![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Som sofa-CEO er det jo moro å tenke ut forretningskonsepter. En ide er å starte et rent syden- og fritidsselskap; som fokuserer på sydendestinasjoner, storbyer og mer eksotiske steder folk vil reise, og hvor pris er viktigere enn avreisetid. Ved å selge mange seter til charterselskaper vil selskapet ha stabile, forutsigbare inntekter, og dermed holde prisene nede, og de kan ha effektiv flåteutnyttelse. Med effektiv flåterotasjon ville man kunne fly to t-r daglig til Middelhavet, og ned-opp-ned til Kanarifuglene.
Men et slikt selskap vil vel i praksis bli en slags v2.0 av fritidsdelen av DY, Jet Time etc? |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Mange om beinet der og, men ja .. lykken er nok å få kontrakt med en av de store turoperatørene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
Ble litt overrasket her, kanskje mest over at Flyr tilsynelatende ikke har fått noe særlige avtaler på innland for å sikre litt volum. Og at de ikke mener de vil klare å tjene penger på nordnorge i høysesong.
Samtidig er det jo bare å anerkjenne at de har to formidable konkurrenter, og at kanskje passasjerer er fornøyd med dem, både hva gjelder servicetilbud/frekvens og priser. Da Norwegian kom inn hadde de, hvertfall nordpå, en ekstrem goodwill for å gjøre det mulig å fly for alle (priser gikk gjerne fra 4000 til 1000), mens nå er forskjellen nesten neglisjerbar, selv om Flyr nok har vært billigst hver gang jeg har sett etter reiser. Kjenner jeg mistet tilliten til dem litt nå, og har kansellert billetten min til jul, til fordel for DY. Tar ikke sjansen på å fly med noen som flyr til en destinasjon en uke med lav frekvens, når man «må» frem. Jeg er nok ikke alene i det. Synd det, syntes de har vært kjekk. Får se om de klarer seg på sikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]()
FLYR; jeg rakk aldri fly med Dem og nå gidder jeg ikke prøve engang. Jeg likte dog sjargongen i feks reklame kampanjene. Et friskt pust som ikke hadde trengt å bli en døgnflue hvis DY hadde gått dukken.
Selv om ingen i FLYR's ledelse, store investorerer etc vil innrømme dette åpenlyst, så var nok den ultimate business ideen til FLYR at DY skulle gå dukken. Med SAS vet vi ikke helt ennå - men virker til å ha flere liv en katta. Innenlands eller intra europa, hvor mye skiller selskapene seg fra hverandre egentlig? Hva skulle egentlig FLYR ha gjort? SAS el DY stort sett likt - kun her inne man har blod fans i den ene el andre retning og som synes det ene er så mye bedre en det andre. Ellers er det pris, pris og pris og frekvens som betyr noe(ihvertfall domestic)for "normale" folk:-).
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 816
|
![]()
Det er nok vanskelig å tjene penger på småbyer når det kun blir trafikk i helgene. Noen sinte facebook kommentarer på nord norge kuttene.
https://frifagbevegelse.no/nyheter/f...906.2ded38f5ba Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]() Quote:
Nå har jeg valgt å avbestille mine 3 t/r reiser som var bestilt i framtiden, da dette virker alt for usikkert. Tror dessverre ikke det vil være særlig attraktivt å ha 1/få avganger daglig, da vil de dessverre komme til kort. For eksempel har Norwegian 4-5 daglige avganger mellom Oslo - Harstad/Narvik, SAS ligger på 2-3 daglige avganger, og Flyr har 1. Flyrs ene avgang vil mest sannsynlig være lite attraktiv da den er midt på dagen, og dermed lite aktuell for forretningsreisende og reisende som er villig til å betale mest for billettene. Formiddagsavgangen vil nok være populær blant studenter og andre prissensitive kunder, og dermed gi lite penger i kassen. Jeg vil anta at Flyr har vurdert ulike scenarier som: - Kun fly fra OSL til utlandet - Nordlys-turister på vinterstid mellom TOS/EVE og europeiske byer. - Endre produktet deres - innføre businessclass/servering/etc - Nisjeruter f.eks TOS/EVE/BOO til utenlandske destinasjoner -etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,345
|
![]()
Som flere allerede har vært inne på; sats på leisureruter til store og tunge destinasjoner i Europa og gjerne rundt Middelhavet. Og få på plass avtaler med turoperatører slik at blokker med seter kan selges til disse. Krydret med charteroperasjoner og evt. ACMI.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 816
|
![]()
Hjemmesiden viser de 3 rutene i nord norge. Så enten en feil eller at desemberruter vises.
om så Fjesboken dems er oppdatert med 73 kommentarer.
__________________
Last edited by joandreas; 06-10-2022 at 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]()
Nja - synes det er helt korrekt å vise rutene til Tromsø, Harstad/Narvik og Bodø. De har jo flyvningene dine fortsatt en stund, samt selger billetter til juleavgangene, samt i 2023.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,097
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Middelhavet er vel heller ingen gullgruve, de flyr jo i konkurranse med 2/3 andre selskaper på de fleste ruter. Og som påpekt her så har de jo ikke noe som skiller de nevneverdig fra de andre, utenom færre avganger. Så jeg klarer ikke helt se hva de kan få til der nede.
Når det gjelder ACMI, så er det vel en grunn til at de fleste selskapene som driver med det er hvite og med latvisk eller maltesisk flagg.
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,203
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 816
|
![]()
Fra forbrukerrådet unntak på standardkompenasjon(får ikke sitert den setningen)
https://www.forbrukerradet.no/forsid.../fly/innstilt/ Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Basert på hva vi ser på tallene for September og justeringene i ruteprogrammet, kan det være at «syden» faktisk er ganske god butikk? Bare alt for liten?
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Isolert sett tror jeg at du har rett. Men når du mister rotasjonene hvor du har 10-12 daglige legs og sitter igjen med 2-4 blir det vanskelig å få inn nok cash når du satser på lavpris. Det er ikke nok prisforskjell til at du får kompensert med høyere inntekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
DN melder om at Flyr-sjefen reagerer på utspill fra Norwegians styreleder. Har ikke tilgang til artikkelen. Noen som vet hva dette gjelder?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 647
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,097
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Qantas kutter kraftig | ENGM 911 | Flyforum | 2 | 27-02-2014 09:14 |
AF kutter kraftig på ruten til Bangkok | Glenn | Flyforum | 18 | 27-10-2011 20:40 |
Lufthansa kutter kraftig i BMI | Someone | Flyforum | 10 | 25-11-2009 21:50 |
DL og CO kutter kraftig i Skandinavia for vinteren | SQ321 | Flyforum | 27 | 04-09-2009 23:39 |
CO kutter kraftig innenriks USA | Tommy777 | Flyforum | 2 | 15-11-2008 16:39 |