![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Veldig praktisk å redusere flyflåten kraftig. Da slipper de dyre utgifter til leasing og storforlangende crew, samt plagsomme passasjerer som krever penger når de ikke får det de er lovet og betalt for. Helt perfekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Vel det er jo heller ikke noe poeng å sitte å betale for fly men ikke får fylt med verken crew eller passasjerer. Hvis alternativet er å enten ha flyet stående på bakken eller fly ulønnsomme ruter. SAS har jo signalisert at ca 10% av flåten bør bort, så er jo ikke akkurat noen dramatisk reduksjon |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Blir vel bedre å kvitte seg med hele widebody-flåten; Rutene mellom USA og Skandinavia kan betjenes av United (med betydelige stordriftsfordeler) og codeshare. Det samme gjelder Air Canada i forhold til rutene til Canada.
SAS kan i så fall fokusere på hva de er gode på: Transportere skandinaviske kunder som ønsker et skandinavisk selskap som flyr mellom de skandinaviske land og mellom Skandinavia og Europa for øvrig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]()
Poenget er å få ned kostnadene. Lavere leaserates, power by the hour eller whatever. 350’ene er for dyre, få ned ratene eller bytt dem ut med nyere 330’er (242-tonnere) eller til og med -900, som jeg tror passer bra for SAS. Intet behov for ekstremrekkevidde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
Man kan lese mye ut av dokumentasjonen som er sendt Ch.11 domstolen i USA. Det er ikke uvanlig at leasing kostnader varierer f.eks. for hver av A350 maskinene de har i flåten. I tillegg til operasjonelle vurderinger og rutestruktur vil nok behovet for hver flytype vurderes hver for seg når en nedskalering kanskje vil skje. Eller ikke ? Kan de gå andre veien? Tror ikke man skal være overrasket om B737ene går videre in i det nye året...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]()
De blir ihvertfall over sommerferien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Den danske stat vil nok gjøre det de kan for å forhindre nedleggelse av langdistanse..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Men det som gjelder for SAS nå er $$$ på kort sikt. SAS må gjøre 'alt' for å overleve. Antall reisende trenger ikke å gå ned med gode codeshareavtaler. Pax blir bare transportert av et annet selskap med betydelig lavere drfitskostnader (UA som har c. 60 stk. Dreamlinere har betydelig lavere enhetskostnader per fly/pax pga strodrift; deres forhandlingsposisjon ovenfor fabrikant/leasingselskap er mye bedre enn SAS sin forhandlingsposisjon når SAS kun skal ha 7-10 stk. widebodies). Med SK flightnumber er det SK som får inntektene for SK-billettene om bord....I tillegg kommer lavere kredittrisiko for UA enn for SAS, noe som SAS kan ha fordel av ved codeshare fordi også kredittrisiko er av vesentlig betydning for kostpris (økt rente for flåtefinansiering). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
|
![]()
Hvis SAS får lyst til at ekspandere lidt på deres IC, kunne en ny mulig langrute gå til Lukla Airport. SAS’ A321 kan snildt tage turen.
https://youtu.be/qu6tAxpja-Q |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]()
Fra Flight Global igår;
SAS seeks to shed A350s and A330s as part of fleet-restructuring plan By David Kaminski-Morrow5 September 2022SAS A350-c-SAS Source: SAS Two Airbus A350-900s and three A330-300s are among 10 additional aircraft that SAS is seeking to shed from its fleet, as part of a restructuring under US Chapter 11 protection. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: OSL
Posts: 226
|
![]()
Vet ikke om denne er postet før (og noe usikker på kilden), men flere detaljer her ang. hvilke individer som er tenkt ut: https://www.ch-aviation.com/portal/n...aft-to-lessors
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Noen som vet hvor mange widebodies SAS har igjen etter at 2 stk. A350 og 3 stk. A330 har forlatt flåten? Og er det i så fal en type igjen eller er det en blanding av A350 og A330?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Location: Köln, Tyskland
Posts: 196
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
|
![]()
Återstår:
4 st 350 (+ 2 st i option?) 3 st 330 (samtliga c:a 20 år gamla) 2 st 330E (levererade 2015 och 2019) Så en varierad flotta! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok Air søker om konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 4 | 20-12-2024 09:20 |
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) | Someone | Flyforum | 8 | 17-03-2022 21:00 |
VLM søker konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 6 | 01-09-2018 11:43 |
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 | Someone | Flyforum | 43 | 24-01-2013 14:47 |
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA | LN-RRA | Flyforum | 5 | 07-05-2009 15:38 |