Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2022, 21:10   #21
Fokker 50
ScanFlyer Blue

Default Re: FLYR kutter kraftig

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Så vidt jeg vet er alle MAX maskinene på ordinære leasing avtaler mens NG’ene er på PBH kontrakter. Det lureste blir vel å parkere NG’ene og bruke MAX som de likevel må betale for.
Spørs om det ikke bare er fuelkostnaden de sparer, og at leasingkostnadene løper: "Flyr har såkalte «power by the hour»-avtaler for de fem flyene som er levert i 2021 i en periode ut i 2022."

https://e24.no/boers-og-finans/i/a7p...ene-i-desember
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 21:12   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: FLYR kutter kraftig vinteren 2022/23

Quote:
Originally Posted by Ramgad View Post
Ser ut som BGO-ALC og TRD-ALC fremdeles kommer til å gå, som gjør at det muligens ikke matcher med inbound/outbound på OSL rutene?

Det var 1 tur og 6 retur daglig, men nå er TRD også nede på fredag og søndag så det er nok pågående oppdateringer.

Old 04-10-2022, 21:21   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: FLYR kutter kraftig

Quote:
Originally Posted by Fokker 50 View Post
Spørs om det ikke bare er fuelkostnaden de sparer, og at leasingkostnadene løper:
Det er fortsatt endel andre kostnader som man sparer, når man starter permitere ansatte så spares det der, samt de variable kostnadene som f.eks handling, ATC, mye av vedlikehold, etc.

For noen godt brukte 737-800 er det jo ikke leasingkostnadene som er det største
Old 04-10-2022, 21:54   #24
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Hvordan er CASK til Flyr vs. Norwegian? Siden Flyr konkurrerer direkte med Norwegian på nærmest hver eneste rute blir det vanskelig å legge seg under dem på pris og samtidig tjene penger.

Så har man også frekvens, hvor Norwegian dominerer jevnt over. Litt anekdotisk - Reiste selv med Flyr i vinter. Ville fly Norwegian, men ble nedstemt av det ganske store reisefølget som ville reise med Flyr for å spare noen kroner, på tross av dårligere utnyttelse av feriedager. Endte med at datoen for hjemreise ble forflytta av flyselskapet en dag bakover og en dag ble kutta av ferien. Ville ikke skjedd med Norwegian med sin mye høyere frekvens til denne spanske destinasjonen.

På tross av alt dette var jeg fornøyd med Flyr og villig til å fly dem igjen, men når jeg og samboer skulle på storbytur til Praha så passet ikke datoene Flyr opererte på. Norwegian ble valgt pga deres daglige frekvens, på tross av høyere pris.

Tror dessverre ikke Flyr overlever. Om det ikke var vanskelig nok fra før så opplever vi nå at den ene krise avløser den neste. Og de er sikkert gode unnskyldninger for hvorfor man ikke tjener penger, men på et eller annet tidspunkt må forretningen gå rundt.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 23:04   #25
view
ScanFlyer Gold

Huffda, får håpe det ikke blir en dødsspiral dette her, synkende tillit og inntekter som forsterker seg.
view is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2022, 23:20   #26
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Dette var svært drastisk, mer enn vel noen hadde sett for seg. Jeg ser ikke helt hvordan de skal komme seg ut på den andre siden, bare et par ukentlige til BGO og TRD er liksom bare symbolsk i forhold til konkurrentenes 13-15 daglige. Selv ikke studenter som elsker å ta med seg et flyttelass opp og ned kan benytte seg av et slikt tilbud.

Prisene hos både DY og SK kommer nok til å sprette opp en hundrelapp eller to imorgen.

Det blir vel emisjon straks, men må da også være grenser for hvor mye penger Spetalen og co vil dytte inn gang på gang. Jeg er redd det blir konkurs en gang i vinter, og at DY plukker opp rundt 6 av maskinene de får billigst leasing på. At SK på et eller annet vis også kommer ut av konkursprosessen, om det er med en arm eller et bein mindre, gjør det jo heller ikke lettere for Flyr.
Old 04-10-2022, 23:50   #27
Callsign
ScanFlyer Blue

På fredag kommer trafikktall for september… kan bli stygge tall

Sent from my iPhone using Tapatalk
Callsign is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 03:50   #28
Alpha
ScanFlyer Silver

TOS/OSL har alltid vært attraktiv, med godt belegg og aldri de største rabattene, men Flyr dropper TOS totalt. Og utenom jul- og nyttårshelg så flyr de ikke i det hele tatt.

Første av flere spiker i kista dessverre. Mulig de lader opp til sommer 2023, men tviler på at de eksisterer da.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 08:50   #29
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Vinteren er jo høysesong for TOS. Det betyr vel at de ikke har klart å tiltrekke seg utenlandske reisende. Det har jo også vært merkverdig hvor dårlige connections de har hatt fra potensielle vinterturisters områder til TOS. For eksempel har BRU-OSL-TOS bare vært til salgs om sommeren...
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 09:19   #30
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Det er alltid vanskelig å være den tredje aktøren i et marked, og Flyr har jo ikke gjort noe for å skille seg vesentlig fra SAS og Norwegian verken når det gjelder ruter, produkt eller til dels priser. Den store forskjellen er jo at de to andre flyr mye oftere, og både SAS og Norwegian har stadig mye oppspart lojalitet hos folk. Wizz Air hadde også store problemer med å få folk om bord på sine innenriksruter selv om prisen var dumpet til et minimum.

Om vinteren er det mange som reiser til Kanariøyene, derfor er det litt rart at Flyr bare har fire ukentlige avganger hit? Kanskje burde de planlagt vinteren med en kombinasjon av charterturer hit og noen vintersportssteder, supplert av noen ruteavganger. Problemet har kanskje vært at da de planla vinteren hadde de bundet opp store deler av flyflåten på innenriksruter som de nå altså ser ut til å kutte.

Selv flyr jeg med SAS og Norwegian så godt som hver uke, men prøver å ta Flyr i ny og ne - men har opplevd kanselleringer/endringer på flertallet av mine bookinger, og da mister man jo litt lysten selv om jeg synes personalet hos dem er veldig dedikerte.
Old 05-10-2022, 10:57   #31
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Vinteren er jo høysesong for TOS. Det betyr vel at de ikke har klart å tiltrekke seg utenlandske reisende.
Kuttene nå tyder jo på at det er først og fremst norsk innenriks de blør på, og det overalt. Inkludert og helt tydeligvis til TOS og, og at bookingene fremover også er dårlige
Old 05-10-2022, 11:30   #32
OJB
ScanFlyer Rusty

Fikk nettopp inn melding fra Flyr for vinterprogrammet.
OSL til BOO , EVE og TOS ved jul og nyttår er satt opp forøvrig rimelig bra utvalg på Europa ruter.
Jeg vil tro at noen av maskinene også vil bli tilgjengelig på ad-hoc markedet fremover vinteren til de kommer sterkere tilbake på vårparten med mer innlandsruter og når man ser hvordan strammere økonomiske tider virker inn på folks reiselyst.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 11:39   #33
RIBRO
ScanFlyer Gold

Når det blir så voldsomme oppslag at de må spare 300-400 millioner, kun ha noen få fly i luften, så bidrar dette til en vond spiral nedover dessverre. Folk tør rett og slett ikke booke med Flyr, og pengene bokstavligen FLYR ut av vinduet.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 15:49   #34
Isbamse
ScanFlyer Molded

Flyr har egentlig ikke noe segment som kan være deres. SAS har business og DY har lavpris og fritid (selv om de flyter over i hverandre). Charterselskapene har, vel, charter. WF har smalere regionalruter. Hva har Flyr, utover å håpe å høvle av en flis av hovedrutene til DY? Kunne det tenkes et segment som er deres "blue ocean", eller noe de kunne spesialisere seg på?

Last edited by Isbamse; 05-10-2022 at 16:30.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 16:55   #35
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Kunne det tenkes et segment som er deres "blue ocean", eller noe de kunne spesialisere seg på?
Egentlig ikke.

De kunne selvsagt gått for skikkelige seter foran og bedre benplass bak, samt nat og drikke. Men markedet har en ufattelig dårlig betalingsvilje og kvalitet pluss service koster. Folk og firma gniter på hundrelappene når de kjøper flybilletter, men blåser gladelig av de samme hundrelappene på dobbel pris hos Flytoget og ågerpriser på flyplassmaten de må kjøpe fordi det ikke er servering på flyet…

Nuvel. Flyr ble grunnlagt på en realistisk forventning om at Norwegian skulle gå konk, da dét utrolig nok ikke skjedde sto de igjen med skjegget i postkassa og må prøve å gjøre det beste ut av det. Det skal sies at de har hatt en jækla bra kundeservice, men det i seg selv holder ikke til å få nok kroner i kassa. Det er heller ikke mulig å presse prisene ytterligere uten særs store subsidier, som de realistisk ikke vil kunne klare å hanke inn igjen senere.

Det smerter å si det, og jeg håper inderlig jeg tar feil, men halvliteren står på styrt avvikling ila. vinteren/våren.

Last edited by KnutW; 05-10-2022 at 16:57.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 17:28   #36
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Egentlig ikke.

De kunne selvsagt gått for skikkelige seter foran og bedre benplass bak, samt nat og drikke. Men markedet har en ufattelig dårlig betalingsvilje og kvalitet pluss service koster. Folk og firma gniter på hundrelappene når de kjøper flybilletter, men blåser gladelig av de samme hundrelappene på dobbel pris hos Flytoget og ågerpriser på flyplassmaten de må kjøpe fordi det ikke er servering på flyet…

Nuvel. Flyr ble grunnlagt på en realistisk forventning om at Norwegian skulle gå konk, da dét utrolig nok ikke skjedde sto de igjen med skjegget i postkassa og må prøve å gjøre det beste ut av det. Det skal sies at de har hatt en jækla bra kundeservice, men det i seg selv holder ikke til å få nok kroner i kassa. Det er heller ikke mulig å presse prisene ytterligere uten særs store subsidier, som de realistisk ikke vil kunne klare å hanke inn igjen senere.

Det smerter å si det, og jeg håper inderlig jeg tar feil, men halvliteren står på styrt avvikling ila. vinteren/våren.
De KUNNE jo ha skiftet taktikk fullstendig da -- tenker en aktør som flyr dedikert på typiske feriedestinasjoner fra de største flyplassene (kanskje tilmed bare OSL) kan funke. Gir en veldig fleksibel organisasjon siden alt går ut fra en flyplass og man kan ta tur/retur for å unngå overnattinger ute.

Innenriks er problematisk uten frekvens. Man har visse grupper som studenter som er villige til å være fleksible, men det er også de som betaler minst... Direktefly OSL-utland, evt. W med OSL-utland-BGO/TRD/SVG/BOO/AES-utland-OSL kan gi muligheter til å overleve analyserer jeg (uten å påstå å være ekspert!)
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 17:38   #37
C-klasse
ScanFlyer Blue

Har en booking til Barcelona 2-5 november som ikke ligger for salg lenger. Hvis ikke Flyr gir oss beskjed tidsnok (14 dager før) så blir den vel EU261 kompensert.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 18:03   #38
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by C-klasse View Post
Har en booking til Barcelona 2-5 november som ikke ligger for salg lenger. Hvis ikke Flyr gir oss beskjed tidsnok (14 dager før) så blir den vel EU261 kompensert.
Tipper de flytter deg til den 3. og 6. Og det blir nok gjort i god tid før den magiske grensen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2022, 18:29   #39
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Dette var svært drastisk, mer enn vel noen hadde sett for seg. Jeg ser ikke helt hvordan de skal komme seg ut på den andre siden, bare et par ukentlige til BGO og TRD er liksom bare symbolsk i forhold til konkurrentenes 13-15 daglige. Selv ikke studenter som elsker å ta med seg et flyttelass opp og ned kan benytte seg av et slikt tilbud.

Prisene hos både DY og SK kommer nok til å sprette opp en hundrelapp eller to imorgen.

Det blir vel emisjon straks, men må da også være grenser for hvor mye penger Spetalen og co vil dytte inn gang på gang. Jeg er redd det blir konkurs en gang i vinter, og at DY plukker opp rundt 6 av maskinene de får billigst leasing på. At SK på et eller annet vis også kommer ut av konkursprosessen, om det er med en arm eller et bein mindre, gjør det jo heller ikke lettere for Flyr.
Dessverre ble det eksakt slik som jeg skisserte i den andre tråd ca 3 uker siden.

Man gikk ut begynnelsen av SEP med stor satsing mot BCD, AMEX og Co. 50% rabatt for å tiltrekke seg forretnings-reisende. Uten at man hadde alle brikkene på plass. Man annonserte man skulle fly opp til 7 daglige.

Nå kutter man ned nesten alt på innenriks og samtidlig postulerer at man skål komme tilbake i vår.

Vennligst hjelp meg å forstå: Hva vil da være såpåss annenleders på innenlandsmarket? Hvordan vil man overbevise de viktige TMC*s å booke med dem ettersom man just nå har skapt en del trøbbel for dem? Failed 2 times, og forsatt komme tilbake???

Jeg anser dette kuttene som operativ nødvendig for å holde cash til brysta. Men all dette er ingen strategi og det hele "Team-of-Experts" klarer ikke å formidle meg en sunn levedyktig strategi for 1-3 års horisonten.

Kanskje jeg sitter alt for mye sør, at jeg ikke klarer å forstå dette.
Old 05-10-2022, 20:28   #40
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Mens noen har troen på when in trouble, double, ser det ut til at Flyr heller velger å spare seg til fant.

Halvlitere som satses kan nok heller spares til gravøl.
Blubird is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules