OneWorld. Retningsmessig er CPH riktig for det meste av Europa, mens LHR/LGW/HEL vel vil være mer attraktivt om man skal til Amerika, Australia eller Asia enn noe LH kan tilby?

Og vil ikke det føre til at SK/KL vil holde på rutene på AMS i nok grad til å unngå å åpne for mye for konkurrentene?

Last edited by zeffen; 03-10-2023 at 21:18.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 21:44   #7
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 813
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post

Og vil ikke det føre til at SK/KL vil holde på rutene på AMS i nok grad til å unngå å åpne for mye for konkurrentene?

London er presset på slots nok til at det ikke blir problem. problemet her blir at AMS får mer restriksjoner på senere tidspunkt. så klm vil tape på trafikk til AMS uansett.


danske stat/ klm får en interesssekonflikt på hub.

spår Norse med feed som støre konkurrent.
__________________


Last edited by joandreas; 03-10-2023 at 21:47.
joandreas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 22:08   #8
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
London er presset på slots nok til at det ikke blir problem. problemet her blir at AMS får mer restriksjoner på senere tidspunkt. så klm vil tape på trafikk til AMS uansett.


danske stat/ klm får en interesssekonflikt på hub.

spår Norse med feed som støre konkurrent.
Tsja -- IAG øker på LGW med flere interkontinentale ruter, det er en prosess som har pågått over tid. Med BA EuroFlyer på LGW har de også et lavpriskonsept til å koble på fra Europa inn mot disse flyvningene og med connect til LHR med buss. De flytter ruter mellom LGW/LHR etter marked, så kan evt. frigjøre slots på LHR ved å flytte leisure-ruter til LGW/STN.

En annen mulighet er også LOT -- med en ny sentral flyplass, økende internasjonale ambisjonerl, Star Alliance og eksisterende veldokumentert reisestrøm mellom Polen og Norge/Skandinavia. Kunne også bidratt til internasjonal reisestrøm via Warsawa og legitimere hubben deres der, som de gjerne vil se som en direkte konkurrent til Frankfurt.

Det blir en balansegang for SK/KL å unngå å gjøre det for attraktivt for disse.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 21:56   #9
windowseat
Newcomer
 
Join Date: Dec 2022
Posts: 20
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Regner med at KLM etterhvert faser ut rutene sine/nedskalerer kraftig mellom vestlandet og AMS for å frigi slots, samt at SAS gjerne flyr litt mer (men langt fra nok til å erstatte bortfallet) fra disse byene til CPH slik at prisene kan settes ytterligere opp.

Er vi heldige så kommer LH inn med ekstra ruter, eller så blir bare generelt rutetilbudet dårligere.
Det var en rar konklusjon å trekke. Da vil de gi bort en stor kundegruppe til Lufthansa.
windowseat is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 20:45   #10
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 440
SAS Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Danskene har åpenbart kuppet showet.

For nordmenn og svensker som ikke bor i hovedstedene er det lov å håpe på flere avganger til enten AMS eller CPH, eller begge deler, alt ettersom hvordan de nye rutene blir. OSL har aldri hatt det så veldig bra under SAS mot NA og Asia så stort verre kan det ikke bli. Stockholm derimot kan få det tungt.

Spørs om ikke dette danner grobunn for en ny aktør med *A medlemskap og fokus på OSL og ARN.

KLM via AMS har på det jevne gitt meg bedre opplevelser enn LH via FRA/MUC og ombordproduktet minner mer om SAS sitt enn det klinisk døde greiene LH har drevet med de siste årene.

Bor ikke i Oslo så har egentlig troen på at dette kan bli bra.
Jeg deler syn med deg her.
Tror dette blir bra for oss som ikke bor i hovedstedene, men at ARN og OSL vil tape på dette.

Som du skriver er nok danskene og CPH vinneren her. Dette fordi AirFrance/ KLM nå er nødt til å finne en ny hub for videre vekst, siden myndighetene nå har satt en stopper for det ved CDG og AMS.

Jeg tipper at vi med SAS i fremtiden vil ligne mye på KLM (et H&S selskap + de viktigste innenriksruter til ARN+OSL), der de nå vil styrke feeden og nettverket fra CPH. Det betyr flere direkteruter både fra Norge, Sverige og øvrige Nord Europa til CPH og flere daglige avganger (noe jeg savner med SAS) som blir bedre spredt utover dagen enn idag hvor alle SAS fly går samtidig. Og med bedre feed så kan det jo bety at IC nettverket også blir bedre.
Men dette blir nok medføre at man må via 1 stopover som mange idag allerede må, men du slipper 2 stopover dersom du skal til/fra distriktet som du idag må med SAS.

Når det kommer til nytt *A i Scandinavia så er vel DY eneste mulighet. Tror ikke det er plass til et 3. selskap her (unntatt LCC). Da tror jeg heller på at LH-gruppen velger å styrke sitt tilbud her noe ala hva KL har gjort. (De har vel ennå rom for det på BER, DUS, MUC. Mer i tvil ang FRA OG ZRH).

Jeg tror dette vil bli en vinn-vinn situasjon der vi vil få et bedre SAS/ SkyTeam og STAR (via LH gruppen) her i Norden.

Last edited by magtje; 03-10-2023 at 20:51.
magtje is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CMA CGM med eierandel og samarbeid med Air France-KLM Someone Flyforum 1 17-01-2024 08:49
Air France-KLM og IndiGo med codeshare Someone Flyforum 0 24-12-2021 07:36
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 22:52
Air France-KLM-SAS? Boeing_fan Flyforum 30 05-11-2010 15:38
Air France KLM med felles ledelse Blubird Flyforum 1 04-07-2006 08:15


All times are GMT +2. The time now is 10:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.